العربی الجدید: ایران برای بررسی اجرای توافق امنیتی به عراق هیأت نظامی اعزام می‌کند

یک منبع نظامی عراقی به «العربی الجدید» گفت ایران برای بررسی اجرای توافق امنیتی با بغداد و اطمینان از برچیده شدن مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب به‌زودی به عراق هیأت نظامی اعزام می‌کند.

به گزارش مشرق، منبعی عراقی، امروز (چهارشنبه)، در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند کمیته‌ای امنیتی-نظامی از ایران برای اطلاع از اجرای توافق امنیتی با بغداد به‌زودی عازم منطقه کردستان در شمال عراق خواهند شد.

منبع مذکور که یکی از مقامات فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق است، به العربی الجدید گفت مقامات نظامی ایرانی از مناطقی بازدید خواهند کرد که پیشتر اردوگاه‌های مخالفان کُرد (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) در آنجا مستقر بوده‌اند.

به گفته این منبع که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، کمیته ایرانی همچنین با مقامات دولت کردستان عراق و مسئولان دولت مرکزی برای تکمیل اجرای توافق امنیتی بخصوص بند مربوط به تحویل تروریست‌های تحت‌تعقیب به ایران دیدار خواهد داشت.

این منبع می‌گوید که اجرای این بند هنوز از سوی دولت عراق به مرحله قطعیت نرسیده و سازمان ملل نیز تحویل این افراد را نمی‌پذیرد.

او در عین حال توضیح داد: «عراق به مسئله دور کردن اردوگاه‌های مخالفان ایرانی کُرد (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب) و خلع سلاح آن‌ها پایبند بوده و در حال حاضر با هماهنگی سازمان ملل متحد در تلاش برای ساخت اردوگاه برای آن‌هاست».

حدود شش ماه پیش در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.

بغداد، اواخر ماه گذشته، اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و آن‌ها خلع سلاح شده‌اند.

حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، به کرات با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شده و در این مدت هم چند بار مقر این گروهک‌ها را سپاه پاسداران هدف قرار داده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هم به دولت مرکزی عراق و هم به مقامات کردستان در این مدت اعلام کردند تحرک این گروهک‌ها و اقدامات مسلحانه و تجزیه‌طلبانه آن‌ها از مبدأ کردستان را برنمی‌تابند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس