روسیه طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج نمی کند

روسیه اعلام کرده است که قصد ندارد طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند.

به گزارش مشرق، «ضمیر کابلوف»، فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، در گفتگو با رسانه ارتی‌وی‌ای تصریح کرده که انتظار نمی‌رود که نام گروه طالبان از فهرست تروریستی دولت روسیه حذف شود.

کابلوف با اشاره به اینکه نشست فرمت مسکو، یک گفت‌وگوی سیاسی است، همچنین افزود که در مورد حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه در روسیه، هیچ بحثی صورت نگرفته است.

در همین حال، ضمیر کابلوف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه آماده است رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد یا خیر، گفت: «روسیه ممکن است طالبان را در آینده به رسمیت بشناسد.»

کابلوف با ذکر اینکه طالبان باید «این امتیاز را کسب کنند» افزود که طالبان باید نشان دهند که آماده‌اند دولت فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام را در افغانستان تشکیل می‌دهند. ضمیر کابلوف خاطر نشان کرد: «اگر آن‌ها [طالبان] این گام [تشکیل دولت فراگیر] را بردارند، راه را برای روسیه که به طور بالقوه رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد هموار خواهد کرد.»

ضمیر کابلوف، در پاسخ به این پرسش که چرا روسیه در دوسال گذشته، سفیر طالبان را در مسکو نپذیرفته است، گفت: «در حال حاضر رهبری سفارت افغانستان در مسکو را یک کاردار برعهده دارد، زیرا روسیه نمی‌تواند سفیر را بپذیرد، چون مسکو رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است.»

این موضع گیری دولت روسیه در حالی است که روز گذشته «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان با «روسلان ادلگریف»، مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو دیدار کرده بود.

بر اساس اعلام عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در شبکه‌های اجتماعی، امیرخان متقی که برای شرکت در نشست «چارچوب مسکو» به روسیه سفر کرده، با ادلگریف دیدار کرد.

متقی در این دیدار درباره اقدامات انجام شده برای حفاظت از مرزها، مبارزه با گروه تروریستی داعش و مبارزه با مواد مخدر بحث و گفتگو کرده است.

وی با بیان اینکه روابط افغانستان و روسیه در حال توسعه است، بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با برداشتن گام‌های عمل گرایانه که به نفع دو کشور در بخش‌های مختلف باشد، تاکید کرد.

ادلگریف نیز با اعلام آمادگی روسیه برای همکاری با افغانستان خاطر نشان کرد که چهره واقعی دستاوردهای افغانستان باید منعکس شود تا همه بتوانند حقیقت را بهتر درک کنند.

نشست فرمت مسکو درباره افغانستان طی چند روز گذشته در روسیه برگزار شد و قبل از آن، «دیمیتری ژیرنوف»، سفیر روسیه در کابل با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار کرده و به گفته ضیا تکل، معاون سخنگوی این وزارت، از وی برای شرکت در نشست آینده «چارچوب مسکو» در مورد افغانستان دعوت کرده بود.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان نشست‌های مسکو درباره افغانستان را برای هماهنگی در منطقه مهم خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که در دیدار از مسکو مناسبات دیپلماتیک دولت طالبان با روسیه گسترش یابد.

در نشست قبلی چارچوب مسکو در مورد افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۲، روسیه از نمایندگان دولت طالبان به دلیل عدم ایجاد دولت «فراگیر سیاسی-قومی» دعوت نکرد. در آن نشست منطقه‌ای نمایندگانی از ۱۰ کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان شرکت کردند. تا کنون ۴ نشست منطقه‌ای تحت این عنوان در مسکو برگزار شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    3 0
    کار عاقلانه ای می کنید
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    3 0
    باز هم پوتین . واقعا می داند که طالبان از هر نسخه اش محصول سیا و آمریکاست
  • UA ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس