کد خبر 1535046
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
.

با وجود به‌کارگیری تجهیزات مبتنی بر هوش مصنوعی برای کنترل نوار مرزی، رزمندگان حماس توانستند این فناوری را فریب دهند.

به گزارش مشرق، با وجود تمهیدات گسترده و فناورانه هوش مصنوعی در نوار مرزی غزه، اما این فناوری نتوانست عملکرد موفقی در مقابل رزمندگان مقاومت داشته باشد. این درحالی بود که صهیونیست‌ها پس از تهاجم ۱۱روزه به غزه در سال۲۰۲۱که منجر به آواره‌شدن ۹۱هزار فلسطینی و شهادت ۲۶۰تن از آنها شد، از هوش مصنوعی به‌عنوان یک نیروی مضاعف نام برده بودند.

اما اکنون با گذشت تقریبا ۲سال از آن زمان این فناوری، دیگر کارآمد ظاهر نشده است. این در حالی است که طی این مدت غول‌های فناوری مانند آمازون و گوگل با کمک‌های فناورانه از قبیل سیستم‌های پیشرفته نظارتی شرایطی را برای اشغالگران ایجاد کرده‌اند که سازمان عفو بین‌الملل از آن با عنوان آپارتاید خودکار (Automated Apartheid) نام می‌برد. در واقع این نوع آپارتاید از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی و هوش مصنوعی، نیروهای نظامی صهیونیست را تقویت کرده است.

تبدیل نقطه قوت به نقطه ضعف

به‌نظر می‌رسید فناوری هوش مصنوعی نقطه قوت اشغالگران قدس در کنترل مرزهاست؛ اما در کمال ناباوری تحلیلگران فناوری و نظامی، این نقطه قوت تبدیل به نقطه ضعف شده است.

به‌عبارت دیگر، اتکای تقریبا کامل ارتش رژیم صهیونیستی به هوش‌مصنوعی برای کنترل نوار مرزی باعث اطمینان خاطر آنها شده بود.

درست ۱۰روز پیش از حمله حماس که بزرگ‌ترین حمله غافلگیرانه از جنگ «یوم کیپور» در اکتبر ۱۹۷۳ خوانده می‌شود، رئیس کمیته دفاعی ناتو به نوار مرزی با غزه رفته بود تا کاربرد هوش مصنوعی و سایر سیستم‌های پیشرفته دیجیتال ارتش برای کنترل هرگونه تحرک در این مناطق را از نزدیک مشاهده کند.

ناتوانی هوش مصنوعی

۲سال پیش این رژیم اعلام کرده بود که از این فناوری‌ها استفاده می‌کند و تأکید کرده بود که هوش مصنوعی قطعا توانسته اهداف مورد نظرشان را نابود کند.

اما ناتوانی این سیستم‌های نوین در مطلع کردن نظامیان اشغالگر، پیش از شروع عملیات چندجانبه حماس در شنبه گذشته، شوک بزرگی به سیستم امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها وارد کرده است.

به‌نظر می‌رسد این ناتوانی بزرگ امنیتی و اطلاعاتی، سال‌ها سوژه بحث، مطالعه و تحلیل کارشناسان و حتی مردم عادی خواهد بود.

افتخار یا اشتباه

اشغالگران قدس همواره کوشیده‌اند که قدرت نظامی‌شان را با روش‌های مختلف ازجمله روش‌های رسانه‌ای برجسته کنند، اما به‌نظر می‌رسد که این بار رژیم صهیونیستی در دام بزرگنمایی‌های خود گرفتار شده است.

یک افسر سابق سازمان اطلاعات نظامی آمریکا یکی از اشتباهات بزرگ دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی را غره شدن به تجهیزات هوش مصنوعی می‌داند.

اسکات ریتر به خبرگزاری فلسطینی سما می‌گوید: «اشتباه فاحشی که اسرائیل مرتکب شد، افتخار کردن علنی به نقش هوش مصنوعی در عملیات نگهبان دیوارها (نام نمادین عملیات در نوار غزه در سال ۲۰۲۱) بود.» این در حالی است که به‌گفته ریتر، به‌نظر می‌رسد حماس توانسته جریان اطلاعات جمع‌آوری شده توسط صهیونیست‌ها را کنترل کند.

فریب هوش مصنوعی

وقتی اشغالگران علنا اعلام کرده اند که میلیاردها ‌دلار برای گردآوری داده‌های اطلاعاتی در نوار غزه از طریق شنود موبایل، دسترسی به ایمیل و پیامک‌ها هزینه کرده‌اند، بدیهی است که حماس با شناخت از عملکرد هوش مصنوعی تلاش کند تا آن را فریب دهد.

هوش مصنوعی اساسا بر پایه دیتا و داده عمل می‌کند.

گردآوری داده‌ها یک روی سکه هوش مصنوعی است. اما روی دیگر، پردازش و تحلیل این داده‌هاست. پس از آن می‌توان از یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی انتظار عملکرد داشت. حماس از این موضوع مطلع است، پس به‌گونه‌ای عمل می‌کند تا هوش مصنوعی تصور کند که حرکات و فعالیت‌هایی در حال انجام است، اما این تحرکات آن چیزی نیست که منجر به حمله شود.

حماس احتمالا همان سطح از اطلاعات را برای هوش‌مصنوعی به نمایش می‌گذارد تا از برانگیختن شک دشمن جلوگیری کند.

این درحالی است که سیستم، اطلاعات نادرست را پردازش می‌کند و نتیجه می‌گیرد که جنگی در کار نیست، احتمالا حماس تحرکات را به‌گونه‌ای حفظ می‌کند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی مطمئن شود که قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. ‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    5 2
    اسرائیل نابود شدنی است
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    23 8
    لعنت ابدی بر رژیم آپارتاید کودکش
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    26 7
    دیمونا و نیروگاه آب شیرین و ساختمان شاباک در حیفا باید هدف قرار بگیرد
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    4 16
    کارشون فریبه
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      15 8
      کار توله های جهودی مثل تو هم ماله کشی برا اربابه
    • ایران قوی IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      4 2
      دمشون گرم که های تکهای هوش مصنوعی هم راحت فریب دادن.نیاز مادر اختراع
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    5 4
    الهی اسرائیل ذلیل و آواره بشید
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 3
    چراغی که ب خانه روا است ب مسجد حرام است خودمون کم بدبختی داریم سنگ یکی دیگه رو ب سینه میزنیم
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    1 2
    هوشش زیادی مصنوعی بوده شایدم پلاستیکی بوده
  • US ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    4 3
    خوشحالى بيشتر من روزى خواهد بود كه ببينم نتانياهوى خبيث و ساير جنايتكاران ضد بشر را بزنجير بسته و روى زمين چندين كيلومتر. بكشند و باز هم بكشند تا جان از كالبد كثيفش بدر ايد تا شايد بفهمد كه هفتاد و پنج سال مردم مظلوم فلسطين چه ها كشيده است .خدايا ترا قسم ميدهم ببدن مبارك تكه تكه شده ابا عبدالله اين آرزوى مرا بر آورد كن .
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    1 3
    «هوش مصنوعی اساسا بر پایه دیتا و داده عمل می‌کند.» دیتا همون داده ‌ست، باید اصلاحش کنین
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    1 0
    اسرائیل برای همیشه نابود شد وغیرممکنه ترمیم بشه
  • هدی ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اسرائیل خود شیطان هست.که با کشتن کودکان نیاز به تاریکی عظیم دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس