رعد 500

با توجه به اعلام تحمل دمای ۳هزار درجه توسط موشک رعد۵۰۰، مشخص می شود که امکان حرکت تا سرعت ۱۰ ماخ در فاز ورود مجدد و شیرجه نهایی روی هدف حاصل شده که دستیابی ایران به موشک هایپرسونیک را اثبات می‌کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران از دستاوردهای مهم موشکی رونمایی کرده که شاید بتوان آنها را از جمله مهم ترین دستاوردهای دفاعی در سالهای اخیر قلمداد کرد. موشک "رعد ۵۰۰" با موتور کامپوزیتی "زهیر" و موتور کامپوزیتی فضایی "سلمان" با نازل متحرک به عنوان نسل جدید پیشران‌های موشکی و ماهواره‌ برها مواردی بودند که امروز با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:

یکی از پیشرفته‌ترین رادارهای SAR دنیا به دست سپاه رسید/ لطف بزرگ گلوبال هاوک ساقط شده به دقت و هدف‌یابی موشک‌های کروز ایران +عکس

هر چه سبک تر بهتر!

یک قانون کلی در طراحی و ساخت سیستم های نظامی وجود دارد و آن هم این است که هر چه یک جنگ افزار یا سامانه نظامی سبک تر باشد، بهتر است و اکثر طراحان و سازندگان مهم در دنیا به دنبال کاهش وزن در عین حال با حفظ کارایی در محصولات خود هستند. نکته مهم و کلیدی در خصوص موشک رعد ۵۰۰ دقیقا همین جاست. این موشک نه فقط در بخش بدنه بلکه در بخش سیستم پیشران نیز به سامانه کامپوزیتی مجهز است. این سیستم پیشران کامپوزیتی "زهیر" نام دارد. این مسئله به این معنی است که هم در سیستم پیشران و هم بدنه به طور کامل از مواد کامپوزیتی با استفاده از فناوری الیاف کربن استفاده گردیده که باعث کاهش شدید وزن این موشک نسبت به گونه های دیگر در خانواده فاتح ۱۱۰ شده است.

رونمایی از موشک رعد ۵۰۰ با حضور فرمانده کل سپاه

دقت بالای سر جنگی موشک رعد ۵۰۰ در اصابت به هدف

در اینجا و قبل از پرداختن به مشخصات ریز تر خانواده رعد ۵۰۰ باید در ابتدا نگاهی به مواد با پایه الیاف کربن داشت که باعث ایجاد یک تغییر شگرف در توان موشکی کشور ما شده است. الیاف کربن یکی از مهم ترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین ۷ تا ۱۰ برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین (حدود دو سوم آلومینیوم)، رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می سازد.

موشک بالستیک رعد ۵۰۰

خواصی که به آن اشاره شد باعث می شود تا گستره بسیار وسیعی از وسائل نظامی را بتوان با استفاده از الیاف کربن ساخت. ؛ جلیقه های ضد گلوله و کلاهخود سربازان، بدنه پهپادها و انواع هواپیماهای جنگی و مسافربری، ناوشکن ها و زره تانک ها از جمله بخش هایی به حساب می آید که در آنها می توان از الیاف کربن استفاده کرد. برای این که بیشتر به اهمیت این محصول استراتژیک پی ببریم به برخی از سلاح هایی که در ساخت آن از این مواد استفاده شده است اشاره می کنیم: هواپیمای آمریکایی F-۲۲ رپتور به عنوان یکی از پیشرفته ترین جنگنده های حال حاضر جهان از ۳۵۰ قطعه از جنس الیاف کربن بهره می برد. دیگر جنگنده نسل پنجم و پنهان کار دیگر آمریکا یعنی F-۳۵ نیز از این ماده بهره می برد. چیزی در حدود یک سوم این جنگنده پیشرفته از الیاف کربن ساخته شده است. ناوشکن های آمریکایی کلاس Zumwalt به عنوان ناوشکن آینده نیروی دریایی آمریکا نیز در حجم زیاد از این مواد در بدنه خود بهره می برد.

باید گفت که الیاف کربن به عنوان یکی از اصلی ترین مواد در ساخت بدنه های جاذب امواج رادار و همچنین تیغه های جاذب حرارت که برای کاهش تشعشع فروسرخ حاصل از فعالیت موتور به کار می روند استفاده می شود. در حقیقت بدون داشتن این ماده رسیدن به بحث فناوری پنهان کاری میسر نمی باشد. بر اساس اعلام صنایع دفاعی کشور ایران از سال ۱۳۹۳ به این فناوری دست پیدا کرده است. البته در اینجا ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که الیاف کربن در صنعت هسته ای و بحث ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نیز بسیار مهم است و حتی مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفتند. ایشان در ملاقات مسئولین کشوری در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ اینگونه فرمودند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.

کلاهک رعد ۵۰۰ همانند سرجنگی موشک های قاره پیما

بر اساس توضیحات سردار حاجی زاده، موشک رعد ۵۰۰ نسبت به مدل های قبلی با کاهش ۵۰ درصدی وزن رو به رو شده و از طرف دیگر برد آن با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. انطور که رسانه ها و خبرگزاری کشورمان نوشته اند، در موشک جدید رعد ۵۰۰ قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای سه هزار درجه سانتیگراد فراهم شده است. کاهش وزن در اینجا به معنای راحت تر شدن حمل و نقل و البته امکان افزایش تعداد بیشتر موشک روی پرتابگرهای متحرک نیز تفسیر می شود.

با احتساب این مقدار از تحمل دما می توان این گونه تخمین زد که موشک مورد نظر توان تحمل حرکت تا سرعت ۱۰ ماخ را در فاز ورود مجدد و شیرجه نهایی روی هدف را دارد که دستیابی ایران به موشکهای هایپرسونیک را اثبات می کند.  نکته مهم قابل توجه دیگر این است که معمولا از پوشش های کامپوزیتی برای حفاظت از سرهای جنگی موشک های قاره پیما بهره گرفته می شود که در فاز نهایی از خارج از جو زمین به سمت هدف روانه شده و با سرعت های بسیار بالا به سمت هدف حرکت می کنند. این سرعت بیشتر در عین حال باعث می شود که در زمان برخورد انرژی وارد شده به هدف بسیار بیشتر شده و در نتیجه تخریب حاصل از انرژی جنبشی، جدای از میزان سر جنگی بسیار بیشتر باشد که در موشک جدید سپاه هم از این موضوع مهم بهره گرفته شده است.

اگر بخواهیم در اینجا به پیشرفت حاصل شده در برنامه موشکی کشور اشاره داشته باشیم باید یادآوری کنیم که موشک های اولیه در خانواده فاتح ۱۱۰ و حتی گونه ضد کشتی و ضد رادار آن مثل سری خلیج فارس و هرمز سرعتی در حدود ۳ ماخ داشتند. در عین حال مسئله مهم دیگر در زمینه این موشک کاهش هزینه های تولیدی آن به نسبت گونه های قبلی است که با توجه به اشاره فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تولید انبوه این کاهش قیمت باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. در عین حال با توجه به سبک تر بودن و در عین حال انعطاف پذیر تر بودن ترکیبات کامپوزیتی تولید آن را می توان با سرعتی بیشتر و در عین حال در مکان هایی با امکانات کمتر انجام داد. موشک مورد نظر به مانند دیگر اعضای خانواده فاتح از سوخت جامد بهره می برد که این مسئله خود باعث کاهش زمان آماده شدن برای استفاده می شود.

سر جنگی این موشک نیز به مانند اعضای جدید خانواده فاتح قابلیت جدا شوندگی دارد که این مسئله کشف و مقابله با آن را برای سیستم های دفاع ضد موشکی بسیار سخت تر می کند. در تصاویر پخش شده از شلیک آزمایشی این موشک نیز دقت فوق العاده آن در هدف قرار دادن نقطه از قبل تعیین شده مشخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    سرعتش بالا هست ولی دیگه هایپرسونیک نیست. یه خورده داری بزرگنمایی میکنی
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      79 9
      به نظر شما طراحی برای تحمل حرارت 3 هزار درجه سانتی گراد به چه دلیل بوده ؟ پول سپاه زیاده کرده ؟
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      82 8
      يك ضرب المثل ميگويد عقل سالم دربدن سالم است علم پزشكى امروز ميگويد بدن سالم محصول عقل سالم است وخواجه عبدالله انصارى ميگويد انكه را عقل ندادى چه دادى سرنوشت رضا شاه وپسرش عراق وليبى براى دل عبرت بين اينه عبرت است چون بالاخانه خالى است ازهيچ چيز عبرت نمى گيرند برنامه اعلان شده شان قطعه قطعه كردن كشورماست حالا توصيه ميكنند اين ملت خسته وبى نشاط بكمك غرب بشتابند تا مشكل انها حل شود باوجوديكه اين افراد ازكمبود عقل گله وشكايتى ندارند وازخداوند بيشترش مطالبه نمى كنند ارزوبايد كرد كه خداوند كمى عقل به اين نوع افرادعطا فرمايد
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      واژه ی هایپرسونیک برای موشک های کروز استفاده میشه وگرنه بالستیک ها همشون هایپرسونیک هستند . یکی از مشکلات اصلی در ساخت کروز هاپرسونیک بدنه ی موشک هست . زیرا موشک توی جو حرکت می کنه و در سرعت های بالا به دلیل اصطکاک هوا نابود میشه . باید بدنه ی موشک از جنسی باشد که دما و فشار بالا را تحمل کند . حالا این مشکل حل شده . بحث موتور هم احتمالا قبلا حل شده بود . بنابراین راه برای هایپرسونیک ساختن هموار شده .
    • چکامه ادیب IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      68 8
      باید منافقان داخل حکومت را به موشک هامان ببندیم و به سمت تل آویو و حیفا و پایگاه‌های نظامی آمریکا شلیک کنیم
    • DE ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      11 4
      آقای متخصص سرعت 10 ماخ یعنی چی یعنی هایپرسونیک
    • رامین IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      10 55
      یعنی بردش زیاد شده پس هواپیماهای مسافربری تو ارتفاع بالا رو هم میتونهه بزنه دیگه.... خدارو شکر
  • محمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    104 4
    از موتور سلمان که رونمایی شد ، میشه در فاز 3 یا مرحله دوم موشک هم استفاده کرد. که این یعنی ایران توان ساخت موشک 3 مرحله ای سوخت جامد را دارد. میگم رو ترامپ و کاخ سفید آزمایش کنید ببینیم چقدر دقت داره!
    • DE ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      20 30
      موتور بن سلمان؟!
    • محمد IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      12 0
      اونکه تو یمن سوراخ شد. نشتی داره به درد نمیخوره. این یکی قراره ترامپ رو سوراخ کنه.
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      9 5
      احمق ها فقط مسخره کردن بلدن ولی عاقل ها کار و تلاش رو ترجیح می‌دهند.
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      10 2
      :))) حالا عربستان دم دست تره
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    24 4
    Wow...
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      75 7
      مرحبا به رهبر دوراندیش و مرحبا به سربازان گوش به فرمان امر ولی .
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    19 70
    خود فرمانده های سپاه فقط گفتن نسبت به فاتح چابک تره اونوقت تو داری میگی هایپر سونیک؟ بذار اول به سوپر سونیک برسیم بعد هایپر سونیک هم بهش میرسیم
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      46 3
      موشک های سری فاتح توان رسیدن به 3 ماخ را دارند طبق گفته فرماندهان سپاه ! حالا با اضافه شدن بدنه کامپوزیتی و تحمل فشار بسیار بیشتر و حرارت 3 هزار درجه سانتی گراد فکر نمی کنید از ماخ رد شده باشیم؟
    • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      10 12
      با سلام کمتر از 0.8 ماخ=سابسونیک 0.8-1.2 ماخ=ترنسونیک یا نزدیک سرعت صوت 1.2 تا 5 ماخ = سوپرسونیک 5 تا 10 ماخ = هایپرسونیک 10 تا 25 ماخ= فرا هایپرسونیک بالاتر از 25 ماخ= ری اینتری یا سرعت ورود به جو
    • سینا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      1 0
      مثلا میخواستی مسخره کنی اول یکم درباره عدد ماخ بخون بعد بیا اینجا خود ناسا هم توی موتور اسکرم جتی که ادعا میکرد مونده کلا تونست 3 تا پنج دقیقه توی سرعت بالای 5 ماخ تحمل کنه اگر بیشتر میموند ممکن بود نمونه موتور ذوب بشه ولی ما موتوری ساختیم که حتی خارج از جو هم میتونه کار و هدایت کنه میدونی این چه تکنولوژی ای میخواد که بدون استفاده از هوا این کار رو کرد ؟ اون هم با بدنه کامپوزیت تازه شنیده بودم به یکسری سیستم های جنگال هم مجهز میشه که دیگه حتی تاد آمریکا که جلوی بقیه ی بالستیک های ایران نمیتونست دووم بیاره هم شانسی در برابر رعد نخواهد داشت
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    77 9
    ماششششششششالا حزب الله
    • محمد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      18 12
      بر پدر و مادر هر چی منفی دهنده است لعنت
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    10 64
    یعنی این موشک سرعت ۱۰ ماخ داره یعنی دوبرابر موشک اسکندر روسیه که با برد ۵۰۰ کیلومتر سرعت ۵ ماخ فکر نکنم از خودتون دروغ چاپ نکنید
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      39 3
      به تحمل فشار و میزان تحمل حرارت بدنه و سرجنگی موشک دقت کنید ! پاسخ شما در آنجا نهفته است
    • وقار IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      28 3
      اون 5 ماخ موشک کروزه که ما هنوز بهش نرسیدیم ولی بالستیک سرعت شیرجه اش بالاست و روسیه در بالستیک به 20 ماخ هم رسیده
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    22 11
    10 ماخ سرعت خوبیه یعنی میشه بالای 12 هزار کیلومتر بر ساعت... ولی هنوز با 25 هزار کیلومتر موشک های رده ی بالای کلاس جهانی هم رنبه ی خودش فاصله ی زیادی داره!...یعنی بدرد موشک قاره پیما شدن نمی خوره چون منهدم میشه
    • محمد.قم IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      58 14
      جمهوری اسلامی بدنبال موشک قاره پیما نیست چرا که نقطه ضعفی به بزرگی یک سرزمین در منطقه بنام اسراییل هست که خودش بازدارندگی خیلی خوبی در برابر غلط های احتمالی غربه.یعنی آمریکا بزنه اسراییل میخوره.اروپا بزنه اسراییل میخوره.کشورهای (البته ترسو) ی عربی خلیج فارس بزنن اسراییل میخوره
    • GB ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      34 5
      مهندس هر موشکی در هر کلاسی هست بسته به همون سرعت داره شما داری این موشک کوتاه برد رو با مینوتمن ۳ قاره پیمای آمریکایی مقایسه میکنی؟ ان شاءالله قاره پیما هم میسازیم و بهتر از مینوتمن هم میسازیم...
    • رحمت عیدی IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      4 0
      داداش منظور از سرعت موشک که میگن سرعت شیرجه و لحظه برخوردشه نه سرعت از اول شلیک که مثلا سجیل ۱۴ تا ۱۶ ماخ هست که یک بالستیک میانبرده نه قاره پیما،رعد ۵۰۰ که یک کوتاه برده تازه و نمیشه با یک قاره پیما مقایسش کرد اما ۱۰ ماخ برای یک بالستیک تاکتیکی بسیار عالیست و بینظیر،ضمنا ایران در تکنولوژی موشکی بسیار پیشرفته است و منحصر بفرد چون در بازه برد تا ۲۵۰۰ کار میکند و در قیاس با روسیه اگر بالاتر نباشد برابر است خصوصا در این بازه برُد
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    1 5
    سرعت بالابره تو دقت نقطه زنی بهم شکل میخوره
  • وطن دوست TR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    77 7
    بعضی از انسانها نمی دانم چرا نسبت به میهن اینقدر خاین می شوند ای منافقها چشمها باز کنید همین همسایه بغلی شما ترکیه به خدا ارزوی ماست توان موشکی حداقل نصفش را داشته باشیم نگاه کنید یک تانگ نتوانستند بسازند قراره موتور را فرانسه بده نمی ده زنجیر را هم بد ساختند
    • BE ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      8 1
      درود بر شرفت
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    4 9
    دوستان کارشناس یه سوال درسته سر جنگی این موشک تا 10 ماخ میتونه تحمل کنه اینم من قبول دارم اما ایا این موشک میتونه به این سرعت برسه؟؟؟ چون سرعت موشک بالستیک به برد و ارتفاعش داره برد این موشک 500 کیلومتره موشک فاتح هم 500 اما فاتح حداکثر سرعت 3 ماخ هست چطوری میشه که دوتا موشک بالستیک با برد مساوی اینقد تفاوت سرعت داشته باشن؟؟ اگه کسی میدونه جواب بده ممنون
    • ممد موشکی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      26 5
      دقت داشته باشید که از 5 ماخ به بالا می شود هایپرسونیک ! لزوما برای رسیدن به وضعیت هایپرسونیک لازم نیست به 10 ماخ برسیم و بلکه رسیدن به 5 ماخ کافی است
    • T IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      6 8
      وزن کمتر میشه چالاکی و سرعت بیشتر اما سؤال من اینه که اگه این هایپرسونیکه پس سجیل که سرعتش تا 14 ماخ میرسه چیه؟
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      2 0
      اطلاعی در این زمینه ندارم
  • هانی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    4 80
    به نظرم اینها رو وزارت دفاع ساخته، قرض داده به سپاه حال کنه
    • مهدی IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      76 2
      اینارو ایران ساخته
    • فدایی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      52 2
      اصلا ارتش ساخته، به تو چه
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      51 6
      خب که چی الان؟؟ مشکل شما کله پوک ها دقیقا با چیه تو این مملکت!
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      33 3
      Made in IRAN هست. ارتش و سپاه و بسیج همشون در خدمت وطن هستن.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    48 5
    خوب اینا ایجوری، میزنن که بعد از یک ماه دشمن متوجه ضربه مغزی هاش می شه و گاهی هم ضربه آنقده محکمه که هیچ وقت نمی فهمن که بعضیاشون مردن....
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    2 10
    تخمین میزنی که 10ماخ سرعت داره؟ رسمی اعلام نشده؟ هروقت رسمی اعلام شد ما هم خوشحال میشیم
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    2 22
    آقا از الان من پیشبینی میکنم که موشک یا هر سامانه ای که در آینده قراره رونمایی بشه یکی از این اسمهاست زلزال، رعد، فاتح، موبین، ذولفقار، قائم....
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    7 54
    اگ در مشرق کاره ای بودم نویسنده این مطلبو اخراج میکردم چون هیچی حالیش نیس. وقتی میگن موشک فاتح سرعتش سه ماخه منظور فاز شیرجه نیست که اگ اینطوره موشک سجیل که سال هشتادوهفت ساخته شده در فاز شیرجه به سرعت دوازده ماخ میرسه پس با استدلال این نویسنده نادان ما اونموقع به تکنولوژی هایپرسونیک رسیده بودیم!
    • نویسنده مطلب ! IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      11 8
      عرض بشود خدمت شما دوست دانشمند و محترم ! در مطلب اشاره شده است به رسیدن به توان هایپرسونیک ! بحث 10 ماخ برداشتی از تحمیل 3 هزار درجه سانتی گراد است که مربوط به سرعتی برابر با 3.5 کیلومتر است ! و گرنه برای رسیدن به توان هایپر سونیک صرفا افزایش 2 ماخ به سرعت کافی است که آن هم با تغییرات ایجاد شده ممکن است. در ضمن در مطلب مشرق هم صرفا تخمین زده شده است و خبری از خبر دقیق نیست !
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    18 14
    تنها موشک به چه درد میخوره. شوروی بیشتر از اینا داشت و از هم پاشید. در کنار موشک، ما اقتصاد میخوایم. خودرو با کیفیت با قیمت مناسب میخوایم. اگه میخوایم یه قدرت باشیم تو دنیا، باید اقتصادمون رو درست کنیم. بااااید
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      44 9
      دوست عزیز، اقتصاد و صنعت خودرو دست دولته و ساخت موشک و به طور کلی صنایع دفاعی هم وظیفه نظامی هاست. نیروهای مسلح ما کارشون رو با حداقل بودجه به بهترین نحوه ممکن انجام میدن منتهی دولت محترم...
    • احمد IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      73 2
      به دولت استادیوم و کنسرت بگو بره کنار. اقتصاد هم ساخته میشه.
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      13 7
      وقتی میری لیستی به آدم های نالایق رای میدی فکر این جاشو نمیکنی آره؟؟؟؟!
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    20 3
    الحمدلله رب العالمین خداقوت چشم دشمنای این ملت کور
  • GB ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    6 30
    چه فایده وقتی جرات حمله به عربستان ندارید نمیدونم ایران چه باجی داره به عربستان میده اون هر بیربطی نسبت به ایران میگه مسولین هم عاشق عربستان هیچ فقط سکوت کردن چندتا از این رعد ۵۰۰ بزنید به عربستان سرعتش دقیق معلوم میشه
    • DE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      19 4
      جنگل که نیست از هرکی خوشت نیومد حمله کنی بهش بزرگوار افزایش توان برای بازدارندی هست
    • سعید IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      19 6
      بزرگوار قرار نیست ما بزنیم یمن چهارتا موشک و پهباد داره پدر کل عربهای سعودی اماراتی رو دراورده اگر ما یه دولت قوی داشتیم 100 موشک دزفول یا سومار میدادیم الان خاک عربستان دست یمنی ها بود رهبری هم گفتن این کشورهای منطقه در حد دشمن ایران نیستن
    • FR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      15 0
      ارزوی اسرائیلو امریکام اینه که ایران بعربستان حمله کنه .یه خورده ازمغز مبارک کاربکش
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    27 3
    سردار منتظر خبر موشک قاره پیما هستیم ان شالله
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    1 36
    ترکیه s400 داره
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      28 4
      ترکیه خر کیه
    • BA ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      14 6
      وزیر دفاع ترکیه گفته میخاد از ایران سامانه 3 خرداد بگیره جای پاتریوت برو مصاحبه ش رو سرچ کن بخون
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    7 33
    کنتور که نمیندازه دروغ و تحلیل های فیک چاپ کنید اگر این موشک با برد ۵۰۰ کیلومتر سرعتش ۱۰ ماخ داشته باشه اونموقع موشک با تکنولوژی الیاف کربن بابرد ۲۰۰۰ کیلومتر بسازیم بالای ۲۰ ماخ سرعت ميرسه مگه موشک قاره پیما ساختیم همچین سرعتی داشته باشه کم چرت چاپ کنید
  • علی خدایی US ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    19 3
    سردار حاجی زاده عزیز اشاره ای هم کردند با موتور سلمان که برای سامانه های پدافند ی بیرون از جو زمین برای ضد بالستیک و ضد ماهواره این خیلی مهم و حیاتی است باید سریع تر این سامانه پدافند دفاع هوایی را هر چه زود تر ساخته بشود ان شاالله خدا کمک بکند تا موفق بشویم و موفق هم شده ایم و موشک رعد هم همان طور که شما هم گفتید خیلی فرق کرده سرعتش زیاد شده
  • میرسرگزی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    28 7
    درودبرتمام مجاهدان شاغل در نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کور شود هر آنکه نتواند دید
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    6 38
    تو ویدئو موشک یجا دیگه میخوره هدف خودبخود منفجر میشه جلالخالق یه ایرانی بازی اصیل
    • علیرضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      17 1
      داداش موشک دو متر اونور تر میخوره،اصلا موشکا هم به پایگاه عین الاسد نخورد،خود ساختمونا منفجر شدن.
    • منتظر IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      0 0
      شما که هیچ چیز از قدرت انفجار کلاهک موشک نمیتونی نمیگید نظر بدی وقتی کلاهک موشک منفجر میشه و تا شعاع 100 متر رو پودر میکنم دورتر اینور بخوره یا پنج متر اونورتر چه فرقی میکنه فیلسوف
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    1 16
    دوست عزیز منظورشون از تحمل 3000 درجه دمای داخل موتور بوده وگرنه ماخ این محصول به 7 هم نمی رسه.
    • ته ته IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      1 6
      با عرض سلام.اصلا لفظ موتور کامپوزیتی برای سوخت جامد اشتباه در واقه گلوگاه نازل کامپزیتیه که تحمل 3000 درجه رو داره.موتور موشک جامد همون گرین سوخته اما موشک مایع به همه اجزای پمپ و محفظه احتراق و...موتور میگن.سیستم پیشران هم تغییر کرده احتمالا دیگه از پلی گلیسیدین ازید .و. با بارگذاری بیشتر کریستال نیترواستر استفاده کردن .لفظ هایپر سونیک معمولا مختص کروزه که موتور باید اسکرم جت باشه نه رم جت .و....
  • دیده بان IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    0 0
    فان حزب الله هم الغالبون
  • بختیاری IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    5 8
    بچها باهم دعوا نکنین موشک هایپرسونیک درزیر جو حرکت میکنه یک دو اصلا مهم نیست که هایپرسونیک باشه یا نه موشکهای ایران از هایپرسونیک بدترن دلیلش اینه که سرعتشون زیاد و کلاهکهاشون الکترو مغناطیسی یعنی چی یعنی سامانهای پدافندی را از کار میندازن ولی به نظر من این هایپر سونیک نیست ولی از امروز وارد یه دنیای جدید موشکی شدیم به سلامتی تمام سپاهیان عزیزبه خصوص سردار حاجی زاده که خیلی دوسش دارم
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    10 3
    خیلی عاااااااااااااااااااااااااالی کیف کردم مخصوصا وقتی فیلم اصابتش را به اون چادر در صحرا خورد واقعا عالی و نقطه زن محشر انشاالله قدرت تخریب فوق العاده و ویرانگر داشته باشه خیلی باعث خوشحالی بود به نظر من هر ثانیه و هرلحظه باید در ساخت انواع موتور و موشکهای پیشرفته و فوق پیشرفته پیشرفت کنیم تا آمریکا و هیچ قدرتی جرات اینکه فکر حمله نظامی کنه را به مغزش نده انشاالله با هواپیماهای پهن پیکر و ساخت سی پی یو و نابودی مافیای خودرو بهترین محصولات جهان را با بالاترین کیفیت و تکنولوژی صادر میکنیم تا معجزه اسلام را مردم دنیا ببینن
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    9 5
    سلام دوستان نظرات شما قابل احترام اما یادتان باشدماتنهاکشوری هستیم بعد جنگ جهانی دوم امریکا رو زدیم واین نتیجه زحمت همین بچه ها بود
  • حسین IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    4 3
    خداقوت میگیم به این دلاوران تنهاکاری که ازدست مابرمیاد دعاکردنه برای این عزیزان رزمنده فرقی نداره سپاهی باشه یاارتشی یانیروی انتظامی همه رزمنده ی این خاک عزیزهستید
  • FR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 1
    هایپر سونیک درموشکهای کروز موفقیت وانتیاز جهانیست .والا موشک سجیلمون خیلی وقت بود که هایپر سونیک بود.انشا الا بزودی کروزهای 1500 کیلومتری با 7 ماخ سرعت درست کنیم .اون زمان واقعا خوشحالی به اوج خودش میرسه
  • خاتون رحیمی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    8 0
    باسلام و تبریک ده مبارک فجر آفرین برشما رزمنده اسلام که باعث خوشحالی تمام مظلومیین جهان هستید انتظار ماازشمادلیر مردان این است که برد موشک هایتان به کاخ ظالمان وتحدید کنندگان برسد
  • سلحشور IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 1
    سلام بقوی شدن ابعاد مختلفی دارد. یکی از مولفه ها قوی شدن در عرصه پدافندی و آفندی هست برای مثال دستیابی به تولید و دانش موشکهای هایپرسونیک است، که درنیا روسیه جزء اولین هاست که توانسته به این تکنولوژی دست پیدا کنه. دنیای آینده استفاده از موشک های هایپرسونیک است و ایران باید در این زمینه خیلی تلاش کنه.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    7 0
    ماشاالله ولاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.سلام خدا برسپاه پاسداران. خدا قوت.خسته نباشید.
  • US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    16 1
    عالی‌. بومی سازی س-۵۰۰، قاره پیما، هایپر سونیک، ماهواره زن و هوش مصنوعی از اوجب واجبات است.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    2 0
    درود خدا بر فرزندان سبز پوش سپاه اسلام بر شماها افتخار می کنیم سلام بر سردار سلامی عزیز وسردار حاجی زاده دوست داشتنی ما وقتی چهره مصمم شما را می بینم غم از دست دادن سردار دلها تسکین پیدا می کنیم. انشاءالله پرچم انقلاب با دست باکفایت امام خامنه ای عزیز به دست صاحب اصلی آقا ومولایمام امام زمان(عج) تحویل داده شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس