آمار کشته‌های درگیری‌ در سودان از ۷ هزار نفر فراتر رفت/ حمله البرهان به اتحادیه آفریقا

فرمانده ارتش و سایر مقامات سودانی، به سیاست‌های اتحادیه آفریقا و سازمان "ایگاد" در قبال این کشور حمله کردند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین امروز یکشنبه اعلام کرد: عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور گفت که نیازی به کمک اتحادیه آفریقا برای حل بحران میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع ندارد. سیاست های این اتحادیه باید اصلاح شود با بتواند به بحرانی که طی پنج ماه گذشته منجر به کشته شدن بیش از هفت هزار سودانی شده است، کمک کند.

البرهان در سخنانی در شهر الدمازین در استان نیل آبی، بشدت از اتحادیه آفریقا و هر نوع نقش احتمالی این نهاد آفریقایی برای یافتن راه حل برای بحران سودان، انتقاد کرد.

وی گفت: برخی سازمان های منطقه ای ما نتوانستند نگاه درستی به این بحران داشته باشند.

فرمانده ارتش سودان افزود: پیام ما به اتحادیه آفریقایی این است که اگر شیوه شما همین است که می بینیم، ما از کمک شما بی نیازیم.

وی در عین حال خواستار اصلاح رویکرد و موضع اتحادیه آفریقا در خصوص درگیری های سودان شد.

البرهان همچنین از گروه چهارجانبه ایگاد (IGAD) متشکل از چهار کشور آفریقایی برای یافتن راه حلی برای بحران سودان، انتقاد کرد و گفت: اگر این گروه نیز از مسیر خود خارج شود، ما سودانی ها خودمان قادر به حل مشکل خود هستیم و نیازی به هیچکس در این خصوص نخواهیم داشت.

وی گفت: ما با صلح مخالف نیستیم و در همین راستا نیز تاکنون به چندین ابتکار عمل در این خصوص، پاسخ مثبت داده ایم که یکی از آنها ابتکار جده با میانجیگری عربستان و آمریکا بود، اما صلحی که ما را به پیش از ۱۵ آوریل برگرداند، پذیرفتنی نیست.

فرمانده ارتش گفت: صلح در سودان زمانی می تواند برقرار شود که کسانی که دنبال تشکیل یک ارتش دیگر و سیطره بر کشور از طریق روشهای نامشروع هستند، از بین بروند.

در همین حالُ وزارت امور خارجه سودان، اظهارات "محمد الحسن" سخنگوی رسمی اتحادیه آفریقایی را محکوم و آن را دارای ادبیاتی نازل عنوان کرد.

وزارت امور خارجه سودان همچنین دیدار "موسی فکی محمد" رئیس اتحادیه آفریقا با "یوسف عزت" مشاور سیاسی محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع را محکوم کرد و آن را بر خلاف اساسنامه اتحادیه آفریقا و عرف حاکم بر آن دانست و گفت که اتحادیه آفریقا جای گروههای تروریستی و شبه نظامیان سرکش و تروریست نیست.

این دیدار خشم مقامات خارطوم به رهبری البرهان را برانگیخته است.

البرهان اخیراً به منظور گفتگو با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر درباره تحولات اوضاع سودان و روابط دوجانبه بین دو کشور، از مصر دیدن کرد. وی همچنین از سودان جنوبی و قطر بازدید کرد که نشانه ای از احتمال افزایش تلاش های دیپلماتیک، برغم عدم وجود هرگونه ابتکار عملی مشخص و اعلام شده ای است.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح چند روز پیش با صدور یک فرمان قانون اساسی، اعلام کرد که نیروی پشتیبانی سریع را به دلیل نقض اهداف، منحل می کند، چرا که این گروه اهداف، مأموریت ها و اصول تأسیس خود را که در قانون نیروهای پشتیبانی سریع سال ۲۰۱۷ آمده است، نقض کرده است.

از سوی دیگر در عرصه میدانی، نبردها در خارطوم و اطراف آن و در منطقه دارفور در غرب کشور متمرکز است و شاهدان عینی گزارش دادند که نبرد بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع روز شنبه در حومه شهر الفاشر، مرکز استان دارفور شمالی متمرکز بوده است.

وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا نیز دو روز پیش اعلام کردند که تصمیماتی علیه دو تن از رهبران ارشد نیروهای پشتیبانی سریع، اتخاذ شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که وزارت خزانه داری، معاون حمدان دقلو، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع را بدلیل نقض حقوق بشر در سودان تحریم کرده است.

بر اساس گزارش روز جمعه سازمان غیردولتی «ACLID»، از ۱۵ آوریل سالجاری میلادی تاکنون بیش از هفت هزار تن جان خود را در درگیری های سودان از دست داده اند البته این سازمان مانند بسیاری دیگر از سازمان های پزشکی و میدانی تاکید می کند که آمار واقعی قربانیان درگیری های ماههای اخیر در سودان بسیار بیش از این رقم است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

طی این مدت نبردهای گاه بسیار سنگین بین دو طرف جریان داشته که تاکنون موجب کشته شدن چند هزار سودانی و آوارگی و ترک دیار حدود سه میلیون نفر دیگر شده است.

ارتش سودان مدعی یکپارچه کردن نیروهای نظامی این کشور برای رفتن به سمت تشکیل نهادهای دموکراتیک و واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی است، اما نیروهای پشتیبانی سریع مدعی است که ارتش سودان مانع تشکیل دولت غیرنظامی شده و روند دموکراتیک در این کشور را به خطر انداخته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس