کد خبر 1527958
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
هادی محمدی

توافق امنیتی ایران و عراق درخصوص گروه‌های تروریستی در حاشیه مرز اقلیم کردستان با ایران، با این نگاه نهایی شد که حسن نیت و سعه صدر ایران به طرف‌های کرد و مقامات عراقی، بارها اثبات شده بود.

به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: توافق امنیتی ایران و عراق درخصوص گروه‌های تروریستی در حاشیه مرز اقلیم کردستان با ایران، که پس از ده‌ها نشست و گفتگو و جلسه با مقامات کردی و عراقی و طی حدود سه دهه دنبال شده و نهایتاً با یک مهلت شش‌ماهه برای اقدامات روشن درقبال این گروه‌های تروریستی، با این نگاه نهایی شد که حسن نیت و سعه صدر ایران به طرف‌های کرد و مقامات عراقی، بارها اثبات شده بود.

گروه‌های تروریست کرد که برخلاف انتظار ایران در پناه حزب دموکرات کردستان عراق و مقامات اربیل و حمایت‌های آن‌ها قرار داشت، همواره موجبات اقدامات ضدامنیتی در مناطق کردی ایران و تروریسم کور بوده‌اند که از سال گذشته وارد یک پروژه چندملیتی از ۴۷ کشور و تعداد قابل توجهی از سرویس‌های اطلاعاتی غربی و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی شدند. آرزوهای دشمنان کشورمان را در برنامه خود قرار داده و شعارهای تجزیه‌طلبانه را برای اغتشاش، ناامنی، تروریسم و آدم‌کشی و ویرانی کشور و اقتصاد با کمک سازمان نفاق و یک امپراتوری رسانه‌ای که وقاحت و کذب و تشویق به تروریسم و بی‌اخلاقی را ترویج می‌کردند، به اجرا گذاشتند.

با اینکه در توافق امنیتی با عراق، مقامات کردی اقلیم کردستان عراق متعهد به اجرای خواسته‌های منطقه‌ای و قانونی ایران بودند و باید حتی خلع‌سلاح تروریست‌ها و از بین بردن پایگاه‌های عملیاتی، آموزشی و انبارهای مهمات، عناصر این گروهک‌ها به اردوگاه‌های پناهندگان در عمق عراق منتقل و رهبران و عناصر مجرم آن‌ها براساس قرارداد استرداد مجرمان به ایران تحویل می‌شدند، ولی تا ۱۰ روز قبل هیچ اقدامی ازسوی مقامات کردی اربیل به اجرا درنیامده بود و آرزو داشتند به بهانه سالگرد اغتشاش مجدداً به نقش اهریمنی و تروریستی خود استمرار دهند. در هشدار جدی و قطعی ایران به مقامات کرد که بارها از دوستی و حمایت و همسایگی ایران در ده‌ها سال گذشته برخوردار شده‌اند و در آخرین مورد با نقش‌آفرینی شهید سلیمانی از شرارت داعش در امان ماندند، تأکید شد که ۲۸ شهریور پایان این مهلت است و بی‌توجهی به اثبات همسایگی به مفهوم قبول هزینه‌های تروریسم و مسئولیت‌ها و پیامدهای آن خواهد بود.

این هشدار، از حمایت مقامات عراقی نیز برخوردار شده و طی روزهای گذشته بخشی از پایگاه‌ها، مراکز عملیاتی و آموزشی، انبارهای مهمات و انتقال نیروهای‌شان به عمق ۷۰ کیلومتری داخل اقلیم کردستان عراق، صورت گرفته است. در این بین تمامی مراکز پنهان این تروریست‌ها که مناطق کوهستانی یا مراکز و دفاتر آنان در شهرها و روستاهای کردنشین یا رهبران مجرم که پرونده‌های قضایی آنان به‌زودی تحویل مقامات قضایی عراق و پلیس بین‌الملل خواهد شد، هنوز مشمول اقدامات توافق امنیتی قرار نگرفته است. بدیهی است که مردم و مقامات و احزاب کردی در عراق، هیچ‌گاه، دلسوز و حامی بهتر از ایران در قریب صدسال گذشته درکنار خود نداشته‌اند و باید بدانند که تحریکات امریکایی، انگلیسی، اسرائیلی و عربی و وسوسه‌های مالی آنان با هدف مزدورسازی است و نگاه ابزاری برای بی‌ثباتی و ناامنی و گسترش تروریسم به آنان دارند که باید نقطه پایانی برای این مداخله‌گران جنگ‌افروز از سوی مقامات کرد و عراقی ثبت شود تا پیوند دوستی، همسایگی و تاریخ و تمدن گذشته، چراغ راهنمای آینده همگی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ایران بهتر بود ائتلافی بااین گروهها یانظارت وحتی کمک محدودداشت چون بسیاری ازعملیاتهای انفرادی داعش توسط این گروهها دستگیرمیشدند الان ایران مرزی کاملا بازویله ازکوههای قندیل تازاخوداره
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    برخورد قاطع ادامه پیدا کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس