کد خبر 1543810
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۰

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه یادداشتی با عنوان حماس، داعش یا القاعده نیست را که برگرفته از نوشته کول‌بونزل، کارشناس «مؤسسه هووِر» در فارن‌افرز است را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

کول‌بونزل، کارشناس «مؤسسه هووِر» طی یادداشتی در «فارن‌افرز » مورخ ۱۱ آبان ۱۴۰۲ به بیان این نکته پرداخته که چرا حماس متفاوت از تروریسم تکفیری یا آن‌چه «جنبش جهادی» نامیده، متفاوت است.

به بیان نویسنده، هر چه این درگیری گسترش یابد نفرت مسلمانان از جهان غرب افزایش می‌یابد ولی منجر به تعمیق «جهان‌بینی جهادی» نخواهد شد.

داعش طی مقاله‌ای در نشریه النبأ در ۲۰۱۶، حماس را به دلیل اعتقاد به دمکراسی تکفیر نمود، هم‌چنین بیان کرد که اولویت مبارزه باید «حکام مرتد خاورمیانه» باشد و نه اسرائیل.

طبق این یادداشت، ابومصعب‌الزرقاوی که از پیشگامان شکل‌گیری داعش بوده، مبارزه برای رهایی فلسطین را «یک هدف دور» در آینده قلمداد کرده و معتقد بود «رسیدن به بیت‌المقدس مستلزم مبارزه با مرتدین است».

نویسنده اشاره می‌کند که بعد از شکل‌گیری داعش نیز این گروه بارها نسبت به اینکه فلسطین «اولویت جهان اسلام» باشد انتقاد کرده و آن را نتیجه «فرصت‌طلبی بازیگران سیاسی» دانسته است.

وی می‌نویسد که گرچه القاعده به تجلیل از عملیات طوفان‌الاقصی پرداخته ولی گرایش اخوانی حماس موجب تمایز جدی آن با القاعده است که همواره منتقد عملکرد اخوان‌المسلمین بوده که به جای مبارزه، حاضر به همکاری در چارچوب «رژیم‌های موجود» در خاورمیانه شده است.

طبق این مقاله، بن‌لادن زمانی که حماس در انتخابات ۲۰۰۶ در غزه پیروز شد، به این گروه درباره «ماهیت شرک‌آمیز دمکراسی» هشدار داد. القاعده بعدها نیز حماس را به دلیل «عدم اجرای قوانین شریعت در غزه؛ روابط مساعد با حکومتی شیعی در ایران و محدودسازی فعالیت گروه‌های جهادی مانند جندانصارالله و جیش‌الامه» مورد انتقاد شدیدی قرار داد. در همین راستا بود که ابومحمدالقدسی، ایدئولوگ اردنی حامی القاعده، در جریان نبرد ۲۰۲۱ حماس و اسرائیل درباره شهدای حماس گفت:«هر کس در راه دموکراسی کشته شود شهید نیست».

کول‌بونزل به مواضع القاعده و داعش درباره طوفان‌الاقصی اشاره می‌کند. القاعده طی بیانیه‌ای مورخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳ از این عملیات تجلیل کرد ولی به جای نبرد در فلسطین، خواستار ترور یهودیان و «صلیبیون در ابوظبی، دبی، رباط، جده، ریاض و منامه» شد.

داعش نیز طی سرمقاله النبأ مورخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ این عملیات را «حماقت حماس زیر پرچم ایران» عنوان کرده و به جای مبارزه با اسرائیل، خواستار «مبارزه با ارتش‌های دولت‌های مرتد جهان عرب» و حذف «جوامع یهودی ایالات متحده و اروپا» شد.

دیدگاه تکفیری القاعده و داعش مانع از آن است که اراده اعضای این گروه‌ها معطوف به نبرد برای آزادی قدس شود. در حالی که کابینه تل‌آویو و بخشی از رسانه‌های راست‌گرای نومحافظه‌کار آمریکایی سعی کردند با تشبیه حماس به تروریسم تکفیری، افکار عمومی غرب را علیه مقاومت تهییج نمایند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    6 17
    عجب حرف چرتی ..حماس هزاران بار بدتر از داعش است
  • ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    31 6
    # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... امام صادق (ع) از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: «هر کسی که، صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست».[1] # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
  • غزه مظلوم ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    15 4
    حماس ،داعش و القاعده نیست حساب وکتاب دو دوتاست اگر ازمدرسه بچه ابتدایی ایرانی بپرسی که داعش و القاعده حامی دین اسلام است؟ بدون درک و مکث جواب می دهد که داعش دست پرورده ودست نشانده آمریکا و صهیونیستها و القاعده دست پرورده غرب ووهابیت است. از طرفی حماس برای دفاع میهن اسلامی و حفاظت از مسجد قدس فلسطین فعالیت می کنند ومبارزه از اشغالگران صهیونیستهای کثیف و نیت حماس مبارزه با دشمنان خدا و دین اسلام است ولی داعش با دوستان خدا مبارزه می کنند تروریست در تفکر آنها گنجانده شده است داعش از دین اسلام و پیامبر هیچی نمی دانند یک حیوان وحشی کفتار هرجا لاشه گندیده دیدند هجوم میآورند القاعده هم همینطور اینان مورد حمایت صهیونیستها و آمریکا و غرب وسعودیها هستند. حماس مورد حمایت تمام مسلمانان جهان هستند.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    18 5
    اسراییل داعش است
  • امید ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    11 4
    داعش یعنی اسرائیل و صهینونیستهای آمریکایی و انگلیسی
  • محمد ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    16 0
    با سلام با تشکر از مقاله کارشناسانه شما. رژیم اشغالگر در جنگ داعش با سوریه ، ضمن انتقال مجروحان داعش به بیمارستان های خود، به مداوای آنها پرداخت و مورد تفقد و ملاقات شخص نتانیاهو هم قرار گرفتند. چگونه است که حماس و پشتوانه مردمی آن را مورد شدید ترین بمباران ها قرار می دهد؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس