سند ذرت

وزیر کشاورزی روز گذشته در سفری به استان همدان اعلام کرد که هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان وجود ندارد، در همین ارتباط روابط عمومی دادگستری استان همدان، این اظهارات وزیر جهاد کشاورزی را گزارش ناصحیح دانست.

به گزارش مشرق، در تاریخ ۱۱ شهریور خبری با موضوع «دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان» منتشر شد.

در این خبر عنوان شد، در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد.

با طولانی شدن زمان تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهادهای خارج از استان مانند: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار بوده است، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشد.

به همین دلیل از ۱۳ هزار تن نهاده دامی که در این سیلو نگهداری می‌شد، ۶ هزار تن دچار آلودگی شده که باید فرآوری بر روی آن انجام شود و حدود ۷ هزار تن آن نیز در معرض فساد قرار گرفته که پس از بازدید میدانی اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شد.

اظهار نظر وزیر کشاورزی در مورد نهاده‌های دامی آلوده سیلوهای همدان

بعد از انتشار این خبر در رسانه‌ها و بروز برخی انتقادات نسبت به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، روز گذشته، محمدعلی نیکبخت، وزیر کشاورزی در سفری به استان همدان اعلام کرد: «هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان وجود ندارد.»

نیکبخت با بیان اینکه: استان همدان، پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور است و حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می‌شود، اظهار کرد: این ذرت در بهمن ۱۴۰۱ تخلیه شده که گواهی بهداشت از بندر و تایید سازمان استاندارد و دامپزشکی دارد و اگر مشکلی داشت از مبدا اجازه بارگیری داده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه حجم این ذرت ۲۱ هزار تن بوده و ۳ هزار تن هم از قبل داخل انبار موجود بوده که مشکلی نداشته و پیش از بارگیری و فروش هم در محل نمونه برداری می‌شود و هیچ‌گونه، آفت و آلودگی نداشته است، افزود: از بهمن و اسفند ۱۴۰۱ توزیع آن انجام شده و تاکنون در حال تخلیه بوده که در حین تخلیه فروخته شده و مالک آن مردم هستند. در حال حاضر تنها ۳۰۰۰ تن باقی مانده است، من اطمینان می‌دهم محموله‌های بارگیری شده دارای گواهی سلامت و کاملا بهداشتی بوده است.

پس از اظهارات وزیر کشاورزی در مورد آلوده نبودن ذرت‌های همدان، روابط عمومی دادگستری استان همدان مستندات مربوط به وجود آلودگی نهاده‌های دامی ذخیره شده در اسدآباد را منتشر کرد.

روابط عمومی دادگستری استان همدان ضمن ناصحیح خواندن اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، گزارش اعلام شده در مورد وضعیت نامناسب ذرت‌های موجود در اسدآباد همدان را نتیجه، جمع‌بندی و اجماع نظر گزارش مراکز تخصصی و مراجع نظارتی متعدد و سپس بررسی اسناد و حضور نظارتی میدانی مسئولان دادگستری استان همدان در محل دپوی نهاده‌های استراتژیک دانست و اعلام کرد: پس از اعلام مراجع نظارتی و همچنین مراکز تخصصی، موضوع در دستور کار ویژه دادگستری جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال قرار گرفت.

روابط عمومی دادگستری همدان افزوده است: غیر از بازدید نظارتی میدانی انجام شده که همه اطراف موضوع در آن بررسی شده است بررسی اسناد موجود در سوابق این پرونده نشان می‌دهد از شروع سال ۱۴۰۲ نهادهای مختلفی در استان از جمله اداره کل دامپزشکی استان همدان و شرکت سهامی پشتیبانی دام کشور که هر دو زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند در نامه‌های متعددی نسبت به آلوده شدن ذرت‌های موجود در سیلوی شماره ۶ انبار اسدآباد همدان هشدار داده بودند.

وجود مشکل ارگانولپتیکی در نهاده‌های ذخیره شده طبق گزارش اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد

مشکل ارگانولپتیکی نهاده‌های ذخیره شده در زرین سیلو به تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ برمی‌گشته است در جایی که رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در نامه‌ای خطاب به اداره کل دامپزشکی استان همدان عنوان می‌کند: محموله ذرت از لحاظ ارگانولپتیکی نامناسب تشخیص داده شده است.

ذرت‌های آلوده؛ اسنادی که قوه قضائیه از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرد

نارضایتی مشتریان از کیفیت ذرت دریافتی از سیلو

در نمونه دیگر، نامه‌های صادر شده از سوی شرکت سهامی پشتیبانی امور دام استان همدان در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ یعنی بیش از ۴ ماه پیش، درباره نتیجه آزمایش نمونه‌های محصولات ذرت موجود در زرین سیلو اسدآباد عنوان می‌شود: مشتریان معرفی شده به سیلو، از کیفیت محصولات تحویلی ناراضی هستند و در موارد متعدد از تحویل محصولات موجود در سیلو خودداری می‌کنند.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

فروش ذرت و جو به زیر قیمت به دلیل عدم شرایط نگهداری طولانی مدت

بررسی بیشتر نامه‌های موجود نشان می‌دهد در نامه تاریخ ۳۱ خرداد ماه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام استان همدان، نرخ جدید نهاده‌ها خطاب به سرپرست پشتیبانی امور دام استان اعلام می‌شود که در تبصره شماره ۲ آن عنوان شده قیمت‌های اعلام شده صرفا برای ذرت و جو دامی است که شرایط نگه‌داری طولانی مدت ندارند.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

درخواست اداره کل دامپزشکی همدان مبنی بر اخذ دستور قضایی به دلیل عدم همکاری متصدی سیلوی اسدآباد

اداره کل دامپزشکی استان همدان در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ خطاب به اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد موضوع عدم همکاری مسئولان حاضر در شرکت زرین سیلو برای انجام آزمایش و نمونه‌برداری از نهاده‌های موجود در کندوهای این شرکت را مطرح و از اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد می‌خواهد برای انجام نمونه برداری و انجام آزمایش روی نهاده‌ها دستور قضایی اخذ کند.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

درخواست توقیف محموله یکی از کندوهای اسدآباد از سوی اداره دامپزشکی به دادستانی

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ در نامه‌ای به دادستان شهرستان اسدآباد درخواست توقیف محموله ذرت کندوی شماره ۶ شرکت زرین سیلو اسدآباد را مطرح می‌کند.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند



یک روز بعد یعنی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ مدیر کل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور در نامه‌ای موضوع دستور توقیف ذرت کندوی شماره ۶ را رسما به معاون بازرگانی داخلی اعلام می‌کند.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

نظر اداره دامپزشکی استان همدان در مورد وجود کپک و قارچ بیش از حد مجاز در کندوی شماره ۶ اسدآباد

اداره کل دامپزشکی استان همدان در نامه‌ای به شرکت پشتیبانی امور دام استان همدان که هر دو زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند، در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ از وجود کپک و قارچ بیش از حد مجاز در کندوی شماره ۶ انبار اسدآباد خبر می‌دهد که در نامه‌های دیگر حجم این انبار نزدیک به ۶ هزار تن عنوان شده است.

همچنین در این نامه عنوان شده است نهاده دامی موجود در دو کندوی دیگر یعنی کندوی ۴ و ۵ باید حداکثر ظرف مدت ۲ ماه مورد استفاده قرار گیرند.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

نامه اداره کل دامپزشکی استان همدان به رئیس دادگستری همدان مبنی بر وجود آلودگی در محموله

اداره کل دامپزشکی استان همدان در اول شهریور ۱۴۰۲ در نامه‌ای رسمی به رئیس کل دادگستری استان همدان در مواد ۱-۶ و ۲-۶ می‌گوید: بر اساس نتایج آزمایشگاهی و ویژگی‌های ظاهری محموله کندوی شماره ۴ و ۵ باید حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به مصرف سریع برسد و در مورد دیگر در رابطه با کندوی شماره ۶ با توجه به نتایج جوابیه آزمایش کپک و قارچ موجود در محموله را بیش از حد مجاز عنوان کرده و می‌نویسد محموله موجود جهت سالم‌سازی صرفا به روش پلیت یا اکسترود در کارخانه‌جات تهیه خوراک آماده دام و طیور استان مورد استفاده قرار گیرد و حتی اجازه مصرف در دامداری‌ها و مرغداری‌ها قبل از سالم‌سازی را صادر نمی‌کند. در این نامه علاوه بر موارد فوق ارسال محموله به خارج از استان به صورت تلویحی ممنوع اعلام می‌شود.

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی/ آقای وزیر دو نهاد زیرمجموعه شما بارها در مورد مشکلات نهاده‌های دامی سیلوی اسدآباد نامه زده بودند

با توجه به مستندات فوق باید عنوان کرد یا وزیر کشاورزی به نامه‌ها و گزارش‌های موجود دسترسی نداشته یا اینکه در حال بیان موضوع به نحو دیگری است.

با توصیف وزیر جهاد کشاورزی از سالم بودن تمام ذخیره‌های ذرت موجود در استان همدان این سوال پیش می‌آید که در صورت عدم ورود قوه قضاییه و همکاری با اداره کل دامپزشکی استان همدان، برای نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم و دستور به فوریت در تعیین تکلیف نهاده‌های دامی، آیا خطر ورود نهاده‌های دامی آلوده به دامداری‌ها و مرغ‌داری‌ها رفع می‌شد؟ آیا اقدامات لازم برای تعیین تکلیف این نهاده‌ها به سرعت و با قید فوریت انجام می‌شد؟

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 1
    سونامی سرطان، به زیر ۴۰ سال رسیده است، نازایی افزایش پیدا کرده، بیماری های گوارشی همچنین، امید به زندگی کاهش پیدا کرده؟ ... حوصله تیتر ندارم ...... مفصر ؟ بی نهایت چرا؟
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 0
      البته نهاده های فاسد شده مربوط به حیوانات هست
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      0 0
      عمده بیماری ها به دلیل افزودن مکمل شیمیایی به نان و مصرف محصولات تراریخته
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      0 0
      وزیر کشور باید شلنگ رو بگیره سمت کل سازمان کشاورزی و کل مدیران و پرسنل این وزارت را اخراج و پاکسازی کند چون اینها کارشان را بدرستی انجام نمیدهند سالهاست که کارشان را درست انجام نمیدهند
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    6 2
    فرصت داشتیم دنیایی بهترباسیاق دینی برای مردممون بسازیم حیف که بامنیت وحرافی ورباوسهمیه بگیری نابودشد
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      2 5
      با خوش رقصی برا ملکه علیا حضرت بریتانیا کبیر نابود شد
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 0
    مشرق، دستزسی دارید به دوستان بگید، وقتی یک سیلو پر، شد با تاریخ و مشخصات یک تابلو حلو سیلو نصب کنن مه حداقل همه ببین از چه زمانی محموله داخل سیلو مونده. نکته بعد چند ساله نهادهای دامی و غلات در تخلیه و بارگیری با هرج و مرج و... روبه رو شده، پشت این نابهنجاری دست بیگانه هست یا خاندان، مدلل و افراشته که غلات ایران دستشونه؟!
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 0
    من میگویم این درخت از ریشه کرم زده است
  • علی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 0
    الان وزیری که یه برنامه خبری پر مخاطب مثل آب خردن دروغ تحویل مردم میده چیکار باید کرد؟کاش این بنده خدا ها مدونستن دروغگو دشمن خداست.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    1 0
    نفت برای دولت و ملت است نفت برای حقوق نجومی و پاداش انچنانی و تبعیض و ایجاد تفرقه نیست . افراط و تفریط چقدر اخه
  • حسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    1 0
    ماتاکی چوب این عدم مدیریت را باید بخوریم بابادادما گوش فلک رو کرکرده چرا مقصری وجود نداره تاکی بدبختی
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 1
    اگه سرطانی هم هست مال مصرف الان نیست چون این بیماری چندین ساله بعد خودشو نشون میده باید در جای دیگه دنبالش بگردید در 8سال دولت تزویر و دروغ وخائن .
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    1 0
    وزارت جهاد کشاورزی فاقد نیروهای کارآمد و متعهد در مدیریت و بدنه ی خود میباشد،سوء مدیریت و عدم نظارت بر عملکرد این وزارتخانه بسیار ضعیف است
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    1 0
    سالهای سال است کشاورزهاب بیچاره و مردم به تبع آن به دلیل بی لیلقتی،فساد و رانت و ارتشاء گسترده در جهاد کشاورزی امان مردم را بریده این خصوصا از زمانی که قانون منع زمینهای کشاورزی و تشخیص آن به این وزارت خانه محول شده که قصه ی غم انگیز شده است،تعجل اوره که به فساد و ارتشاء های این وزارتخانه بی توجهی میشود.مسولین کجا سرشون گرمه که ....
  • یحیی IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    خدایی دست خط مسئول رو ؟ معلومه که حتی مشقهاشم خودش نمینوشته تازه اگه مدرسه رفته باشه؟.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس