به گزارش مشرق به نقل از فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری در حاشیه برگزاری نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ارائه گزارشی درباره نمرات صفر تعدادی از داوطلبان آزمون دکتری گفت: گزارشی به بنده رسیده است که بر اساس آن نمره مصاحبه تعدادی از داوطلبان آزمون دکتری صفر اعلام شده است. تعداد این افراد در آزمون دکتری 91 قابل توجه است.
به گفته وی، برای پذیرش دانشجوی دکتری نیمه متمرکز ضریب یک برای آزمون و ضریب 2 برای مصاحبه در نظر گرفته شده بود. با توجه به گزارشهای رسیده نتایج مصاحبهها مجدد بررسی میشود. در صورتی که مشخص شود پذیرش این گونه دانشجو رویه شده است، قطعا تغییراتی در روند پذیرش دانشجوی دکتری لحاظ میشود.
وزیر علوم تاکید کرد که این وزارتخانه خواستار عدالت آموزشی است اما اگر برخی از اساتید در گروههای مختلف بخواهند فقط دانشجوی خود را پذیرش کنند با آنها برخورد میکنیم.
* اساتیدی که ترویج بیدینی میکنند در دانشگاه جایی ندارند
دانشجو در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه اساتید سکولار میتوانند در دانشگاه فعالیت کنند اما اجازه ترویج سکولاریسم در دانشگاه را ندارند، گفت: اگر این اساتید در دانشگاهها حضور دارند، باید در جای دیگری فعالیت کنند. چرا که دانشگاه محل تربیت است و ما فرهنگ دینی و ترویج دین در جامعه را خواستاریم. ضمن اینکه جامعه نیز کسی را که ترویج ضد دین کند را تسویه میکند.
وی به پیشرفتهای علمی از سال 84 تاکنون اشاره کرد و گفت: از نظر تولیدات علمی در نانو از 35 به رتبه 8 در دنیا در سال 90 رسیدهایم. این رتبه در انرژیهای نو از 34 به 12 در فناوری اطلاعات از 33 به 13 در سلولهای بنیادی از 42 به 18 و میکروالکترونیک از 37 به 20 رسید.
وزیر علوم به ایجاد دانشگاههای علوم و مهندسی فناوریهای نوین در سمنان، شاهرود و تهران اشاره کرد و ایده ایجاد این دانشگاهها را از رئیس جمهور مطرح کرد.
* دانشجویان ایرانی که در کانادا تحصیل میکنند نگران نباشند
وی با اشاره به تعطیلی سفارت کانادا در کشور گفت: بحث تعیلی سفارت کانادا باید در سطح کلان و در راستای سیاست دولت و نظام بررسی شود اما دانشجویانی که در حال حاضر در کانادا تحصیل میکنند نباید نگران باشند چرا که این مورد برای دانشجویان انگلیس نیز پیش آمد اما مشکلی به وجود نیامد.
وزیر علوم با اشاره به حضور 35 هزار استادیار و استادیار به بالا خاطرنشان کرد: اگر هر کدام از این افراد یک دانشجوی دکتری بگیرند، میتوانیم 35 هزار دانشجوی دکتری پذیرش کنیم. این روند در شیبی مناسب، با برنامهریزی، ایجاد بسترهای لازم و منابع مالی و تجهیزات و امکانات کامل صورت میپذیرد.
دانشجو با بیان اینکه وزارت علوم گفتمانهای جدیدی را در دانشگاهها ایجاد کرده است، گفت: استانداردهای فعلی، استانداردهایی است که خودمان درآوردهایم و دنیا با این استانداردها پیش نمیرود.
* سرفصلهای بازنگری شده علوم انسانی در اختیار شورای تحول علوم انسانی
وزیر علوم با بیان اینکه 400 سرفصل بازنگری شده در حال حاضر در اختیار شورای تحول در علوم انسانی است، گفت: تحول در علوم انسانی یک پروسه است، پروژه نیست.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت بررسی سرفصلهای بازنگری شده علوم انسانی را به شورای تحول در علوم انسانی واگذار کرده است. مدتی برای سهم مشترک و ایجاد ساختار مشترک زمان برد و سرانجام 15 کارگروه ویژه مشترک تشکیل شد.
دانشجو خاطرنشان کرد: در حال حاضر 400 سرفصل بازنگری شده تحویل شورای تحول در علوم انسانی شده است که باید از طرف آنها تائید یا رد شود باید پس از بررسی شورای تحول در علوم انسانی موارد تائید شده در شورای برنامهریزی درسی طبق قانون تصویب و اعمال شود.
وی با بیان اینکه 4 تا 5 ماه از ارائه آخرین سرفصل به این شورا میگذرد، گفت: وزارت علوم معتقد است که اگر حتی دو سرفصل تائید شده باشد در دانشگاهها اجرایی شوند. میتوان حتی پس از تائید این سرفصلها را مورد بازنگری مجدد قرار داد.
دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به طرحهای کلان فعلی اشاره کرد و گفت: شورای عتف مسئولیت طرحهای کلان را دارد. بر همین اساس این شورا فعالیت خود را آغاز کرد و کارگروهها و کمیسیونهایی را تشکیل داد و تمام وزارتخانهها را برای این طرحها به مشارکت فرا خواند. با مشارکت تمام وزارتخانهها، طرحهای کلان استخراج شد.
وی با اشاره به 38 طرح کلان ملی که دو مورد آن در حوزه علوم انسانی است، گفت: در هر پروژه کنسرسیومهایی ایجاد شد و 58 دانشگاه و پژوهشگاه در این زمینه دخیل شدند. این پروژهها از مهر امسال به صورت تعریف شده کار خود را آغاز میکنند.
به گفته وی، 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژهها در نظر گرفته شده که باید طی 3 تا 5 سال به نتیجه برسند.