کد خبر 1526655
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
آرامش به بازار مرغ بازگشت

دست‌اندرکاران صنعت طیور می‌گویند با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد در ارتباط با واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و افزایش جوجه‌ریزی‌ها، تولید مرغ مازاد بر نیاز کشور بوده و این بازار به آرامش رسیده است.

به گزارش مشرق، بنابر آمار اعلامی روند جوجه‌ریزی از ابتدای اردیبهشت همراه با واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار افزایشی بود که این موضوع در کنار بازگشت واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه تولید و واردات مرغ زمینه را برای ایجاد آرامش و تعادل در بازار مرغ فراهم کرد.

علی رغم آنکه قیمت مرغ در ماه های اخیر به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود، اما با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در شرایط کنونی به کمتر از نرخ مصوب رسیده است.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی مرغ در مغازه ها ۷۰ تا ۷۳ هزار تومان است که با روند جوجه ریزی ها، بسیاری از کارشناسان صنعت طیور اذعان می کنند که در صورت عدم ورود پشتیبانی به امر خرید، قیمت مرغ بازهم کاهشی خواهد بود.

با وجود پتانسیل صنعت مرغداری ایران در سنوات گذشته جایگاه هفتم تولید در دنیا را به خود اختصاص داده بود که در شرایط کنونی با اعمال حمایت لازم در هیچ مقطعی از سال نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم، بلکه امکان صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ مازاد به بازارهای هدف وجود دارد.

در همین رابطه چندی پیش نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: با جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه، نیاز بازار مرغ به طور قطعی تامین می شود.

نیکبخت می گوید: میزان جوجه ریزی های اخیر در ۱۲ ماه گذشته بی سابقه است و دغدغه وزارت جهاد تامین به موقع نهاده و بالابردن سقف جوجه ریزی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز برای جمعیت ۸۶ میلیونی امکان اینکه تمامی نیازها از بیرون تامین شود، وجود ندارد. به همین خاطر اساس کار خود را بر تولید داخل گذاشته ایم.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور مورد نیاز است، درحالیکه پتانسیل و ظرفیت صنعت از ۳ میلیون تن هم فراتر می رود.

مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر آمار در تیر ۱۳۲ میلیون قطعه و مرداد ۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است و پیش بینی می شود که در شهریور به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد.

به گفته او، با توجه به افزایش جوجه ریزی از پشتیبانی امور دام تقاضا شده که مرغ مازاد را از سطح بازار جمع آوری کنند تا شاهد کاهش قیمت نباشیم چراکه استمرار زیان مرغداران منجر به کاهش جوجه ریزی می شود.

ابراهیمی ادامه داد: در شرایط کنونی پشتیبانی امور دام بصورت جدی باید وارد بازار شود و همواره اقدام به جمع آوری و ذخیره سازی مرغ از سطح بازار کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران با بیان اینکه پتانسیل صنعت مرغداری بیش از ۳ میلیون تن است، گفت: گرچه آمار رسمی در خصوص سرانه مصرف نداریم، اما طبق آمار اعلامی سرانه مصرف مرغ به ازای هر نفر ۲۴ تا ۲۵ کیلوست که براین اساس مصرف سالانه مرغ ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

به گفته او، گرچه در خصوص تولید مرغ گوشتی تنها از لحاظ تامین جوجه و نهاده دامی وابستگی داریم ، اما با تامین و تدارک به موقع نهاده نه تنها در هیچ مقطعی نیاز به واردات مرغ نداریم، بلکه پتانسیل صادرات وجود دارد.

ابراهیمی تولید ماهیانه مرغ را ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به سرانه مصرف، ماهانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز است.

او نرخ کنونی هرکیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به مازاد تولید و عرضه، مرغ کماکان کمتر از قیمت تمام شده تولید و مصوب در بازار عرضه می شود.

پتانسیل صادرات حداقل یک میلیون تن مرغ وجود دارد

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بنابر اذعان تشکل و انجمن های تولیدی، جوجه ریزی به بالای ۱۳۰ میلیون قطعه رسیده که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

او قیمت گذاری دستوری را آفت صنعت طیور دانست و افزود: با حذف قیمت گذاری دستوری و تامین به موقع نهاده ها در هیچ مقطعی از سال، بازار مرغ دچار نوسان نخواهد بود.

قاسمی نیاز سالانه مرغ در کشور را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به پتانسیل تولید حداقل ۳ میلیون تن مرغ در کشور و سرانه مصرف، یک میلیون تن تولید مازاد بر نیاز کشور است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با وجود جایگاه کشور در تولید مرغ در دنیا و پتانسیل صادرات نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم، بلکه با برنامه ریزی و تامین نهاده دامی امکان صادرات مازاد به بازارهای هدف وجود دارد.

مازاد جوجه ریزی عامل اصلی ارزانی قیمت مرغ

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان و در برخی مغازه ها حداکثر ۷۸ هزار تومان عرضه شود.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی شهریور به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

یوسف خانی حداکثر جوجه ریزی ماهانه و نیاز کشور را ۱۰۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: بنابر جوجه ریزی صورت گرفته، استحصال گوشت مرغ ۴۰ هزارتن مازاد بر نیاز کشور است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با توجه به واردات مرغ و ذخیره سازی در انبارها، کمبودی در عرضه نداریم.

او ادامه داد: با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، در صورت حمایت از مرغداران و تامین به موقع نهاده های دامی نه تنها نیازی به واردات مرغ نداریم، بلکه پتانسیل صادرات وجود دارد.

یوسف خانی گفت: با توجه به مازاد عرضه در برابر تقاضا، نرخ کنونی مرغ به کمتر از قیمت مصوب در بازار رسیده است که بنابر جوجه ریزی صورت گرفته پیش بینی می شود که تا پایان مهر ماه قیمت مرغ نوسانی نداشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ابراهیم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    4 0
    دزدی و تقلب تو مرغ فروشی ها یه مساله عادی شده.کیلویی صد تومن میافته.یه هفته است شکایت کردم 124 فعلا که هیچی.بازرسم اومدنی قبلش پولشو میگیره خبر میده اصلاح میکنه نیم ساعت باز روز از نو روزی از نو
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      4 0
      هموطن گرامی هممون سرکاریم
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 1
    مسئولین محترم ثبات یادتان نرود
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    موقتیه
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 0
    میشه این عزیزان آدرس مرغ فروشی که کیلویی 70 تا 73 تومن میده را هم اعلام کنن. مرغ بین 86 تا 100 هزار تومن فروخته میشه. دروغ اگه مالیات داشت دارایی الان آباد شده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس