پوتین و اردوغان درباره وضعیت در غزه گفتگو کردند

رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود نسبت به وخامت فاجعه‌بار وضعیت نوار غزه که توسط رژیم صهیونیستی تحت محاصره‌ جنایتکارانه قرار گرفته اظهار نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، کاخ کرملین اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه درباره وضعیت مردم غزه انجام داد و نسبت به جنایات رخ داده از سوی رژیم صهیونیستی علیه آنها ابراز نگرانی کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، کاخ کرملین در بیانیه‌ای درباره این گفتگوی تلفنی اعلام کرد، رهبران روسیه و ترکیه «نگرانی عمیق خود درباره تعداد در حال افزایش تلفات غیرنظامیان و وخامت فاجعه‌بار وضعیت انسانی در نوار غزه را ابراز کردند.»

کرملین در بیانیه خود نوشت، پوتین و اردوغان درباره حملات «غیرقابل قبول» رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و مکان‌های مذهبی صحبت و تاکید کردند، «مواضع روسیه و ترکیه عملا همسان بوده» و بر «راه حل دو دولتی» متمرکز هستند.

بعد از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت حماس علیه رژیم تروریست صهیونیستی در تاریخ هفتم اکتبر که منجر به هلاکت حداقل ۱۵۰۰ صهیونیست و زخمی شدن نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از آنها شد، کابینه رژیم اشغالگر قدس دستور آغاز حملات گسترده به نوار غزه را صادر کرد.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ تل‌آویو با دستور اعمال محاصره همه‌جانبه علیه نوار غزه، ورود هرگونه غذا، دارو، سوخت، برق و حتی آب به این منطقه را ممنوع کرد.

طبق آمارهای وزارت بهداشت فلسطین، تعداد قربانیان تجاوزات همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به مردم در نوار غزه و کرانه باختری به حدود پنج هزار و هفتصد شهید و بیش از ۱۴ هزار مجروح رسیده است.

دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای درباره گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین نوشت، هر دو رئیس جمهور درباره جنگ رژیم صهیونیستی و حماس و بحران انسانی ایجاد شده در غزه صحبت کردند.

در بیانیه این دفتر تصریح شد، اردوغان نسبت به خشونت «رو به تشدید» علیه اراضی فلسطینی و «افزایش هر دقیقه‌ای مرگ غیرنظامیان» اظهار نگرانی و تاکید کرد، «سکوت» غرب در قبال این جنایات سبب شده که بحران انسانی در غزه به سطحی «غیر قابل جلوگیری» برسد. او همچنین گفت کشورش از هیچ تلاشی برای بازیابی آرامش در منطقه دریغ نخواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین روز دوشنبه خواستار «دسترسی بدون اختلال» کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز روز دوشنبه از تماس‌های مسکو با ترکیه برای حل بحران فلسطین اشغالی و توقف حملات رژیم موقت صهیونیستی به نوار غزه خبر داد.

گروشکو در گفتگو با خبرنگاران گفت: «کانال‌های دیپلماتیک در این شرایط باز هستند. ما با همه شرکای خود، با همه بازیکنان درگیر در تماس هستیم، موضع فدراسیون روسیه به خوبی شناخته شده است.»

وی در این‌باره توضیح داد: «ما بر اساس این حقیقت عمل می‌کنیم که غلبه‌کردن بر بحران [فلسطین] بدون حل مشکل اساسی بر اساس راهکار دو دولتی طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های مجمع عمومی غیرممکن است.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید فروزان CH ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    خیلی هم نکران وضع غزه است این اردوغار منافق ؟؟؟؟؟؟؟ بزرگ‌ترین حمایت اردوغار این بودمه وزیر خارجه در نشست قاهره گفت ما در کنار مردم غزه هستیم ، منتها فرق است در کنار بودن و در کنار گفتن ،
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    خدا تورکیه را برای کل جهان حفظ کند. تورکیه خانه امن و پناه تمام مظلومان و بی‌کسان عالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس