کد خبر 1544702
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
۳۲ درصد ایرانی‌ها در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

نماینده شرکت بازآفرینی شهری گفت: ۲ میلیون بنای ناپایدار فاقد هر گونه سازه بتنی در کشور وجود دارد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن بازسازی شود.

به گزارش مشرق، سیدعلی باب‌الحوائجی، نماینده شرکت بازآفرینی شهری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران متشکل از بافت فرسوده‌ای است که متولی آن شرکت بازآفرینی شهری کشور است، اظهار کرد: همچنین در سطح کلان، بافت ناکارآمد شهری متشکل از سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت تاریخی و بافت فرسوده شهری است.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری افزود: بیش از ۲۰ درصد مساحت شهری کشور شامل بناهای ناپایدار است و این بناها پایداری و مقاومت در برابر زلزله و بلایای طبیعی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۳۲ درصد جمعیت کشوردر محدوده بافت فرسوده زندگی می‌کنند، افزود: بیش از ۲ میلیون بنای ناپایدار فاقد هر گونه سازه بتنی در کشور وجود دارد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن بازسازی شود.

باب الحوائجی، با بیان اینکه ارائه بسته تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده، از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای مقاوم‌سازی سکونتگاه‌های شهری است، ادامه داد: متقاضیان می‌توانند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت در این بسته‌های تشویقی استفاده کنند.

نماینده شرکت بازآفرینی شهریادامه داد: بسته تشویقی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران اقدامی موثر برای احیای بافت‌های فرسوده شهری است و باید تلاش شود بسته‌های تشویق در اختیار مردم قرار گیرد.

حفظ جان ساکنین بناهای غیر مقاوم اولویت‌ اصلی دولت است

وی تاکید کرد: از ۲۰ آبان‌ماه امسال مردم ساکن در محلات بافت فرسوده می‌توانند به شهرداری‌ها در سطح کشور مراجعه کرده و از مزایای بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه بهره‌مند شوند.

باب الحوئجی با تاکید بر اینکه حفظ جان ساکنین بناهای غیر مقاوم یکی از اولویت‌های اصلی دولت است، گفت: در این راستا دولت سیزدهم ارائه بسته‌های تشویقی و مردمی‌سازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده به مثابهspan> تیری است با چند نشان که در وهله اول باعث کاهش بناهای ناپایدار و به طبع آن ارتقای حفظ جان هموطنانمان در این محدوده‌ها می‌شود که این خود ضرورت اصلی در این حوزه است و در مرحله بعد مسکن مورد نیاز جامعه بویژه مسکن در استطاعت را برای اقشار کم درآمد فراهم می‌کند.

وی گفت: همچنین با نوسازی بافت‌های فرسوده، فضاهای شهری بهبود یافته و در نهایت کیفیت زندگی ساکنان ارتقا می‌یابد.

باب الحوائجی یاد آورشد: برای شتاب‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند ابزارهای مناسبی هستیم و نوسازی بافت‌های فرسوده به تنهایی از توان دولت و شهرداری‌ها خارج است، در نتیجه باید مردمی‌سازی مورد توجه جدی قرار گیرد و مردم به عنوان نقش اول در میدان نوسازی حضور پیدا کنند.

دولت باید فضای اعتماد بین مردم و سازندگان را فراهم کند

نماینده شرکت بازآفرینی شهری گفت: همچنین از سوی دیگر دولت باید فضای اعتماد بین مردم و سازندگان را فراهم کند، در سند تحول دولت مردمی سیزدهم، نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی جزو یکی از چهار اولویت اصلی قلمداد شده است، در این سند به صورت راهبردی بیان شده که نوسازی محله‌ای و اصلاح محله باید با حمایت ویژه از توسعه‌گران و نهادهای واسطه بین مردم و دولت صورت گیرد.

وی ادامه داد: براساس ماده ۴ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، شرکت بازآفرینی شهری ایران مجوز کارگزاری، تسهیل‌گری و توسعه‌گری را برای متقاضیان در محدوده بافت‌های فرسوده صادر می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس