اذعان بی سر و صدای آمریکا به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره «نور ۳»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به تصویر ماهواره‌ای «نیروی فضایی ایالات آمریکا» نوشت که این کشور بی سر و صدا به موفقیت ایران در قرار دادن «نور ۳» در مدار زمین اذعان کرد.

به گزارش مشرق، وبگاه « space-track.org» با استناد به اطلاعات ارائه شده «هجدهمین اسکادران دفاعی فضایی» نیروی فضایی آمریکا، موفقیت ایران در قرار گرفتن ماهواره تصویربرداری «نور ۳» در مدار زمین را تایید کرد.

با گذشت دو روز از قرار گرفتن ماهواره تصویربرداری «نور ۳» با ماهواره‌بر ایرانی قاصد در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که واشنگتن «بی سر و صدا اذعان می‌کند که ماهواره ایران با موفقیت به مدار زمین رسیده است».

چهارشنبه (پنجم مهر ماه) بود که با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، ماهواره تصویربرداری «نور ۳» با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

برای اولین بار ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد نیروی هوافضای سپاه، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ با محموله ماهواره نور۱ به مدار ۴۳۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. این ماهواره در ثانیه ۴۸۰ پس از پرتاب و در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری با سرعت ۷۶۵۰ متر بر ثانیه توسط مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد-۱ با موفقیت در مدار تزریق شد.

دومین پرتاب فضایی سپاه با هدف توانایی تثبیت و نمایش تکرارپذیری توان پرتاب ماهواره با ماهواره‌بر بومی قاصد در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ انجام و ماهواره نور۲ با موفقیت کامل در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران را صاحب دو ماهواره در حال کار همزمان در مدار کرد.

تزریق ماهواره نور ۲ در پرتاب دوم به مداری با ۷۰ کیلومتر ارتفاع بالاتر یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتری نشان داد که در پرتاب اول قاصد ۱ از تمام توان این حامل استفاده نشده و حد نهایی توان آن بالاتر از تخمین‌های مطرح شده بر اساس پرتاب اول بوده است. سپاه با پرتاب نور ۲ به مدار ۵۰۰ کیلومتری توانست ارتفاع مداری ماهواره‌های ایرانی که با موفقیت در مدار تزریق شده‌اند را نسبت به عملکرد ماهواره‌بر سفیر۱ به دو برابر ارتقاء دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش جمعه (امروز) خود به اذعان آمریکا به موفقیت ایران در قرار دادن ماهواره نور ۳ در مدار زمین خبر داد.

در گزارش این رسانه آمده است: «ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که با موفقیت یک ماهواره تصویربرداری را به فضا پرتاب کرده است، اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را با کشورهای غربی که نگران استفاده از فناوری فضایی آن برای تولید سلاح‌های اتمی هستند، بیشتر کند».

این خبرگزاری آمریکایی ادامه داد: «ایالات متحده بی سر و صدا اذعان کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موفقیت یک ماهواره تصویربرداری را این هفته در مدار قرار داد؛ ماهواره‌ای که شبیه به ماهواره‌هایی بود که قبلا توسط واشنگتن به دلیل کمک به برنامه موشکی بالستیک تهران مورد انتقاد قرار گرفته بود».

آسوشیتدپرس اضافه کرد: «از زمانی که ایران پرتاب ماهواره نور ۳ را اعلام کرد که تازه‌ترین پرتاب موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران پس از مواجهه برنامه فضایی غیرنظامی ایران با یک سری پرتاب‌های ناموفق طی سالهای اخیر بود، ارتش ایالات متحده به درخواست‌های مکرر آسوشیتدپرس برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است».

رسانه آمریکایی افزود: «با این حال، اوایل روز جمعه (امروز)، داده‌های منتشر شده توسط ، وبگاه space-track.org به پرتاب روز چهارشنبه توسط ایران برای قرار دادن ماهواره نور ۳ در مدار (زمین) اشاره کرد. اطلاعات این وبگاه توسط اسکادران دفاع فضایی هجدهم نیروی فضایی ایالات متحده ارائه می‌شود؛ اسکادرانی که جدیدترین بازوی ارتش آمریکا است».

نیروی فضایی ایالات متحده، شاخه ششم نیروهای مسلح آمریکا است و ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رسما به عنوان یک شاخه مستقل کار خود را آغاز کرد.

در گزارش آسوشیتدپرس با استناد به گزارش این وبگاه اذعان شده که ماهواره نور ۳ در بیش از ۴۵۰ کیلومتر (۲۸۰ مایل) بالاتر از سطح زمین قرار گرفته که «مطابق با گزارش رسانه‌های دولتی ایران در مورد پرتاب (این ماهواره) است».

این رسانه آمریکایی نوشت: «وبگاه space-track.org همچنین گزارش داد که موشک ماهواره‌بری که نور ۳ را به فضا پرتاب کرد، از یک پایگاه در شاهرود به مدار زمین شلیک شد.

آسوشیتدپرس افزود: «قابلیت‌های تصویربرداری نور ۳ همچنان نامشخص است. تحریم‌های بین‌المللی، ایران را از دسترسی به تصاویر تجاری در دسترس محروم کرده و آن را مجبور به توسعه ماهواره‌های داخلی خود کرده است. رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده (پیش از این در رد ماهواره ایرانی) نور ۱، آن را یک "وِب‌کَم در حال چرخش در فضا" خواند و گفته بود که اطلاعات حیاتی را ارائه نمی‌دهد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • آرش IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    10 3
    نیاز به فناوری و همکاری کشورهای پیشرو در این زمینه و دیکلماسی خاصی که این زمینه میطلبه از عهده دولت قبلی خارج بود. امیدواریم این دولت بتونه کار رو فراگیرتر پیش ببره
    • DE ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 0
      منتظر همکاری اینها ماندن مثلش نیروگاه بوشهر است که آلمانها و روسها در خیانت به ملت ایران گوی سبقت را از هم ربودند. خودشان هم منتظر همکاری کسی ننشستند. این راهشه.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      5 0
      این تکنلوژی خودمون به بدست اوردیم و صاحب فناوری هستیم قطعا رشد هم برامون ساده تر از شروعش هست و هیچ کشوری این چیزا رو به هیچ کس نمیده اینو اویزه گوشت کن
  • طاهری IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    4 0
    چطوری ؟ ظریف ؟!
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 0
    امید آن که کیفیت ماهواره‌های ایرانی نیز گسترش یافته و دوربین‌های حمل شده توانایی و قابلیت بهتر و بیشتری پیدا کند.
  • احمد IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    4 0
    باید از شیطان بزرگ تشکر کنیم!! اگر تحریم ها و فشار آمریکا نبود بعید می دانم اینهمه در زمینه های مختلف پیشرف می کردیم.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 0
    کشورهایی دراقتصاد جهانی توانمند خواهند بود که صاحب توانمندی های تکنولوژی فضایی ویاسرمایه گذاری کرده باشند .لذا جغرافیای فیزیکی کشورها درآینده به جغرافیای فضایی گسترش خواهد یافت ولذاکشور دراین زمینه سرمایه گذاری کند وتبادلات علمی بامراکزعلمی داخلی وبین المللی داشته باشد درآینده اقتصاد وتوان نظامی وتاثیرگذاری برروابط جهانی نقش خواهد داشت.وموفقعیت امروز سپاه نتیجه تلاش چندین سال هست ولذا قابل تحسین وحمایت افکار داخلی را دارد.انشاا...شاهد توانمندی درعرصه علم وفناوری ها بدورازسیاست بازی کشور باشیم
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 4
    فناوری و ماهواری نخواستیم ژئوپلتیک ایرانو ندین بره اونم ترکیه که رقیب و دشمن ماست اشکارا
  • فدائی رهبر معظم جهان اسلام امام خامنه ای IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    7 2
    زنده باد امام خامنه‌ای ، نام و یاد حسن تهرانی مقدم و همه شهدا گرامی باد
  • فدائی رهبر معظم جهان اسلام امام خامنه ای IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 0
    پرتاب ماهواره نور ۳ امضای حقانیت و صلابت امام خامنه ای در آسمان است و بیانگر درستکاری سپاه پاسداران و سربازان گمنام است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس