کد خبر 1545077
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
ساخت ۴ میلیون مسکن با تامین حواله‌های نفتی

طی اخذ مجوز وزارت راه و شهرسازی از سوی رهبر معظم انقلاب بنا شد تا ۲ میلیارد دلار حواله نفتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

به گزارش مشرق، یکی‌از وعده‌های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال ابتدایی دولت بود که در ابتدا اجرای این وعده انتخاباتی موانع و چالش‌های پیش‌روی دولت بود که با انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر جوان راه و شهرسازی برخی از موانع در این مسیر هموار شد اما تأمین منبع مالی با توجه به بودجه محدود دولت کار دشواری است.

به منظور تأمین بخشی از منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن، چند هفته گذشته صندوق توسعه ملی در نشستی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان مرتبط با بخش مسکن برگزار شده پیشنهاد دادند در قبال دریافت حواله‌های نفتی ۲ میلیارد دلار در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

تخصیص ۲ میلیارد دلار منابع ارزی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ماه اخیر (۶ مهر) از تخصیص ۲ میلیارد دلار منابع ارزی برای تکمیل طرح‌های نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: رقم ۲ میلیارد دلار از محل تهاتر نفت و منابع صندوق ملی تخصیص پیدا می‌کند. یکی از مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص منابع مالی بود که مجوزی از سوی رهبر معظم انقلاب اخذ کردیم تا از ظرفیت‌های موجود تهاتر نفت و صندوق ملی در این راستا استفاده کنیم.

پس‌از صدور مجوز مقام معظم رهبری برای اختصاص دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نهضت ملی مسکن، فرایند اداری این تخصیص آغاز شد و اکنون بنا به اظهار نظر عضو هیأت عامل این صندوق، در انتظار اراده وزارت نفت برای اعلام زمان تبدیل حواله‌های نفتی به منابع مالی است.

تسریع روند ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در انتظار حواله‌های نفتی

سید علیرضا میرمحمد صادقی عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه طی مجوزهای صادرشده صندوق توسعه ملی در قبال دریافت حواله‌های نفتی مبلغ ۲ میلیارد دلار در اختیار طرح مسکن ملی قرار خواهد داد، گفت: طی جلساتی که برگزار شد برای تأمین منبع مالی ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن ابتدا باید یک سرمایه‌گذاری ابتدایی انجام شود سپس پس‌از اخذ مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب ۲ میلیارد دلار از حواله‌های نفتی به فروش برسد و پول حاصل از فروش نفت به حساب ساخت واحدهای مسکونی واریز شود.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی در ادامه تاکید کرد: حواله‌های نفتی به اصطلاح یک برگه‌ای است که در یک مدت زمان مشخصی به نفت تبدیل می‌شود. عموماً حواله‌های نفتی که در حال مراوده هستند باید در بوس انرژی به عنوان کالا معامله شود و عملیات معامله به صورت کاغذی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: طرح ۲ میلیارد دلار حواله نفتی را صندوق توسعه ملی ارائه داد و اعلام آمادگی خود را اعلام کرد. وزارت راه و شهرسازی امکان دارد توان نقد کردن حواله‌ها را ندارد زیرا فرآیند حواله‌های نفتی حدود ۶ ماه زمان‌بر خواهد بود صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش مسکن برای دریافت این حواله‌های منابع مورد نیاز را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار خواهد داد.

صادقی در ادامه تاکید کرد: البته حواله‌های که در بازار بورس عرضه می‌شود تا متقاضی دیگری خریداری کند، اگر خریدار نداشته باشد صندوق توسعه ملی اقدام به خرید خواهد کرد و اما باید طی زمان‌بندی مشخصی اصل نفت را تحویل بگیریم و ارز به صندوق برگردد.

در این زمینه با وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی مذاکراتی انجام شده و برخی زمینه‌ها سازمان برنامه و بودجه نیز ممکن است ورود داشته باشد و البته نقش وزارت نفت نسبت به سایر ارگان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

منابع ارزی صندوق توسعه ملی در بسیاری از موارد با دستورات رهبر معظم انقلاب از مشکلات کشور گره‌گشایی کرده و در مواردی که طبق قانون مقرر شده بود اعتبارات مورد نیاز پروژه‌ها از محل تهاتر نفت تأمین شود که به دلیل طولانی شدن فرایند، دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس