آمریکا موشک‌های دوربرد مجهز به بمب خوشه‌ای به اوکراین می‌دهد

چهار مقام آمریکایی گفته‌اند که کاخ سفید در حال بررسی ارسال موشک‌های دوربرد مجهز به بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های غربی گزارش کردند که ایالات متحده برای تأیید ارسال موشک‌های دوربرد مجهز به مهمات خوشه‌ای برای اوکراین آماده می‌شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که واشنگتن برای مدت‌ها از پذیرش درخواست‌های کی‌یف برای ارسال چنین تسلیحاتی امتناع ورزیده است زیرا نگران است که این تسلیحات برای حملاتی درون خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

چهار مقام ارشد آمریکایی روز گذشته (دوشنبه) در حالی که خواستند نام آن‌ها فاش نشود به رویترز گفتند که کاخ سفید به صدور مجوز انتقال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) یا سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه هدایت‌شونده (GMLRS) یا هر دو سامانه به اوکراین نزدیک شده است.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود اما این منابع گفته‌اند که موشک‌ها احتمالاً در محموله‌ تسلیحات بعدی به اوکراین که قرار است این هفته ارسال شود، قرار خواهد گرفت.

ATACMS بردی معادل ۳۰۶ کیلومتر دارد که دوربردترین سامانه موشکی محسوب می‌شود که ایالات متحده تاکنون در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد و این در حالی است که GMLRS قادر است به اهدافی در فاصله ۷۲ کیلومتری حمله کند. هر دو این سامانه‌ها قابلیت مجهز شدن به بمب‌های خوشه‌ای را دارا هستند که پیش از این واشنگتن در بسته‌های تسلیحاتی در اختیار کی‌یف قرار داده است.

مقام‌های اوکراینی در سراسر جنگ این کشور، به طور مکرر خواستار موشک‌های دوربرد بوده‌اند اما تاکنون درخواست‌های آن‌ها با مخالفت روبرو شده است زیرا ایالات متحده تمایلی ندارد با استفاده از این تسلیحات حملاتی در قلمروهای روسیه همچون کریمه صورت گیرد.

پیش‌ از این، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده تصریح کرده بود که ارسال سامانه‌های ATACMS می‌تواند به «جنگ جهانی سوم ختم شود» و تأکید کرده بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «آماده فراهم کردن» این توانمندی برای اوکراین نیست اما به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور آمریکا در ماههای اخیر در این خصصو تغییر رویه داده است.

بر اساس این گزارش، از فوریه ۲۰۲۲، دولت بایدن حدود ۴۴ میلیارد دلار تسلیحات برای کی‌یف به تصویب درآورده است و این علاوه بر میلیاردها دلار کمکی است که در قالب ابتکار عمل کمک امنیتی اوکراین که بودجه دولتی را به پیمانکاران خصوصی اسلحه تخصیص می‌دهد، در اختیار این کشور قرار داده است.

بمب‌های خوشه‌ای حامل مهمات منفجره کوچکتری هستند که معمولاً علیه پرسنل و وسایل نقلیه سبک استفاده می‌شود اما از آن‌جایی که برخی از مهمات پس از شلیک منفجر نمی‌شوند و می‌تواند برای چندین دهه در مناطق درگیری سابق به صورت منفجر نشده باقی بماند و زندگی افراد و غیرنظامیان را در معرض خطر قرار دهد، بیش از ۱۲۰ کشور از جمله اعضای ناتو با ممنوع کردن استفاده از سلاح‌ها موافقت کرده‌اند.

با این‌حال، آمریکا، روسیه و اوکراین این توافق بین‌المللی که استفاده از این تسلیحات را ممنوع می‌کند، به امضا درنیاورده‌اند.

مسکو همواره ارسال سلاح‌های غرب به اوکراین را محکوم می‌کند و گفته است که این اقدام موجب تشدید تنش‌ها در اوکراین و طولانی شدن جنگ اوکراین می‌شود.

جمعه هفته گذشته (۱۷ شهریور ماه)، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه د سازمان ملل هشدار داد که هر اتفاقی ممکن است بیافتد زیرا «هیچ چیز در بحبوحه چنین درگیری نیابتی شدید میان ناتو و روسیه منتفی نیست».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صداقت IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    حالا اگر کشوری دیگر از بمب های خوشه ای استفاده می کرد آمریکا بارها آن را محکوم می کرد. و چندین قطعنامه سازمان ملل هم برای آن صادر می کرد. رسانه های غربی هم بسیار مرثیه سرایی می نمودند.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    به به خیلی عالی درود بر آمریکا
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 1
    روسیه هم باید بمب اتمی در اختیار ایران قرار بده تا امریکا عقب نشینی کنه
    • عمیر IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      1 0
      فعلن تو صف سوخو وایستا تا بعد 😜😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس