واکنش کنعانی به بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ۵ شهروند ایرانی امروز آزاد خواهند شد.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۲۷ شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* دارایی‌های ایران در کره جنوبی امروز به صورت کامل در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت

وی در پاسخ به سؤالی گفت: استیفای حقوق ملت جزو وظایف دولت است. دولت سیزدهم هم با وعده‌هایی که به ملت داد و رویکردهای سیاست خارجی خودش، استیفای حقوق ملت را در عرصه‌های مختلف از جمله آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در برخی از کشورها با جدیت دنبال کرد. این رویکرد تا این مرحله به نتایج بسیار خوبی منجر شد.

وی گفت:‌ بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده ایران از انگلیس را شاهد بودیم و با سیاست متخذه دولت این اموال به صورت کامل دریافت شد. در بحث اقدامات ظالمانه دولت آمریکا و اعمال فشارهایش به برخی شرکای تجاری ایران، شاهد انسداد برخی از دارایی‌های ایران در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. در چارچوب آن سیاست بخش انسداد شده دارایی‌های مالی ایران در کره جنوبی آزاد شد و امروز این میزان از دارایی‌های ایران به صورت کامل در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و دولت متناسب با نیاز کشور آن را هزینه خواهد کرد.

کنعانی ادامه داد: در مورد برخی دیگر از دارایی‌های کشور در کشورهای دیگر، این رویکرد ادامه دارد. خوشبختانه در مواردی منجر به نتایج خوبی شده و بخشی از دارایی‌ها رفع انسداد شده و در اختیار دولت قرار گرفته است و در بقیه موارد مالی این رویکرد با جدیت ادامه خواهد یافت. این از وظایف دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است. این دولت براساس وظیفه خود این موضوع را با جدیت دنبال کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: آنچه به ما کمک کرد جدیت و قاطعیت در پیگیری موضوعات مربوط به مباحث مالی ایران و هم افزایی بسیار خوب بین دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها و هم افزایی بین دستگاه دیپلماسی با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود داشت خوشبختانه این هم افزایی به نتایج بسیار مثبتی تا این مرحله دنبال شد و امیدواریم این روند با جدیت دنبال شود.

* امیدواریم امروز شاهد در اختیار قرار گرفتن کامل دارایی‌ها ایران در کره باشیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بیان کرد: خوشبختانه روند اجرای توافق انجام شده در دو موضوع رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی و همچنین موضوع تبادل زندانیان تا این مرحله گام به گام با سرعت قابل قبول و روند مطلوبی پیش رفته است و امیدواریم امروز شاهد در اختیار قرار گرفتن کامل دارایی‌های ایران باشیم و این دارایی‌ها به حساب مورد اعلام ایران در یکی از کشورهای دوست در منطقه به صورت کامل منتقل شود و دولت ایران می‌تواند به صورت کامل به آن دسترسی داشته باشد و متناسب با نیاز استفاده کند.

* تبادل زندانیان امروز انجام خواهد شد

وی تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعاتم، تبادل زندانیان امروز انجام خواهد شد. پنج زندانی شهروند ایران از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد. دو تن از شهروندان براساس درخواست و علاقه خودشان وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند که براساس سابقه حضور فعلا در آمریکا حضور داشته باشند. پنج زندانی ایرانی امروز آزاد و به صورت متقابل پنج شهروند زندانی در ایران هم براساس درخواست خود در اختیار طرف آمریکایی قرار خواهند گرفت. امیدواریم این روند براساس توافق صورت بگیرد.

* برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای نداریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست‌هایی در حاشیه مجمع عمومی برای مذاکره رفع تحریم‌ها گفت: آقای رئیسی و رئیس جمهور به همراه هیأتی عازم نیویورک شد و فرصت بسیار خوبی برای انجام دیدارها و گفت‌وگوهاست. علاوه بر سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی دیدارهای دوجانبه با همتایان صورت خواهد گرفت و در برخی نشست‌های جانبی نیز حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی کاملا پایبند است و از فرصت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد. براساس علاقه‌مندی طرف‌های مقابل، ایران برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد.

* امکان انجام گفت‌وگوهای با واسطه در حاشیه مجمع عمومی

کنعانی اضافه کرد: مسیر رفع تحریم‌ها را در چارچوب گفت‌وگوهای دیپلماتیک تا الان دنبال کردیم و به مسیر مذاکره و دیپلماتیک پایبند بودیم. چنانچه در مسیر دیپلماتیک روزنه‌ای برای رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام باشد، از این روزنه‌ها استفاده خواهیم کرد. امکان انجام گفت‌وگوها و مذاکرات با واسطه در حاشیه نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد. 

وی گفت: در عین حال ایران مسیر مذاکره را با جدیت دنبال خواهد کرد. تلاش ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه محدود به مسیر مذاکره در چارچوب برجامی نخواهد بود، ولی خنثی سازی تحریم‌ها کما اینکه تا امروز با جدیت دنبال شد و نتایج بسیار خوب داشت، با جدیت در ادامه کار به موازات مسیر دیپلماتیک ادامه خواهد یافت.

* فردا موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و اینکه گفته می‌شود بندهایی از توافقنامه هنوز اجرا نشده است، گفت: فردا ۲۸ شهریور موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق در ارتباط با حضور گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق است و برمبنای آن توافق نیروهای مسلح تجزیه طلب و تروریست باید خلع سلاح شده و مقرهای آنها باید تخلیه شود و در اردوگاه‌ها و اماکنی براساس توافق دولت مرکزی عراق با ایران که تحت کنترل دولت مرکزی عراق است، تحت نظر و مراقبت مستقر شوند.

* بسیاری از مفاد توافق امنیتی ایران و عراق تا الان انجام شده

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: براساس اطلاعات ما بسیاری از مفاد توافق تا الان انجام شده و دولت عراق آن را با جدیت اعلام کرده و برخی از مقرهای گروه‌های تروریستی و مسلح تخلیه و تروریست‌ها به اماکن دیگری دور از مرزهای ایران و به عمق خاک عراق منتقل شدند. گام‌های دیگری در حال انجام است. دولت عراق با جدیت اعلام کرده که به اجرای توافق پایبند هستم و تعهدات خود را در این رابطه انجام خواهم داد.

وی گفت: در هر صورت امیدوار و خوشبین هستیم که براساس تعهد دولت عراق به ایران و براساس تأکیدات صورت گرفته در ملاقات‌های دوجانبه، دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت مرزهای خودش اهتمام جدی دارد و برای امنیت این مرزها مماشات و سهل انگاری نخواهد کرد. خواستار بهترین روابط با دولت و ملت عراق هستیم، امنیت مرزهای مشترک با عراق اولویت اساسی برای دو ملت و دولت است. امنیت عراق برای ما مهم است و در کنار دولت، ملت و ارتش و نظامیان عراق در طول سال‌های حمله تروریست‌های تکفیری و داعش به عراق علیه تروریست‌ها ایستادیم و از امنیت دولت و ملت عراق و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت کردیم.

وی گفت: حضور تروریست‌ها و نیروهای تجزیه طلب و مسلح در منطقه اقلیم کردستان بر خلاف روابط محکم و دوستانه دو کشور و مخل امنیت مرزهای مشترک است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: بر اجرای کامل توافق تأکید می‌کنیم و دولت عراق تأکید کرد که به روند اجرای کامل توافق پایبند است. بعد از پایان موعد بررسی می‌کنیم که دولت عراق به تعهداتش عمل کرده است. منتظر موعد پایان اجرای این توافق خواهیم بود.

* عملکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: اثرگذاری سیاست خارجی را در تقویت مناسبات باید براساس آمار و ارقام و ارقامی که در حوزه مناسبات اقتصادی و تجاری بین ایران و سایر کشورها وجود دارد و منتشر می‌شود قضاوت کنیم. براساس آمار رسمی موجود در مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران با شرکای ایران در مناطق مختلف در روند تدریجی دو سال گذشته در مراحل مختلف شاهد رشد ملموس تجارت خارجی بودیم.

وی بیان کرد: در کنار تقویت ارتباطات، نشست‌ها و سفرهای دوجانبه و اسنادی که امضا کردیم، ارتقای میزان فروش نفت ایران و انتقال دارایی‌های ایران و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران و گسترش مناسبات ایران و حضور در مجامع بین‌المللی و رشد ملموس در میزان تبادل هیأت‌های عالیرتبه بین ایران و کشورها شاهدیم. اینها نشانگر نتیجه بخش بودن سیاست خارجی دولت در روابط خارجی و دستیابی به هدفگذاری‌های انجام شده به صورت مقطعی است و این روند را به صورت جدی ادامه خواهیم داد.

وی یادآور شد: توافقات نتایج فوری نخواهد داشت و هر توافق نیاز به بازه زمانی دارد. براساس هدفگذاری‌های انجام شده براساس نتایجی که دولت در سیاست خارجی به دست آورده خوشبین هستیم روند مناسبات خارجی روند خوبی را در حال طی کردن است و نتایج آن را به صورت ملموس در برخی زمینه‌ها دیدیم و در زمینه‌های دیگر هم خواهیم داد.

کنعانی ادامه داد: طبیعی است تحریم‌های آمریکا برداشته نشده و فشارهای غیرقانونی از سوی آمریکا بر روی کشورهای دوست و شریک تجاری و اقتصادی ایران وجود دارد و بخشی از این شرایط از ناحیه شرکای ایران قابل درک است، ولی اغلب کشورها نشان دادند حاضر نیستند به تحریم‌ها و فشارهای دولت آمریکا توجه کامل کنند. اینکه کشورها می‌پذیرند روابط تجاری و اقتصادی خود را تقویت کنند و اینکه کشورها می‌پذیرند روابط خود را ارتقاء دهند و سفرای خود را اعزام می‌کنند و گفت‌وگوهایی در حال انجام است، اینها نشانگر پویایی سیاست خارجی است.

کنعانی گفت: معتقدیم باید نیمه پر لیوان را دید. منصفانه اگر عملکرد سیاست خارجی را نگاه کنیم روند رو به پیشرفت و جلو داریم. دولت‌های دوست نشان دادند که مایلند فارغ از تحریم‌ها و فشارها روابط را با ایران بر مبنای مصالح به پیش ببرند و این روند را به پیش خواهیم برد.

* ۱۸ اکتبر محدودیت‌های مصرح در برجام به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته خواهد شد

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سه کشور اروپایی و اظهارات جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران تصریح کرد: ایران براساس هر اقدام طرف مقابل اقدام متناسب و متقابل خود را انجام خواهد داد. در بحث موضوعاتی که سه کشور اروپایی اعلام کردند، در بحث فروش تسلیحاتی و یا روابط نظامی، ما با تحریم‌های سازمان مللی مواجه نیستیم، یکسری محدودیت‌هایی را در چارچوب برجام و مبتنی بر آن توافق پذیرفته بودیم که این محدودیت‌ها مبتنی بر مفاد برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر باید برداشته شود و اینها به صورت خودکار باید حذف شوند.

کنعانی با اشاره به محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا در چارچوب تصمیمات داخلی اتحادیه گرفته بود، تصریح کرد: بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های مصرح در برجام به صورت اتوماتیک و خودکار برداشته خواهد شد. برای محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام کرده ارزشی قائل نیستیم. از تاریخ یاد شده این محدودیت‌ها به صورت خودکار برطرف خواهد شد و ایران براساس حقوق بین‌الملل می‌تواند با هر کشوری که علاقه‌مند به تعامل و همکاری است،‌ همکاری و تعامل کند.

وی تصریح کرد: محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام می‌کند ارزش قانونی و بین‌المللی ندارد و ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی در چارچوب منافع خود با کشورهای دوست تعامل می‌کند. به هرگونه اقدام مثبت پاسخ مثبت نشان می‌دهیم و به هر گونه اقدام غیر سازنده نیز به صورت متناسب پاسخ می‌دهیم. این را در مناسبات با اروپا در نظر خواهیم گرفت و دیدگاه‌های خود را به صورت صریح به این کشورها اعلام کرده‌ایم.

* برای همکاری و تعامل سازنده با آژانس مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان هیچ محدودیتی قائل نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همکاری با آژانس ادامه خواهد یافت. برای همکاری با آژانس مبتنی بر عضویت ایران در آژانس و موافقتنامه جامع پادمان، این روابط و همکاری‌ها و تعامل مثبت و رو به جلو ادامه خواهد یافت. بارها گفته‌ایم مخالف سوءاستفاده‌های سیاسی از آژانس برای پیگیری اهداف سیاسی توسط برخی کشورها هستیم.

کنعانی با بیان اینکه کشورها باید اجازه دهند آژانس به صورت فنی و تخصصی و به دور از سوءاستفاده سیاسی حرفه خود را دنبال کند، ادامه داد: برای همکاری و تعامل سازنده با آژانس مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان هیچ محدودیتی قائل نیستیم و این همکاری‌ها را با تأکید بر ضرورت بیطرفی آژانس ادامه خواهیم داد. 

* دارایی‌های بلوکه شده ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میزان دارایی‌ها بلوکه شده ایران در سایر کشورها نیز گفت: اکنون مبالغ بلوکه شده و یا محدود شده مالی زیادی در کشورهای دیگر نداریم. در ژاپن مبالغی داشتیم که بسیاری از این مبالغ در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته و از آن مبالغ در چارچوب نیازهای کشور استفاده کردیم و مبلغ باقیمانده هم قابل توجه نیست و در ادامه دسترسی به آن با مشکل خاصی مواجه نیستیم

وی ادامه داد: مبالغی را در ترکیه داریم که در این زمینه دسترسی‌های ما به صورت نسبی وجود دارد و با توجه به روابط خوب با دولت ترکیه در این زمینه با محدودیت جدی مواجه نیستیم. ارتباطات و همکاری‌ و گفت‌وگو بین مقامات ذیربط دو کشور وجود دارد.

کنعانی اضافه کرد: در مورد عراق با فشارهایی که آمریکا وارد کرده بود، با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شده بودیم که بخشی از دارایی‌ها رفع محدودیت شده و به حساب‌های ما منتقل شده است و پیش بینی می‌کنیم در چارچوب روابط خوب و سازنده با دولت عراق این همکاری‌ها ادامه یافته و بتوانیم به بقیه مبالغ دست پیدا کنیم.

کنعانی یادآور شد: روندی که دنبال کردیم دلگرم کننده بوده و ایران با جدیت این را دنبال خواهد کرد.

* راه‌آهن بصره - شلمچه

وی درباره پروژه راه‌آهن بصره - شلمچه گفت: این پروژه کلید خورده است و گام‌های اجرایی شدن آن برداشته شده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم. هدفگذاری انجام شده در این مرحله استفاده از این خط آهن برای انتقال مسافران و استفاده در تقویت مناسبات گردشگری است. دسترسی‌ها بین دو کشور در حوزه ترانزیتی و تجاری متنوع است و در حوزه‌ مسافری هم نیازمند ظرفیت‌های جدید با توجه به گسترش روزافزون تبادل گردشگران سیاحتی و زیارتی بین دو کشور هستیم و اجرای کامل این پروژه می‌تواند تسهیل کننده مبادلات توریستی و گردشگری باشد.

* تبادل زندانیان امروز انجام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال که امروز تبادل زندانیان دقیقا در چه زمانی صورت می‌گیرد؟ گفت: نمی‌توانم زمان دقیقی بگویم اما برنامه ریزی شده که این کار امروز انجام می‌شود. ساعت دقیق را نمی‌توانم عنوان کنم.

* خوشبین هستیم در نتیجه تکمیل گام‌های برداشته شده شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران باشیم

کنعانی در پاسخ به سؤال درباره گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی و روند بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: در طول بازه زمانی دو سه ماه گذشته، هیأت‌های مختلفی بین دو کشور تبادل کردیم. مبنای هیأت‌های تبادل شده توافق انجام شده در مذاکرات تلفنی وزرای خارجه دو کشور و بعد از آن مذاکرات حضوری دو کشور در حاشیه نشست عدم تعهد در باکو بود. مبتنی بر همان توافق و اراده سیاسی دو کشور در سطح عالی شکل گرفته بود، هیأ‌ت‌های مختلفی تبادل شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: روند مذاکرات در نشست‌های مختلف دو کشور، هم مذاکرات در حوزه‌های امنیتی و حوزه‌های قضایی و دادگستری و هم مذاکرات حوزه‌های اقتصادی دو کشور دلگرم کننده، امیدوارکننده و رو به جلو بوده است.

وی گفت: خوشبین هستیم در نتیجه تکمیل گام‌های برداشته شده، شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم. این روند را مطلوب و امیدوار کننده و رو به جلو می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مذاکرات روز گذشته وزرای خارجه دو کشور مروری بر اقدامات انجام شده و پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات تیم‌های دو کشور صورت گرفت. با توجه به هدفگذاری دو کشور برای برداشتن گام‌های جدید، امیدواریم در بازه زمانی آینده نزدیک شاهد گام‌های جدید به سمت جلو باشیم. 

* نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک گفت: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده بود که نشست وزرای خارجه هشت کشور حاشیه خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود به عنوان نشست مشورتی در چارچوب کمک به روند همگرایی و هم افزایی در حوزه خلیج فارس. ایران به عنوان یکی از هشت کشور ساحلی، از این ایده حمایت کرده است و اعلام کرده در این نشست شرکت خواهد کرد و این نشست مبتنی بر ابتکار دبیرکل در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد.

* طرح سلطان عمان

وی درباره طرح سلطان عمان برای مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه آیا پذیرفته‌ایم عمان در مذاکرات محتوایی ما حضور یابد؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که از ابتکارات توأم با حسن نیت برخی کشورها به ویژه در منطقه که علاقه‌مند هستند برای پیشبرد روند سیاسی و زمینه سازی و کمک به شکل گیری توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام فعالیت کنند، استقبال می‌کند. یکی از ایده‌ها ایده سلطان عمان بود.

کنعانی بیان کرد: ایران از ابتکار سلطان عمان حمایت کرد و در این زمینه نشست‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شد. این به معنای ورود طرف‌های جدید به مباحث محتوایی در برجام و یا شراکت طرف‌های جدید در برجام نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه برجام طرف‌های مشخصی دارد و طرف‌های مذاکره مشخص هستند و قرار نیست تغییر جدیدی صورت بگیرد، یادآور شد: ولی همواره گفتیم از ابتکار توأم با حسن نیت کشورهای دارای نقش مثبت در روابط خوب با همه طرف‌ها برای کمک به تقویت روند دیپلماسی و نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های عضو برجام حمایت می‌کنیم. حمایت ایران از ابتکار سلطان عمان در همین چارچوب است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات برای ساخت حرم برای ائمه مدفون در بقیع گفت: موضوعات زیادی برای گفت‌وگو با عربستان در سطوح مختلف دوجانبه داریم. براساس نقشه راه تعریف شده، روابط دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه ادامه خواهد یافت.

* صوت منتشر شده یک مقام ارشد دولت آمریکا

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره صوت منتشر شده از مقام ارشد دولت آمریکا گفت که رویکرد آمریکا نسبت به ایران همواره غیرسازنده بوده است و افزود: دولت آمریکا باید اقدامات اعتمادساز نسبت به ایران انجام دهد. صفحات مخرب و غیرسازنده دولت آمریکا علیه ایران عدیده است و تاریخ مناسبات دو کشور به ویژه در طول بیش از ۴۴ سال بعد از انقلاب، مملو از اقدامات مخرب و ضد ایرانی دولت آمریکاست. دولت آمریکا باید این اقدامات مخرب را جبران کند و پاسخگو باشد. دولت آمریکا باید پاسخگوی مفاد صوتی که منتشر شده باشد.

* محکومیت تحریم خبرگزاری فارس، تسنیم و پرس تی وی

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌ها رسانه‌های ایرانی از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم از سوی آمریکا و اقدامات واکنشی ایران عنوان کرد: در مورد تحریم‌ها همواره اعلام کردیم اقدام متناسب و متقابل را انجام خواهیم داد. آمریکا اعتیاد به تحریم دارد و مریضی است که باید خود را درمان کند. دیگران کمک کند این مریض از این اعتیاد مزمن شفا یابد.

وی ادامه داد: تحریم رسانه جای تعجب فراوان دارد. مدعی حمایت از آزادی بیان هستند و مدعی حمایت از گردش آزاد اطلاعات هستند ولی رسانه آزاد را در ایران تحریم می‌کنند. اینها مصداق نقض آزادی بیان و نشانگر سیاست مزورانه و منافقانه و یک بام و دو هوای دولت آمریکاست که از یک سو از حقوق بشر و آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات سخن می‌گوید و در عین حال رسانه را تحریم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ممانعت از رساندن صدای ملت و دولت ایران و صدای انقلاب اسلامی همواره در دستورکار دولت‌های غربی از جمله آمریکا بود و این استمرار همان سیاست است و ناشی از نگرانی دولت آمریکا از رسیدن صدای ملت و رسانه‌های ایران به افکار عمومی دنیا است. نشانگر عجز در تحقق سیاست خارجی ضد ایرانی دولت آمریکاست.

کنعانی بیان کرد: این اقدام را محکوم کرده و مجددا از این تریبون این اقدام را محکوم می‌کنیم. این ضدیت با رسانه و گردش آزاد اطلاعات و نشانگر سیاست دوگانه در مواضع اعلامی دولت آمریکا در قبال ملت و رسانه‌های ایران است. 

* حضور ایران در نشست مسکو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حضور ایران در نشست مسکو درباره تحولات افغانستان گفت که به احتمال بسیار زیاد نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در رأس هیأتی در نشست مربوط به افغانستان حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: ایران بارها اعلام کرد که از سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به پیشرفت روند سیاسی در افغانستان استقبال می‌کند و همواره در این چارچوب تلاش‌های لازم ران انجام داده و در نشست‌های منطقه‌ای نیز به صورت جدی و سازنده شرکت کرده است.

 این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه نگاه ایران نسبت به تحولات افغانستان روشن و اعلام شده‌ای است، یادآور شد: در همان چارچوب در نشست آتی افغانستان شرکت خواهیم کرد. درباره پیشرفت روند سیاسی در افغانستان، هم در چارچوب مناسبات دوجانبه و ارتباطی که با مقامات هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان داریم و همچنین ارتباط با کشورهای منطقه، این مشورت‌ها و همکاری‌ها و تبادل نظرها را با جدیت دنبال خواهیم کرد و به این روند ادامه خواهیم داد.

* ایران از پرچمداران حقیقی پاسداشت از حقوق بشر 

وی درباره بیانیه حقوق بشری کشورهای غربی علیه ایران و اظهارات «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران درباره وضعیت حقوق بشر در ایران بیان کرد: ملت ایران به حمایت و دلسوزی کسانی که بیش از چهار دهه علیه ملت ایران جرم و جنایت مرتکب شدند، نیازی ندارد.

کنعانی ادامه داد: اظهارنظر درباره حقوق بشر ملت ایران همزمان با میزبانی از سرکرده  و اعضای فرقه تروریستی منافقین که قاتلان بیش از ۱۷ هزار شهروند و مسؤولان و ... ایران هستند، واقعا مضحک بود. در ارتباط با حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران به اصول انسانی و اخلاقی در سیاست خارجی و داخلی پایبند است. اگر ایران بیش از ۴۰ سال در مقابل توطئه‌های روزانه آمریکا و متحدان آن ایستادگی کرده، به پشتوانه حمایت و همراهی این ملت از نظام و دولت بوده است. آنها چطور مدعی حمایت از ملت ایران هستند؟

وی خاطرنشان کرد: اگر ایران از گردنه‌های سخت محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی، خیزش مسلحانه گروهک‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی منافقین و تجزیه طلبان و تحریم‌های ظالمانه و فشارهای حداکثری عبور کرده به پشتوانه همین ملت است که آمریکا و اروپا چند دهه متمادی علیه آنها جرم و جنایت مرتکب شده و هم اکنون سنگ حمایت از آنها را به سینه می‌زنند. این یک دوگانگی آشکار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: ایران برای حقوق بشر جایگاه ویژه و بالایی قائل است. ایران از پرچمداران حقیقی پاسداشت از حقوق بشر است و در عین حال استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را هرگز برنمی‌تابد.

کنعانی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی بدانند با شعارهای پر زرق و برق نگاه ملت‌های جهان به ماهیت غیراخلاقی و غیرانسانی و ضدحقوق بشری سیاست خارجی اروپا و آمریکا و به ویژه آنها که سابقه استعماری دارند، تغییر نخواهد کرد. آنچه امروز در تعداد قابل توجهی در کشورهای جهان از جمله آفریقا می‌بینیم، پژواک واقعی ملت‌ها به واقعیت استعماری، غیراخلاقی و ضد بشری کشورهای غربی است که در طول سالیان متمادی علیه ملت‌های مختلف جهان اقدام کرده و سیاست‌های ضد حقوق بشری اعمال کردند.

وی افزود: ملت‌های جهان سرکوب شهروندان همین کشورها در خیابان‌هایشان را می‌بینند. به کارگیری مشت آهنین همین دسته از دولت‌ها علیه شهروندان معترض خود و شلیک مستقیم از فاصله نزدیک توسط نظامیان این کشورها علیه شهروندانشان از جمله زنان در خیابان‌های اروپا و آمریکا دیدند و همزمان می‌بینند.

کنعانی ادامه داد: ملت‌های مختلف دنیا و ملت ایران این رفتارها را می‌بینند و نسبت به این رفتارها قضاوت می‌کنند. ملت‌های جهان حمایت روزمره آمریکا و کشورهای مدعی حقوق بشر از جنایات روزمره رژیم کودک کش صهیونیستی می‌بینند و نسبت به آن قضاوت می‌کنند. بهتر است از اظهارنظر درباره دیگران دست بردارند. این تعداد بیانیه‌ای که کشورهای اروپایی و آمریکا منتشر کردند،‌ نگاهی به عملکرد خودشان بیندازند.

وی گفت: دست از قضاوت دیگران بردارند از تاریخ گذشته و عملکرد فعلی خود در ارتباط با ملت‌ها از جمله در مورد ملت مظلوم فلسطین شرم کنند. این همه بیانیه و موضع گیری درباره موضوع داخلی ایران صورت گرفت، در حالی که در خیابان‌های خود روزانه مرتکب جرم و جنایت می‌شوند و در فلسطین از جنایات صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند و در عین حال پرچم حقوق بشر به دست می‌گیرند و خودشان را پرچمدار حمایت از حقوق بشر می‌دانند. 

* رایزنان بازرگانی 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره افزایش رایزنان بازرگانی در کشورهای دیگر بیان کرد: همکاری خوبی بین دستگاه دیپلماسی و وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برقرار است. بر مبنای اطلاعاتی که دارم گمان می‌کنم، راجع به ۳۰ کشور هدفگذاری شده بود که رایزنان بازرگانی مستقر شوند. تاکنون بین ۱۷ تا ۲۰ نفر از رایزنان تعیین و در حوزه‌های ماموریت مستقر شدند و در حال انجام فعالیت هستند. در تعداد باقیمانده کشورهای هدفگذاری شده این روند در حال انجام است. مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همکاری و مشورت خوبی بین دستگاه دیپلماسی و این ارگان‌ها وجود دارد. 

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که چارچوب‌های فنی و حقوقی روند موضوع میدان نفتی و گازی آرش پیگیری می‌شود.

*  به دنبال محدود کردن همکاری‌های خود با آژانس نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه ایران در خصوص بازرسان آژانس اظهار داشت: ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌های خود با آژانس نیست و اعلام کرد مخالف سوءاستفاده سیاسی از آژانس برای پیگیری اهداف سیاسی نامشروع است. ایران به همکاری‌های سازنده خود با آژانس ادامه خواهد داد.

* دیدار رئیسی با نخست‌وزیر ژاپن در نیویورک؟

کنعانی درباره دیدار رئیسی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک گفت: احتمال این دیدار است و در صورت حضور مقام ژاپنی در نیویورک ممکن است این دیدار انجام شود. مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی است برای انجام و دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه بین کشورهایی که علاقه‌مند به تبادل نظر و دیدار هستند. 

* حضور اشغالگرانه آمریکا در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره گمانه زنی‌ برای تأسیس نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در شرق فرات گفت: اطلاعی در این رابطه ندارم. حضور آمریکا در آنجا اشغالگرانه است و هیچ فعل و انفعال سیاسی و نظامی در سرزمین سوریه نمی‌تواند بدون نظر، موافقت و هماهنگی با دولت سوریه صورت بگیرد. تحرکات نظامی و سیاسی آمریکا در داخل خاک سوریه با توجه به اینکه دولت سوریه خواهان خروج این نیروهاست، حضور غیرقانونی و اشغالگرانه است.

* تبادل زندانیان بین ایران و ترکیه

وی درباره تبادل زندانیان بین ایران و ترکیه که سؤال خبرنگاری بود اظهار داشت: خبر بروز شده‌ای در این خصوص ندارم، ولی گفت‌وگوها در حوزه قضایی و کنسولی و هم در نشست وزرای خارجه دو کشور در این خصوص انجام شده است. در چارچوب مناسبات خوب دو کشور در این زمینه می‌توانیم شاهد پیشرفت‌ها و تحقق هدفگذاری‌های انجام شده برای آزادی زندانیان و تبادل زندانیان باشیم، ولی اطلاع بروز شده‌ای اکنون از این مورد ندارم.

* طرح ایران برای خروج ترکیه از سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره طرح ایران برای خروج ترکیه از سوریه که از سوی امیرعبداللهیان بیان شد، اظهار داشت: حل و فصل اختلافات و مشکلات بین سوریه و ترکیه همواره مدنظر ایران بوده است. ایران معتقد است که اختلافات بین دو کشور باید در چارچوب گفت‌وگوهای سیاسی و روند سیاسی حل و فصل شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: ایران علاقه ‌مند است با کمک به رفع این اختلافات زمینه از سرگیری روابط رسمی دو کشور را فراهم کند. رفع نگرانی‌های امنیتی دو کشور باید رفع شود و رفع آنها در چارچوب گفت‌وگوهای سیاسی باید صورت بگیرد. در نشست‌های دوجانبه با مقامات دو کشور ایده‌هایی مطرح شده و این روند را تا حصول نتایج مطلوب ادامه خواهیم داد.

* حضور رئیسی در نیویورک

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: حضور رئیس جمهور در نیویورک حضور سطح عالی ایران در نشست سالانه مجمع عمومی است. در چارچوب دیپلماسی سطح عالی و دیپلماسی سران خوشبین هستیم گفت‌وگوهای رئیس جمهور با همتایان در حاشیه این نشست فرصتی برای بررسی نتایج حاصله از توافقات انجام شده با کشورها باشد. 

* همکاری با آژانس ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری با آژانس نیز گفت: همکاری با آژانس ادامه خواهد یافت و اقدام اخیر ایران واکنشی به اقدام غیرسازنده سه کشور اروپایی و سوءاستفاده سیاسی از آژانس برای اعمال فشارها علیه ایران بود. 

* اروپا را در مناسبات دوجانبه خود هیچگاه حذف نکردیم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط با اروپا گفت: روابط دوجانبه مسیر دوطرفه است. ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای مختلف الا کشور خاص هیچ محدودیتی قائل نیست. اروپا را در مناسبات دوجانبه خود هیچگاه حذف نکردیم. روابط در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با همه کشورهایی که علاقه‌مند هستند با ایران رابطه داشته باشند ادامه خواهد یافت. اگر اروپا به این دو اصل توجه کند و به آن احترام بگذارد. ایران برای گسترش روابط با اروپا هیچ محدودیتی قائل نیست به ویژه در حوزه‌های همکاری‌های تجاری و اقتصادی. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    8 0
    حالا که دیگه رسما اینجوری مذاکره روشروع کردیم وجاسوس درقبال ارز میره باید سهم هرایرونی روبدین به هرایرانی از8میلیارددلار6میلیون تومان پول میرسه
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      0 1
      پمادبمال منافق
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    5 0
    ربای یه ماه این حکومت تو تمام بانکاش واشرافیت وسهمیه بگیری شون هم نمیشه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    2 0
    اینقدرحق خورده شده اینم روش
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    3 0
    هر چی خودشون وبچه هاشون کوفت کردن وانداختند تقصیرامریکا وطبکارم هستند کافیه باید بدن مردم خود کنعانی هم گفت ایران دیگه ارزیادی توخارج ازکشورنداره
  • NL ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    4 0
    حالا باید دید التماس های این ایرانی ها برای ماندن در آمریکا را .خخخخخ
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      0 0
      مسخره
  • DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    خوش بحال حماس ، حزب الله و نصرالله ، حوثی ها و حشدالشعبی و بقیه حقوق بگیران شبه نظامی .. پولهای بی زبان ملت
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    1 0
    البته دوتاشون گفتن ما جامون خوبه همینجا می مونیم خخخخ موندن آمریکا ها نیومدن ایران وای خدا خخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس