تلاش برای خودکفایی در تولید بذر هیبریدی ادامه دارد

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی تهران، گفت: در تولید بذر غلات به خودکفایی رسیده‌ایم اما در تولید بذر هیبرید وابستگی زیادی داریم که به همت دانش‌ بنیان‌ها، دانشگاه‌ها و همراهی بخش خصوصی کشور تا چهار ساب آینده در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی به خودکفایی خواهد رسید.

به گزارش مشرق، محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی تهران، امروز در جمع اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات دانشکده برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، با بیان اینکه جایگاه خبرنگار و رسانه جایگاه خاصی است، گفت: رسانه همیشه یکی از قدرت‌های برتر تعیین کننده خط‌های فکری و ذهنی افراد جامعه است.

وی افزود: روش‌ها مدرن‌تر و ابزارها خیلی گسترده تر شده است اما همچنان رسانه قدرت ذاتی خود را دارد.

ابراهیم‌زاده موسوی با اشاره به اینکه محیط دانشگاه یک محیط غیرسیاسی و غیر وابسته به جریانات است، ادامه داد: وظیفه دانشگاه تولید محتوا و گفتمان سازی در جهت منافع کشور است.

وی با بیان اینکه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی یک مجموعه منحصر به فرد، تاریخی و تاثیرگذار اجتماعی در حوزه کشاورزی برای کشور است، تصریح کرد: اولین دانشکده منابع طبیعی کشور است که حدود ۱۲۳سال گذشته تاسیس شده و مسائل کشاورزی را به نحوه علمی با استفاده از فناوری‌های موجود توسعه داده است.

ابراهیم‌زاده موسوی اشاره‌ای به تاریخچه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرد و گفت: این مجموعه در سال ۱۲۷۹ زمان مظفردین شاه قاجار به عنوان مدرسه برزگران تاسیس، سال ۱۲۸۵ تبدیل به مدرسه عالی فلاحت و در سال ۱۳۰۲ به نام دانشکده کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی سه مرحله توسعه فیزیکی و کیفی داشته است، تصریح کرد: اولین روش زمان قاجار مدرسه برزگران که معماری و طراحی قاجاری، معماری آلمانی و در دهه ۴۰ معماری به سبک آمریکایی و منطبق با جغرافیایی کرج مرحله آخر بعد از انقلاب اسلامی در بعضی از بخش‌ها تغییراتی رخ داده است.

این مقام مسوُول با اشاره به اینکه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی در جهت رشد علمی تاثیر زیادی در کشور داشته است، بیان کزد:در رتبه بندی علمی کشور رتبه اول را دارد و حدود ۱۵ سال رتبه اول در جهان اسلام در بخش کشاورزی دارا است.

ابراهیم‌زاده موسوی با بیان اینکه در بخش کشاورزی و منابع طبیعی رتبه پنجاه و شش جهانی را دارد، گفت: در تلاش هستیم که رتبه زیر سی را کسب کنیم و دست یافتنی است.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه در حوزه نهادها کارهای زیربنایی زیادی صورت گرفته است، افزود: زمان طولی نیاز تا به ثمر برسد و همچنین در حوزه بذر حدود ۱۳ سال پیش کارهای صورت گرفت و در حال حاضر خیلی از بذرها به مرحله تولید صنعتی و تجاری رسیده که رونمایی می‌شوند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با ایجاد دره‌ نهادها در البرز این استان را به پشتوانه کشاورزی کشور در تولید نهاده‌هایی مثل سموم عالی، کودها و ریز مکمکل‌ها تبدیل کنیم.

این مقام مسوُول اشاره‌ای به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دانش بنیان شدن کشاورزی کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها خواسته‌اند که اگر اقتصاد کشور بخواهد متحول شود باید در کشاورزی تحولی صورت بگیرد که کشاورزی دانش بنیان شود.

ابراهیم‌زاده موسوی افزود: دانش بنیان شدن کشاورزی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود.

وی با بیان اینکه در استان البرز با مدیریت استاندار قرارگاه امنیت غذایی و زیستی دانش بنیان را ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: کارگروهای تخصصی که مسائل استان را حل و الگو بدهند در بازه زمانی ۲ ساله راه‌اندازی شده که تیم‌های آن تشکیل و بازیگران استان مشخص شدند.

ابراهیم زاده موسوی در خصوص برنامه‌های این قرارگاه، گفت: یکی از برنامه‌ها تحقیق بر روی مسئله مصرف آب کشاورزی تا بتوانیم کاهش مصرف آب کشاورزی را به نصف برسانیم به طوریکه میزان آب به ۳۶ میلیارد متر مکعب برسد.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: در حوزه زنجیره ارزش مواد غذایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند که خلاء و شکاف اصلی در حوزه کشاورزی بحث اختلاف از تولید تا مصرف است.

وی با بیان اینکه ثروت اصلی کشور در بخش زنجیره ارزش مواد غذایی تولید می‌کند، افزود: در کشور ما سالانه حدود ۱۲۵ میلیون تن غذا تولید می‌شود اما آنچه که به عنوان تولید ثروت در کشاورزی است تولیدات محصولات خام که نزدیک ۷۰ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار نیز در حوزه فرآوری محصولات است.

ابراهیم‌زاده موسوی با اشاره به اینکه در مجموع ارزش تولیدات پروش در بخش کشاورزی ۱۰۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: این عدد را با کشورهای همسطح خودمان مقایسه کنیم که همین میزان تولید دارد اما از تولید و تجارت غذا ۳۴۰ میلیارد دلار ثروت کسب می‌کند یعنی حدود چهار برابر کشور ما و این همان شکافی است که مقام معظم رهبری فرمودند که در زیر ساخت‌ها هدر می‌رود.

این مقام مسوُول با بیان اینکه رقم شکافی فعلی در کشور ایران حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است، گفت: اگر یک سوم آن به زیرساخت‌های کشاورزی برگردد کشاورزی متحول می‌شود و این شکاف‌های که دانشگاه باید ورود کند و با ارائه روش‌های دانش پایه، معرفی فناوری‌های پیشرفته این خلاء را پر کند.

ابراهیم‌زاده موسوی با اشاره به اینکه در کشور با این مصرف انرژی باید ۳۵۰ میلیون تن غذا تولید شود که ۱۲۵ میلیون تن تولید می‌شود، ادامه داد: بحث‌ بهره‌وری بسیار اهمیت دارد، اما مهم‌ترین مساله برای اینکه کشاورزی را جهش دهد، دانش و بهره‌وری، ثبات و تولید در روستا و جلوگیری از مهاجرت در روستاها است.

وی افزود: کشاورزی در کشور ما از اهدافش عقب مانده است و اقلیم ایرانی راهی به جز دانش بنیان کردن کشاورزی ندارد.

ابراهیم‌زاده موسوی با بیان اینکه ۹۸ درصد بذر هیبرید سبزی و صیفی در کشور از خارج وارد می‌شود، افزود: در تولید بذر غلات به خودکفایی رسیده‌ایم اما در تولید بذر هیبرید وابستگی زیادی داریم که به همت دانش‌ بنیان‌ها، دانشگاه‌ها و همراهی بخش خصوصی کشور تا چهار ساب آینده در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی به خودکفایی خواهد رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس