کد خبر 1544800
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
‌

سخنگوی بخش هوا و فضای وزارت دفاع از پرتاب‌های نهایی ماهواره‌بر سیمرغ تا پایان سال خبر داد و گفت: با این ماهواره‌بر توان پرتاب ماهواره‌های ۲۵۰ کیلوگرم در فاصله ۵۰۰ کیلومتری را خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، پرتاب‌های موفق ایران در سال‌های اخیر عمدتاً در تزریق موفق ماهواره‌های کمتر از ۵۰ کیلوگرم در مدار لئو به وسیله‌های ماهواره‌برهایی بوده است که توانایی تزریق ماهواره‌های سبک را دارند اما با توجه به نقشه راه ماهواره‌ها و روند توسعه محموله‌های فضایی کشور، مسجل بود که باید توانمندی پرتابگرهای ما توسعه پیدا کند.

این توسعه نه فقط در افزایش وزن ماهواره‌ها بلکه در کاهش هزینه‌های پرتاب را شامل می‌شود که در دنیا معمول است و کشورهای صاحب فناوری بیش از ۹۰ درصد پرتاب‌ها را توسط پرتابگرهایی انجام می‌دهند که وزن‌های بالا را به مدار پرتاب می‌کنند به طوری که در یک پرتاب بیش از ۱۰ تن را به مدار لئو منتقل می‌کنند که بعد از آن می‌تواند انتقال به مدارهای دیگر نیز اتفاق بیفتد.

در این رابطه تلاش‌هایی در وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که یکی از نمونه‌های آن توسعه "ماهواره‌بر سیمرغ" است. سیمرغ یکی از ماهواره‌برهایی است که قرار است در زمینه ماهواره‌های بیش از ۵۰ کیلوگرم و منظومه‌های ماهواره‌ای به کشورمان خدمت‌رسانی کند.

در این رابطه سید احمد حسینی مونس؛ سخنگوی بخش هوا و فضای وزارت دفاع گفت: "ماهواره‌بر سیمرغ" بخش عمده‌ای از مراحل تحقیقاتی‌اش را سپری کرده و داده‌های حاصل از پرتاب‌های تحقیقاتی آن احصا شده است.

وی تصریح کرد: انشالله در ادامه سال، پرتاب‌های نهایی این ماهواره‌بر را خواهیم داشت. با این ماهواره‌بر توان پرتاب ماهواره‌های ۲۵۰ کیلوگرم در فاصله ۵۰۰ کیلومتری را خواهیم داشت که می‌تواند در قالب یک ماهواره یا چندین ماهواره باشد؛ اگر ابعاد و اندازه ماهواره‌هایی که با سفیر یا قاصد پرتاب می‌شد را در نظر بگیریم ۱۰ عدد از این ماهواره‌ها را می‌توانیم با سیمرغ پرتاب کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    این ماهواره بر چند بار ناموفق بود ول کنش نیستید
  • ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    مگه سیمرغ اسم هواپیما نبود؟ چرا نامگذاریها اینقدر فی البداهه و کار نشده است؟ چرا در تهران دو تا پل طبیعت هست؟ چرا اسم چند تا تجهیز صیاد هست و چند تا ذوالفقار؟ چجوری نامگذاریها انجام میشه؟
  • ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 1
    الله اکبر مرگ بر آمریکا و اسرائیل
  • ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 1
    شوروی...پز عالی جیب خالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس