اردوغان و پوتین در مورد توافق غلات گفت‌وگو خواهند کرد

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که روسای جمهور روسیه و ترکیه در دیدار آتی خود در مورد پاره‌ای از مسایل به خصوص توافق غلات گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش مشرق، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در سفر آتی خود به ترکیه، در مورد پاره‌ای از مسایل از جمله توافق غلات با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

فیدان در گفت‌وگو با شبکه «هابر» افزود: رؤسای جمهور دو کشور علاوه بر تعدادی از مسایل منطقه‌ای، به ویژه وضعیت غزه و سوریه، درباره پرونده‌های مهمی از جمله همکاری روسیه و ترکیه در بخش انرژی به‌ویژه ایجاد مرکز گاز، ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو و از سرگیری امورات مربوط به کریدور غلات و حل و فصل بحران اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد.

وی با اشاره به ادامه مذاکرات درباره کریدور غلات بین سازمان ملل متحد، ترکیه، روسیه و اوکراین، گفت: مذاکرات حول یافتن فرمولی است که طرفین را قادر می‌سازد تا با استفاده از خطوط لجستیک حمل و نقل، راه جدیدی برای انتقال غلات به بازارهای جهانی ایجاد کنند.

وی افزود: قرارداد غلات قبلی با مکانیزم خاصی عمل می‌کرد و اکنون مشخص شده که می‌توانیم از سازوکار دیگری استفاده کنیم و کار برای تعریف سازوکار جدید با توافق همه طرف‌ها در حال انجام است.

وی افزود: رؤسای جمهور دو کشور همچنین در چارچوب روند آستانه در سوریه که در آن مشارکت داریم، در مورد مسایل امنیتی به ویژه وضعیت سوریه گفت‌وگو خواهند کرد و از سوی دیگر، ترکیه مسایل حساسی در رابطه با کردستان دارد که مورد بحث قرار خواهند گرفت.

پیشتر یک منبع دیپلماتیک ترکیه اعلام کرده بود که سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ترکیه ممکن است در ابتدای ماه فوریه انجام شود و این نشان می‌دهد که این امر به دستور کار رؤسای جمهور روسیه و ترکیه بستگی دارد.

پسکوف در این رابطه گفت که لازم است در مورد دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه کار شود و هنوز تاریخ دیدار آنها مشخص نشده است.

رییس جمهور ترکیه اواخر ماه گذشته گفت که امیدوار است در آینده نزدیک با همتای روس خود برای گفت‌وگو در مورد ابتکار غلات در دریای سیاه دیدار کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس