1

موج خطرناکی از مهاجرستیزی به ویژه افغان ستیزی همراه با مجموعه اخبار و تحلیلهای ناصحیح در مورد وقایع افغانستان، فضای مجازی ایران و برخی روزنامه های ایران را پر کرده است.

سرویس سیاست مشرق*- چندین هفته است که موج بسیار سهمگین افغان هراسی فضای مجازی ایران را در می نوردد و هر روز فیلمی قدیمی با توضیحی جدید و البته مملو از دروغ و اتهام در تلفنهای همراه دست به دست می شود. حضور مهاجرین و مدیریت صحیح این امر حتما نیازمند پایش دقیق و علمی و توجه همزمان به فرصتها و تهدیدهای این امر است اما ساده اندیشی است که امواج دروغ و شایعه در هفته های اخیر را بدون یک عقبه امنیتی و تنها حاصل دغدغه‌مندی مردم از مشاهده کارگران و مهاجران افغان در کوی و برزن بدانیم. بی شک با شکست پروژه فتنه سال ۱۴۰۱ (که مرگ کامل این فتنه در ۲۵ شهریور سال جاری اثبات شد) دشمن به دنبال مستمسک جدیدی برای ایجاد بلوا و آشوب در ایران و حتی پیشبرد آن تا راه اندازی یک فتنه خطرناک منطقه ای است. فتنه جدید ابعاد و لایه های محتلفی دارد که در این نوشتار سعی می کنیم در حد امکان بدان اشاره کنیم. رکن رکین این فتنه دروغ پراکنی در فضای مجازی برای ایجاد اختلال در فضای ذهنی و روانی مردم و حتی مسئولین است.

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

لایه اول: دیوسازی از مهاجرین افغان

سالهاست که رسانه های ضدانقلاب –خصوصا رسانه های فارسی زبان- به مسأله دیوسازی یا demonization مباردت ورزیده و این حوزه کاملا متبحر شده اند. روزگاری از خود انقلاب اسلامی و حضرت امام ره و رزمندگان اسلام و ... و سالها و دهه های بعدی دیوسازی از فلان مقام مسئول و دلبرسازی از چهره یا جناح مقابل او (که این دیو و دلبرسازی سیالیت زیادی هم داشته و ممکن است جا به جایی در آن صورت بگیرد) ادامه داشته است. در همین زمینه شاهد پردازش چهره بسیار مخوف از مهاجرین افغان در فروردین ۱۴۰۱ بودیم که می رفت مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کند که خوشبختانه با درایت کافی آن موج خنثی شد.

در مهر ۱۴۰۲ نیز به یکباره شاهد استفاده از زرادخانه فیلمهای آرشیوی مختلف برای ملتهب کردن فضا و ترساندن مردم از مهاجرین هستیم و متأسفانه برخی روزنامه های رسمی و خبرنگاران نیز آتش تهیه این امر را فراهم می کنند و امنیتی سازی پدیده مهاجرین را دامن می زنند. حرفهای شوخی گونه ای مانند اینکه مهاجرین می خواهند نماینده در مجلس داشته باشند در حالیکه این افراد معمولا برای تهیه یک سیم کارت و یک کارت بانکی هم با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند جای پرسش دارد. هیچکس منکر این نیست که حجم انبوه مهاجرین نیازمند یک مدیریت صحیح و برنامه ریزی راهبردی است اما پرسش بر سر این است که چرا یکباره و به این شکل آتشین و التهاب زا، موجی مملو از شایعه و دروغ و فیلمهای قدیمی و ... به وجود آمده است؟ و چه کسانی و چرا این کار را می کنند؟

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

لایه دوم: انتقال فتنه به مرزها

پیشبرد پروژه های ضد انقلاب اسلامی نیازمند ایجاد مشکل در حوزه درون و بیرون کشور است و دشمن دریافته است که جمهوری اسلامی ایران مستحم تر از آن است که با ایجاد مشکل در یک ناحیه خم به ابرو بیاورد لذا دنبال‌کردنِ پروژه درگیرسازی در داخل (که در صورت ایجاد بحران میان جامعه مهاجر و جامعه میزبان ابعاد وسیعی خواهد داشت) و در خارج (خصوصا در مرزها) را دنبال می کنند و البته می دانند که چنین مشکلاتی نیز تنها به مشغول‌سازی جمهوری اسلامی ایران خواهد انجامید و به نظر می رسد که خیال خامِ براندازی و خوابِ «لف لف خوردن پنبه دانه» از سر ایشان -بالاجبار و ناشی از اقتدار ایران اسلامی- دور شده است. اما ایجاد بحران در زمینه مسائل افغانستان -فراتر از مسأله مهاجرین- نیازمند دو کار دیگر نیز هست.

دیوسازی از طالبان و ترسیم چهره مشابه داعش از ایشان و دلبرسازی از مخالفان و معارضان ایشان. در مورد اولی با کمال تأسف باید گفت که رسانه ها و کانالهای مدعی بصیرت و انقلابی گری هم بدون نزدیک شدن به حاقّ مسأله و استفاده از ظرفیت کسانی که سالها از نزدیک درگیر مسائل افغانستان بوده اند، هر خبر کذب و شایعه و تحلیل غلطی را منتشر می‌کنند وبا علاقه ای وصف ناپذیر به تئوری های توطئه با انکار شکست امریکا در افغانستان (که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است) همچنان امریکا را فعال مایشاء افغانستان می دانند و از طالبان تصویر نیروی نیابتی امریکا را ترسیم می کنند! (بی توجه به هزاران کشته از طرفین جنگ طی بیست سال) این کار علاوه بر اینکه مبتنی بر داده های غلط است تکمیل کننده سیاست امریکا مبنی بر دور کردن افغانستان از کشورهای همسایه آن نیز هست (این کار چه از روی جهالت باشد و چه از روی خیانت، نتیجه آن در خدمت منافع امریکا خواهد بود و نیازمند برخورد صحیح).

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اعتراف به اینکه خروج از افغانستان یک شکست استراتژیک بود، تصریح کرد جنگ ۲۰ ساله آمریکا نیز در افغانستان با شکست واشنگتن پایان یافت

یک کانال به نام «فتن ۲» تیتری زده است که برای اهل پیگیری دقیق مسائل افغانستان، بسیار مضحک است اما متأسفانه همین تیترها و همین اشتباهات بچه گانه، عامه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد: «حمایت رسمی اینترنشنال از طالبان»! وقتی شبکه افغانستان اینترنشنالی که مملو از چهره های نزدیک به حکومت پیشین افغانستان است و صدها بار و به انحاء مختلف هر دروغی را برای تخریب طالبان پخش کرده است از سوی یک کانال مدعی بصیرت چنین معرفی می شود، باید عمق فاجعه را دریافت. اما چرا چنین خطاهایی رخ می دهد؟

بی شک به دلیل دوری از پیگیری دقیق و جزئی مسائل و بسنده کردن به اخبار زردی که در فضا پر شده است؛ و پیامد آن چیست؟ ایجاد نفرت در دو طرف مرز، مرزبانی های دو طرف، نیروهای نظامی و انتظامی دو طرف و اهل قلم و خبرنگاران دو طرف و ... از یکدیگر و آماده شدن برای انفجار خشم در یک لحظه حساس که می تواند آتش طولانی مدتی را در منطقه روشن کند و روشن نگه دارد و هدف غرب از همه این قیل و قالها و جنجالها و «الم شنگه ها» ی رسانه ای را حاصل کند.

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

دیوید لوین، استاد مطالعات جنگ کالج سلطنتی لندن

از سوی دیگر روزنامه ها و رسانه های عمدتا نزدیک به طیف اصلاح طلب دلبرسازی از مخالفان طالبان و خصوصا جبهه نزدیک به احمد مسعود را در دستور کار خود قرار داده اند. روزنامه هم میهن با تیتر کردن مقاله دیوید لوین (استاد مطالعات جنگ کالج سلطنتی لندن؛ همان دانشگاه و گروهی که احمد مسعود جوان در آن درس خوانده است)، شعار «لزوم حمایت از اپوزیسیون طالبان» را سر می دهد، بی توجه به پیامدهای آن برای کشور و منطقه و بی توجه به تمام ارتباطاتی که میان این اپوزیسیون و سرویسهای غربی وجود دارد و بی توجه به هماهنگی کامل این اپوزیسیون با دیگر به اصطلاح اپوزیسیون فارسی زبان یعنی عناصر ضدانقلاب اسلامی در خارج از کشور (نقش محوری برنارد لوی و مصی علی نژاد در این ارتباطات را می توانید در یادداشت دیگری ببینید).

اعتصاب غذای همزمان تمنا زریاب پریانی در آلمان، مهره فابی (فعال حقوق دگرباشان جنسی) در سوئد، هدا خموش (شاعر هرزه سرا) و مینه رفیق در نروژ، اعلام مهناز افشار بر اینکه صدای دختران افغان است، فعالیتهای هدربار (بخش زنان دیدبان حقوق بشر)، اعتراض نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به حاکمیت کابل و فعالیتهای نرگس نهان در اتریش و شهرزاد اکبر در لندن، خانواده ملاله یوسف زی و ... تنها بخش کوچکی از همراهی و هم آوایی و شبکه سازی غرب در این حوزه هستند.

در مورد احمد مسعود جوان هم باید گفت که علاوه بر اینکه امثال لئون پا نه تا (رئیس سابق سیا) بر نقش اساسی فارغ التحصیلان کالج سلطنتی لندن بر اداره آینده جهان توسط رهبران جوان یا همان فارغ التحصیلان این دانشگاه تصریح کرده اند و ده ها نشانه دیگر از ارتباط پیدا و پنهان او با کسانی که نباید، ملاحظه می شود اما اساسا نقش او در میان همراهان و همکاران یک نقش نمایشی است و همه کاره واقعی جبهه آنها امرالله صالح رئیس پیشین دستگاه امنیتی افغانستان و چهره نزدیک به سیا است.

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

لئون پانه تا، رئیس ساق سیا در کالج سلطنتی لندن

لایه سوم: مأمن جلوه دادن ایران برای اپوزیسیون مسلح

لایه سوم این حرکت خزنده رسانه ای و در واقع تروریسم رسانه ای مشوّه کردن چهره ایران در کابل است به این معنی که هر روز اخباری دروغین از عضوگیری و یارگیری مخالفان طالبان در ایران منتشر کنند (در صفحات مجازی اپوزیسیون افغان خصوصا اپوزیسیون علاقه مند به کار مسلحانه) فیلم کوتاهی از ورزش کردن اسماعیل خان!! سندی شده است بر اینکه اسماعیل خان در حال نیروگیری است و این نتیجه گیری که ای اپوزیسیون، ناامید نشوید!!). اخبار جعلی جبهه آزادی و مقاومت و ببرهای ترکستان و ده ها نام و نشان دیگر مبنی بر اینکه در فلان نقطه افغانستان ده طالب را کشتیم و در جای دیگر صد طالب را (عمدتا دروغ محض) نیز علاوه بر اینکه باعث گردش اخبار ناصحیح در میان توده های افغان در خارج و داخل این کشور می شود می تواند به التهاب فضا خصوصا در میان مهاجرین منجر شود. اینجاست که معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل بسیار هوشمندانه اعلام کرد «ایران هرگز جای امنی برای مخالفان افغانستان نیست» و با این حرف از دامن زدن به این فتنه خطرناک جلوگیری کرد.

همچنین نباید از یاد برد همه اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که یک همکاری جدی و بسیار مفید میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان در قضیه خنثی سازی خطر تروریسم در منطقه صورت پذیرفته است، امری که وزیر محترم اطلاعات، حجت الاسلام و المسلمین خطیب نیز در صحبتهای خود به آن اشاره کرد و بی شک تلاش دشمنان در تخریب روابط تهران-کابل، چنین امری را نیز هدف گرفته است.

نتیجه گیری:

موج خطرناکی از مهاجرستیزی به ویژه افغان ستیزی همراه با مجموعه اخبار و تحلیلهای ناصحیح در مورد وقایع افغانستان، فضای مجازی ایران و برخی روزنامه های ایران را پر کرده است. مدیریت صحیح مسأله مهاجرین امری است عقلانی و ضروی که حتما بایستی انجام پذیرد اما جوسازی رسانه ای مسموم اخیر، مسأله دیگری است که دشمن روی تبعات امنیتی آن حساب کرده است. عدم رسیدگی به این شایعه پراکنی و دیوسازی از مهاجرین و حاکمیت کنونی افغانستان، وضعیت فضای ذهنی و روانی جامعه و حتی مسئولین امر را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

آیا اتباع افغانستانی تهدیدی علیه امنیت ایران هستند؟ / تروریسم رسانه‌ای در حوزه مسائل افغانستان و تبعات امنیتی خطرناک آن

در هیاهوی اخبار کذب، واقعیاتی از قبیل در هم تنیدگی فعالیتهای غربگرایان ایرانی و افغان دیده نخواهد شد یا کمتر دیده خواهد شد. در صورت کنترل نشدن این وضعیت پیامدهای این فتنه می تواند موجب ایجاد برخی تنشها در داخل، کاهش سطح همکاریهای بسیار ضروری تهران-کابل و حتی ایجاد یک فتنه منطقه ای شود. راه مقابله با این فتنه جدید و این تروریسم رسانه ای اولا هزینه زا کردن پخش اخبار دروغ و شایعه پراکنی و ثانیا دعوت هر چه سریع تر از چهره های فرهیخته روحانی و دانشگاهی و... و. ایرانی و مهاجر در صدا و سیما و ... برای پرداختن به مسأله و آرام کردن ذهن جامعه است. در انتها آرزومندم که حداقل رسانه های مختلفی که دغدغه انقلاب اسلامی و مسلمانان جهان را دارند در رابطه با مسائل افغانستان قدری دقیق تر و عمیق تر عمل کنند و هر مطلب و شایعه ای را به عنوان خبر و تحلیل منتشر نکرد.

* دکتر بهرام زاهدی کارشناس ارشد مسائل افغانستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 208
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 61
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    120 4
    این همه مهاجر چه خبره اصلا!!!! تو یکی از کمپ ها اصلا یه ادم هایی میبینه!!!! یکی برادر عقب افتاده خودشو اورده بود که بیاره ایران بعد مرد سی و چندساله سر صف خودشو خ.. کرده بود من نمیدونم اینها پیش خودشون چی فکر میکنن که هر کسی هست دور و برشون میخوان بکشونن ایران مثل بهشته براشون
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      83 6
      افغانستان تازه۲ساله افتاده دست «جنبش اصیل منطقه» بذار اینایی که اومدن جاگیر بشن و زادوولد کنن و بچه هاشون بزرگ شن انوقت ببینم شب۶ به بعد میتونید با لندکروزاتون بیایید بیرون اقایون تندرو و طالبان مسلک. حاجی رفتیم سیمکارت بگیریم فقققط من ایرانی اونجا بودم جوری که من بینشون گم بودم فکر کردن منم افغانی هستم🙂
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      68 3
      ایران شده کانادای افغانها
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      107 4
      واقعا اصرار به نفهمیدن و گوش نکردن حرف مردم در بین مسولیین موج میزنه اینهمه توجیه در حمایت مهاجرین غیر قانونی واقعا عجیبه یعنی چیزی خودمون هر روز داریم میبینیم انکار کنیم همه جا پر افغانیه من خودم کارم تاسیساته الان یه پروژه دولتی مثل ساخت بیمارستان که نمیخوام بگم کجاست اکثرا کارگر هاش افغانی هستن صدتا مثال دیگه میتونم بیارم حتی از پروژه هتی خود شهرداری افرین با همین ماست مالی ها ادامه بدید تا بازم مردم عصبانی و نا امید کنید و یه بحران امنیتی مثل ۱۰۴۱ درست کنید البته شماها مشکلی نیست چون بازم پای بسیجی میکشید وسط و خودتون قائم میشید
    • وطنم ایران IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      99 5
      میلیون ها افغانی به زیرساختای ما فشار میارن. مثالا اتوبوس تهران شده وسیله حمل و نقل افاغنه باعث اشغال شغل جوانان ایرانی کاهش نرخ دستمزد کاگران زحمت کش ایران و افزایش جرم و جنایت هم میشن زبونمون مو بس گفتیم دراورد اینا رو بیرون کنید
    • مهدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      افانیها هم نژاد وهمزبان ما فارسها هستند چه اشکالی داره بیان ایران
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      65 2
      واقعا تعداد افغانی ها خیلی زیاده بامشکل مسکن و کار و ... باید کار اساسی انجام داد
    • FR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      38 4
      من یه چنل یوتوب افغانی دیدم قشنگ از پیشرفت های ایران برای افغانی ها میگه صبح تا شب فقط قشنگی ایران براشون میزاره مثل اروپا
    • FR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      17 2
      من یه چنل یوتوب افغانی دیدم قشنگ از پیشرفت های ایران برای افغانی ها میگه صبح تا شب فقط قشنگی ایران براشون میزاره مثل اروپا
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      66 2
      حرف من اینه که اگه شما بخواهی وارد افغانستان یا هر کدام از کشورهای همسایه شوی بلافاصله از طرف نیروهای مرزبانی کشورهای دیگه کشته یا دستگیر می شوی ، ولی این مملکت مثل اتوبان آدم گله گله وارد میشه این چه نیروی مرزبانی هستند چرا باید مرزها دست نیروی انتظامی باشه مرز باید دست ارتش باشه که اگه پرنده پر زده نابود بشه ، بساط قاچاق سوخت و تردد مهاجرین و تروریست ها رو جمع کنید قبل از اینکه دیر بشه ، پس این همه تجهیزاتی که تبلیغ میکنید کدام گوری هست ، با ایجاد میادین مین هم از قاچاق سوخت جلوگیری کنید و هم ...
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      36 0
      مهاجرین غیر قانونی افغان بایستی در کمپ های نزدیک مرز خارج شهر اسکان داده شوند و تشکیل پرونده بعد بصورت مرخصی ساعتی از کمپ خارج شوند و تا فاصله مشخصی از کمپ دور شوند در غیر این صورت مجرم و بایستی بازداشت شوند در کمپها هم بعد مدتی اگر فرد تحصیلات و حرفه ای بلد باشد بعد از آموزش های فرهنگی و شهروندی از کمپ خارج شود در غیر اینصورت خیر این روش ها را کشورهای مهاجر پذیر مانند یونان،ترکیه و استرالیا انجام می دهند.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      72 2
      به نظر من سفید شویی و بی اهمیت نشان دادن این موج وحشتناک مهاجرت افغان هایی که در بین آنها سلفی هم وجود دارد از سوی جریان مرموز داخلی بسیار مشکوک است.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      36 1
      به زودی ایران تحت تصرف کامل نوادگان اشرف افغان قرار خواهد گرفت و مسئولین هیچ کاره هم به خاطر منافع سرمایه دار ها و استعمار کارگر ایرانی چشم روی این فاجعه بسته اند و متاسفانه به زودی اتشی برپا خواهد شد که دودش توی چشم همه ما خواهد رفت.
    • زورو IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      28 9
      افغانها را فقط در قم و مشهد اسکان دهید !
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      18 0
      خاک بر سر بی کفایت پرمدعا
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      13 0
      اقای زاهدی چی میگی؟ فقط مونده بقول خودت مهاجر بیاری صدا و سبما
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      12 1
      اصلا افغانی در سرزمین ما چکار میکنه که تهدید باشه یا نباشه؟
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      7 0
      یعنی واقعا نمی فهمی چون حق کارگر ایرانی را نمیده کار کردن اصلا نمی صرفه و بیگاریه و بیکار چرخیدن بهتره؟
    • FR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      10 0
      جالب اینجاست خودشون با ورود بی رویه افغان ها به کشور بحران درست می کنن بعد از تریبون می گن دشمن از بحران های کشور داره سو استفاده می کنه
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 4
      کم مزخرف بگو. تو بکی از کمپ‌ها اینو دیدم اونو می‌گفتن اعتباری نداره. مردم افغان برادران و خواهران ما هستن. معضل هم همه جا هست. ان شاء الله به کوری چشم منافقان، دو ملت ایران و افغانستان متحد خواهند ماند.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    85 3
    تهدید برای کارگر بدبخت ایرانی.
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      50 2
      تهدید ها فقط امنیتی نیستند . تهدید ها فقط کوتاه مدت نیستند . جنس تهدیدها عوض میشود . متاسفانه وضعیت بعضی از مشکلات اجتماعی فعلی مردم ایران ناشی از حضور چنددهه ای افاغنه است . در گذشته پسرها شغل پدرها را دنبال میکردند هر چند شغل سخت بودبا امدن مهاجرین کارگر ارزان قیمت شاهد عدم حضور فرزندان در این مشاغل شدیم و امروز اموزش نسل به نسل مشاغل قطع شده است و ماهر روز وابسته تر از گذشته میشویم . در شهرها کشاورزان . دباغ ها . گچ کارها . سنگ کارها . سیمان کارها و....زیادی بودند که امروز شغل پدر تحویل افغانی ها شده است . و امروز شاهد هجوم کارگران افغان به بازار تهران هستیم . و بدانید پنجاه سال اینده بازار نیز تحویل افغان ها خواهد شد . اگر این ها تهدید نیست پس چیست ؟
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      51 3
      کارگر ایرانی مهم نیست منافع مسیولان که همه کارخانه دار هستن مهمه افغانی براشون نون و اب داره میلیون میلیون کارگر ایرانی هم در به در بشن براشون مهم نیست
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      8 55
      مشکل حضور افاغنه ربطی به کارگر ایرانی نداره ، کارگر ایرانی اینقدر پر توقع تشریف دارن که اصلاً کار نمیکنند، اینهمه کار هستند کار کن نیست باید بادش رو بزنی تا کار کنه
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      7 0
      احتمالا فامیل اقای بهرام زاهدی از افاغنه مهاجر هستند
    • فرح وش IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 11
      اینکه جای کارگرها را گرفته اند چون کارگری می کنند . آیا بسیاری از پدران و مادران و خود جوانان دنبال کارگری هستند واقعا؟ واقعا بخش زیادی از آنها زحمتکش هستند . هر کس زحمتکش باشد همه جای دنیا جا دارد .
    • US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      4 0
      اگه همه جای دنیا جا دارند تو کشور خودشون این همه جا، تشریف ببرند اونجا
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    11 99
    در غبار فتنه ، نگاه ما به سمت سیدعلی است
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      44 31
      ببندید برا گند کاری مسولیین از رهبری هزینه نکنید
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      36 20
      برات دوزرده گذاشته
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      5 3
      نگاه منم به سید علیست اما ربطی به موضوع نداشت لطفا همه چی را قاطی همه چی نکنید به اندازه کافی به جایگاه رهبری ضربه زده اید؛ کافیست
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 83
    در صدر اسلام خیلی از ایرانی ها یا یمنی ها یا آفریقایی تبارها رفتند سرزمین حجاز و جذب امت اسلام شدن. اگه نگاه انسان ساری غالب باشه و محور برنامه ریزی ها بشه، افغانی و آمریکایی نداره بلکه میشه از اینها به عنوان ی فرصت استفاده کرد کاری که ما در مورد آذربایجان انجام ندادیم و عقب افتادیم الان باید در مورد افغانها انجلم بدیم چون افغانستان جزیی از ماست.
    • حسین IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      61 4
      خفه شو
    • متین IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      77 5
      همین طرز فکره که هنوز ایران توی هزارسال قبل مونده ..شخصا الان برو افغانستان اگر تیکه تیکه ات نکردن هرچی خواستی بگو
    • حمیدرضا IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      51 1
      *** در همراهی آقا متین ..... هفته های قبل بود که خبرنگار تسنیم در افغانستان بازداشت شد ..... و اتفاقا محور این دستگیری کاملا به روش امنیتی و مراقبتی بود .
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      5 0
      چی میگی بنده ساده لوح خدا؟
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      5 0
      چی میگی بنده ساده لوح خدا؟ صدر اسلام چه ربطی داشت الان دوران دولت مدرن و حد و ثغور و مرزهاست نه مثل اون موقع جمعیت کره زمین چند میلیون بود و مرزی وجود نداشت یعنی واقعا نمی بینی چجوری دارن زاد و ولد میکنن؟ اونم در کشور ما که مشکل کمبود اب و محیط زیست داره؟
  • محمد IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    75 2
    وقتی بیشتر جاها رو گرفتن هر جا میری برای اجاره خونه میگن نخواستی افغانی میاریم وقتی خیلی از شرکتها دارن نیروی افغانی میزارن سر کار ما باید چیکار کنیم مقصر اصلی دولت هست نباید این همه اجازه ورود به ایران بدن یارانه مال ملت ما هست
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      50 1
      تو پروژه های دولتی پر افغانیه از ساخت بیمارستان بگیر تا کارهای شهرداری الان بابل تا بابلسر دارن فیبر نیوری میکشن همه کارگرا از دم افغانین
  • محمد IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    73 1
    وقتی اب به ایران نمیدن وقتی این همه جمعیت غیر قانونی تو ایران هست میخوای ما بریم اینا راحت باشن مگه مالیات میدن که از یارانه استفاده میکنن کم داسوزی براشون بکنید
    • alir IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      49 1
      با توجه باز خوردها - شاید ترس مردم بدلیل سابقه رفتار حاکمیت (تکیه به نیرو خارجی عرب و افغانی- جبهه مقاومت)بیش از افاغنه بلکه از دولت است که روزنامه و سایت های وابسته حضور این حجم وسیع را عادی جلوه داده که انگار نه خانی امد و نه خانی رفت! تازه اخیرا رسما هم اخبارشون پوشش می دهید! بنا براین اگر برخی به اشتباه درون حاکمیت پشت این قضیه هستند دچار اشتباه استراتژیک شده و قطعا این تیر ابتدا به سمت حاکمیت کمانه خواهد کرد.! سپس مردم عادی را دچار چالش خواهد نمود. سالهاست افغانی ها اینجا زندگی کردند و حواشی داشتند ولی اخیرا حضور میلیونی این جمعیت خیلی دست و پا گیر شده!
  • آرش IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    50 7
    ایران باید استان فراه و هرات رو ضمیمه خاک خودش کنه . تا طالبان قدرت نگرفته .بهترین فرصت هستش مثل ترکیه که ادلب رو گرفت
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 2
      کل افغانستان را باید مال خودمان کنیم . کل طالبان هم باید بمیرند . حکومتش باید سقوط کنه و خاکش ضمیمه ایران بشه ✊
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      9 0
      تو بپا همین ایران را هم از چنگت درنیارن داداش
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    70 12
    از افغانی ها متنفریم بفهم نفهم
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    53 2
    نظر شخصی من اینه که باید مدیریت افغان ها صورت بگیره نرخ تولد فرزندان شون زیاده و از یارانه نان و ... استفاده می کنند و با توجه به تعداد زیادشون بایستی به عنوان تهدید فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته بشن
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    58 5
    آن سه شهید روحانی که در حرم رضوی شهید شدند را افغانی مگر شهیدنکرد
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      3 0
      مقصر اصلی این بحران، مقامات هستند و هدف ایجاد بحران برای مردم است.
    • تفکر ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      اگه به اخبار گوش می‌دادی می‌فهمیدی که افغانی نبود
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    40 14
    این افغانها توسط روس‌ها به ایران رانده شدن و الان هم روسیه می خواد یک پایگاه از افاغنه در ایران ایجاد کنه جهت ناامن کردن منطقه
  • ابوبکر IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    58 2
    بابا ول کنیدید مملکت بر شده ازافغلانی صبح برو مترو ببین چه خبره
  • سلام CH ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    54 1
    در خانه ای که نان کافی نیست, دعوت از مهمان بد دل به خانواده روا نیست
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    45 2
    هستند ، اگر کسی فکر میکنه نیستند خیلی ابله تشریف داره
  • سلام CH ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    37 2
    در خانه ای که نان کافی نیست, دعوت از مهمان بد دل به خانواده روا نیست
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    46 5
    خفاش شب مگر افغانی نبود؟
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      8 3
      خفاش شب افغانی بود و هر کس را شبها گیر میاورد خفه میکرد خیلی خطرناک بود من آمن موقع یادم می آید خیلی میترسیدیم
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      3 1
      خفاش شب, کرد بود؟
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      5 2
      خفاش شب ایرانی و اهل خراسان بود
  • مهدی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    21 2
    رعایت اصول امنیتی و پدافند غیر عامل در این خصوص ضرری ندارد ، لطفا" همه را بدلیل اینکه گوینده چه شخصی هست رد نکنید ، حداقل اگر هم چنین چیزی نیست برای اقناع افکار عمومی ، با یک برنامه تلوزیونی مسئله را جمع کنید و امنیت روانی را به جامعه برگردانید
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    50 3
    احتمالا دکتر بهرام زاهدی تا حالا مجبور نشده با افغان ها برای به دست آوردن شغل رقابت کنه یا توی جنوب و حاشیه شهر دو ساعت تو صف نانوایی بمونه البته اینهمه گوشی قاپی و قتل مامور نیروی انتظامی در بوشهرم کار فرشتگان افغانی هست
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    54 4
    چند میلیون افغانی یعنی چند میلیون رای حلال :) حالا مهم نیست که چه ضربه ای به ایران و ایرانی بزنند چه اقتصادی چه امنیتی چه روانی چه فرهنگی و ...
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    15 1
    ! (بی توجه به هزاران کشته از طرفین جنگ طی بیست سال) برادر من حکومت ها بعد از پایان مناقشات هیچ توجهی به کشته ها ندارن نمونش آمریکا و ویتنام نمونش آمریکا و ژاپن نمونش ژاپن و چین یا خود ما و عراق
  • حسین IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    40 2
    مردم باید بیدار باشند و با این جنایت هولناک مقابله کنند.
  • یزدان US ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    42 3
    ایران در بدترین دوران خودش قرار گرفته یکی از چالشهای خطر ناک سر راهش افعانیا هستند این رو یه بچه هم میفهمه اما اقایان نمیفهمن یا اگر بفهمن خودشونو به نفهمی میزنن
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    35 1
    اگر از جاده قم به تهران دقت کنید به 405 و سمند میبینید در برخی از ساعات روز ماشینهایی که شیشه عق دودی و کنار کمک یک نفر رو پوش زده یا لم داد پر از اتباع هستن که دارن ردیفی با سرعت از کنارتون رد میشن حالا اینها مشکل ساز هستن یا خیر یک سئول کلی هست که مسلما به طور کلی مشکل امنیتی و اجتماعی و ... خواهند داشت.
  • شیخی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    45 1
    مسئولین ما خودشان را به خواب زده اند
  • ممد IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    50 1
    افغانی ها باید به کشور خودشون برگردند.هرچه دراین مسئله تاخیربشودخسارتهای جبران ناپذیری به ایران وارد می شود
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    25 17
    سوخو 35 را بچسب!!! صد رحمت به آمریکا.
  • علی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    35 1
    بلاخره تا کی اینها تو این کشور باشن بسیاری از مشاغل را در اختیار گرفتن از تمام یارانه ها مثل نان سوخت و....استفاده میکنن در بعضی شهرها کرایه ها بواسطه همینها وحشتناک بالا رفته در بعضی استانهای مرزی حتی بازارها رو در اختیار دارن ودر نهایت مطمئن باشید تبعات امنیتی در دراز مدت خواهد داشت الان که امنیت برقرار شده برگردن کشورشون و در بازسازی افغانستان کمک کنن
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    43 1
    عینا همان تیتری است که در 25 سال قبل در روزنامه ها زده شد آیا کالاهای چینی تهدید برای ما هستن؟ چقدر هم قلم فرسایی شد تا مردم این کالاها را بپذیرند نتیجه اش هم شد تعطیلی صنعت چرم در ایران و آسیب به سایر صنایع.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    31 1
    وضعیت تورم و گرانی مسکن و اجاره بها و صف نانوایی، دلمون خوش بود که آقای رئیسی یه حرکت در مورد اشتغال جوانان کرده، ولی با این وضعیت!!! آقای تحلیل گر، در مورد که دشمن داره در مورد دو ملت کار می کنه قبول دارم، ولی مسئولان مربوطه استانداردها در مورد مهاجرین رعایت نکرده و کم کاری کردند، و شما از چشم مردم می بینید.
  • ناشناس IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    33 1
    یک مافیای قدرتمند در کشور وجود داره که از حظور افاغنه سود میبره من نمی‌دانم چه کسانی هستند ولی دارای نفوذ زیادی در بین مسوولان هستند همین ها باعث برخورد جدی با افاغنه و اخراجشان می‌شوند
  • رامین IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    35 2
    چرا داری توجیه میکنی شما عرضه ندارین نون خالی مردم خودنون رو بدین براش کار محیا کنین الان دارین برا افغانها دل میسوزونین مگه ما ضامن اونا هستیم این کار تهدید برای شغل و امنیت ما هست
  • رامین IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    31 12
    مرگ بر مهاجرین
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    25 1
    درایران چیزی به اسم قانون مهاجرت داریم؟شما توهرکشوری که بخوای بعنوان مهاجربریدقانون مشخصی داره اول اینکه مبلغی پول باید دربانکی که دولت معرفی میکنه بلوکه کنید.دوم اینکه دولت بررسی میکنه این آدمی که داره میادبرای کشورمفیده یا می تونه مفید باشه یا نون خورمفته.یه مدت هم بایدتوکمپ باشندودراین مدت خرجش روازسازمان ملل میگیره.اما درایران گله ای میریزندتوکشورنه سوادی نه فرهنگی مثل انسان های نخستین
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      6 0
      اقا خواهشا بحث قانون مهاجرت مطرح نکنید که اینها همه افاغنه را قانونی می کنند فقط اخراج
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    38 1
    اصلا همه این بندگان خدا خوب، شما نباید یه فکری به حال سیل مهاجران افغان بکنید؟ اصلا اینا تبعات امنیتی داره واسه مملکت خطرناکه، چرا از حرف درست ناراحت میشین، اینا باید پایش بشن و معلوم بشه کی به کیه مثل تمام دنیا
  • بیننده IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    44 1
    بله تهدید هستند منتها چون شما ایرانی نیستید درک نمی کنید
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    39 1
    افغانی ستیزی خطرناک و خلاف امنیت ملی ما هست ولی خطرناک تر اینه ما بیاییم توجیه کنیم حضور میلیونی افاغنه رو در ایران. حضور این جمعیت بزرگ خیلی خطرناک تر هست و خیلی خلاف امنیت ملی هست.
  • BR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    35 2
    افغان ها کار و رفاه رو از ما گرفتن ایهالناس سی پنج سالمه هیچی ندارم نیمچه کاری هم میکردم افغانی جایگزین کردند
  • حسن IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 20
    ازروزنامه جمهوری اسلامی انتظار نمیرفت چنین خطایی مرتکب شود
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 36
    خدایی ش اگه این افغانستانی های عمدتا خوبو زحمت کش، در کشورمان نباشند کار این مملکت زمین می ماند، بسیاری کاری، زحمت کش و کار درست و منصف، همین دیروز یکی شون که در یک مغازه باطری سازی کار می کنه رو دیدم به بهترین شکلی کار ماشین رو انجام داد که آدم کیف می کرد نگاه کنه و کارش رو ببینه، بر عکس باطری سازهای وطنی که عموما دستمزد بالایی می گیرند و کار رو هم درست انجام نمی دهند.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      11 0
      بحث قاعده و قانون، نه هرج و مرج
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      5 1
      تو حتما افغانی هستی
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      8 0
      اگر دامادتون یا خودت افغانی نیستی . ایا میتونی بفهمی در بازار کار قیمت شکنی کرده اند؟ زیر قیمت کار می کنند و مساویست با بیکاری کارگر ایرانی
  • لنگی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    31 1
    تمام تحلیهای شما رو قبول داریم ما عاشق وطنمون هستیم ایران رو دوست داریم ، ما عاشق انقلابمون هستیم ولی افغانهای تروریست و قاتل باید از ایران اخراج بشن
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    26 0
    مشخصا میخواهید علاوه بر اقتصاد فرهنگ و هویت ملی ایرانی رو هم بگیرید
  • ایرانی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    18 1
    اگر در یک کلمه جواب بدهم باید گفت بله.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    17 1
    بعداً میفهمید
  • رسول IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    21 0
    به نام خدا. این موضوع یک چالش بزرگ است. هرچالشی باید مدیریت شود. هر چالشی اگر خوب مدیریت شود به فرصت تبدیل می شود مانند نفوذ در خود افغانستان و استفاده از ظرفیت های خوب مهاجران. اگر مدیریت نشود و یا بد مدیریت شود به یک تهدید امنیتی و ماندن مهاجران خطرناک و رفتن مهاجران خوب منجر می شود. پایان.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 32
    عقل سلیم میگه، این داستان هم قطعا پشتش دست ناپاک معاندین نظام و کشور عزیز ایران وجود داره که دشمن در تلاش است فتنه جدیدی در کشور راه بیاندازد، یک روز با گفتن حجاب یک روز هم مهاجرین، حوادث جمع جمع باشد، افغانستانی ها طی سالیان دراز به اشکال گوناگون به کشورمون خدمت کرده اند.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      12 0
      عقل سلیم رو شما نداری
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      6 0
      عقل سلیم لابد تو صف نونوایی پشت افغانیا معطل نشده
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    13 0
    ممکن از یک طرف مصالح مملکتی باشه ب افغانها اسکان دهیم ولی از طرف دیگر سهل انگاری و ندیدن روند از دست دادن منافع ملی است. مهاجر پذیری با شرط و شروط است. از طرف دیگر هم اجازه ندادن داشتن حساب بانکی و غیره کمکی در این راستا نیست. نداشتن روش و یا استراتژی و ثبات عملکرد دامن زدن ب نارضایتی است. افغانها هم هر روز در پی کمتر کار کردن و بیشتر پول گرفتن هستند.
  • حسین IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    30 2
    من کاری به رسانه های خارجی ندارم اما آنجه که امروز خود ما در جامعه و دور اطراف ما دلرد به عینه می بینیم نسبت به سالهای قبل همه جا پر از مهاجره واقعا آدم تو بعضی مکانها احاس غربیبی می کنی اینها به کنار شما الان یه جستجئو بکنید ببینید پرجمعیت ترین استان ایران کدام است مثلا آذربایجان شرقی یا خراسان و... مقایسه کنید ببینید جمعیت مهاجران از جمعیت دو تا استان بزرگ ایران بیشتره حتی سه جهارتا استان کم جمعیت ما اندازه این مهاجران شاید باشند ...در سی سال آینده با زادو ولد اینها جمعیتشان به شدت بالا خواهد رفت سازگاری فرهنگی هم که ندارن بگیم فرهنگ ایران را می گیرند در ثانی اکثر این مهاجران از براداران اهل سنت هستند بینشان عقاید سلفی گری زیاد دارن درنتیجه وقتی خوب جا بیفتند خواهید دید چقدر نماز گزار یا دسته عزاداری رو هوا خواهند رفت ثالثا چقدر یارانه برای اینها استفاده میشه بدون اینکه مالیاتی بدهند خواهشا کمی واقع گرا باشید
  • IE ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    34 1
    ۱.جوانی فوق العاده جمعیت بلوچ رشد حیرت انگیز آنها ۲. سیل مهاجرین افغان که هیج کس به این امر انگار توجه نمیکند. سالهاست با سیل مهاجرین مواجهیم. اما قشر سرمایه دار برای رهاای از بیمه و قرار داد کارگر روبه افغانه آورده و دولت نیز پشتیبان سرمایه دار است اما این بذر نا امنی که با سیل افاغنه کاشته شده دیر یا زود میوه خواهد داد کجای دنیا اینقدر مرزها شل بی درو پیکر است. مگر میشود کشور تحت تحریم این سیل مهاجر را بپذیرد اسکان دهد. البته افغانی ها نه همشان بد و نه همشان خوب هستند اما موضوع این است چنین جمعیتی ترکیب قومیتی زبانی و مذهبی ایران را تغییر میدهد چرا که اکثرا سنی مذهب هستند. که احتمالا در صورت ایجاد بجران به نظر من نوک تهدید آینده افغان ها احتمالا قوم پشتون بلوچ و ازبک آنهاست .
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    31 0
    بله تهدید هسن چون یواش یواش ادعای حق و سهم میکنند کاری که با سوریه مهاجرین کردن بزرگترین اشتباه تاریخ مردم افغانستان دولت طالبان را پذیرفتن دلیلی ندارد ایران باشن باید برگردن کشورشون آباد کنند نه مزاحم مردم ما بشن
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 45
    این همه مطالب نژاد پرستانه علیه مهاجران مظلوم و بی پناه همسایه کار ضد انقلاب و اشرار است
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      43 1
      احتمال زیاد خودت افغانی هستی.
  • فرهان IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    37 0
    کارنامه ۴۵ ساله افغانها در ایران مشخص است و تمام مسئولین نیز از تهدیدات بزرگی که این جماعت برای کشور و مردم ایران ایجاد کرده اند خبر دارند. اما هیچکس هرگز به این سؤال کلیدی مردم ایران پاسخ نداد که دلیل و منطق حضور افغان ها در ایران چیست؟ وقتی ما در کشور خودمون چند استان کاملا محروم مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام و... داریم که درد اصلی مردمان این مناطق اشتغال و کار است، با کدام توجیه باید اجازه دهیم میلیون ها افغان با خانواده هاشون در ایران زندگی کنند؟ چطور دولت آنقدر در زندگی من ایرانی کنکاش کرده که یارانه اعضای خانواده من را از ۴٠٠ هزار تومان به ٣٠٠ هزار تومان کاهش داده است، اما به میلیاردها میلیارد تومان یارانه ای که از جیب ملت ایران برای حضور افغان ها هزینه می شود بی توجه است؟
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    37 0
    اكنون در افغانستان جنگي نيست كه ما بخواهيم مهاجر پذير آنها باشيم. ما اين همه گندم براي توليد نان براي حدود 5000000 مهاجر افغان از كجا بياوريم به آنها بدهيم تا سير بشوند. آنها آب هيرمند را از روي ما بسته اند و سيل مهاجرينشان را افزايش داده اند. بايد يك فكر اساسي و عاقلانه براي حل اين موضوع بشود.
  • CA ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    34 0
    همین دیروز یک استوار نیروی انتظامی توسط دو حمله دو تا افغانی شهید شد . کمتر چرت و پرت‌ بنویسید و به فکر مردم باشید
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    38 0
    دیگه داریم با چشمامون میبینیم چقدر زیادن.کدوم کشوری مرزهاش انقدر به روی مهاجر ها بی در و پیکره؟
  • بهنام IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    26 0
    سلام مشرق جان مهاجرت افغانها اگر باعث تغییر بافت جمعیتی منطقه یا شهری شود در دراز مدت میتواند چالش زا باشد ضمنا باید هدف مهاجرتها هم دقیقا بررسی شود اگر مهاجرت مردم فردی و شخصی و برای پیدا کردن شغل و زندگی بهتر باشد طبیعی است ولی اگر سازماندهی شده توسط طالبان باشد قطعا خطرناک و هشدار دهنده است و این را حاکمیت با داشتن ده ها کارشناس و سازمان بهتر میتواند تشخیص دهد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    26 1
    مشرق نظرها رو بخون که حتی همفکرانش هم اینبار باهات مخالفن
  • FR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 9
    اصلاح طلبان که قبلا مانند موش های مضر در انبار کشورمان خسارت میزدند اکنون همچون مارهای سمی علنا تهدید به قتل حیات جامعه مینمایند
  • صادق IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    16 1
    قسم میخورم اگر یک میلیارد تومن به من میدادند حقیقت را کتمان کنم هرگز این کار را نمی کردم
  • رضا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    11 0
    موضوع مهاجرت افاغنه به ایران هم فایده داره هم ضرر فایده به جهت تامین نیروی کار ارزان و ضرربه دلیل استفاده رایگان از امکانات کشور از جمله نان و حمل نقل و سوخت دولت باید هزینه زندگی برای اتباع طوری با لا ببره که میل به مهاجرت کم کنه و از طرفی هم به این کشور در جهت توسعه کمک کنه تا موضوع مهاجرت معکوس بشه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    13 1
    افغانی ها تهدید برا ما هستند هر کدوم 5 تا بچه دارن
  • ارش IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    19 2
    چرا سرتون تو برف کردین ؟ این مهاجرین هم مافیا داره که شما سود میبرین ؟ چرا نمیفهمین طالبان وهابی مسلک خون شیعه را حلال میدونن با کدوم عقل و خرد و حساب و کتاب و منطق باید حدود ۸ میلیون مهاجر تو کشور باشه؟ اینا چقدر ضرر اقتصادی و امنیتی دارن؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    19 0
    اگر نظرسنجی انجام بشه بیش از 90 درصد مردم خواستار اخراج افغانی ها هستند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    17 0
    شورشو در آوردین، هی توجیه های مسخره، تا حرف از مدیریت ورود غیر قانونی اتباع افغان میشه میگید افغان هراسی.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    12 0
    سلام وقت بخیر عزیزان همه اینا سازمان دهی شده هست افغانستان واسه خودش کشورهست نمیشه ی دفه گل مردمش خالی کنه کشورشو ۹۹درصدم بیان ایران حداقل اونجاهم ادمی هست زندگی میکنن هرکجاادم باشه اونجا هم کاروبار زندگی هست بی دلیل اینا کشورشون ترک نمیکنن هدفی دارن پشت همدیگرو تحد هیچ عنوان خالی نکنید مواظب خودتون اطرافیان دوستان واشنایان خانواده هاتون باشید خطر درکمین هست
  • محمدرضا US ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    17 0
    نه خیلی هم خوبه لطفا از پاکستان و هند هم ۱۰ میلیون مهاجر بیارید
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      4 4
      مگه چه اِشکالی داره؟ پاکستانیها و هندیهاهم, ایرانی تبارند.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    20 0
    مسئولین توانایی کنترل قیمت تخم مرغ رو ندارن بعد با انکار حضور میلیونی افغان ها میخوان آدم خوبه هم بشن؟؟ مسئولین اگه فکر میکنن رابین هود هستن پس بیزحمت از جیب خودشون واس افغان ها هزینه کنن نه بیت المال
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    16 0
    توجیه مهاجرت افغانها به هیچ وجه درست نیست و بایستی مدیریت صحیحی صورت بگیره و غیرمجاز ها اخراج بشن
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    21 0
    طی برنامه ای ۴ ساله باید ۲ میلیون افغان از داخل ایران پاکسازی و دیپورت شوند. الان زاد و ولد افاغنه در بیمارستان‌های کشور زیادتر از ایرانیان است. در ساخت و ساز هم همینطور.
  • DE ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    17 0
    متاسفیم که چشمتان را به روی این مهاجرین مشکل آفرین بسته اید .
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    43 1
    تهدید‌کننده شک نکن،بها آمار قتل،تجاوز وسرعت توجه کن،یارانه رادر نظر بگیر،انتقالبیماریها وآموزش وپرورش،شک نکن
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    14 0
    میلیونها افغانی بدون هیچ مدرک شناسایی و بیشترشان هم مجرد و جوان تهدید بالقوه ای برای امنیت ایران است.
  • هوشنگ IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    12 1
    حتی به شمال کشور هم راه پیدا کرده اند!
  • . IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    14 0
    چرا تهدید نیستند جرم وجنایت و تبهکاری افاغنه ، یکی از عوامل گرانی مسکن همین مهاجران افغان هستند تحمیل هزینه به کشور بیکاری جوانان
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    11 0
    بعد از حوادث پارسال اجازه ی ورود بی ضابطه ی افغانها به ایران مشکوکه والا طالبان دو ساله افغانستان را گرفته
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 2
    بالاخره اقامت و حق رای می دید بهشون یا نه ؟
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 10
    برای مسکن ملی نیروی کار ارزون لازم دارن دیگه
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    12 0
    مسخره است ،من حقوق نگرفتم ازم مالیات کم میشه ،افغانیها از آب و برق و منابع ایران استفاده میکنن، یک قران مالیات نمیدن،بی حساب کتاب وارد کشور شدن اینها الان چون قدرت دستشون نیست عوامانه فکر کنیم میگیم اینها آدمهای مظلومی هستن ولی اگر قدرت بگیرن بی رحمترین آدمها میشن
  • الحق IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    15 0
    مسئولین یا نمی فهمند یا خودشان را به نفهمی زده اند این حجم از ورود افاغنه به ایران نوید( اشغال فلسطین توسط اسرائیل )اشغال ایران توسط افاغنه را می دهد شاید نان برخی از مسئولین در ورود افاغنه به ایران است
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    12 0
    چه اشکال داره، در عوض پزشکان و متخصصان و نخبگان که از کشور خارج میشن بزارین زباله گرد و فقیر و بد بخت از افغانستان وارد بشه
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 0
    باز که مطلب ماست مالی نوشتی
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 1
    در جهت اذیت کردن مردم و مشغول کردنش به این موضوعات است
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 0
    شک نکنین چند وقت یا سال دیگه باعث اعتراض عمومی جدی خواهد شد د
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    8 0
    مشکل از اول پیش بینی و جلوشو میگرفتین تا جو سازی به اصلاح خودتون نشه
  • عباسم IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    11 1
    بازار کار رو که گرفتن کمبود مسکن داریم اون روهم گرفتن دیگه چیکار باید کنن تهدید حساب بشه؟ یه نگاه به شرکت ها و ساختمان های در حال ساخت بندازید پر افغانی شده حتی من تو گیلان هستن با وجود اینکه ورودشون به گیلان ممنوعه میان تو ساختمان سازی و کار اهالی بومی رو گرفتن
  • سلا IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 0
    افزایش مهاجرت افغان ها و کلا مهاجران غیر قانونی باعث ایچاد مشکلات امنیتی و اقتصادی و اجتماعی می شود که بعصی آنی است مثل افزایش بیکاری نیروی کار داخلی که بظاهر دستمزد کم می گیرند ولی از طرفی با توجه به استفاده از یازانه های داخلی مثل سوخت و کالاهای اساسی و بهداشت و آموزش و ...... صددرصد به ضرر جامعه است و بسیاری از مشکلات اقتصادی آن جوامع سرازیر جامعه هدف می شود و از طرف دیگر و ود راحت تروریست ها در همین قالب . ودیگر اینکه افزایش چنین مهاجرانی ذر یک منطقه باعث ایجادمشکلات اجتماعی و فشار بر ساکنان بومی یک منطقه می گردد بطورکه غیر قابل ردیابی وکنترل می گردد . ازلحاظ سیاسی نیز تهدید برای جامعه اند و مانند اسب تراوا هستند . ازاین رو جوامع سعی در کنترل سیل مهاجران هستند و فقط نخبه پذیری می کنند . متاسفانه مسئولین ما که یا تمایل یا توانایی جلوگیری از ورود غیر مجاز را ندارند برای تو جیه ناتوانی خود فرافکنی می کنند و دلیل های اخلاقی می آورند . بیایید خودمان را فریب ندهیم .
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    13 3
    بلایی که فلسطینی ها 12سال پیش در اردوگاه یرموک به سر دمشق و کشور سوریه آوردند.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 1
    بلایی که فلسطینی ها 12سال پیش در اردوگاه یرموک به سر دمشق و کشور سوریه آوردند. بیش از 5میلیون افغان طبق آمار وزارت کشور در ایران هستند . تعدادافغانی های بدون مجوز رو فقط خدا میدونه.
  • مهدی US ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    8 2
    تو شیراز کلی قتل آدم ربایی مواد فروشی و تجاوز کردن افغانی ها هیچکس هم نتونست پیداشون کنه
  • DE ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    8 0
    وقتی آدم فیلم و عکس هجوم این مهاجرین را می بیند ، وحشت می کند
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 0
    واقعا آدم نمیدونه چی بگه
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 11
    وجود اتباع افغانی در ایران فقط حُسن است خِیر است و خوبی وشادی و رزق و روزی و ثروت و سلامت و آبادانی
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      5 1
      چرا؟؟ چطور؟؟
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      4 0
      چرا و چطورش رو خودم هم نمیدونم😑🤔😑😕 برید از مسولین بپرسید😉😆😅😂😎
    • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      4 0
      از نوع صحبتت آشکار هست خودت. افغانی هستی
  • ایوب IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 0
    مطلبتان کمی غیر منطبق با واقعیات جامعه و بدیهیات مسائل امنیتی و اقتصادی واجتماعی کشور است.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 0
    مسئولین یا خودتونا گول میزنید یا خیانت میکنید.به80میلیون جمعیت.افغان ها را اخراج کنید قبل از اینکه قائله ای برپا بشه.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    16 2
    خفه مشرق نیوز
    • شیوا IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      1 8
      دوست نداری نیا اینجا ، من مشرق رو دوست دارم
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    7 1
    حق رای ندارن چونی ایرانی نیستند این مسخره بازیم جمع کنید
    • سو IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      5 0
      ناراحت نباش با این روند شناسنامه دار شدن فرزندان آنها از مادران ایرانی وبعضا از طرق دیگر به این هم خواهند رسید .
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 11
    والا ما که هرچی تو عمرمون کشیدیم از هموطنان ایرانی خودمون کشیدیم ، هرچی نارو خوردیم ، از پشت خنجر خوردیم ، دشمنی و حسادت و بدجنسی دیدیم ... همه از ایرانی ها بود ، افغانی ها بی آزارترین آدم های این کشورند
    • بهزاد IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      2 0
      منم تو زندگی هر چی بدی دیدم از هموطن های ایرانی خودم بوده
  • DE ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 10
    من در این مورد دانشی ندارم و نمی تونم نظر بدم. بقیه هم که دانشی ندارن لطفا حلقشونو ببندن
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      7 0
      کسی که در مورد وطن خودش دانش نداشته باشه نه تنها حلقش را باید ببنده بلکه زیر خاک بره بهتره هم به نفع خودشه هم بقیه
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      7 0
      چون ی افغانی
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    13 0
    نادرشاه افشار کلی زحمت کشید این افغان ها را از ایران بیرون کرد بعد حالا اینها دوباره دارن تو ایران نفوذ می کنه
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 1
    خودتان را به خواب زدید
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 1
    افغانی ها همین الانم امنیت تهران رو از بین بردن ..
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 1
    همین الانم برای کارهای تروریستی افغان ها داخل رو جذب میکنن ... اینا برای پول کم هم ادم میکشن
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 1
    یه دونه اردوغان لازمه تا همه اینا رو بریزه تو چاله و دفن کنه
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      2 6
      میدانستم شما آنقدر وحشی و نفهم هستید
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    8 1
    افغانی ها باعث بسیاری از مشکلات کشور ما هستند درآینده علاوه بر مشکلات اجتماعی اقتصادی مشکلات امنیتی هم برا کشورمان ایجاد خواهند کرد پیشگیری بهتر از درمان لطفا افغانیها رابفرستید کشور خودشان
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    8 4
    این قدر افغانی مهاجرت کرده اند به ایران، که داعش خراسان هر وقت اراده کند افغانستان را تسخیر می کند و در اولین ساعات تسخیر افغانستان به ایران حمله خواهد کرد./
  • امیر IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 1
    ۱۰ میلیون مهاجر؟ با کدوم منطق تاریخ خوندید آخر عاقب صفویه چی شد؟
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 0
    جنبش اصیل
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    9 0
    جنبش اصیل
  • لنی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 1
    بله هستند
  • ب GB ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 1
    مردم ایران باور کرده آند کشور در حال اشغال توسط افغانها ست اما مسیولین بنا به مصلحت و منفعت خودشان خودشان را به نفهمی زده‌اند ، بفهمید کشور دودستی تقسیم افاغنه می‌شود همین الان هم دیر شده با ده میلیون مهاجر مفت خور ، چ طوری می خوابی مثلاً بیرون کنی ، کشور بی درو پیکر ایران است
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 5
    یک تحلیل درست! آفرین. جریانهای نفوذ همیشه دو چهره دارند یکی در چهره دفاع از ارزشها و دیگری در چهره مخالف ارزشها. اشتراک هر دو نیز در افراطی گری و تنش آفرینی است. هر گونه حرکتی در ایجاد تنش در داخل کشور، و میان ایران با همسایگان مطمئنا طراحی آن توسط سرویس های خارجی انجام می شود و توسط عوامل آگاه و ناآگاه نیز اجرایی می شود.
  • هم وطن IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    7 2
    فکر شو کنید همه افغانی های قاچاقی آمدن ایران مسلح بشن چه فاجعه ای میشه.
  • محمد IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    6 1
    تو رو خدا اگه ما ایرانیا زیادیم.! بگیت بریم.
  • فرح وش IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 12
    اگر همین افراد یعنی افغان ها نبودند یک ساختمان در ایران ساخته نمی شد. کدام آقا پسر ایرانی را دیده اید که در ساختمان های در حال ساخت کار عملگی و بنایی انجام دهند
    • US ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      7 1
      بیا هر چند نفر دوست داری بهت نشون بدم
  • محمد IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    11 1
    حداقل ۱۰ میلیون افغانی بدون هیچ سرمایه و تخصصی امدن ایران، تازه اکثریت بصورت قاچاق امدن ، با نرخ زاد و ولد بالای اینا تا ۱۰ سال دیگه راحت ۴۰ میلیون میشن ، و ایرانی ها هم که زادو ولد ندارن ، به راحتی کشورمون رو میگیرن
  • محمد IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    10 1
    حداقل ۱۰ میلیون افغانی بدون هیچ سرمایه و تخصصی امدن ایران، تازه اکثریت بصورت قاچاق امدن ، با نرخ زاد و ولد بالای اینا تا ۱۰ سال دیگه راحت ۴۰ میلیون میشن ، و ایرانی ها هم که زادو ولد ندارن ، به راحتی کشورمون رو میگیرن ،تو هیچ جای کره زمین فکر نمی کنم مسولان یه کشور اینقدر نسبت به اینده کشور بی توجه باشن
  • نا شناس IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    7 0
    از بین افراد خارجی فقط باید کسانی وارد کشور شوند که ضریب هوشی و استعداد بسیار بالایی دارند و یا سرمایه بسیار زیادی دارند. روش شناسایی افراد باهوش هم بر عهده سازمان سنجش و متخصصان مربوطه است.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    6 1
    ۹۰ درصد مردم فکر میکنن همه ی مسئولین شناسنامه آمریکایی یا اروپایی دارن
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    8 0
    با یک نظرسنجی ساده میشه فهمیدچند درصد از مردم موافق اخراج افغانها هستند
  • مجتبی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    6 0
    خدا می‌دونه زنده باشیم اون موقع یا نه ولی با این فرمونی که این مسئولین بی سواد دارن کشور داری میکنن روزی میرسه که همین افغانی ها بدون شلیک یه گلوله ای ایران رو اشغال میکنن
  • رسول IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    9 0
    ارزش خواندن نداشت .همه چیز رو به دشمن ربط میدین
  • LU ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    3 0
    اصلا بهترین آدم ها افغان ها یا ایرانی ها، شما کارتان را درست انجام بدید ، اتباع بدون مدارک و با مدارک هویتی را ثبت کنید و اطلاعات بیومتریکشان بگیرید ، فرض کنید اصلا خارج از دعواها و حجمه ی خبری این روزها ،خدای نکرده قتلی انجام بدهند و یا به قتل برسند... ، یک نامی و نشانی یا یک اثر انگشت و دی ان ای نباید از اینها جایی ثبت شده باشه ... مگر اینکه عاشق سیستم طبقاتی کاست هند باشید و کلا مردم چه ایران و چه افغان وجودشان بی ارزش باشد
  • LU ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    3 1
    برنارد لوئیس مرُد ولی طرحش همچنان داره جلو میره و در آینده به نتیجه میرسه حتما با این وضعیت و نشانه ها... ، یهودی های مارمولک ...
  • اا IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    2 0
    باید با چهره نگاری بیومتریک سازماندهی بشن و کشورهای مسؤل این وضع مانند آمریکا بازخواست بشن و از سازمان‌های بین الملل هزینه گرفت
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    4 0
    مسولین محترم خداروشکر شما ی بزرگواری و خانواده محترم مشکلی ندارید ودررفاه کامل اما امثال من کارگر نصف بیشتر این ملت هستیم به برکت وجود افغانی‌ها کارگیر نمیاد این یعنی رقابت . کارفرما دنبال کارگر بد ون بیمه ۱۰ .۱۲ساعت کاره مسلما به خاطر سود بیشتر افغانی میگیره.خانواده بدون درآمد زندگیش می پاشه. چرا متوجه این موضوع نییستید.علاوه مصرف رایگان انواع یارانه ها. سوبسیدها. مشکلات اقتصادی ضدامنیتی. لطفا اخراجشان کنید
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    7 1
    با اینهنه اتباع و اینهمه زاد و ولد و دوسالی که طالبانها هم رخنه کردن و وارد ایران شدن سرتون رو عین کبک کردین تو برف
  • منقل بهتره IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    5 0
    نخ بابا شما راحت باش
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    8 1
    چرا در ایام اربعین یک نفر بدون پاسپورت نمی تونه از مرز رد بشه بره عراق ولی چطور 10,000,000 افغانی وارد کشور شده و همه فرصت های شغلی رو در یک کشور زیر تحریم اشغال کرده اند یا بی عرضگی مدیریتی است یا داشتن سود و اسباب کاسبکاری!!
  • هادی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 7
    تنفر از افغانی ها ربطی به دهه هم داره مثلا دهه هشتادیا توش کسی رو نمیتونی پیدا کنی که از افغانی ها متنفر باشه چون با اونا هم کلاسی بوده و همو میشناسن ولی هرچی دهه میره بالا تنفر هم بیشتره......
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    9 1
    بله صد در صد خطر بزرگ امنیتی هستند
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    3 7
    یکسری از مردم ما به شکل کاملا گوسفندی دنبال ترند روز حرکت می کنند و به شدت تحت تاثیر هستند این ها از هر گونه مطالعه و تحقیقی و حتی یک سرچ ۱ دقیقه ایی در گوگل هم دورند و از اینستاگرام و کودن مجری های امثال من و تو کسب ترند می کنند حالا امروز ترند شود افغانستانی ها بد هستند گله ایی ، بع بع کنان تو همین راستا حرکت می کنند حالا فردا ترند شود افغانستانی ها خوب هستند باز همه گله ایی ، بع بع کنان می گن نه ! حالا افغانستانی ها خوبند ! "گوسفندهای ترندباز" مشکل بزرگی در کشور ما هستند گوسفندانی که صلاح خود را هم نمی دانند کار چوپان ها خیلی سخته.
    • US ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      0 0
      اولا گوسفند خودتی ، چار تا کتاب نصفه نیمه و جملات قصار از اینترنت خوندی فکر کردی ملا شدی؟
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      2 1
      مشکل کشور خرهای نفهم هستن مثل تو
    • صالح IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      3 1
      مردم شعور دارند، شما گوسفندی دلیل بر این نیست که بقیه هم گوسفند باشند. کافر همه را به کیش خویش پندارد.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    8 0
    به طور حتم لازمه بدون ترس و لرز دستور اخراج بدهند
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    اگه دست من بود می دونستم چکار کنم حیف
  • حسین IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    1 0
    اقا چرا با کلمات بازی می کنید نا امنی را مردمی بوجود می اورند که به قانون پایبند نیستند
  • حسین IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    5 2
    افغانی ها بزرگترین تهدید امنیتی برای مردم کشور ایران هستند.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    6 2
    بله تهدید هستن
  • Hasaam IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 1
    توطئه انگلیس ، مهره افغان، تجزیه ایران
  • مرگ بر منافق IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 0
    خیر. تهدید نیستند. این حرفا چرت و پرت انسان‌های مریض القلب و منافقه
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    متاسفانه ج.ا.ا درمقابله باجبهه شیطان وفریب ونفاق وفتنه بسیار ضعیف وگاهی انفعالی برخورد کرده درحالی که این جبهه زیانبارتر وکارسازتر از جبهه نظامیست سرتاپا انفعال وضعف درماجرای مهسا امینی اشکار شد کهشیاطین ازبالا وپایین وشرق وغرب وانواع روایت ودروغ حمله وکشور رابهم ریختند ماهنوز درسکوت تاپیدا کنیم پرتغال فروش را حتی تلویزیون رادراختیار منحرفین مثلا خودی پزشکیان وکرباسچی قرار دادیم که مهسا رامقتول ضربات معرفی کنند اشوب که همه جارافراگرفت اخرت جویان تازه بهتحلیل اتفاقات وواقعیتها ونظر کارشناس و.....پرداختند که پشیزی نیرزید ونوش دارو بعد مرگ سهراب بود درفتنه هشتادو هشت انقدر مماشات وکوتاه امدیم ومحیط رابرای جولان فتنه باز گذاشتیم کهانقلاب بخطر افتاد موشک نقطه زن باید درکنار اقدام نقطه زن درفتنه وفریبها وحتی جلوتر ازان لازم است
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    این خط این نشون
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    هر کی بخاطر خارجی و اجنبی تو رو ملتش وایساد منتظر عواقبشم باشه ..مخصوصا مردم ایران که تو تاریخ ثابت کردن ...حواستون باشه
  • امیر IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 1
    ایرانی و افغانی یکین این حرف های نژادپرستانه فقط شر به همراه دارد
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    2 0
    هشت میلیون ایرانی تو امریکاس مردمش دم نمی‌زنم وای بر شما بی کفایت یه دولتو میزنید بر سر بینوا
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    حضور اینهمه برادر افغانی در گوشه گوشه کشور با زاد و ولد وحشتناک که انگار با به دنیا اوردن هر بچه در ایران میخ اقامت خودشون و سفت میکوبند اگه تا بیست یا پونزده سال دیگه امنیت این کشور از سوی نسل دوم این افاغنه به خطر نیفته باید در نظریات اساتید امنیتی دنیا شک کرد نسل دوم این افاغنه دیگه خود را ایرانی دانسته و مالک الرقاب این ملک میشوند
  • محمد IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام ارادت بابا این جماعت خطرناک هستن امروز صبح دست دختر ۱۶ سال قطع کرد برای یک النگو
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    واقیعآمتأسیفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس