به گزارش مشرق، وحید خضاب، فعال رسانه در تلگرام خود نوشت:

خبر از محاصرۀ کامل شهر غزه توسط ارتش صهیونیستی مطرح شده است. بیایید با هم چند نقشه را مرور کنیم تا ببینیم این سخن تا چه حدی صحت دارد:

آیا خبر محاصرۀ کامل شهر غزه توسط ارتش اسرائیل صحت دارد؟

این، نمای کلی شمال باریکۀ غزه است. مثلثی که در تصویر می بینید، شهر غزه است و دایرۀ مرکزی، محلی که موسوم به وادی غزه است و بخش عمدۀ آن را زمین های کشاورزی تشکیل می دهد. سه خط قرمز هم، سه محور اصلی پیشروی های ارتش اسرائیل است.

چنان که مشخص است همۀ پیشروی ها در مناطق باز کشاورزی صورت گرفته است.

آیا خبر محاصرۀ کامل شهر غزه توسط ارتش اسرائیل صحت دارد؟

ضعیف ترین پهلوی غزه، منطقه جحر الدیک (دایرۀ قرمز) در همان وادی غزه و جنوب شهر غزه است که حدود سه کیلومتر اراضی کشاورزی است و از آن پس تا ساحل، فقط ۴ کیلومتر راه است (یعنی حد فاصل اتوبان صلاح الدین و اتوبان ساحلی الرشید).

پیشروی در این قسمت چندان سخت نیست. در سال ۲۰۱۴ هم اسرائیل به این نقاط رسیده بود. در حال حاضر هم آتش اسرائیل، هم اتوبان صلاح الدین و هم اتوبان ساحلی الرشید را قطع کرده است

(فعلا خبر قطعی از حضور مستقیم روی اتوبان الرشید وجود ندارد، که البته ممکن است در روزهای آینده به آنجا هم برسند و چندان بعید نیست.)

آیا خبر محاصرۀ کامل شهر غزه توسط ارتش اسرائیل صحت دارد؟

اما اگر اسرائیل قصد محاصرۀ واقعی شهر غزه را داشته باشد، ازاینجا به بعد با دو مشکل مهم رو به رو خواهد بود: یکی محله الزیتون و دیگری اردوگاه الشاطیء (دایرۀ قرمز).

هم الشاطیء و هم الزیتون بسیار متراکم و پر جمعیت هستند. برای محاصره کامل نیاز به دست دادن نیروهای مهاجم از شمال غربی و جنوب هست، و این با اشغال کامل الشاطیء میسر می شود که کار بسیار سختی است. تا این لحظه هم نه تنها اتفاق نیفتاده، بلکه هنوز اساسا جنگ وارد الشاطیء هم نشده است!

همانطور که می بینید مناطق تا بالای اردوگاه الشاطی زمین های کشاورزی است و پیشروی در آن دشواری چندانی ندارد. در واقع نبرد از این جا به بعد برای ورود به الشاطی شروع می شود.

آیا خبر محاصرۀ کامل شهر غزه توسط ارتش اسرائیل صحت دارد؟

این هم محله الزیتون در جنوب شرقی اردوگاه الشاطی.

در چند روز اخیر، درگیری های سنگینی در این محله، و مشخصا در شرق و جنوب شرقی آن صورت گرفته است.

تا جایی که من در خبرهای دو طرف دیدم (چه مقاومت و چه اسرائیل) خبری از ورود به داخل این محله ذکر نشده است.

آیا خبر محاصرۀ کامل شهر غزه توسط ارتش اسرائیل صحت دارد؟

باز برای داشتن تصور دقیق تر می توان این نقشه را دید. منطقۀ پایینی همان جُحر الدیک است و دایرۀ وسطی محلۀ الزیتون و دایرۀ قرمز، اردوگاه الشاطیء.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 1
    مثل اینکه اشغال نوار غزه دور نیست، متاسفانه حماس داره نابود میشه ولی رژیم اشغالگر بعدش حتما به لبنان هم حمله میکنه.
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    تا حالا که میگفتی هنوز اسراییل نتونسته وارد نوار غزه هم بشه تازه اسراییل هم غلته رژیم صهیونیستی درسته باز تکرار کنید تا فراموشتون نشه
  • adrian DE ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    مشرق ای کاش اخبارتون به زبان عربی هم بود، دوستان عرب زبان هستن که دنبال وب سایتی ایرانی که اخبار مقاومت صحیح بدن هستن ولی متاسفانه وب سایتی به پرمحتوایی مشرق نمی‌شناسم. اخبارتون لااقل به دو زبان بنویسید
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 1
    بعد بیرون کردن عربها از غزه اسرائیل میتونه ی کانال آب برای کشتیرانی از مدیترانه به خلیج عقبه بکشه که هم اهمیت کانال سوئز مصر کم میشه هم کانال خندقی میشه مقابل نیروی زمینی مصر
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 1
    ملت های مسلمان باید بر دولتهای خود فشار بیاورند تا عملاً وارد نبرد و تحریم اسرائیل جنایتکار ضد بشر شوند وگرنه بعد از غزه نوبت آنهاست........
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    9 1
    اسرائیل نابود شده است پیشروی دوای مرگشان نیست....
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    مسیر همین گذاری شده اند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس