امیر آشتیانی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: ایران اسلامی به همت مردم بصیر و ولایتمدار خود دارای انسجام ملی و توانمندی‌های راهبردی در حوزه‌های ژئوپلیتیکی و مزیت‌های بی‌شمار است.

به گزارش مشرق، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ظهر امروز (جمعه، ۲۷ مردادماه) در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و مهیاشدن برای برگزاری اربعین حسینی است به محضر ملت عزیز ایران تسلیت عرض می‌کنم. همچنین، ۲۶ مرداد سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان به میهن را ارج می‌نهیم.

وی افزود: در آستانه ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی و هفته دولت قرار داریم، یاد شهیدان والا مقام رجایی و باهنر و یک هزار شهید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شهیدان نامجوی فکوری و چمران سه وزیر شهید دفاع را گرامی می‌داریم.

دشمنان ما در بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به سر می‌برند

امیر آشتیانی گفت:‌ یکی از مولفه‌های قدرت ملی توان نظامی و سازه دفاعی امنیتی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه‌های مختلف احراز کرده، صاحب قدرت است. البته قدرت واقعی که قدرت متکی به خداوند تبارک و تعالی است. در مقابل، دشمنان ما در بحران‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به سر می‌برند و در نهایت استیصال و درماندگی قرار دارند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی به همت مردم بصیر و ولایتمدار خود دارای انسجام ملی و توانمندی‌های راهبردی در حوزه‌های ژئوپلیتیکی و مزیت‌های بی‌شمار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری، صاحب اقتدار و نفوذ است و توانمند در ایفای نقش موثر در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی.

هشدار وزیر دفاع به کشورهای مداخله‌گر و نظام سلطه

وزیر دفاع در ادامه سخنانش با بیان اینکه توصیه و هشدار ما به کشورهای مداخله‌گر و نظام سلطه، پرهیز از شیطنت‌ها و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و بحران آفرینی‌ها است، تصریح کرد: چرا که هر اقدام جاهلانه آن‌ها در اساس به ضرر خودشان تمام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران حامی صلح و ثبات در منطقه و اقسی نقاط جهان است و ما مخالف هرگونه جنگ و خشونت در جهان هستیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز دستیابی به صلح و امنیت پایدار تنها در گرو قدرت توان و اقتدار دفاعی است.

وزارت دفاع بازدارندگی موثر، قابل اطمینان و پایدار را ایجاد کرده است

امیر آشتیانی، از وزارت دفاع به عنوان یک نهاد قابلیت آفرین در سطح ملی و دفاعی یاد کرد و افزود: این نهاد خلق‌کننده مزیت‌های راهبردی برای کشور، ضمانت کننده و پشتیبان قدرت بازدارندگی است؛ آن هم بازدارندگی موثر، قابل اطمینان و پایدار.

وی ادامه داد: امروز توانمندی‌های ما در بخش‌های موشکی، پدافند هوایی، رزم هوایی، رزم دریایی، رزم زمینی، توان فضایی، دفاع بیولوژیک، دفاع سایبری، جنگ شناختی، جنگ الکترونیک و سایر حوزه‌ها و همچنین کمک‌های علمی و فناورانه به دیگر بخش‌های کشور ما را در تحقق اهداف توسعه پایدار، بی‌بدیل و انکارناپذیر یاری رسانده است.

رفع گلوگاه‌های فناورانه صنعتی توسط وزارت دفاع

وزیر دفاع گفت: بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد فضای رقابت، رشد و بالندگی برای جوانان، نخبگان و استعدادهای مومن و خلاق، اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم، بومی‌سازی و داخلی‌سازی و رفع گلوگاه‌های فناورانه صنعتی، کاهش آثار تحریم و ارزآوری بخش دیگری از دستاوردهای ما در این حوزه است.

وی افزود: بر این اساس، به فضل الهی و در فضای آکنده از همدلی مجاهدت و ایثار در ارکان نظام اعم از دولت خدمتگزار و صادق، مجلس انقلابی و قوه قضاییه و تعامل سازنده نیروهای مسلح با نهادها و مجموعه‌های کشور در خدمت رسانی و عشق به مردم، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های به دست آمده را به حدی جهشی و پرشتاب کرده است که علاوه بر تامین نیازهای نیروهای مسلح صنایع بخش خصوصی و دولتی را هم از ثمره و دستاوردهای بزرگ پدید آمده آن برخوردار کرده است.

تامین حدود ۹۰ درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی

امیر آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش، تاکید کرد: وزارت دفاع در چارچوب دکترین دفاعی و اصل سلطه ناپذیری نظام جمهوری اسلامی ایران و تحت رهبری حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا و دوراندیشی‌های مُعَظَم‌ُلَه در حوزه دفاعی امنیتی و در قالب برنامه‌های مدون و نظام‌مند، مبتنی بر اولویت‌ها و ضرورت‌ها با شناخت و تحلیل محیط راهبردی کشور اقدامات موثری را انجام داده است که برخی از دستاوردهای آن را به استحضار ملت شهید پرور ایران اسلامی می‌رسانم.

وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای این نهاد،‌ خاطرنشان کرد: در حوزه ساخت تولید و تعمیرات و بهینه سازی تجهیزات، تولید و تامین حدود ۹۰ درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی برای نیروهای مسلح به ارزش بالغ بر بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از اقدامات این نهاد در یک سال گذشته است.

وی ادامه داد: این تجهیزات عبارتند از؛ انواع شناورها و تسلیحات دریایی، انواع جنگنده و بالگردهای نظامی و غیرنظامی به طوری که رشد تولیدات و تامین نیاز نیروهای مسلح در تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد با افزایش درصد قابل ملاحظه، انواع موشک‌های کروز با افرایش دو برابری، موشک‌های پدافند هوایی با رشد ۴۵ درصدی و انواع شناورهای دریایی تندرو با رشد ۳۰ درصدی پیگیری شده است. این مهم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعتی و تحقیقاتی کشور شامل دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان و دانشمندان دفاعی حاصل و موجب ایجاد ۸۵ هزار شغل در کشور شده است.

افزایش برد موشک‌های بالستیک عماد و خرمشهر

امیر آشتیانی در ادامه با اشاره به سایر دستاوردهای وزارت دفاع، تصریح کرد: در ارتقای قابلیت سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی، افزایش چشمگیر انواع موشک‌های بالستیک و افزایش برد موشک‌های کروز تا یک هزار کیلومتر، افزایش برد موشک‌های بالستیک عماد تا یک هزار و۶۵۰ کیلومتر و موشک خیبر تا ۲ هزار کیلومتر جزو سایر دستاوردهای وزارت دفاع است.

وی افزود: همچنین، وزارت دفاع به انواع موشک‌های جدید کروز با قابلیت شلیک از هواپیما و دستیابی به نمونه موشک پیشرفته مافوق صوت نیز دست پیداکرده است.

پرواز فروند اول هواپیمای سبک آموزشی فجر ۳

وزیر دفاع با اشاره به اقدامات این نهاد در راستای تقویت حوزه رزم هوایی، تصریح کرد: در حوزه رزم هوایی و تقویت پشتیبانی و ترابری هوایی با ساخت و پرواز هواپیمای بومی ترابری سبک سیمرغ و همچنین تامین زنجیره آموزش خلبانی نیروهای مسلح با طراحی و ساخت فروند دوم جنگنده آموزشی مادون صوت یاسین و پرواز فروند اول هواپیمای سبک آموزشی فجر ۳ اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه رزم دریایی، ساخت انواع شناورها و تجهیز آن‌ها به تسلیحات مدرن و همچنین، ساخت زیر سطحی هوشمند بدون سرنشین. در حوزه رزم زمینی، ساخت انواع خودروهای رزمی تانک و بازسازی و ارتقای جنگ افزارها. همچنین؛ ساخت انواع پهپادهای رزمی شناسایی و انتحاری و توسعه قابلیت‌های آن‌ها جهت اجرای ماموریت‌های مختلف جزو دستاوردهای وزارت دفاع به شمار می‌رود.

اقدمات وزارت دفاع در توسعه صنعت غیر دفاعی

امیر آشتیانی گفت: در حوزه فضایی پس از موفقیت‌ها و آزمایش‌های متعدد تولید ماهواره‌بر سیمرغ با برخورداری از فناوری روز دنیا، ساخت ایستگاه‌های زمینی و سایت پرتاب در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در توسعه صنعت غیردفاعی، ساخت انواع باتری و لاستیک، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت نیترات آلومینیوم جهت تولید کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزی، تامین انواع قطعات ضروری برای کارخانجات خودروسازی و ساخت قطعات و ابزارآلات مورد نیاز کارخانجات صنعتی بخش خصوصی و دولتی با پرهیز از اقدامات موازی و رقابتی نیز بخشی از دستاوردهای وزارت دفاع است.

همکاری وزارت دفاع با ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت در سطح ملی و کشوری

وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای این نهاد در حوزه تحقیقات و توسعه فناوری، تصریح کرد: وزارت دفاع برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی نخبه و متخصص با تاکید بر جوانان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه تحقیقات و توسعه فناوری نیز اقدامات مهمی انجام داده است. همکاری با ظرفیت‌های دانشی کشور از جمله دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد و حضور در بوستان‌های علم و فناوری نیز توسط وزارت دفاع انجام شده است.

وی افزود:‌ وزارت دفاع با ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت در سطح ملی و کشوری با حجم همکاری ۷۹ هزار میلیارد تومان همکاری دارد که از این تعداد بیش از یک هزار شرکت با حجم همکاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان هستند.

صرفه جویی ارزی ۴۰۴ میلیون دلاری با بومی‌سازی بیش از ۵۸۰ قلم تجهیزات دفاعی

امیر آشتیانی از بومی‌سازی بیش از ۵۸۰ قلم از مواد، اقلام، قطعات و تجهیزات دفاعی با استفاده از توانمندی‌های موجود در کشور خبرداد که از این طریق، حدود ۴۰۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد شده است.

ساخت موتور رم‌جت مافوق صوت و تجهیز رادارها به سامانه موشکی البرز

وزیر دفاع با بیان اینکه دستاوردهای ما به‌دست توانای جوانان‌ ایرانی تولید شده است، گفت: بمب هوشمند قائم ۵ برای نصب روی پهپاد رزمی، طراحی تولید موشک هدایت تصویری نسل ۵ الماس، ساخت موتور رم‌جت مافوق صوت، تولید انواع رادارها برای ماموریت‌های مختلف،‌ طراحی هواپیمای سبک، ساخت انواع شبیه‌سازها، ساخت سامانه پدافندی رعد، ساخت موشک شهید حاج قاسم، سامانه سلاح موشک زمین به زمین خرمشهر، تجهیز بالگردها به سامانه موشکی البرز و هواپیمای گشت دریایی از دیگر عملکردهای وزارت دفاع است.

وی از سرریز توانمندی های صنعت دفاعی به بخش های غیر نظامی و تجاری سازی آن‌ها به صورت هدفمند خبرداد و افزود: این کار با پرهیز از رقابت با بخش خصوصی و توسعه فناوری های دو منظوره از دیگر اقدامات ما بوده است.

تحقق ۸۵ میلیون دلار صادرات غیر نظامی توسط وزارت دفاع

امیر آشتیانی با بیان اینکه در حوزه انرژی نفت و گاز، خط تولید ترمز ABS نیز وزارت دفاع اقدامات مناسبی را داشته است، گفت: تنها در سال گذشته در بخش غیر نظامی ۸۵ میلیون دلار صادرات محقق شده است و در زمینه پاکسازی مناطق از مین های بجا مانده از دوران جنگ هشت ساله، ایجاد زمینه بهبود و توسعه امنیت به خصوص در مناطق مرزی در سالیان گذشته مشارکت وزارت دفاع را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: کاهش حوادث و مرگ و میر با برخورد با مین و مشارکت در کاهش آثار حوادث بحران ساز را نیز میتوان از دیگر دستاوردهای وزارت دفاع قلمداد کرد.

امیر آشتیانی بیان کرد: ارائه خدمات اطفای حریق با اعزام بالگرد با مناطق مختف کشور و تهیه نمایه زلزله های رخداده و کمک رسانی به مناطق سیل و زلزله زده به مناطق مختلف کشور نیز فعالیت های خوبی را داشتیم.

پاکسازی ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آلوده به مین

امیر آشتیانی با اشاره به اینکه هم‌چنین ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آلوده به مین را پاک‌سازی کرده‌ایم، بیان کرد: در دیپلماسی دفاعی با بکارگیری همه سطوح دیپلماسی هماهنگ با سیاست خارجی و سیاست‌های کلی ابلاغی نیروهای مسلح به‌منظور تحقق منافع و امنیت ملی و هم‌چنین همکاری در حوزه‌های دفاعی و بین‌المللی در دستورکار ما قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ برگزاری و مشارکت در نشست‌ها، اجلاس‌ها و کمیسیون‌های همکاری دفاعی و مشارکت فعال در روندهای جدید امنیت بین‌المللی در حوزه فضایی و سایبری از جمله دیگر اقدامات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. همچنین، ارتقای کرامت و منزلت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح و ضرورت نگهداشت این سرمایه ارزشمند وزارت دفاع برنامه و سازو کارهای مناسبی را اجرایی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 1
    راضیم ازت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس