کد خبر 1545966
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
تحریم گسترده کالاهای صهیونیستی در مصر

شهروندان مصری به طور گسترده اقدام به تحریم کالاهایی که موجب نفع اقتصادی برای رژیم صهیونیستی می‌شود، کرده‌اند.

به گزارش مشرق، شهروندان مصری همزمان با جنایات وسیع رژیم اشغالگر قدس در غزه، تولیدات کشورهای حامی رژیم اسرائیل از جمله کوکاکولا، استارباکس و مک دونالد را تحریم کرده‌اند.

تحریم گسترده کالاهایی که به نوعی بخش از سود فروش آن‌ها به جیب صهیوینست‌ها می‌رود، مختص مصر نیست و این روزها بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی دست به این کار زده‌اند؛ اما در مصر با جلوه بیشتری این موضوع نمود دارد؛ به طوریکه مصری‌ها با تحریم این برندها، راه را برای برندها و کالاهای داخلی کشور خودشان مانند نوشابه‌های اسپیرو اسپاتس باز کرده‌اند.

در این راستا روزنامه دیلی تلگراف انگلیس نوشت که برندهای آمریکایی و اروپایی در سراسر غرب آسیا در معرض تحریم قرار گرفته‌اند و مصرف کنندگان در اعتراض به حمایت دولت‌های غربی از اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه به جایگزین‌های محلی روی می‌آورند.

بنابراین کمپین‌های تحریم برخی از معروف‌ترین برندهای آمریکایی از جمله مک دونالد، استارباکس، کوکاکولا و دومینو پیتزا، همراه با پوما آلمان و سوپرمارکت زنجیره‌ای فرانسوی کارفور را هدف قرار داده‌اند؛ به طوریکه بخش بزرگی از مردم مصر توانسته‌اند با استفاده از «سلاح تحریم» خسارات هنگفتی را متوجه شرکت‌های بین‌المللی به دلیل حمایت از اسرائیل بکنند؛ تا جایی که کمپین تحریم محصولات حامی اسرائیل بر فروش شرکت‌های بزرگ بین المللی تأثیر زیادی گذاشته و باعث کاهش سهم فروش آنها در بازار مصر شده است.

تحریم گسترده کالاهای صهیونیستی در مصر+ عکس
فردی در یکی از فروشگاههای مصر در حال بررسی مبدأ کالاست/ الجزیره

همچنین تحریم‌ مردم کار را به جایی رسانده است که به دلیل کاهش فروش، این شرکت ها به این فکر افتادند که چگونه با ارائه پیشنهادات رقابتی بین خود، شهروندان را برای خرید مجدد محصولات خود جذب کنند. در این راستا ارائه تخفیف‌ها از اصلی‌ترین راهبرد این شرکت‌هاست که شرکت‌های «آریل» ( محصول شرکت چند ملیتی پروکتر اند گمبل) و «پرسیل» (متعلق به شرکت‌های هنکل و یونیلیور) اقدام به این کار کرده‌اند.

سایر شرکت‌های متخصص در زمینه مواد غذایی و برندهای بین‌المللی لوازم برقی نیز به این مجموعه پیوسته‌اند و از جمله این محصولات می‌توان به محصولات غذایی، نوشابه‌ها، آب آشامیدنی، چای، شوینده‌ها، پودرهای لباسشویی و محصولات مو اقدام به ارائه تخفیف به مشتریان مصری کرده‌اند.

از سوی دیگر شبکه الجزیره نیز نوشت که در پی تحریم گسترده محصولات غربی، شرکت «اسپیرو اسپاتس» به عنوان شرکت مصری تولید کننده نوشابه‌های گازدار، در یک ماه گذشته مجبور شده است تا تعداد پرسنل خود را سه برابر کند و با این حال همچنان قادر به پاسخگویی به تعداد بالای سفارش‌ رستوران‌ها و هتل‌ها نیست.

طبق این گزارش، در یک ماه گذشته این شرکت مصری، تعداد پرسنل خود را از ۶۰ هزار نفر به ۱۸۰ هزار نفر رسانده و همچنان نیز نیرو می‌پذیرد.

همچنین رستوران‌های زنجیره‌ای غربی نیز خالی از مشتری است و در سر در تعدادی از رستوران‌های مصر نیز پرچم‌های مصر به همراه پرچم فلسطین برافراشته شده است.

تحریم گسترده کالاهای صهیونیستی در مصر+ عکس
رستورانی در مصر متعلق به یکی از شرکت‌های غربی

از خون برادرانمان ارتزاق نمی‌کنیم

به گفته یکی از بنیانگذاران کمپین تحریم، هرچند تحریم کالاهای صهیونیستی و غربی مختص یک ماه اخیر نیست، اما از ابتدای آغاز جنگ در غزه، شبکه‌های اجتماعی و جامعه مصر به شکل بی سابقه‌ای با این حرکت، همراه شده و موجب موفقیت بی نظیر این کمپین شده است.

در کنار یکی از رستوران‌های مصری، «تالیا وائل» کودک هشت ساله در پاسخ به الجزیره درباره اینکه چرا مک دونالد نمی‌خورد، گفت: «اسرائیل کل فلسطین را یک جا برداشته و فقط غزه مانده است؛ بچه‌ها می‌میرند...هیچ جا امن نیست نه بیمارستان‌ها و نه مدارس. از خون برادرانمان ارتزاق نمی‌کنیم، رستوران مک دونالد برای سربازان اسرائیلی غذای مجانی می‌فرستد».

کمپین تحریم کالاهای صهیونیستی در مصر در ادامه کمپین جهانی «بایکوت» در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت. «حسام محمود» از بنیان‌گذاران این کمپین به اسپوتنیک گفت که اقتصاد رژیم اسرائیل در شرایط کنونی به شدت در تنگنا قرار دارد و این تازه اولین آثار جنگ است که تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسالرت برای اسرائیل به بار آورده است.

در این راستا «امیر یارون»، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، دو روز پیش گفت که جنگ در نوار غزه «بیش از حد انتظار» برای این رژیم هزینه دارد و بر بودجه آن فشار وارد می‌کند.

موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیشتر با اشاره به پیش‌بینی‌های اولیه از اثرات اقتصادی جنگ که توسط وزارت دارایی و بانک مرکزی این رژیم ارائه شده بود، تأکید کرد که ادامه جنگ پیامدهای مهم و بلندمدتی بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی برآورده کرده است که هزینه کل مستقیم و غیرمستقیم جنگ به حدود یک میلیارد شکل (۲۵۰ میلیون دلار) در روز برسد به گفته مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، این انتظارات بر اساس سناریوی جنگ در تنها یک جبهه علیه غزه یعنی در شمال فلسطین اشغالی است بدون اینکه در منطقه گسترش یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس