عباس سرخاب

پیشکسوت استقلال گفت: از جواد نکونام می‌خواهم که درگیر مسایل حاشیه ای نشود و خودش را بیشتر کنترل کند و اصلاً جواب کسی را ندهد، درخت هرچه پربارتر، افتاده‌تر.

سرویس ورزش مشرق - عباس سرخاب مربی فوتبال و مهاجم اسبق استقلال در گفت و گو با مشرق، درباره دیدار پیش روی این تیم مقابل تراکتور و شرایط کلی استقلال همچنین زمین ورزشگاه آزادی و برگزاری دو دیدار پشت سر هم روی چمن این ورزشگاه و البته درباره اختلافات اخیر بین نکونام و یحیی گل محمدی اظهاراتی را مطرح کرد.

در جریان اتفاقات روزهای اخیر بین سرمربیان استقلال و پرسپولیس هستید؟

واقعاً جای تاسف است که این قبیل اتفاقات در فضای فوتبال کشور ما رخ می‌دهد. مربیان هر دو تیم باید الگوی بازیکنانشان باشند. نمی‌خواهم بگویم چه کسی در این زمینه بحث را شروع کرد ولی به طور کلی مربی باید الگوی بازیکن باشد. زمان ما اینطور بود که ما بیشتر از آن چیزی که در خانه از پدر و مادرمان یاد بگیریم در حین تمرین فوتبال از مربیانمان می‌آموختیم. نحوه برخورد با بازیکنان کوچکتر، بزرگتر، سرمربیان حریف، مدیر باشگاه و حتی هواداران! این‌ها مجموعه رفتارهایی است که یک بازیکن جوان را ساخته و پرداخته می‌کند تا در آینده که خودش سرمربی شد و یا خواست در فوتبال فعالیت کند بتواند الگوی مناسبی برای نسل بعدی اش باشد.

به نظر شما مقصر اصلی چه کسی بود؟

نمی‌خواهم در این باره حرف بزنم. اصلاً باید این مسائل را تمام کرد. الان استقلال در شرایط حساسی است. بازی مهمی پیش روی تیم جواد نکونام است. من از نتایج تیم استقلال با جواد نکونام خیلی راضی هستم و می‌بینم که دیگر دوستان استقلالی هم از این نتایج راضی‌اند. ما الان صدر جدولیم در حالی که تا همین چند وقت پیش فکر می‌کردیم استقلال لیگ را بد شروع می‌کند و نتایج ضعیف خواهد بود اما این بچه‌ها با هدایت این مربی خوب بهتر از انتظار ظاهر شدند. از جواد نکونام می‌خواهم که در این قبیل مسائل خودش را بیشتر کنترل کند و اصلاً جواب ندهد. درخت هرچه سنگین‌تر، افتاده‌تر! این را من نمی‌گویم از قدیم الایام گفته‌اند. هر چقدر نکونام کمتر وارد این بازی‌ها شود هم خودش بزرگتر و باوقارتر می‌شود و هم بازیکنانش از او یاد می‌گیرند که کاری به کار بقیه نداشته باشند و فقط مسابقاتشان را برگزار کنند.

نکونام اجازه ندهد استقلال را از ریل موفقیت خارج کنند/ انتقاد از یک اقدام تأسف‌آور در آزادی!

به نظر شما این موضوع می‌تواند در نتیجه بازی استقلال مقابل تراکتور تاثیرگذار باشد؟

امیدوارم که اینگونه نباشد ولی این قبیل مسائل وقتی به وجود می‌آیند که گاهی اوقات عده‌ای از بیرون دوست دارند استقلال از متن مسابقات خارج شده و به حاشیه برود. خروج استقلال از ریل موفقیت بهترین اتفاق برای رقبای این تیم است. کادر فنی استقلالی تیم ما باید این مسائل را بداند و از حاشیه دوری کند. امیدوارم این موضوع و اتفاقات اخیر روی تمرکز نکونام تاثیر منفی نگذارد چون آن وقت سودش را تیم تراکتور می‌برد.

وقتی شنیدید که قرار است دو بازی سپاهان و نساجی در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی برگزار شود چه فکری کردید؟

قبل از هر چیز بابت این موضوع باید اظهار تاسف کنم. ما در سال ۲۰۲۳ و از آن طرف در سال ۱۴۰۲ هنوز در وضعیتی هستیم که باشگاه‌هایمان ورزشگاه اختصاصی مطلوب ندارند. ورزشگاهی در حد استانداردهای بین‌المللی.

نکونام اجازه ندهد استقلال را از ریل موفقیت خارج کنند/ انتقاد از یک اقدام تأسف‌آور در آزادی!
مسئولان نگهداری چمن آزادی ساعتی پیش از شروع دیدار سپاهان در حال ترمیم چمن با دست و یا فشار پا

شما مدتی در فوتبال عمان سرمربیگری می‌کردید. کار در این زمینه چه تجربیاتی را برای شما به وجود آورد؟

واقعاً باعث ناراحتی است که بگویم ما در کشوری مثل عمان که تقریباً هوای گرم و شرجی دارد در باشگاه‌هایی فعالیت می‌کردیم که هر کدام حداقل برای خودشان یک استادیوم مستقل و چند زمین تمرینی مطلوب داشتند. با چمن‌هایی در سطح عالی اما در کشورمان و با این تنوع آب و هوایی نداشتن چند ورزشگاه مطلوب که بتوان آنها را به استانداردهای AFC رساند باعث تاسف و ناراحتی است. وقتی شنیدم قرار است این اتفاق بیفتد و به جای نقش جهان سپاهان هم در تهران میزبان حریف آسیایی اش باشد واقعاً باعث ناراحتی‌ام شد.

چرا به چنین وضعیتی رسیده‌ایم؟

برای اینکه مسئولان ورزش و فوتبال ما به کمترین چیزی که توجه می‌کنند زیرساخت‌های اساسی برای برگزاری مسابقات فوتبال است. چند روز قبل شنیدم که کشور عراق هم ورزشگاه‌هایش را به تجهیزات کمک داور ویدیویی مجهز کرد اما ما هنوز در حال اجاره کردن VAR هستیم البته این هم تازه اتفاق افتاده و قبل از آن حتی همین کمک داور ویدیویی اجاره‌ای را هم نداشتیم. همه این‌ها باعث خجالت است. ما در کشورمان به لحاظ تکنولوژی در سطح بالایی پیشرفت کرده‌ایم و دائماً درباره اخبار مهاجرت دانشجوهای برتر و فارغ التحصیلان رشته‌های علمی خبر می‌شنویم اما خودمان از وضعیت خوب علمی و مهندسی بچه‌های کشورمان استفاده نمی‌کنیم. چرا چینی‌ها باید برای ما ورزشگاه بسازند یا آنها بیایند برای ما خیابان و جاده درست کنند یا مثلاً شنیدم که قرار است خط آهن برای کشورمان بکشند. اگر ما این قدرت اجرایی را نداریم ایرادی ندارد لااقل چند ورزشگاه خوب هم برای باشگاه‌هایمان بسازیم.

نکونام اجازه ندهد استقلال را از ریل موفقیت خارج کنند/ انتقاد از یک اقدام تأسف‌آور در آزادی!
تصویر دیدار تیم های سپاهان و آلمالیق پس از برگزاری دیدار تیم نساجی در ورزشگاه آزادی به فاصله ۲ ساعت!

با انجام دو بازی پشت سر هم روی چمن ورزشگاه آزادی این زمین می‌تواند تا روز شنبه برای بازی استقلال به شرایط مطلوب برسد؟

ظاهراً که گفته‌اند می‌شود اما اگر هم بشود فشار زیادی روی چمن می‌آید. برگزاری دو بازی ۹۰ دقیقه‌ای سنگین در سطح آسیا می‌تواند آسیب جدی به چمن ورزشگاه آزادی بزند. معمولاً هر زمین چمنی برای بازگشت به شرایط مطلوب لااقل بین ۳ تا ۴ روز زمان نیاز دارد اما وقتی بعد از دو ساعت دوباره روی همان زمین فوتبال بازی کردند دیگر چیزی از آن چمن باقی نمی‌ماند.

درباره بازی پیش روی استقلال مقابل تراکتور چه صحبتی دارید؟

قبل از هر چیز باید درباره بازی قبل صحبت کنیم که استقلال به خاطر دست کم گرفتن حریفش ۲ امتیاز خوب از دست داد و در هفته‌ای که سپاهان و پرسپولیس نتیجه نگرفتند می‌توانست فاصله خودش با رقبایش را بیشتر کند اما از این شرایط خوب هیچ استفاده‌ای نبرد. آن هم فقط به خاطر دست کم گرفتن حریف.

نکونام اجازه ندهد استقلال را از ریل موفقیت خارج کنند/ انتقاد از یک اقدام تأسف‌آور در آزادی!

اما برخی بر این باور بودند که شاید غیبت مرادمند و برهم ریختن نظم دفاعی استقلال دلیل این موضوع بوده است؟

این هم می‌تواند دلیل باشد اما به طور کلی ما آنطور که باید و شاید جلوی شمس آذر قزوین فوتبال خوبی ارائه نکردیم. هر بار گل می‌زدیم بعد بازی را رها می‌کردیم. گرچه بچه‌های استقلال تلاش می‌کردند اما این تلاش کافی نبود. ضمن اینکه تیم شمس آذر قزوین هم فوق العاده با انگیزه ظاهر شده بود. البته این برای استقلال یک امر عادی است. همه جلوی استقلال با انگیزه ظاهر می‌شوند و ما خودمان هستیم که باید با قدرت به میدان برویم.

شرایط بازی با تراکتور را چطور می‌بینید؟

تراکتور در بازی آخر مقابل استقلال شکست سنگینی خورد و قطعاً این موضوع می‌تواند انگیزه زیادی برای بازیکنان تراکتور ایجاد کند تا در مصاف با استقلال برای تلافی به میدان بیایند. ما هم فوتبال بازی کرده ایم و این مسائل را دیده‌ایم. وقتی شما به یک تیم می‌بازید حتی با یک گل، در بازی بعد می‌خواهید آن را جبران کنید و به همین دلیل انگیزه بیشتری دارید، چه برسد به اینکه از یک حریف چندین گل خورده باشید. من بازی قبلی تراکتور و استقلال را به یاد دارم. آنها بعد از گل زود هنگام مهدی قایدی دچار از هم پاشیدگی تاکتیکی شدند و در نهایت در اواخر بازی هم که یکی از بازیکنان آنها اخراج شد، این شرایط بیشتر برایشان نمود پیدا کرد و در نهایت ۷ بار دروازه‌شان باز شد.

نکونام اجازه ندهد استقلال را از ریل موفقیت خارج کنند/ انتقاد از یک اقدام تأسف‌آور در آزادی!

با این حساب فکر می‌کنید استقلال بازی سختی در پیش دارد؟

قطعاً همینطور است. تراکتور به صورت سازمان یافته و در طول همه سال‌های گذشته یکی از رقبای سرسخت و جدی استقلال محسوب می‌شده که حتی در تهران هم استقلال را شکست داده. بنابراین بچه‌های استقلال باید با همه وجود و البته نظم و هماهنگی لازم به میدان بروند. ضمن اینکه آنها از تعدادی بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس هم در ترکیبشان بهره‌مند هستند و این شرایط را برای استقلال سخت‌تر هم می‌کند .چون آنها انگیزه دیگری هم برای ارائه فوتبال خوبشان دارند.

برد این مسابقه چقدر برای استقلال اهمیت دارد؟

این دیدار هم مثل یکی از دیدارهای ۶ امتیازی استقلال است. الان تراکتور با ۱۵ امتیاز فقط ۴ امتیاز با استقلال فاصله دارد و آنها می‌دانند که با شکست استقلال می‌توانند تا پشت سر تیم صدرنشین جدول بالا بیایند. بنابراین قطعاً با تمام وجود در استادیوم آزادی حضور پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه چمن ورزشگاه آزادی هم در صورت مطلوب بودن کمک می‌کند تا تراکتور فوتبال بهتری را ارائه بدهد. حضور بازیکنانی مثل سیامک نعمتی، امیرحسین حسین‌زاده و یا مهدی عبدی در ترکیب این تیم که همگی پا به توپ و اهل دریبل هستند می‌تواند شرایط را برای استقلال سخت کند. البته من به استقلال ایمان دارم و مطمئنم بچه‌های تیم با قدرت در دیدار مقابل تراکتور ظاهر می‌شوند و با کمک هواداران یک برد شیرین را برای خودشان به ثبت خواهند رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    6 13
    مرگ بر آمریکا و اسراییل....
  • ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    2 8
    دراز نکشی رو زمین از شدت افتادگی؟!!
  • فرهاد ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    3 10
    نگران نباش امسال هم مثل همیشه از ۷ دولت آزادید همه به دنبال موفقیت تیم شما هستند😂
  • ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    چی بودیم و چی شدیم؟میزبان بازیهای اسیایی بودیم میزبان المپیک انتخاب شده بودیم مدرن ترین ورزشگاه دنیا رو داشتیم الان چی؟
  • ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    3 7
    زرشک ، خوبه فایل صوتی ترغیب بازیکنان حریف با سکه در اومده
  • ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    سپاهان ورزشگاه داره ولی چون‌محروم‌شد مجبور شد بیاد آزادی.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    ۵۰ درصد از پولهای مفتی که از جیب مردم میدن به فوتبالیستهای مفتخور بدین استادیوم فوتبال بسازین6
  • وحید ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    نه قرمز نه آبی فقط تیم های شهرستانی
  • حمید ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    پرسپولیسی هستم اما افتخار می کنم به دوستاره استقلال به تعصب بازیکنان استقلال به تعصب تیم های شهرستانی ....
  • مجید ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    8 0
    عباس آقای چارچوب شناس بی نظیر
  • ناهید ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 3
    مجیدی باید برگردد استقلال تا استقلال ستاره سوم را بگیرد.
  • علی ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    اقای سرخاب درست گفتی نکونام باید در میدان جواب ابلهان را بدهد نه در رسانه و خارج از زمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس