مرغ

تعادل بازار مرغ طی ماه‌های اخیر ۱۳۰ تا ۱۳۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت که همین امر منجر به ثبات قیمت مرغ در بازار شده است.

به گزارش مشرق، مرغ منبع اصلی پروتئین در کشورمان است و نرخ آن برای مصرف‌کنندگان مهم است اما با توجه به تغییرات قیمت مواد اولیه، برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب تولید و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مسئولان دولتی و عوامل بیرونی به شدت روی وضعیت تولید و قیمت آن تأثیرگذار است.

تدابیر وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مرغ

با این حال آخرین آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد میزان تولید گوشت طیور در سراسر کشور ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار تن، میزان واردات ۵۳ هزار تن، میزان صادرات ۱۸ هزار تن، میزان عرضه گوشت طیور ۲ میلیون و ۶۲۸ هزار تن، میزان تولید سرانه هر ایرانی ۳۰ کیلو و ۱۵۰ گرم و میزان عرضه سرانه هر ایرانی ۳۰ کیلو و ۹۲۰ گرم بوده است.

در حال حاضر نیز با تدابیر ویژه وزارت جهاد کشاورزی دو ماهی است که بازار محصولات پروتئینی آرامش نسبی را به خود دیده و با ثبات روبه‌رو شده است به طوری که هم اکنون شاهد نزولی شدن قیمت گوشت قرمز و وفور عرضه مرغ در سراسر کشور هستیم.

به طوری که هم‌اکنون با افزایش جوجه‌ریزی در کشورمان شاهد آن هستیم که کمبودی در بازار مرغ احساس نمی‌شود.

به دنبال سقف تولید مرغ هستیم

در همین باره محمد علی نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد که تولید مرغ گرم به سطح مطلوبی رسیده و مشکلی برای تأمین مرغ مورد نیاز بازار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تأمین بموقع نهاده مورد نیاز مرغداران و بالا بردن سقف جوجه‌ریزی در دستورکار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد. هم اکنون نیاز سالانه کشور به مرغ، ۲ تا ۲.۲ میلیون تن برآورد می‌شود که بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود.

قیمت مرغ در بازار

وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین هزینه مرغداران، قیمت مصوب و رسمی برای هر کیلو گرم مرغ را از ۶۳ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان رساند ولی با این حال اواخر تابستان با توجه به گلایه فعالان صنف به‌طور شفاهی و نه رسمی مرغ با قیمت ۷۵ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.

با این حال مشاهدات بازار نشان می‌دهد قیمت این کالای اساسی در خرده فروشی‌ها با قیمت ۷۶ تا ۸۳ هزار تومان است و این قیمت‌ها همچنان ثابت مانده و به نظر می‌رسد با توجه به گذشتن جوجه‌ریزی از مرز ۱۳۰ میلیون قطعه باید شاهد تداوم ثبات قیمت مرغ در بازار و مملو شدن انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام از این محصول باشیم.

این در حالی است که کاهش قابل توجه جوجه‌ریزی در اواخر سال گذشته قیمت مرغ را در چهارماهه نخست سال‌جاری در خرده فروشی‌ها به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز برده بود و شاهد کمبود عرضه این کالا در بازار بودیم. با این حال از مرداد ماه سال‌جاری و با رسیدن جوجه‌ریزی به ۱۳۰ میلیون قطعه و واردات تخم مرغ نطفه‌دار، قیمت در بازار کاهشی شد.

افزایش واردات نهاده برای رشد تولید مرغ

طی ماه‌های اخیر تأمین خوراک دام و طیور هم روند بهتری به خود گرفته که پیش از این با کمبود و گرانی آن در بازار مشکلاتی را برای مرغداران ایجاد کرده بود و تولید را برای آنها پر هزینه ساخته بود.

به همین دلیل وزارت جهادکشاورزی با واردات نهاده‌های دامی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی رشدی حدوداً ۴۰ درصدی و از نظر ارزشی رشدی ۳۵ درصدی داشته است.

براساس آمار گمرک کشورمان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار به کشورمان وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۵ میلیون و یک هزار تن نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشدی حدوداً ۲ میلیون تنی نهاده دامی است.

خزان قیمت مرغ در بازار

بازار مرغ به تعادل رسید

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر، بازار مرغ به تعادل و ثبات رسیده است.

علی ابراهیمی از تعادل بازار مرغ خبر داد و گفت: طی ماه‌های اخیر ۱۳۰ تا ۱۳۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت که همین امر منجر به ثبات قیمت مرغ در بازار شده است.

وی با بیان اینکه ماهانه ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور است، افزود: بنابر برنامه وزارت جهاد کشاورزی، ماهانه باید ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گیرد که در صورت تحقق این امر تعدادی از مرغداران از چرخه تولید خارج می‌شوند.

ابراهیمی علت ثبات قیمت گوشت مرغ در ماه‌های اخیر را افزایش جوجه‌ریزی بین ۱۳۰ تا ۱۳۶ میلیون قطعه در تیر و مردادماه و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه دانست و ادامه داد: اگر روند جوجه‌ریزی به این شکل ادامه پیدا کند نه‌تنها کمبودی در بازار نخواهیم داشت، بلکه می‌توانیم بخشی از مرغ تولیدی کشور را توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور جهت ذخیره‌سازی داشته باشیم.

وی گفت: از خرداد ماه امسال به منظور تنظیم بازار این محصول، ماهانه یک الی سه میلیون قطعه تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه وارد کشور شد، اما با توجه به افت قیمت مرغ زنده و همچنین جوجه یک‌روزه در شهریورماه و مهرماه واردات متوقف شده است که در صورت نیاز برای ماه‌های آینده دوباره از سرگرفته می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه کرد: از مهرماه استان‌های گرمسیر نیز به‌دلیل خنک‌تر شدن هوا مبادرت به جوجه‌ریزی خواهند کرد و با بهبود وضعیت تأمین نهاده‌های طیور مخصوصاً کنجاله سویا در سامانه بازارگاه، تمایل به جوجه‌ریزی افزایش خواهد یافت. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون مرغ کمتر از نرخ تمام شده در بازار عرضه می‌شود.

توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ در تهران

از طرف دیگر یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از توزیع روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد و گفت: با توجه به روند مناسب تولید، کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به وضعیت مطلوب تولید مرغ گفت: برآوردها حاکی از آن است که روند مناسب جوجه‌ریزی در آبان ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ذخایر مرغ به میزان کافی و مطلوب است، گفت: بنابر آمار ماهانه حداقل ۱۸۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف داخلی مشکلی در توزیع نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    توی دوسال مرغ 16 تومنی رو بردید 75 افتخار هم میکنید؟
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ناکارآمدی و نابهره‌وری در حدیه که با وجود یارانه آب و انرژی و تسهیلاتی که به تولید میدن بازم قیمت تمام شده از بازار جهانی بیشتره
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ولی یارانه ما تغییری نکرده
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    اگر مرغ ارزان نیست گوشت بخورید
  • موریس IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ممنون از تعادل 80 هزار تومنی تون..لطف کردید تا 200 نرسید!ایشالا 200 تومن شد یه ثبات و تعادل اون زمان ایجاد کنید و برای اون هم از الان تشکر میکنیم!
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    فعلا در خزان سفره مردم هستیم در انواع جنگ پیروز شدیم ودر جنگ سفره مردم به خودی ها باختیم
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    با مصرف صدها میلیون مرغ در سال بازم گاو ماهواره میگه : مردم ایران گرسنه ن!! خوب واسه همینه که بهش میگن گاو.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ما که خزانی در قیمت مرغ نمی بینیم بهتر بود می نوشتی خزان سفره ها
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    مشکل اصلی شما خبر گزاری ها و خبر نگارها اینه که تا سر کوچه تون میرید قیمت میگیرید بعد بستش می دید به کل کشور بیا شمال مرغ کیلیویی کمتر از 80 تومن پیدا کردی چلو مرغ مهمون من
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    مرغ ۸۰ تومانی از بی عرضگی مسئولان است
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    6 0
    تویه ماه سی هزارتومان بالارفته سه هزارتومان سقوط کرده
  • !! IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    تثبیت شد ، اما ارزان نشد !!
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    1 0
    یک مقدار هم به وضعیت بورس رسیدگی کنید چرا این بازار رشد نمی کنه وعده های انتخاباتی چی شد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس