به گزارش مشرق، عبدالرحیم انصاری در رشته توئیتی نوشت:

دستیابی عربستان به فناوری هسته ای، و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بعنوان دو شرط اساسی سعودی ها جهت برقراری ارتباط با اسرائیل در رسانه ها مطرح میشود؛ دو شرطی که جزو خطوط قرمز اسرائیل است، و صهاینه همواره کوشیده اند تنها قدرت هسته ای و نظامی منطقه باشند.

با این حال مباحث وسوسه انگیزی چون زمزمه عادی سازی روابط چندین کشور عربی و مسلمان با رژیم اشعالگر قدس پس از ارتباط احتمالی تلاویو و ریاض در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح است و این مسئله اپوزیسیون دولت افراطی نتانیاهو را حسابی نگران کرده که نکند بخاطر دوستی با چند کشور مسلمان و به منظور دستاوردسازی برای خود، آن هم زمانی که محبوبیت کابینه اش در سرزمین های اشغالی به پایین ترین حد رسیده، نتانیاهو از خطوط قرمز اسرائیل عبور نماید!

بسیاری کارشناسان چنین مباحثی را واقعی نمیدانند و میگویند این صرفا تلاشی از جانب آمریکا برای تلطیف فضای سیاسی بین دو طرف است!

یعنی اسرائیل حاضر نیست برتری هسته ای اش که آن را نماد قدرت [خیالی] خود در منطقه میداند را با دیگری به اشتراک بگذارد، ضمن آنکه پذیرش کشور مستقل فلسطینی هم در دستور کار صهیونیستها قرار ندارد. از طرفی بن سلمان اکنون به عادی سازی روابط با صهاینه بعنوان یک اهرم قدرتمند و برگ برنده نگاه میکند و حاضر نیست آن را در قبال هیچ از دست بدهد؛ وی به جایگاه رهبری عربستان سعودی در جهان عرب نگاه میکند که در آن حمایت از کشور مستقل فلسطینی یک مسئله اساسی است و پشت کردن به آن جایگاه عربستان نزد ملت های عرب را تخریب میکند، بن سلمان همچنین موضوع هسته ای را به شرطی اساسی بدل ساخته که بدون دستیابی به آن اسرائیل نمیتواند به عادی سازی روابط با اعراب فکر کند.

با این وصف دوستی صهیونیستها و اعراب همچنان در هاله بزرگی از ابهام قرار دارد. روی کاغذ نه صهیونیستها کوتاه می آیند و نه سعودی ها این برگ برنده را به راحتی از دست میدهند!

باید منتظر ماند و دید آیا تلاش های بی وقفه آمریکا برای عادی سازی روابط بین آل سعود و آل یهود به نتیجه خواهد رسید؟!

آیا ممکن است نتانیاهو برای دستاوردسازی هم که شده امتیاز دهد و اختلافات درونی را افزایشی کند؟

آیا ممکن است بن سلمان بدون رعایت این دو شرط کوتاه بیاید؟!

دشوار است!

آیا نتانیاهو برای دستاوردسازی اختلافات درونی را افزایشی می‌کند؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس