کد خبر 1605942
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
آمادگی پوتین برای توقف جنگ اوکراین

چهار منبع روسی به رویترز گفتند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آماده است تا جنگ در اوکراین را با یک آتش‌بس قابل مذاکره که خطوط کنونی میدان جنگ را به رسمیت می‌شناسد، متوقف کند و عنوان کردند که او آماده است در صورت عدم پاسخگویی کی‌یف و غرب، در این زمینه مبارزه کند.

به گزارش مشرق، چهار منبع آگاه از مذاکرات درباره نظر پوتین گفتند، رئیس جمهور روسیه از بابت گروه کوچکی از مشاوران که آن را تلاش‌های مورد حمایت غرب برای جلوگیری از مذاکرات و تصمیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهو اوکراین برای رد گفت‌وگوها می‌داند، ناامید شده است.

یکی از این چهار منبع آگاه گفت: «پوتین مدت‌ها می‌تواند به این نبرد ادامه دهد اما پوتین آماده آتش بس است تا این جنگ را پایان دهد.»

این چهار منبع آگاه با پوتین در سطح ارشد در حوزه‌های سیاست و تجارت همکاری دارند اما خواستند نامشان فاش نشود.

در این میان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر گفت که پوتین بارها به صراحت اعلام کرده که روسیه برای دستیابی به اهدافش آماده گفت‌وگو است و گفت که این کشور «جنگ ابدی» نمی‌خواهد.

انتصاب «آندری بلوسوف»، اقتصاددان به عنوان وزیر دفاع روسیه، از نظر برخی از تحلیلگران نظامی و سیاسی غربی، اقتصاد روسیه را در یک جنگ دائمی قرار داده تا در یک درگیری طولانی پیروز شود.

دو تن از منابع بر اساس اطلاعاتی که از مکالمات در رده‌های بالای کرملین داشتند، گفتند پوتین بر این عقیده است که دستاوردهای جنگ تاکنون برای پیروزی کافی است.

دورنمای یک آتش بس در جنگ اوکراین یا حتی یک مذاکره صلح در حال حاضر خیلی دور به نظر می‌رسد.

زلنسکی بارها گفته که صلح بر اساس خواسته‌های پوتین امکان پذیر نیست. او قول داده که اراضی تحت کنترل روسیه را پس می‌گیرد و در حکمی به تاریخ ۲۰۲۲ رسما هرگونه مذاکره با پوتین را غیرممکن اعلام کرد.

یکی از این منابع آگاه نیز گفت، تا زمانیکه زلنسکی در راس قدرت در اوکراین است، هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه روسیه او را دور بزند و با واشنگتن توافق کند.

با این حال، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که اخیرا در کی‌یف بود گفته که فکر نمی‌کند پوتین مایل به انجام مذاکرات جدی باشد.

اوکراین در حال آماده شدن برای مذاکراتی است که ماه آینده به میزبانی سوئیس با هدف متحد کردن افکار بین‌المللی در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ برگزار می‌شود. این مذاکرات به ابتکار زلنسکی برگزار شد که گفته بود پوتین نباید در آن شرکت کند. سوئیس روسیه را دعوت نکرده است.

مسکو هم گفته است که مذاکرات بدون حضورش معتبر نیست. اوکراین و سوئیس خواهان حضور متحدان روسیه از جمله چین هستند.

پوتین در سخنرانی خود در چین در ۱۷ مه گفت که اوکراین ممکن است از مذاکرات سوئیس برای جلب حمایت گروه گسترده‌تری از کشورها برای حمایت از درخواست زلنسکی برای خروج کامل روسیه استفاده کند که به گفته رئیس جمهور روسیه این یک شرط تحمیلی به جای یک مذاکره جدی برای صلح است.

یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به سوالات مربوط به این خبر گفت که هرگونه ابتکار برای صلح باید به «تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی» احترام بگذارد و روسیه را تنها مانع صلح در اوکراین توصیف کرد.

کی‌یف و حامیان غربی آن بر روی بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری ایالات متحده و کمک‌های نظامی اضافی اروپا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علاوه بر کمبود مهمات پس از تاخیر ایالات متحده در تصویب این بسته، اوکراین اعتراف کرده که برای به خدمت گرفتن نیروهای کافی با مشکل مواجه است و ماه گذشته سن مردانی را که می‌توانند به خدمت سربازی بروند از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش داد.

روسیه کنترل ۱۸ دردص از اوکراین را به دست گرفته و در ماه جاری میلادی نیز خارکیف در شمال شرق را در اختیار دارد.

یکی از منابع آگاه گفت، پوتین به آرامی مناطقی را تحت کنترل خواهد گرفت تا زمانی که زلنسکی پیشنهاد توقف ارائه دهد و ادامه داد، رئیس جمهور روسیه این دیدگاه را به دستیاران خود ابراز کرده که غرب به اندازه کافی تسلیحات ارائه نخواهد کرد که این امر روحیه اوکراین را تضعیف می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    2 1
    پوتین تا ابد در این جنگ میمونه .
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      2 0
      دم جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین و ارتش آزادی بخش روسیه گرم!! تصمیم و ابتکار عمل با شماست، هرجور صلاح دیدین عمل بفرمایید!! 🇷🇺🇷🇺🇷🇺

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس