لاپید : موافقت نتانیاهو با درخواست هسته‌ای شدن عربستان خطرناک است

«یائیر لاپید» گفت: موافقت بنیامین نتانیاهو با درخواست عربستان برای داشتن برنامه هسته‌ای در مقابل عادی سازی با تل‌آویو یک مسأله خطرناک و غیرمسؤولانه است.

به گزارش مشرق، در بیانیه‌ای که لاپید منتشر کرد، آمده است: توافق عادی سازی روابط با عربستان مورد استقبال [ما] است، اما این مسأله نباید به قیمت اجازه یافتن عربستانی‌ها برای توسعه سلاح هسته‌ای انجام شود.

وی گفت: این کار نباید به قیمت مسابقه تجهیز به سلاح هسته‌ای در همه خاورمیانه رخ دهد.

لاپید افزود: نتانیاهو در طول زندگی‌اش مخالف این گونه اقدامات بوده است، چرا که این پایه و اساس راهبرد هسته‌ای اسرائیل است.

وی با طعنه به نتانیاهو گفت: دمکراسی‌های قدرتمند، منافع امنیتی را به خاطر سیاست قربانی نمی‌کنند.

لاپید خاطرنشان کرد: [هسته‌ای شدن عربستان] یک اقدام خطرناک و غیر مسؤولانه است و اسرائیل نباید با هیچ‌گونه غنی سازی اورانیوم در عربستان موافقت کند.

سخنان لاپید پس از آن مطرح می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی پنجشنبه مدعی شد که نتانیاهو چگونگی پذیرش درخواست عربستان برای غنی سازی اورانیوم در خاک خود و اجازه یافتن ریاض برای دستیابی به برنامه هسته‌ای غیر نظامی و در چارچوب توافق عادس سازی میان دو طرف را بررسی می‌کند.

براساس این گزارش، نتانیاهو به مقامات بلندپایه اسرائیل دستور داده که مذاکره در خصوص این مسأله را با دولت بایدن برای یافتن فرمولی که مورد قبول عربستان، آمریکا و اسرائیل باشد درخصوص دستیابی ریاض به برنامه هسته‌ای پیدا کنند.

سخنان لاپید همچنین ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که رسانه‌های صهیونیست فاش کردند که مقامات تل آویو و عربستان برای یک جلسه کاری دیدار و گفت وگو کردند.

براساس این گزارش، این نشست کاری که در روزهای اخیر انجام شده صلح میان دو طرف را بررسی کرده است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز چهارشنبه شب گفت: ریاض هر روز بیشتر به عادی سازی روابط با تل آویو نزدیک می‌شود اما به شرط تحقق اهداف فلسطینی‌ها.

وی همچنین گفت: واشنگتن پیشنهادی برای برقراری روابط با (رژیم) اسرائیل ارائه کرد و مذاکرات ادامه دارد و خوب است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته بار دیگر با التماس برای عادی سازی روابط با عربستان ادعا کرد: در صورتی که آماده کردن راه برای تبدیل کل منطقه به یک گذگاه بزرگ سرشار از زیرساخت‌های حیاتی تکمیل و عادی سازی روابط با عربستان انجام شود، اسرائیل به پلی برای جهان تبدیل می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    خخخخخ اینم از کشور دوست و برادر عربستان که نه تحریم شد نه تهدید به غنی سازی بومی هم رسید.به روسیه و چین هم چند برابر ارزش واقعی شیر نداد
  • ایرانی واداده بیکار IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    1 1
    عربستان هم این حق را دارد که غنی سازی را « حق مسلم » خود بداند . آنهم هم‌مانند ما به دنبال بهره برداری صلح آمیز از نیروی هسته ای در کشور خود می باشند .
  • هادی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
    0 0
    ونرد کیدهم فی نحرهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس