1

روزنامه سازندگی: حمایت‌های پوتین از حماس و دست کم سکوت وی در این جریان که بر خلاف سایر کشورهای بزرگ و صاحب قدرت از اسرائیل حمایت کردند موجب محبوبیت پوتین در کشورهای عربی هم شد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه نهم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که شوک واردات به لوازم خانگی، بایدن و معضلی به نام نتانیاهو، جابجایی جمعیت، دنباله تخریب محیط زیست، ناکامی اسرائیل در پیشروی زمینی در غزه و سرنوشت باغ‌های پایتخت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در سه روز گذشته شاهد حملات متعدد ارتش رژیم به شمال و شرق غزه و انتشار تصاویری از حضور آنها در عمق ۶ کیلومتری غزه بودیم. حقیقت این است که از جمعه، نیروهای رژیم در مناطق دشت و ساحل که در مقایسه با بافت متراکم شهری از استحکامات دفاعی کمتری برخوردار است پیشروی کرده، عکس و فیلم تهیه و عقب‌نشینی می‌کنند. با توجه به اینکه نقاط پیشروی رژیم در دشت است، مقاومت به دشمن اجازه پیشروی داده و با رسیدن به منطقه، موج حملات نامتقارن و ضربه‌ای آغاز شده و به دلیل تلفات بالا آنها عقب‌نشینی می‌کنند. تهیه عکس و فیلم جهت دستاوردسازی برای نتانیاهو هم جزءِ لاینفک کار است.

روزنامه شرق در تحلیلی درباره جنگ در غزه نوشته است:

حمله حماس نه‌تنها مسیر منازعه فلسطین – اسرائیل را تغییر داد، بلکه‌ پویش‌های کل خاورمیانه را نیز دگرگون کرد. این تحول، راهبرد تنش‌زدایی ایالات متحده آمریکا در منطقه را به گِل نشاند، دولت‌های عربی و ایران را در موقعیت دشواری قرار داد و درها را برای دخالت بیشتر چین و روسیه باز کرد. در این سه سال، دولت بایدن تلاش داشت از دامنه حضور خود در خاورمیانه بکاهد و به‌عنوان بخشی از راهبرد «چرخش به آسیا»، بر چین متمرکز شود.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:

برای رسیدن به این منظور، ایالات متحده تلاش داشت تنش‌ها در منطقه را با تسهیل عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل و نیز کاهش تنش با ایران «خنک» کند. همچنین امید داشت نفوذ چین در منطقه را به چالش اندازد و با تأسیس کریدوری که هندوستان، خاورمیانه و اروپا را به هم متصل می‌کرد، نقش هند را تقویت کند. این پروژه دو بخش داشت؛ یک کریدور شرقی که هندوستان و کشورهای عربی خلیج (فارس) را به هم متصل می‌کرد و دیگر کریدور شمالی که کشورهای منطقه را از مسیر اردن و اسرائیل به اروپا می‌رساند. قرار بود که این کریدور، واکنش آمریکا باشد به ابتکار کمربند و جاده چین، حمله حماس، پایانی ناگهانی بر این طرح‌ها گذاشت.

در جنایت سازمان یافته در غزه کنار آمریکا باشید!/ آیا طوفان الاقصی به سود روس‌ها تمام شد؟

روزنامه لیبرالیستی کارگزارن سازندگی نیز روسیه را برنده جنگ در غزه خوانده و در گزارشی عجیب نوشته است:

حمایت‌های پوتین از حماس و دست کم سکوت وی در این جریان که بر خلاف سایر کشورهای بزرگ و صاحب قدرت از اسرائیل حمایت کردند موجب محبوبیت پوتین در کشورهای عربی هم شد،البته برخی از تحلیلگران همچنان که ایران را مداخلهگر در این جنگ نمی‌دانند معتقدند پوتین نیز در این موضوع دخالت نداشته است گرچه می‌تواند از آن بهره‌برداری بکند، چندی پیش نشریه پلیتیکو در گزارشی از عملیات هر حماس به اسرائیل تحت عنوان هدیه حماس به ولادیمیر پوتین یاد کرد و نوشت روسیه از هر جهت لذت می‌برد چرا که باعث می‌شود توجه انرژی غرب از اوکراین منحرف شود.

در جنایت سازمان یافته در غزه کنار آمریکا باشید!/ آیا طوفان الاقصی به سود روس‌ها تمام شد؟

روزنامه آرمان امروز نیز از چراغ سبز اروپا به ایران در وضعیت زرد خاورمیانه خبر داده و نوشته است:

در تازه ترین تحول پیرامون مذاکرات ایران و طرف های غربی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است و ازسرگیری این مذاکرات اهمیت دارد. وی افزود: درک می‌ کنم که این مذاکرات تا چه اندازه برای منطقه، به ویژه عربستان سعودی اهمیت دارد. بورل گفت: ایران برای بررسی پرونده مذاکرات به زمان نیاز دارد اما دیگر شرکای برجام نگران این تاخیر هستند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اگرچه، کشورهای منطقه و عربستان سعودی مستقیما پای میز مذاکرات نیستند اما نگرانی ‌های آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

در جنایت سازمان یافته در غزه کنار آمریکا باشید!/ آیا طوفان الاقصی به سود روس‌ها تمام شد؟

روزنامه هم‌میهن نیز شرایط موجود در خاورمیانه را تحلیل کرده و نزدیکی به آمریکا را به سود منافع ایران خوانده است، در بخشی از این یادداشت آمده است:

امید به اینکه یک طرف می‌تواند مسیر توسعه و تحول جایگاه یک کشور در نظم جهانی را تغییر دهد، دشوار است. هر دو طرف در همکاری با سایر دولت‌ها از امکان چنین تغییری نگران هستند و می‌کوشند مانع از آن ‌شوند. بدین‌سان نباید از تقسیم جهان به دو اردوگاه شرق و غرب انتظار تغییر در منطق حاکم بر همکاری دولت‌ها را داشت. به‌رغم وجود اختلافات بین دولت‌ها و شکل‌گیری منافعی متضاد، تمامی دولت‌ها در همکاری با سایرین منافع نسبی را بر منافع مطلق ترجیح می‌دهند و بدین‌ سان همکاری را تا بدان‌جا ادامه خواهند داد که تغییری در جایگاه طرف مقابل ایجاد نشود.

در جنایت سازمان یافته در غزه کنار آمریکا باشید!/ آیا طوفان الاقصی به سود روس‌ها تمام شد؟

در ادامه این مقاله آمده است:

نه غرب و نه شرق هیچ‌کدام در تعاملات با جمهوری‌اسلامی‌ایران این اصل را نادیده نخواهند گرفت؛ چراکه به باور هر دو طرف، هرگونه تعاملی که سبب تغییر جایگاه ایران در نظم جهانی شود، در مقام ورود رقیبی جدی به عرصه نظام بین‌الملل تعبیر خواهد شد. تضاد منافع قدرت‌های بزرگ، تنها فرصت‌هایی موقت برای گسترش روابط با یک طرف فراهم می‌کند؛ استراتژی کلان ایران نیازمند فراتر رفتن از این دوگانگی و یافتن مسیری پایدارتر برای توسعه همکاری و تعاملات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    2 11
    ای ایرانیان‌ آماده باشید شمارش معکوس تا شروع دوره جدید از جنگ های باسنانی ایران و روم(امریکا)
    • ایرانی اصیل IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
      0 0
      خودت آماده باش. ما نمیریم بمیریم که شما بمانید. شما هستید و دشمنتون.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 10
    ای ایرانیان‌ آماده باشید شمارش معکوس تا شروع دوره جدید از جنگ های باستانی ایران و روم(امریکا)
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    6 4
    جالبه اکثر اصلاح طلبان نگران نفع پوتين از این جنگ هستن،،، خاک بر سرا مدافع منافع دشمنان تاریخی ایران هستن نه فقط جمهوري اسلامي
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      2 3
      اصلاح طلب و اصول گرا نداره. روسیه در گذشته و حال بزرگترین دشمن ملت ایران بوده و هست.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    2 3
    صد در صد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    6 9
    روسیه و چین قطعنامه ای که به نفع اسرائیل و به ضرر مردم مظلوم فلسطین بود را وتو کردند این دو کشور حامی محور مقاومت هستن.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    5 6
    اصلاح طلب ها اگر آمریکا در حال سقوط هم باشه میگن برید با آمریکا سقوط کنید بهتره تا بدون آمریکا بمونید! آخه بز! الان بریم کنار آمریکا؟ آخه احمق آخه.. لا اله الا الله
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    4 7
    روس ستیزان آمریکا پرست.... این اصالت انهاست
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    6 5
    فعلاً که طوفان الاقصی به نفع افسادطلبان شده که تقریباً هرشب بعنوان فلسطین شناس در برنامه زنده حاضر می شوند و هم به نظام با طعنه و کنایه لگد می زنن هم با گفتن ۴ تا حرف بی ربط دنبال تطهیر چهره خودشان از فتنه هایی که بر علیه مردم و کشور بپا کردند هستند
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    4 3
    اصلاح طلبان مثل منافقان صدر اسلام می مانند و هر کشوری که دشمن نظام اسلامی باشد عشق آن هاست و برای منافع آن کیبورد فرسایی می کنند
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 1
    به جز دولت های غربی مثل آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان باقی جهان طرف اسراییل نبوده.مردم اروپا و آمریکا با تظاهرات گسترده از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند.
  • ابوالحسن خلخالی US ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 2
    به زعم حقیر مفلوک تر از هیئت تحریریه های شرق و هم میهن و سازندگی نمیتوان یافت چراکه حتی اگر امریکا و غرب به دریوزگی هم بیاففتند اینان از کف پا لیسی آنان و برتر نمائیشان دست بردار نیستند و در یک کلمه سرمایه های لجنزار غرب و اسرائیل در ایرانند!!!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 2
    افساد طلبان به اسم اصلاح کشور را به گند کشیدن، با فریب رسانه ای عده ای را به خیابان کشاندن، آیا کسی هست حق مردم و خانواده شهدای امنیت رو از این مزدوران کدخدا و سرمایه های اسقاطیل بگیره؟! آیا کسی هست که به داد مسلمانان ستمدیده از دست‌ این دشمنان داخلی بگیره؟! غارتگران حجاب و عفت و آرامش و امنیت اجتماعی رو از خانواده ها دور کنه؟!
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 2
    خب شرق نامه تکلیفش روشن است. ولی دیگر اصلاحاتی های غربگرا هم می توانند از حماس حمایت کنند تا محبوب مسلمانان شوند.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    به احتمال زیاد روس ها حماس را تحریک به این عملیات کردند تا فشار امریکا و بقیه کشورها به انها در اوکراین کاسته شود و توجه به اسراییل باشد.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    طوفان الاقصی غیر ازانکه اسراعیل راباخود بدرک میبرد سرمایه های اوراهم درایران به فنا خواهد برد
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    0 0
    لطفا روزنامه های لیبرالیستی و غربگرا و فدایی کدخدای کاذب و ....را دانه - دانه به مردم ایران معرفی کنید. تا مردم با آگاهی کامل از مواضع واقعیآنها در تمام امور. جهت تحریم و نخریدن و نخواندن آنها اقدام کنند. قطعا در صورتی که موارد مورد نظر در این رسانه ها برای مردم شفاف و اثبات گردد، همه مردم ایران اسلامی و وطن دوست، مطالعه آنها را حرام تلقی خواهند کرد.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    0 0
    بنظر من همه فتنه ها زیر سر پوتین است یکروز جهان از خواب بیدار می شود و میفهمد که پوتین با دنیا چکار کرده!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس