ماهواره نور

با پرتاب دو یا سه ماهواره‌بر قائم یا ذوالجناح، می‌توان بین ۲۰ تا ۳۰ ماهواره شناسایی را به صورت همزمان در مدار زمین قرار داد که در این شرایط، وضعیت رصد از نقاط مختلف زمین به صورت لحظه ای رخ خواهد داد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی وارد فاز جدی و عملیاتی شد و ارسال چندین ماهواره تله متری و ساده، گام اول کشورمان برای رسیدن به فضای بیرون از جو بود که روندی معمول و استاندارد برای توسعه توان فضایی در تقریبا تمام کشورهای صاحب فناوری در این بخش محسوب می شود.

دهه ۹۰ شمسی اما دوران رکود و تعطیلی برای برنامه بومی فضایی ایران بود. بهم ریختن و تغییرات چندین مرحله ساختار نهادهای مسئول در حوزه فضایی، پرتاب های محدود و ناموفق و عدم همکاری و حمایت از دانشمندان و نخبگان فضایی توسط مسئولان اجرایی، از جمله مواردی بود که عمدتا با ریشه های سیاسی، این توانمندی مهم کشور را سرکوب کرد.

بیشتر بخوانید:

جهش برد موشک‌های سپاه با «رعد ۵۰۰» محقق شد/ ایران با نقشه راه رهبر انقلاب به «موشک‌های هایپرسونیک» رسید +فیلم

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

ایران با «ماهواره‌بر ذوالجناح» آماده تست منظومه‌سازی ماهواره‌ها شد/ جزییات آزمایش موفق قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور +عکس

سپاه با نور وارد می شود

در اواخر دهه ۹۰ شمسی، نیروی هوافضای سپاه تغییری مهم در وضعیت برنامه فضایی کشور را در دستور کار قرار داد و در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ماهواره نور ۱ به وسیله ماهواره بر قاصد به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین ارسال شد. از نور ۱ به عنوان اولین ماهواره نظامی ایران یاد می شود و صرف پرتاب موفق و وارد شدن به مدار این ماهواره هم یک گام مهم بعد از تقریبا یک دهه ناکامی فضایی کشور بود.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

توییت ژنرال ریموند درباره ماهواره نور ۱ ایران و تمسخر این دستاورد

در آن زمان ژنرال جان ریموند فرمانده نیروی فضایی آمریکا، به تمسخر این ماهواره پرداخت و پس از اجبار به تایید وارد شدن نور ۱ به فضا، گفت که این ماهواره تحت رصد نیروی فضایی آمریکا قرار داشته و از نوع ماهواره های مکعبی کوچک است. وی برای تحقیر این دستاورد مهم کشورمان، اعلام کرد ماهواره نور ۱ صرفا یک دوربین در مدار زمین است که به دور آن می چرخد و بعید است که توانایی اطلاعاتی برای ایران به وجود بیاورد. البته صرفا کمی زمان نیاز بود تا مشخص شود که توان واقعی ایران در این زمینه چیست.

پرتاب نور ۲ در ۱۴۰۰ و شوک اطلاعاتی در ۱۴۰۱

اما روز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بود که سپاه این بار در روزهای پایان یک سال بسیار پر کار در حوزه پرتاب های موشکی، با پرتاب موفق ماهواره نور ۲ باز هم با ماهواره‌بر قاصد و این بار در مدار ۵۰۰ کیلومتری، یک پرتاب موفق دیگر را به حساب جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد. قرار گرفتن موفق این ماهواره در مدار زمین نیز هم توسط منابع داخلی و خارجی تایید و در عین حال دوباره بر ماموریت شناسایی ماهواره نور ۲ نیز تاکید شد.

اما در اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ یعنی حدودا ۴۵ روز پس از پرتاب دومین ماهواره موفق سپاه پاسداران، برای اولین بار تصاویری از این موفقیت بزرگ فنی و اطلاعاتی منتشر شد. ابتدا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام برای نخستین بار تصاویری که توسط ماهواره بومی نور ۲ نیروی هوافضای سپاه تهیه شده را منتشر کرد که از دو نقطه در کشورمان (مرودشت در استان فارس و خورموج در استان بوشهر) تهیه شده بود. هرچند که کیفیت انتشار این تصویر توسط این عضو دولت، می توانست واضح تر باشد تا باعث خوشحالی بیشتر علاقمندان به دستاوردهای دفاعی کشورمان شود. در مرحله بعدی نیز تصاویری با کیفیت تر از محل ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین منتشر شد که شوک بزرگی به سیستم اطلاعاتی و براوردهای فرماندهان آمریکایی از توانمندی های فضایی سپاه بود.

تثبیت ایران در مدار LEO با سومین پرتاب موفق «قاصد و نور» / «نجم»؛ گام بزرگ سپاه برای «منظومه‌سازی ماهواره‌های بومی» +عکس

نور ۲ که کلیه مراحل طراحی و تولید آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده بود، در کنار ماموریت عکس‌برداری، ماموریت‌های دیگری از قبیل جمع‌آوری اطلاعات و سیگنال نیز داشته و دارد. پس از انتشار این تصاویر، یکی از نکات مطرح شده پیرامون دقت تفکیک تصاویر این ماهواره بومی بود که به اشتباه در برخی منابع با استناد به تصاویر منتشره، این دقت ۳۰ متر عنوان شده بود اما تصاویر با کیفیتی که از این ماهواره منتشر شد، نشان می‌داد کیفیت تصاویر این ماهواره به مراتب بیشتر از این عدد بوده است.

چرا تصاویر ماهواره ای بومی یک نیاز مهم برای نیروهای مسلح است؟

در بحث تصاویر ماهواره ای باید گفت که امروز این قابلیت، یک نیاز مهم نه فقط در بحث های اطلاعاتی، نظامی و امنیتی و حتی در بحث های غیر نظامی مثل کشاورزی و رصد تغییرات محیطی و... و. غیره است. کشور ما مشخصا سالهاست که در موارد بسیار ساده تر تحت شدیدترین تحریم ها بوده و خریدن چنین تصاویری خصوصا با کیفیت بالا و به صورت ویژه از نقاط خاص، برای ایران غیرممکن است. فرض کنیم به دلیل شیطنت ها و اقدامات مشکوک یگانهای مختلف فرامنطقه ای، نیروهای مسلح کشورمان نیاز دارند به صورت ۲۴ ساعته و هر روز حداقل یک بار، وضعیت پایگاه نظامی آمریکا در یک کشور خاص را بررسی کنند. قطعا وقتی به سراغ فروشنده های تجاری تصاویر ماهواره ای بروید، که عمدتا هم غربی هستند، یا با در بسته برخورد کرده یا امکان دستکاری ها و دادن اطلاعات غلط نیز کاملا متصور است.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

تصویر تهیه شده توسط ماهواره نور ۲ از پایگاه آمریکا در بحرین - محل استقرار شناورهای بزرگ و مخازن سوخت به خوبی قابل رویت هستند

البته تمام این شرایط مربوط به زمان صلح است و در زمانه ای که امکان تهدید عملی وجود داشته باشد ( نمونه آن از دوره جنگ تحمیلی تا ماجرای حمله به پایگاه عین الاسد قابل رصد است)، قطعا همان برخی دسترسی های محدود نیز بیشتر کنترل شده و قطع می شود. با این مقدمه از اهمیت تصاویر ماهواره ای، باید نگاهی مجدد به حرکت سپاه با نور ۱، ۲ و ۳ داشته باشیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار با مدارکی غیر قابل کتمان ثابت کرد که توانایی تصویربرداری از فضا در ایران عملیاتی شده و به قول کارشناسان امر، چشم ایران در فضا باز شده است.

لذا با این اقدام نیروی هوافضای سپاه، مختصات این سازه های بزرگ نیز به راحتی قابل استخراج بوده و اصطلاحا می تواند " بانک مختصات اهداف" خصوصا برای قوای موشکی و پهپادی کشور ما را شدیدا غنی کند. ضمنا بحث تعقیب و رصد کردن حرکت ناوهای هواپیمابر و یا شناورهای حاوی نیروهای تفنگدار آمریکایی همواره یکی از موضوعات مهم برای نیروهای مسلح کشورمان در مناطق جنوبی کشور بوده و این امر مهم تا به امروز توسط شناورها، پرنده های مثل سری P-۳ و البته سامانه های بدون سرنشین انجام می شد و حالا با اضافه شدن توان ماهواره ای، در مساحتی جهانی و با امنیتی بسیار بیشتر قابل انجام است.

نور ۳ چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد؟

همانطور که فرماندهان سپاه پاسداران از جمله سرلشکر سلامی و سردار حاجی زاده در روز پرتاب ماهواره جدید سپاه با نام نجم (نور ۳) بیان کردند، این پرتاب علاوه بر تثبیت و اثبات یک ساختار فنی و عملیاتی استراتژیک در سپاه پاسداران یعنی بخش فضایی، از لحاظ ویژگی های قابل اعلام نیز حائز اهمیت فراوانی است. اولین نکته، سرعت عمل و مکانیزه شدن فرآیند تثبیت ماهواره جدید در فضا است. ماهواره نور ۳ ساعت ۹:۳۰ صبح روز پنجم مهرماه به فضا پرتاب شد و فقط یک ساعت و نیم بعد که بر فراز کشورمان قرار گرفت، به طور خودکار کاملا پایدار شده بود و فرآیند تثبیت و فعالسازی که در ماهواره نور ۱ مدتی زمان نیاز داشت، در ماهواره نور ۳ به صورت خودکار در مدت زمان حدودا یک ساعت انجام شد که این موضوع نشان‌دهنده ارتقای تجربه و دانش دانشمندان ایرانی در حوزه کنترل ماهواره است.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

یکی از تصاویر ثبت شده توسط ماهواره نور ۲

ضمن آنکه دوربین استفاده شده در ماهواره نور ۳ نسبت به نور ۲ (که بخشی از تصاویر آن در بالا درج شده) تا ۲.۵ برابر دقت عکس بیشتری دارد و سنسورهای سیگنالی نیز روی ماهواره نصب شده که با ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ متفاوت است. همچنین با توجه به اینکه این ماهواره جدید یعنی نجم، از ماهواره «نور ۲» هفت کیلوگرم سنگین تر است لذا در این بخش نیز با افزایش راندمان و کیفیت پرتاب ماهواره مواجه هستیم. با توجه به اینکه سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفتگوی خود با رسانه ملی پس از پرتاب ماهواره نور ۳ اعلام کرده بود که با این پرتاب، ارسال ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم را به تثبیت رسانده‌ایم لذا با اعلام وزن ۳۲ کیلویی ماهواره جدید (توسط سردار حاجی زاده)، باز هم با رشد قابل توجهی در راندمان و کیفیت مرحله سوم ماهواره بر قاصد جدید مواجه هستیم؛ چیزی در حدود ۲۵ درصد رشد.

تثبیت ایران در مدار LEO با سومین پرتاب موفق «قاصد و نور» / «نجم»؛ گام بزرگ سپاه برای «منظومه‌سازی ماهواره‌های بومی» +عکس

مونتاژ سه بخش اصلی مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد در یکی از تست‌های گذشته

اهمیت منظومه‌های ماهواره‌ای در مدار زمین چیست؟

یکی از نکاتی که سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در خلال گفتگوی اخیر خود در خصوص ویژگی های ماهواره نور ۳ و پرتاب موفق آن بیان کرد، این بود که "سپاه قصد دارد پس از این، با نرخ بالاتری شروع به پرتاب ماهواره کند تا منظومه‌ای از ماهواره‌های ایرانی را در مدار قرار دهد". به گفته این مقام مسئول، این ماهواره‌ها برای مردم‌یاری و رصد مخاطرات طبیعی نیز کاربرد داشته و علاوه بر آن، در حوزه دفاعی نیز ما می‌توان از این ماهواره‌ها برای اشراف اطلاعاتی فرماندهی کنترل و هدایت تجهیزات هدایت پذیر استفاده کرد"

همان طور که از اسم آن مشخص است، منظومه ماهواره ای به مجموعه ای از ماهواره هایی گفته می شود که در یک مدار مشخص قرار گرفته و برای انجام یک یا چند ماموریت به کار می روند. اگر بخواهیم در حال حاضر به نمونه های معروفی از منظومه های ماهواره ای اشاره کنیم می توانیم به مجموعه ماهواره های خدمات اینترنتی استارلینک، سامانه های مکان یابی موقعیت یابی جی پی اس، بایدو یا گلوناس یا مجموعه ارتباطی TDRSS مخصوص سازمان ناسا اشاره کرد. از طرح های جدید در این حوزه می توان به طرح موسوم به Blackjack توسط سازمان دارپا در وزارت دفاع آمریکا اشاره کرد که قرار است ماهواره های شناسایی کوچک تر و ارزان تر نسبت به مدل های قبلی را در تعداد بالا به مدار زمین ارسال کند.

چشم جهان‌نمای ایران با «منظومه‌سازی ماهواره‌ها» روشن می‌شود/ تشکیل اولین صورت فلکی ماهواره‌ای بومی با ترکیب «نور و ذوالجناح»

نمایه ای گرافیکی برای آشنایی با مفهوم و حرکت منظومه‌های ماهواره ای

از مزایای این کلاس از ماهواره های کوچک و داشتن منظومه های ماهواره ای خصوصا در بحث نظامی این است که در بحث مقابله کار دشمن بسیار سخت خواهد بود. اگر دشمن به سمت بحث مقابله نرم و بحث هایی مثل استفاده از اخلال گرها برود حجم زیاد ماهواره ها که از زوایای مختلفی یک منطقه را پوشش می دهند کار را برای دشمن سخت خواهد کرد. در عین حال اگر بخواهیم وارد بحث برخورد سخت و برای نمونه استفاده از موشک های ضد ماهواره نیز بشویم اولا شناسایی و رهگیری این ماهواره ها سخت تر بوده و در عین حال به دلیل وجود ماهواره های بیشتر در مدار در صورت از دست رفتن یک یا چند ماهواره کلیه خدمات مورد نظر قطع نشده و سایر ماهواره ها تا حدی توان پوشش وظیفه پلفترم های از دست رفته را خواهند داشت. در عین حال درگیری با حجم بیشتر از ماهواره ها برای دشمن امری گران تر خواهد بود چرا که هزینه موشک های ماهواره بر نیز بالاست.

با رصد اخبر مربوط به تولید ماهواره در کشور، به خوبی مشخص می شود توسعه ماهواره های کوچک یا همان "کیوب ست" ها در کنار ماهواره های بزرگ ایرانی، جریان داشته و در عین حال ماهواره‌بر های قدرتمند تر نیز وارد کار شده اند. تصور کنیم با پرتاب دو یا سه ماهواره بر قائم سپاه یا ذوالجناح وزارت دفاع می توان بین ۲۰ تا ۳۰ ماهواره شناسایی را به صورت همزمان در مدار زمین قرار داد. در این شرایط وضعیت رصد از نقاط مختلف زمین به صورت لحظه ای بسیار ارتقاء یافته و می توان گفت که با رسیدن به مرحله تشکیل منظومه ماهواره های شناسایی مثل سری نور، چشم جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده و همزمان در تمامی نقاط جهان باز خواهد شد.

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

ماهواره بر قاصد

با این اوصاف، برنامه‌ای که سپاه پاسداران از سال‌ها پیش و با هدایت شهید بزرگوار سرلشکر حاج حسن طهرانی مقدم آن را دنبال کرده و در این راه به توفیقات قابل توجهی از جمله موتورهای فضایی سوخت جامد سنگین و فوق سنگین در پروژه قائم دست یافته، حالا با هدایت فرماندهان فعلی نیروی هوافضای سپاه، به توفیقات فراوانی دست یافته که بسیاری از آن تاکنون رسانه‌ای نشده‌اند و حالا به نظر می‌رسد در سال‌های آینده باید منتظر ورود به خدمت نسل جدیدی از موتورها و ماهواره‌برهای سوخت جامد توسط سپاه باشیم که توان حمل محموله‌های سنگین‌تری را در مدارهای بالاتر خواهند داشت؛ مسیری که از رهگذر آن می‌توان مسیر حرکت کشور به سمت فتح مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین را هم تسهیل کرد؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    54 39
    همه نامها را از دم عربی می گذارند.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      29 54
      جواب ابلهان خاموشی است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      30 52
      دوست داریم به شما ربطی هم نداره
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      6 4
      اولویت اول و آخر امنیت ملی ایران: آگاه نمودن جوانان ؛ دانشجویان و دانش آموزان از شعبده بازی ها و کلاهبرداری های پیدا و پنهان آمریکا در طول تاریخ و تمامی عرض های جغرافیا. تمامی بلوف ها ؛ خالی بندی ها و مهمترین استراتژی آمریکا رنگ کردن گنجشگ و فروختن بجای قناری
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      5 4
      شمایی که به جای فراگیر میگید وایرال یا به جای هدف میگید تارگت (برای نمونه) بهتر چیزی نگی!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      6 10
      منتظر باش قراره بیشتر نامهای اسلامی استفاده کنیم شما هم فقط زوزه بکشید حرامی ها
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      13 4
      بزرگوار ؛ ما دلاور مرد فارس هستیم نه عرب!!
    • یک ایرانی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      7 12
      این نام ها اعتقاد، هویت و افتخار ما هستند
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      10 5
      اگه اعتقاد و هویتت فقط یه اسم عربیه ای ...تو اون هویتت.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 3
      کسی که زحمت ساختنش روکشیده،دلش خواسته هراسم ونامی که دوست داشت انتخاب کنه،ربطی هم به تونداره
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    24 22
    تا روزی که به دقت 30 سانتیمتر و کمتر نرسیم به درد نمیخوره
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      9 2
      عجله نکن بزرگوار؛ گاماس گاماس.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    11 18
    آیا این هم عوام فریبی نیست؟
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 2
      البته امثال شما عوامی بیش نیستید و آنقدر سوزش دارید که به هزیان گویی افتادید
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    27 15
    نعل ها کوبیده شد شمشیر ها از نیام برکشیدند سپر کنار سپر، خون درون خون آتش بر روی آتش، مژده بر مظلومان که امپراطوری فرانژادی ایران دوباره زنده شده است.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    19 12
    ایران بر بام قله های علمی و نظامی جهان. چه فشاری دشمناش میخورن و تحمل میکنن. الحمدالله با دعای خیر مهدی فاطمه🤩🤩🤩
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    21 10
    منافقین و پادوهای داخلی فعالشون تو مشرق نیوز: « مرغ کیلو چند؟ فوتوشاپه، دلتون خوش باشه، از سوخو چه خبر و ...» دقت کردین چقدر تابلو عصبانی هستن و حرص می خورن؟ خدا رو شکر من که حال می کنم می بینم از شدت ناراحتی به لودگی و هذیان گویی مبتلا شدن الحمدلله
    • حاجی از لندن IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 4
      لابد خودتم یه روسگدای وطنی درجه یک هستی
  • CA ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    15 5
    سفیر فرانسه امروز صبح تحقیرشده نیامی را به مقصد پاریس ترک کرد. ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی هم اخراج شده و باید نیجر را ترک کنند. مالی و بورکینافاسو هم پیش از نیجر سفرای فرانسه را اخراج کردند
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    17 7
    الله اکبر الحمدلله رب العالمین
  • ایلان مخوف LU ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    21 6
    جنگ بعدی جنگ فضایی ، باید ماهواره های مجهز به سلاح لیزری داشته باشیم ...‌
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    13 35
    هیچ ایرانی آگاهی از پیشرفت های شماها خوشحال نمیشه خودتون هم خوب میدونید چرا
    • DE ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      22 9
      ایرانی آگاه ؟ ایرانی آگاه یک ایرانی مستقله و نه کسیکه نوکری امریکا و اسرائیل رو کنه . امثال شما بیایید سرکار بلافاصله ایران رو تحویل امریکا میدید . این آگاهیه ؟
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      6 3
      نه تنها خودتو ایرانی حساب نکن بلکه ادم هم حساب نکن برو به فروشت برس پول در بیاری
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      9 3
      ایرانی ها آگاه از توالت های کمپ تیرانا پیام نمیزارن :)
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      6 1
      خب طبیعی خوشحال نشی آدم که از پیشرفت دشمنش خوشحال نمیشه. اما اینو یقین کن هر ایرانی از پیشرفت کشورش خوشحال میشه ولی وطن فروش خیر. تو خودت با ایرانی اشتباه نگیر. تو وطن فروشی نه ایرانی
  • US ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    12 12
    ماشالله، به کوری چشم بهاییان، عرامنه منافق و طالبان و ترکیه و عربستان
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 2
    آیا این ماهواره بر و ماهواره ساخت سپاه است یا وزارت دفاع و مراکز علمی و آموزشی ؟
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    25 9
    توله سگ مریم تروریست میگه: «ایران یه کشور عقب مونده س». ساخت بهترین ربات جراح دنیا (بهتر از ربات داوینچی آمریکا) و پرتاب ماهواره و ساخت رآکتور اتمی علامت عقب موندگی ایرانه!!! (کاری که نه ترکیه و نه مصر و نه عربستان و نه پاکستان و نه مالزی یا اندونزی هیچکدام نمی تونن انجام بدن). گاو نباشیم و هرچی پتیاره_مزدور ماهواره گفت باور نکنیم.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    10 6
    سپاه یا ایران؟
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 7
      سپاه پاسداران ایران
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    6 3
    الهی آمین. دستمریزاد آفلین
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    5 39
    ترکیه جای ایران رو خواهد گرفت هر چه زودتر تسلیم شید
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      پس خودت هم باور داری
  • هوا-فضا IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    10 4
    برای ساخت یه ماهواره نظامی تمام عیار و حرفه ای باید شیفت کرد روی وزن های حداقل 500 کیلو چون یه دوربین با حجم دهانه 20 سانتی حتی با دقت 1 متر نمی تونه معادل یک دوربین با حجم دهانه 1 متر سطح زمین رو جایرو کنه..در یه سری طیف ها هم اصلا لنزهای کوچک اون دقت و کیفیت لنز یه متری رو ندارن.مشکل دیگر پاور و توان هست و نانو ماهواره های زیر 50 کیلو عمر یکی دوسال بیشتر ندارن و امکان نصب خیلی از سنسورهای کلیدی مخابراتی مثل سار و ترانسپوندرها برای دیتا لینک اصلا در ماهواره های زیر 500 کیلو ممکن نیست...سرعت برنامه فضایی ایران هنوز کنده و باید بالا ببره وقت زیادی نیست و هزاران ماهواره قرار هست در لئو تزریق کنن رقبا..
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      سلطان اونی که میگی باتری اتمی میخواد
  • شرکت دانش بنیان IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    10 5
    مشکل ایران ماهواره نیست الان لنزهای تجاری با دقت زیر 1 متر هم کم کم داره در بازار دنیا پیدا میشه به کمک چاپگرهای سه بعدی در خانه هم میشه ساخت!چین و روسیه و هند هم انحصار غرب در تراشه ها رو هم شکستن و قطعات پیدا میشه.. مشکل ماهواره برها هستن که به شدت در این بخش ضعیف و کند جلو میریم الان قاصد امکان پرتاب ماهواره های حرفه ای کلاس 100 یا 200 یا 300 کیلو رو نداره منظومه سازی هم حداقل 1 تن پیلود می خواد..
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    9 5
    هیچ کشوری در سال 2023 از موتورهای قدیمی شهاب سه و نودونگ در مرحله اول استفاده نمی کنه حداقل اون موتور اصلی 3.5 متری قائم شهید مقدم رو استفاده کنید که بشه چند صد کیلو بار برد اقتصادی تر باشه
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      الان که چند صد کیلو بار نبوده . میدانند چه میکنند . اعتماد کن
  • سرباز یوتیوب IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    13 6
    من که از ته دلم ذوق کردم و به ایرانی بودم افتخار میکنم محاله تحریم باشی و بتونی موفقیتی تو وسایل ساده کسب کنی چه برسه به فضا،هر ایرانی وظیفه شه به سپاه افتخار کنه و دورش بگرده هزلرسال دیگه هم چنین دستاوردی نمیتونستیم داشته باشیم درود به همه ایرانی های وطن پرست و اورجینال
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    6 19
    بزرگترین مشکل کشور اینه که نیروی نظامی زیر نظر دولت نیست
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      8 2
      تو غلط ... می کنی. بهترین موقعیت کشور همینه که نیروهای نظامی زیر نظر دولت نیستند، اگر دولتی خائن دربیاد، یا هوس دیکتاتوری و حکومت مادامی العمر بکنه تکلیف مملکت و مردم اونوقت چیه؟
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      8 2
      ههههههههههههه. پدر سوخته معلومه خیلی دلت میخواد نیروی نظامی هم زمین بخوره
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 2
      بی ... بی ... بی ... بی ... ببند اون چاه فاضلاب رو و برو به کار اصلیت که مستراح شوری تیراناست برس!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    15 4
    باید به مدارهای بالاتر بریم و ماهواره ها یک تن
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    21 7
    ماهواره ای کوچک اما کارآمد ، با تثبیت یک ساعت و نیمه ، انقلابی در فضا رخ داده ، سپاه همانند ابزار تسلیحاتی و غیر با ابتکار و معرفی انواع شاهکار خیره کننده و تعجب آور در زمین و فضا پیشرو شده است . قابل توجه دشمنان و خود تحقیر و ملتمسان دیگران ، آینده بسیار روشن است ، خدایا شکرت . بابت وجود و داشتن چنین نیروهای زبده و باهوش و افتخار و صلابت آفرین ، پرچمت بالاتر ایران سرافراز . با اراده الهی آینده از ما هست
  • حامد IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    7 1
    بی زحمت به جای کیوب ست بگویید تاسواره،که از نظر آهنگ هم به ماهواره میخوره
  • حمید ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    21 8
    خدا قوت بر همه دانشمندان ایران اسلامی
  • سرباز IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    23 5
    خداقوت به دلاورمردان سپاه اسلام. باعث افتخار هستید
  • الله اکبر IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    9 2
    الهی آمین بحق محمد و آل الطیبین الطاهرین
  • محمد عظیمی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    8 18
    ولی من بازم عاشق آمریکا هستم.چون ابرقدرت همیشگی هست .و شما درموردش مورد میتونید گریه کنید .😂😂😂😂🗿🗿🗿🗿
    • سروش IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 2
      اینجا چی کار میکنی بچه برو مشق هات رو بنویس
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 0
      البته آمریکا هم برای بشریت زحمات زیادی کشیده و سودش رو هم برده حالا نوبت ماست که به بشریت خدمت کنیم و البته سودش رو هم ببریم.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 1
    ان شا الله که به مرور به سمت استقرار ماهواره های سنگین تر در مدار زمین آهنگ خخواهیم بود.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    17 12
    همه اسامی عربیه در واقع کشورهای عربی باید افتخار کنن نه ما
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      10 22
      اینها اسامی اسلامی و ایرانی هستن نه عربی بعدش نور فارسیه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      10 21
      اینها اسامی اسلامی و ایرانی هستن نه عربی بعدش نور فارسیه
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 3
      اینا ایرانی نیستن.
  • طاها IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    22 9
    درود بر سپاه ، مرگ بر آمریکا
  • حسين DE ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    11 5
    آسمان پر از نور است.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 1
    نهایت تکنولوژی وقتی امکان وریفای نباشه راحت میشه
  • مرگ بر منافق IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    4 1
    ماشاالله ✌️
  • منصور IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 1
    احسنت بر دانشمندان ایرانی درود بر ایران قدرتمند و عزتمند
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 0
    دانشجویان رشته های برق و اتوماسیون صنعتی دانشگاه شهرکرد قابلیت هرگونه طراحی مدارات کنترلی و داشجویان مکانیک شهرکرد قابلیت طراحی هر گونه مکانیزم صنعتی را دارند چرا از توان علمی دانشجویان شهرکرد استفاده نشده است ؟
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      اکنون که گفتید حتما سراغتان میان . اما شما مگر پارک علم و فناوری ندارید . جاهای دیگر . از خود فعالیت و ابتکار بخرج دهید و پل بزنید . حتما موفق میشوید
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 0
    متاسفانه مسئولان شهرکرد و چهارمحال ، مسئولانی غیر بومی یا ریشه بریده از این استانند .
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 0
    چرا شمال استان چهارمحال در نقشه ها از این استان به اصفهان منتقل شده ؟
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 5
    از خرم آباد چه خبر
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 2
      بشین توهم بزن خخححح
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    16 7
    به امید روزی که همه مسئولین و خانواده هاشون به فضا بروند
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 3
      فعلا ناله کن برعنداز پرتاب بعدی قطرش ماهواره بر بیشتره خخخخ
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 2
      مسئولین که رفتن ونزوئلا!! خخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 2
    این پیشرفت ها رو نخواستبم وقتی ژئوپلتیک ایران رو دارین به باکو و ترکیه واگذار می کنین
  • صالح IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    زوم تصاویر کمه باید روی این‌مساله کار جدی بشه. از تصاویر گرفته شده رضایت ندارم. من کار با کیفیت و عالی میخوام نه کار خیلی خوب و رضایت بخش.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 0
    پرچم ما
  • FR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 4
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان سگهای کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 2
      فرانسه تشریف داری یا ایران
  • CA ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 1
    خدا لعنت کند انکس را که پژو۴۰۵ را وارد ایران کرد
  • CA ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 6
    اینجور کارها را کمپانی های خصوصی در چین با هزینه خیلی کم انجام می دهند اگه هدف حیف و میل پولها نیست ، پولهای مملکت جای درست خرج کنید . تسلیحات مناسب بخرید که تو‌ رژه ۳۱ شهریور سلاحهای نیم قرن پیش نبینیم . هواپیما بخرید که هواپیما شصت هفتاد ساله دیگه در رژه نبینیم
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 5
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان سگهای کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 2
      عمیر خفه شو
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      فدائیان
  • یک ایرانی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 1
    احسنت و هزاران درود بر ایرانیان با غیرت و اهل پشتکار که با وجود این همه دشمنی، تحقیر و تحریم و... باز هم گل می کارند
  • حاجی از لندن IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 1
    زنده باد
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    2 3
    سوزشهای آمریکا و نوکرانش اعم از اروپا و کانادا و استرالیا و غلامان داخلی بلند گردید، بلند تر بادا😆
  • راجی از سه راه جوبشور IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 5
    ایران قوی، درود بر سپاه، فرزندان این مرز و بوم، ملی گرایان واقعی🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • مهدی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 1
    ما می توانیم
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    ماهواره نور باید دقتی ۱ تا ۳ متری داشته باشه و روز حداقل ۱۶ تا ۲۴ بار تصاویر مخابره کنه یعنی هر ساعت ۱ بار و حداقل در خاورمیانه پوشش کامل داشته باشه و ارتباطات اون با ایستگاه زمینی کاملا امن باشه.
  • حسین TR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    یکسری منظومه های ماهواره ای به شکل شهابسنگ یا جرم های فضایی بسازید برای برخورد و انفجار،،یجور اجرام مصنوعی انتحاری...باید اندازه ای باشند که نتونند شناسایی کنند،،،یکسری ماهواره که ماهواره هارا شناسایی کنند و قابلیت جنگال داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس