درخواست ایران از طالبان برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع افغانستان

معاون سفارت ایران در کابل گفت که ایران خواستار بازگشت عزت‌مندانه مهاجران افغانستانی به کشورشان هستند و از طالبان خواست که جلو ورود غیرقانونی شهروندان افغانستان به ایران را بگیرند.

به گزارش مشرق، حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران در کابل با محمد نبی عمری، معاون وزیر کشور طالبان دیدار و گفتگو کرد.

سفارت ایران در کابل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار «در خصوص زمینه‌های مورد علاقه‌ طرفین و همکاری‌های دوجانبه میان تهران و کابل گفت‌وگو و تبادل نظر به‌عمل آمد.»

بر اساس این اعلامیه، مرتضوی در این دیدار با اشاره به گزارش شماری از رسانه‌های در مورد شمار مهاجران افغانستانی در ایران و تهدیدآمیز بودن آن‌ برای امنیت ملی ایران، این گزارش‌ها را «جنجال‌آفرینی» و «مبالغه‌آمیز» توصیف کرده است.

وی افزود که «حدود پنج میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند و این موضوع قطعا از ابعاد مختلف برای تهران دارای اهمیت است و در سطح کلان این مسأله رصد و در مورد ابعاد مختلف آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.»

معاون سفارت ایران گفت که «در طول دو سال گذشته دشمنان دو ملت ایران و افغانستان سعی بر این داشته‌اند با سناریوسازی‌های گوناگون‌، افکارعمومی مردم ایران و افغانستان را متأثر ساخته و با ترویج ایران‌ستیزی در افغانستان و افغان‌ستیزی در ایران زمینه‌ی تقابل طرفین را فراهم آورند».

به گفته‌ معاون سفارت ایران، سال گذشته «رسانه‌های غربی با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فضای مجازی روند مواجهه‌ی دو ملت ایران و افغانستان را در دستورکار خود قرار داده و توانستند برای مدتی روابط دوستانه فی‌مابین را در فضای مجازی ملتهب کنند».

وی یادآور شد که «اما رهبران دو کشور با هوشیاری توانستند این طرح تفرقه‌افکن را خنثی کنند».

حسن مرتضوی به معاون وزارت کشور طالبان گفته است که «مطمئن باشید توطئه‌ دشمنان مشترک ایران و افغانستان تمامی نخواهد داشت، یک روز به بهانه‌ داعش و تروریسم، گاهی به بهانه‌ی درگیری‌های مرزی، گاهی به بهانه‌ حضور مهاجرین در ایران و روز دیگر به بهانه‌هایی جدید به دنبال ایجاد تنش میان دو ملت‌ و کشاندن آن به نزاع میان حکومت‌ها هستند».

وی تأکید کرد که «تصمیم‌سازان در تهران و کابل باید با دقت گام‌های خود را برداشته و بهانه را از دشمن بگیرند و او را ناکام بگذارند.»

معاون سفیر ایران گفته است که «هدف نهایی و مطلوب» ایران در افغانستان مبارزه با تروریسم، جلوگیری از نزاع داخلی، حرکت افغانستان به سمت پیشرفت و توسعه‌ اقتصادی است.

وی خاطر نشان کرد که ایران خواستار بازگشت «عزت‌مندانه»‌ی مهاجران افغانستانی به کشورشان هستند و از طالبان خواسته است که جلو ورود غیرقانونی شهروندان افغانستان به ایران و قاچاق انسان در مرزهای مشترک را بگیرند.

سفارت ایران نوشته است که معاون وزارت کشور طالبان در این دیدار بر «روابط حسنه‌» با کشورهای همسایه تأکید کرده است.

سفارت ایران به نقل از عمری آورده است که «ما به‌خوبی آگاه هستیم که امریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از روابط حسنه بین ایران و افغانستان ناخرسند هستند».

معاون وزارت کشور طالبان گفته است که این گروه در سطوح مختلف از جمله شورای وزیران خود بر تحکیم و تقویت روابط با ایران تأکید داشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • هوشنگ IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 3
    هیچ کس برای یک معتاد تره هم خرد نمی کنه این هشداری از من به شما باشد
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 0
    اینا شرور هستند و دیپلمات بودن بسیار فاصله دارند برا کنفراس وحدت اسلامی این آدم کش هارو دعوت کردید که چی بشه ؟
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 0
    طالبان آمریکا آورد شما میگی آمریکا از روابط حسنه ایران افغانستان ناراحت هستند ؟ اتفاقا بسیار خوشحال هم هستند تا پروژه ده دوازده ساله با امدن طالبان اجرا بشه هر چی نزدیکتر و ازونا تاثیر بپذیرین آمریکا خوشحاله
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    اخه این وحوش درخواست محترمانه حالیشون نیست
  • وطنم ایران IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 0
    جدای از فشاری که به مدارس بیمارستان ها مسکن ناوگان حمل و نقل و ... میارن جدای از اشغال شغل جوانان ایرانی و کاهش نرخ دستمزدا یادتون رفته یک افغانی سه طلبه رو در یکی از اماکن مقدس قم یا مشهد چطور با چاقو سوراخ سوراخ کرد. عامل حمله اخیر شاه چراغ هم قیافش داد میزد افغانی بود ماست مالی کردن. خرج و مخارجشون هیچ مشکلات امنیتی هم ایجاد میکنن. زادو ولدشون هم که 4 برابر میانگین ایرانی هاست. با همین فرمون فردا میلیون ها افغانی آفت جان و مال و ناموس ایرانی میشن هیچ کس هم دیگه نمیتونه جمعشون کنه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    به ازای هر کدملی یه کارت بانکی بدید بیاط همه افغان ها جمع میشود
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 0
    چرا کشور ما باید همش خواهش و درخواست کند
  • ممد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 0
    این چه درخواستی است معلومه که طا لبان نمیخواهد افاغنه برگردنددر ایران راحت زندگی میکنند واز سهم ملت ومردم ایران براحتی استفاده می برندوای بنفع دولت طا لبان است حکومت ورزیم ایران بایدسرعت عمل در اخراج افاغنه مجاز وغیر مجاز به خرج دهد اگر عرضه این کار را داشته باشد ومثل همیشه در برابر افاغنه تر سو نباشد
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 0
    ماباید به طالبان اخطار بدیم یا در خواست کنیم چه قدر ما مسخره ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس