سی‌ان‌ان : حماس با یک روش قدیمی اسرائیل را غافلگیر کرد

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت: دلیل آنکه عوامل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانستند حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل را شناسایی کنند، استفاده این گروه مقاومت از روش‌های قدیمی بود.

به گزارش مشرق، شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت: به گفته دو منبع آگاه اسرائیلی، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده از سوی رژیم صهیونیستی با آمریکا حاکی از آن است که یک واحد کوچک از نیروهای حماس طی دوسال، حمله مرگبار غافلگیرانه به اسرائیل را از طریق تلفن های سیمی قدیمی موجود در تونل های زیرزمینی برنامه ریزی کرده بودند.

این منابع به سی‌ان‌ان گفتند که خطوط تلفن سیمی در تونل ها این امکان را به نیروهای حماس می داد تا با یکدیگر به صورت مخفیانه ارتباط برقرار کنند و از همین رو مقامات اطلاعاتی اسرائیل نتوانستند آن را ردیابی کنند. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی این منابع، عوامل عملیاتی حماس در طول این دوره دوساله از استفاده از رایانه یا تلفن همراه برای جلوگیری از شناسایی توسط اطلاعات اسرائیل یا آمریکا اجتناب کرده بودند.

این اطلاعات نشان می دهد که چگونه حماس برنامه ریزی عملیات را از طریق اقدامات ضد جاسوسی قدیمی مانند برگزاری جلسات حضوری و بدون استفاده از وسایل ارتباطی دیجیتال ترتیب داده است.

به نوشته این شبکه خبری آمریکایی، افشای این اطلاعات جدید نشان می دهد که چرا عوامل اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل تا پیش از حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل نتوانسته بودند آن را پیش بینی کنند.

سی‌ان‌ان پیش‌تر گزارش داده بود که برخی هشدارهای راهبردی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، نتوانسته بود توجه هیچ یک از این مقامات را برای پیش‌بینی حملات ۷ اکتبر جلب کند.

نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی از تونل‌هایی که حماس طی ۱۵ سال اخیر ساخته، به عنوان «مترو غزه» یاد می‌کند. این تونل‌ها هزارتوی وسیعی است که برای ذخیره موشک‌ها و به عنوان انبار مهمات استفاده می‌شود. ضمن آنکه راهی را برای اقدامات نیروهای مقاومت بدون جلب توجه عوامل جاسوسی اسرائیل فراهم می کند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین این تونل ها را مراکز فرماندهی و کنترل حیاتی حماس می داند.

به گفته منابع مطلع، نیروهای عملیاتی حماس حاضر در این تونل ها تا قبل از شروع حمله گروه بزرگتری از جنگجویان را در روی زمین آماده می کردند. یکی از منابع تشریح کرد که اگرچه فرماندهان و رزمندگان یگان زمینی ماه ها تحت آموزش قرار گرفته بودند و در وضعیت آمادگی عمومی قرار داشتند، اما تنها در روزهای منتهی به عملیات از اهداف این حمله مطلع شدند.

یکی از منابع دیگر نیز اضافه کرد که برخی تمرینات روی زمین نیروهای حماس اگرچه توسط نیروهای اطلاعاتی اسرائیل زیر نظر بود، اما باز هم زنگ خطر را برای آنها به صدا درنیاورده بود.

سی‌ان‌ان در ادامه افزود، غافلگیری اسرائیل از حمله ۷ اکتبر در حالی رخ داد که ارتش این رژیم در تابستان امسال با حمله به شهر «جنین» در شمال کرانه باختری، با سیستم ارتباطی مشابهی مواجه شده بود. در آن زمان، نیروی نظامی صهیونیست اعلام کرد که به یک مرکز فرماندهی عملیاتی مشترک در جنین حمله کرده و افزود: حماس از این سیستم ارتباطی برای «رصد و شناسایی پیشرفته» استفاده می کرده است.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و گسترده را با نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند. با آغاز این عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین تنها ظرف ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    7 26
    نه عزیزم خودش افتاد توی دام اسرائیل و در روزهای آینده غافلگیر هم میشه
    • نیما IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 1
      دام؟ میدونی اسرائیل بدبخت شد؟ دیگه هیشکی اونجا سرمایه گذاری نمیکنه ... دیگه هیچ کسی نمیاد اسرائیل زندگی کنه و ... حالا تو بگو دام، د یگه چطوری سوزشت رو نشون بدی
    • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      فلسطینیها از سرزمین خود دفاع می کنند اگر هم در این راه کشته بشن برایشان مقدسه اینا تحت اشغال هستند و مجبورن مقابله کنند
    • حسن IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      من اگه جای حماس بودم غافلگیری دوم رو تو جنگ شهری و بعد از ورود اسر... انجام میدادم. آخ که چه حالی میداد. هر چند که بعیده رژیم اشغالگر وارد غزه بشه.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      آره گلم اسقاطیل برای به دام انداختن جهاد اسلامی به سر خودش شلیک کرد! چقدر تو گوگولی هستی احمق زپرتی، البته اگر جرات و جسارت حمله زمینی به غزه را داشته باشه مشخص میشه کی در دام می افتاد🤫👎
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      خیلی توهمت زیاده از منفی هایی که گرفتی پیداست خدا شفات بده
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      اخری باری که امریکا دام ساخت افغانستان بود
    • صبا IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      نه، فکر کنم تویی که اوفتادی توی دام اسرائیل
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 1
      شرف داشته باش
    • من IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      عجب دامی توسط صهیونیستها پهن شده بود! دو هزار کشته، هزار اسیر و ۱۵۰۰ زخمی! واقعا دام خوبی بود! چند دام از این نوع برای گروه های دیگر پهن شود، کار کل صهیونیستها تمام است.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    واقعا برمظلومیت فلسطین خون باید گریست .
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    متاسفانه مطمئنا تله ای برای حماس بود
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    17 4
    رزمندگان فلسطینی خداوند همیشه یار ویاورتان باشد
    • حاجی از لندن IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      ای جان و مال و وجود و سجود شما به فدای غزه
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    خداوند متعال دشمنان اسلام و مسلمین را کر و کور میکند ، همینجاست
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    دامی بود که نتانیاهو برای نابودی حماس چیده بود.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    حالا چی بدست آوردن؟
  • محمد IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اینهارو میگن تا جبهه مقاومت رو ضعیف جلوه بدهند.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    مرگ بر اسرائیل جنایتکار.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    بحول قوه الهی پیروزی از آن کسانی است است که برای آزادی وطن اشغال شده خود می جنگند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس