کد خبر 1545487
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

به گزارش مشرق، مهدی سلامی، فعال رسانه در کانال تلگرامی فحوا نوشت:

در گزارشی که وبگاه الجزیره در سال ۲۰۲۲، در خصوص آمار شهدای اصحاب رسانه (اعم از روزنامه‌نگار، خبرنگار، فیلم‌بردار، کارگردان، مجری و…) در فلسطین منتشر کرد، اذعان نمود که از زمان انتفاضۀ الأقصی در سال ۲۰۰۰ تا آن زمان، ۵۵ نفر از فلسطینیانِ روزنامه‌نگار و خبرنگار به شهادت رسیده‌اند؛ یعنی در طول ۲۲ سال، ۵۵ شهید.

این در حالی است که از زمان آغاز عملیات طوفان الأقصی (در ۷ اکتبر ۲۰۲۳) تا ۳۰ اکتبر، یعنی تنها در طول ۲۲ روز، ۳۴ نفر از اهالی رسانه به شهادت رسیده‌اند. به بیان ساده‌تر، ۵۵ شهید در طول ۲۲ سال؛ در مقابلِ ۳۴ شهید در طول تنها ۲۲ روز! که البته این آمار تا هفتم نوامبر ۲۰۲۳ به ۴۸ شهید رسید!

همین مقایسه به‌تنهایی می‌تواند ابعاد گستردۀ جنگ جاری در غزه و درعین‌حال مظلومیت اصحاب رسانه را به تصویر بکشد.

گذشته از تعداد بالای شهدای رسانه در این جنگ، نکتۀ جالب‌توجه دیگر، حاکم بودن نوعی فضای بی‌تفاوتی بر رسانه‌های بین‌المللی در این باره است. به‌عنوان نمونه، در پی شهادت عصام عبدالله، فیلم‌بردار لبنانیِ خبرگزاری رویترز در ۱۳ اکتبر سال جاری، خبرگزاری مذکور در بیانیه‌ای، ضمن ابراز حزن از کشته‌شدن فیلم‌بردار خود، اما هیچ اشاره‌ای به هویت قاتل نکرد؛ مسئله‌ای که خشم کاربران لبنانی را برانگیخت. این در حالی بود که وی، در حین مأموریت رسانه‌ای خود در مناطق جنوبی لبنان، در اثر بمباران ارتش صهیونیستی به شهادت رسیده بود.

به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، کابینۀ تل‌آویو با ادعای زیان‌بار بودن شبکۀ الجزیره برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، دستور فوریِ تعطیلی تمام دفاتر این شبکه در فلسطین اشغالی را صادر کرد. این تصمیم در پی آن اتخاذ شد که شامگاه پنجشنبه، واحد تحقیقات این شبکۀ خبری، با تهیۀ یک مستند تحقیقاتی، ادعای رژیم صهیونیستی را دربارۀ اینکه جنایت حمله به بیمارستان المعمدانی به دلیل شلیک اشتباه موشکِ جهاد اسلامی رخ داده است، رد کرده بود. ضمن آنکه این رژیم نامشروع، هم‌زمان با اعلام گسترش عملیات زمینی خود به نوار غزه در شامگاه ۲۷ اکتبر، در اقدامی فاجعه‌بار – که در تعارض آشکار با رسالت خبریِ اهالی رسانه و چرخش آزاد اطلاعات است – مبادرت به قطع کامل ارتباطات و جریان اینترنت در نوار غزه کرد.

جنگِ این روزها در غزه و تداوم جنایات دشمن صهیونیست موجب شده تا مظلومیت جبهۀ ضدصهیونیستی، در ابعاد مختلف به تصویر کشیده شود که دراین‌بین، بُعد خبر و رسانه، تنها یکی از ابعاد این اقیانوس جنایت را شامل می‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    خبرتگاربودن درهیچ جای جهان جرم نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس