زهره سادات لاجوردی

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حتی وام ۲ میلیارد تومانی هم برای خرید ۲۵ متر خانه در تهران کافی نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لاجوردی تأکید کرد:

تمامیت‌خواهی به اسم انقلاب یعنی "انحراف"

وام مسکنی که ۲۵ متر خانه هم نمی‌شود!/واکنش نماینده مجلس به مصاحبه یک زن حاشیه‌ساز

زهره‌سادات لاجوردی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایسنا در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی یک زن فعال سیاسی در یک برنامه تلویزیونی گفت: در زمان امام خمینی(ره) و پس از ایشان یعنی در دوران هدایت جامعه توسط رهبر معظم انقلاب، مسیر حاکمیت و سیاست‌های کشور هرگز در راستای تمامیت‌خواهی افراد یا گروه‌های خاصی نبوده و هیچ یک از شهدای مظلوم ما که گاها در مناصب مهمی قرار داشتند هرگز در زمان حیات برای خود و خانواده‌هایشان، سهم و حق ویژه‌ای قائل نبودند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ظهور بالقوه مردم‌سالاری در کشور ما تا جایی فعلیت یافته که علی‌رغم خسارات فراوان داخلی و بین المللی ناشی از روی کار بودن برخی افراد و دولت‌ها، همواره به نظر اکثریت مردم احترام گذاشته شده است. لذا ما معتقدیم که وظیفه گروه‌های مختلف سیاسی و غیر سیاسی خدمت به مردم و میهن عزیزمان ایران است و هر نوع تمامیت‌خواهی در نقل یا فعل را انحراف از گفتمان انقلاب می‌دانیم.[۱]

*سخنان تبیینی خانم لاجوردی اثبات می‌کند که جریان انقلابی و اصولگرایان با تمامیت‌خواهی و تحلیل‌های غلط هیچ میانه‌ای ندارند.

ولو حتی اگر این تحلیل غلط از سوی کسانی مطرح شود که خود را انقلابی معرفی می‌کنند...

***

۲۵ متر خانه هم به مردم روا نیست؟!

وام مسکنی که ۲۵ متر خانه هم نمی‌شود!/واکنش نماینده مجلس به مصاحبه یک زن حاشیه‌ساز

به گزارش مشرق؛ در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، بانک مسکن نیز اعلام کرد که سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به‌ازای حداکثر ۴ فرزند زیر ۲۰ سال را افزایش داده است.

سقف این تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است که جمعاً یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان می‌شود.

بسیاری از منتقدان می‌گویند که برای دریافت این وام ابتدا باید ۳۴۸۰ برگه اوراق حق تقدم مسکن خریداری کرد که با نرخ امروز (حدود ۱۰۲ هزار تومان) متقاضیان واجد شرایط که دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال هستند، حدود مبلغی معادل ۳۹۱ میلیون تومان می‌شود.

"فرهاد بیضایی"، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن با اشاره به اینکه وام یک میلیارد و ۹۲۰ تومانی قدرت خرید مسکن مردم جامعه را افزایش نمی‌دهد، گفته است: برای دریافت این وام شرایط سختی در نظر گرفته شده و بیشتر جنبه فعالیت‌های رسانه‌ای برای سیاست‌های دولت در راستای اجرا طرح جوان‌سازی جمعیت است و هر خانواری که ۴ فرزند به بالا داشته باشد می‌توانند از این وام استفاده کنند.

او می‌افزاید: شرایط اعطای چنین تسهیلاتی محدود است و تعداد مخاطبی که طرفدار چنین اقساطی هستند اندک هستند و قطعاً تأثیر بسزایی در بازار مسکن نخواهد داشت. در حوزه تسهیلات خرید با توجه به بالا بودن نرخ اقساط و سود تسهیلاتی که خریداری در نظر گرفته شده است موجب می‌شود تا افراد جامعه از این نوع وام استقبال نکنند در نتیجه قدرت خرید مسکن مردم تغییری نخواهد کرد.

گزارش مشرق اما یک بخش دیگر هم دارد و آن اینکه می‌خوانیم:

"با چنین وامی حتی یک واحد ۲۵ متری در تهران نمی‌توان خریداری کرد."[۲]

*خوانش این گزارش مهم در حالی است که وزیر اقتصاد اخیراً گفت دولت در حوزه اقتصاد دستاورد دارد و اگر مردم این دستاوردها را احساس نمی‌کنند به دلیل عملکرد بد دولت قبل بوده است!

لکن وزیر اقتصاد چند ماه قبل وعده داده بود که مردم دستاوردها را لمس خواهند کرد. مسئله اینجاست که آیا نمی‌توان در بحث مسکن کاری کرد که مردم با تدابیری که دولت به کار می‌بندد خانه‌دار شوند؟

اینکه مردم نمی‌توانند با یک وام ۲ میلیاردتومانی حتی یک خانه ۲۵ متری بخرند، اینکه دستور دولت برای سقف ۲۰ درصدی اجاره بها اجرا نمی‌شود و اینکه هیچ نظارت کارایی بر بازار وجود ندارد هم آیا به دلیل کم‌کاری دولت قبل است؟!

***

1_ isna.ir/xdPVMH

2_ mshrgh.ir/1543975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    7 5
    خوب توقع دارید ۲۰ میلیارد وام بدهند
    • ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      3 2
      بعنوان خانواده پیشکسوت انقلاب توقع داریم هر مرد ایرانی که برا دفاع از کیان کشور و دیانت سربازی رفته بلافاصه بعد از برگشت در صورت نداشتن ملک مناسب در تهران حداقل 150 و در شهر های دیگر حداقل 200 متر زمین اجاره 99 ساله ( بدون واگذاری ملکی سند دار بمنظور حفظ اراضی کشور از سوداگری ) برا تشکیل زندگی ایرانی اسلامی دریاف کند تا اسیر بانک و دلال انبوه ساز نشود ضروریترین نیاز او ارزویی دست نیافتنی نباشد شهر توسعه افقی یابد مشاغل مختلف تولیدی خدماتی به صرفه باشد اصالت به کار داده شود نه دلالی
    • ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      5 0
      نه. توقع این است که قانون را اجرا و بر بازار نظارت کنند. شواف وام دادن مشکلی را حل نمیکند.
    • ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      3 0
      فرض کنید بیست میلیارد وام دادند. قیمت مسکن در این صورت چقدر خواهد شد؟؟ آیا قادر به پرداخت اقساط خواهی بود؟؟ بازار همیشه چند قدم جلوتر از مردم حرکت کرده. روز های بد اقتصاد ایران توسط بازار رقم خورده و بانک های بی شخصیت هم برای سود خودشان، نه تنها از این آشفته بازار پشتیبانی واستقبال کرده اند، که خودشان دست اندر کار آشفته سازی بوده و هستند. تنها راه خروج از این شرایط کنترل و مدیریت سختگیرانه بر بازار و سیستم بانکی است.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    11 2
    آنقدر نظر یک نفر را چماق نکنید
    • ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      8 3
      فقط گوشت دم توپ جنگ مدافع حرمی و اغتشاشات مثل ارمان عجمیان زینال زاده دانیال تو این 44 سال مال حزب اللهی ها بوده کارهای جهادی و کرونا هم همینطور ولی ویلا پنت هاوس شاسی بلند بالا شهر نشینی سفر های خارجی وام های کلان بساز بفروشی تجارت فوتبال بازی سلبریتی بازی همه و همه هر کس بیشتر مخالف انقلاب بوده سهمش بیشتر بوده
  • ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    6 0
    هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه، همه میگن ماست فروش قبلی بد بوده.
  • ... ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    6 1
    مسئولین فکر میکنن این پولها ارث باباشونه جونشون در میاد تا به ملت بدن . بعدشم مردشور اون طرح مسکنو طرح جوانیتونو ببره با این طرحاتون خجالت بکشید حداقل از کفار مد نظرتون یاد بگیرید
  • ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    6 1
    کی با وام بانکی میشده خونه خرید که حالا بشه ؟؟!!
  • ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    6 1
    اگر این دولت هیچ کاری نکند و فقط مسکن را مدیریت کند مردم بهش رای می دهند من معلم چطور باید ماهی ۱۰- ۱۵ میلیون وام بدهم وقتی حقوقم ۱۰ میلیون است
  • حسن ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    2 3
    بعنوان یک مهندس میگویم اگر در دولت قبلی سالی 1میلیون تا خانه ساخته شده بود الان باید 8 میلیون خانه ساخته و حدودا 24 میلیون انسان ( بفرض 3 نفره بودن ) در این خانه ها می بودن چون نیست و ساخته نشده روی هم تلمبار شده و به این بنده خدا اوارش رسیده !
    • ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
      12 0
      اون نساخته این حاجی چرا تو این دوسال هیچی نساخته ؟ و فقط وعدهای دروغ داده
  • ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    6 1
    خاندوزی نماد دولت رییسی هست حالا ویژگی هاش رو ببینید
  • ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    5 1
    یعنی حالم داره از این وضعیت بهم میخوره.
  • کامران ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    4 1
    #عزل و استیضاح بی کفایت ترین وزیر دولت , وزیر اقتصاد
  • ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    5 3
    وام ۲ ملیاردی یعنی چه قدر حقوق داشته باشی که بتونی قسط بدهی؟ قیمت کالاها را کاهش دهید ، فقط حقوق ها را افزایش ندهید بدون آنکه قیمت کالاها کاهش یابد
  • حسین ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    2 11
    ایران متعلق به همه ایرانی هاست
  • adrian ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 1
    این مدل وام دادن و صدها ملیون سود گرفتن ربا خالص هست. والا کشورهای دیگه هفتاد درصد پول خونه‌ای که میخوای بخری را وام بدون بهره میدن باقیش هم ماهانه از قرارداد شغلی کم میکنن. این وام دادن برای کشوری که روی نفت و گاز خوابیده نوبر هس
  • جلالی ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 0
    سلام، دولت وبانک مرکزی به خوبی می‌دانند که با ارقام ودستورالعمل های جدید ،کسی نمی‌تواند خرید ملکی داشته باشد، فقط قرص مسکن است وبحث مشوق های سیاسی، چرا خودمان را گول میزنیم ،دولت با کاهش قدرت خرید مردم سعی بر استمرار سیاست گذاری خود را دارد، به عبارتی مردم را بیخیال
  • A:12 ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    در نروژ نود درصد قیمت مسکن را وام می دهند وام خالی بدون ساخت مسکن یعنی گرانی دوباره مسکن تا زمانی که ارگان های دولتی زمین های خودشان را واگذاری نکنند وبانک های تامین منابع نکنند همین آش و همین کاسه هست یک مقداری از دنیا یاد بگیرید بیسواد ها.
  • A:12 ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    در نروژ نود درصد قیمت مسکن را وام می دهند وام خالی بدون ساخت مسکن یعنی گرانی دوباره مسکن تا زمانی که ارگان های دولتی زمین های خودشان را واگذاری نکنند وبانک های تامین منابع نکنند همین آش و همین کاسه هست یک مقداری از دنیا یاد بگیرید بیسواد ها.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    جلو بنک ها و بنیادها که خانه های خالی دست اونا هست و خودشون مسبب گرانی خانه هستند بگیرند وام به چه درد مردم می خوره خود این نمایندگان هک تو این گرونی دخیلند فقط شعار میدن و هیچ کاری نمی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس