ناامیدی واشنگتن از تل‌آویو درباره رفتار اسرائیل در جنگ غزه

«بلومبرگ» گزارش داد که به رغم اتفاق نظر دولت بایدن و کابینه نتانیاهو درباره «ریشه کن» کردن حماس، ناامیدی ایالات متحده از اسرائیل درباره جنگ غزه افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که مخالفت‌های بین‌المللی با ادامه کشتار فلسطینیان در حملات رژیم صهیونیستی شدت یافته، رسانه آمریکایی در گزارش امروز خود خبر داده که ناامیدی واشنگتن از تل‌آویو افزایش یافته است.

«بلومبرگ» نوشت: «کاخ سفید دارد به طور فزاینده‌ای از رفتار اسرائیل در جنگ علیه حماس ناامید می‌شود با توجه به اینکه شمار تلفات غیرنظامیان افزایش می‌یابد و درخواست‌های دولت (آمریکا) مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ موضوعی که شکاف بین متحدان نزدیک را بیشتر می‌کند».

در گزارش روز چهارشنبه (امروز) آمده است: «مقام‌های دولت آمریکا در حال صحبت با همتایان اسرائیلی خود هستند؛ سخنانی که آن را "گفت‌وگوهای دشوارتر" توصیف می‌کنند».

به گفته چند مطلع از گفت‌وگوهای مقام‌های واشنگتن و تل‌آویو، «ایالات متحده در تلاش است تا به درگیری (جنگ غزه) سر و شکل دهد اما اسرائیل آنها را نادیده می‌گیرد...دولت (بایدن) پیام‌های خصوصی خود را به اسرائیل افزایش داده است در حالی که لبریز شدن کاسه صبر (واشنگتن) شدت یافته است».

بلومبرگ البته تصریح کرد: «دولت (آمریکا) همچنان دارد درخواست‌های تسلیحاتی اسرائیل را اجابت می‌کند و تاکنون تهدیدی درباره اعمال هیچ عواقبی علیه شریک اصلی خود در منطقه نکرده است».

به ادعای این رسانه آمریکایی، «گفت‌وگوهای پرتنش (بین واشنگتن و تل‌آویو) خطرات استراتژی دولت بایدن را برجسته می‌کند. این استراتژی تا حد زیادی بر این ایده استوار است که آغوش گرفتن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در صحنه علنی، فضا را در پشت صحنه برای ارسال پیام‌های سخت و شکل دادن به رفتار اسرائیل در جنگ باز می‌کند اما اثبات شده که انجام چنین موازنه‌ای، یک اقدام دشوار بوده است».

بلومبرگ خبر داد که با تشدید تلفات شدید فلسطینیان در حملات رژیم صهیونیستی، «دولت (بایدن) تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان عربی قرار گرفته است؛ متحدانی که استدلال می‌کنند، باز کردن آغوش بایدن به روی آقای نتانیاهو، به او چراغ سبز داده است».

بنا بر گفته منبع مطلع این رسانه آمریکایی، نتانیاهو تاکنون نگرانی‌های واشنگتن درباره آمریکایی‌های اسیر در دستان حماس و صدها آمریکایی فلسطینی تبار که نتوانسته‌اند غزه را ترک کنند، نادیده گرفته است.

بلومبرگ در گزارش خود تاکید کرده که دولت بایدن با اسرائیل درباره ریشه کن کردن حماس اتفاق نظر دارد و همچنین درباره این ادعا که برخی از مقرهای حماس در بیمارستان الشفا قرار دارد، هم نظر هستند «اما این نگرانی وجود دارد که اسرائیل به اندازه کافی برای محافظت از غیرنظامیانی که در داخل بیمارستان به دام افتاده‌اند عمل نمی‌کند».

به دنبال اظهارات علنی اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره لزوم حفاظت از بیمارستان الشفا، «اسرائیل این هشدار را نادیده گرفت و ارتش آن اعلام کرد که نظامیانش در حال "انجام یک عملیات دقیق و هدفمند علیه حماس" در این بیمارستان هستند».

به روایت بلومبرگ، یکی دیگر از موضوعات چالشی و تنش‌زا بین دولت بایدن و کابینه نتانیاهو مساله «آینده نوار غزه» است؛ موضوعی که در آن نتانیاهو از گفتن اینکه اسرائیل نمی‌خواهد دوباره این منطقه را اشغال کند به این سمت عوض کرده که نیروهای اسرائیلی برای مدت نامحدودی در آنجا خواهند ماند».

این رسانه آمریکایی افزود: «حالا ایالات متحده شروع به علنی کردن خشم کرده که پیش از این به گونه خصوصی و در خفا بیان کرده بود. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت که "تعداد بسیار زیادی از فلسطینیان کشته شده‌اند" و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که استفاده حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، از "مسئولیت اسرائیل برای اقدام به شیوه‌هایی که تروریست‌ها را از غیرنظامیان جدا می‌کند" کم نمی‌کند».

به روایت بلومبرگ، بخشی از لبریز شدن کاسه صبر ایالات متحده «ناشی از فشار سایر شرکا به ویژه در کشورهای جهان عرب است. برخی از رهبران (عربی) معتقدند که آقای بایدن با در آغوش گرفتن آقای نتانیاهو در جریان سفر ماه اکتبر به اسرائیل و دیدار او با کابینه جنگ، چراغ سبز را (برای جنگ غزه) نشان داده است».

به گفته شبکه بلومبرگ، به رغم این نگرانی‌ها، »ایالات متحده به حمایت مالی و نظامی از اسرائیل از جمله با ارائه برخی از سلاح‌هایی که اسرائیل در کارزار بمباران خود استفاده کرده است، ادامه داده است».

«جان آلترمن» معاون ارشد رئیس اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» به بلومبرگ گفت: «طی ۵۰ سال گذشته، جنگ‌های اسرائیل به این دلیل پایان یافته است که ایالات متحده وارد عمل شد و گفت که "زمان توقف فرا رسیده است". قطعا ما در این نقطه قرار نداریم اما نسبت به زمانی که رئیس جمهور به اورشلیم (قدس اشغالی) رفت به آن نقطه نزدیک‌تر هستیم».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....
  • سید روح الله حسینی ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    ناامیدی با سلاح کشتار جمعی مقدمه دست درازی به سلاح اتمی درمسیر تهدیدبه انتحار وخودکشیه متحدان روسیه اسرائیل امریکا کلاهک در خاورمیانه مدفونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس