مذاکرات محرمانه ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در بحرین

منابع مطلع اعلام کردند ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور مذاکرات اعلام نشده ای را در بحرین انجام داده و درباره اعلام اصولی شامل حفظ وحدت کشور و ارتش به توافق رسیده اند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه اعلام کردند فرماندهان ارشد ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان، در اولین مذاکره در این سطح در ماه گذشته میلادی سه بار در بحرین با یکدیگر دیدار کردند.

این پایگاه عربی که دفتر آن در لندن است اعلام کرد: چهار منبع که دو تن از آنها در مذاکرات حضور داشته اند اعلام کردند این دور از مذاکرات برخلاف دوره های قبل، با حضور نمایندگانی از کشورهای عربی و غیر عربی برگزار شده است.

این منابع تأکید کردند: از جمله کشورهای حاضر در این مذاکرات، آمریکا و عربستان سعودی بودند که با وجود تلاش های فراوان برای میانجی گری بین طرفین برای اعلام آتش بس در سودان، پیشرفت چندانی به دست نیاوردند.

به گفته منابع مذکور، «شمس الدین کباشی» جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح سودان به نمایندگی از ارتش و عبدالرحیم دقلو برادر محمد حمدان دقلو «حمیدتی» به نمایندگی از نیروهای واکنش سریع در این مذاکرات حضور داشتند.

یکی از حاضران در این مذاکرات گفت: طرفین درباره اعلام اصولی شامل حفظ وحدت خاک و ارتش سودان به توافق اولیه دست یافتند و قرار است مذاکرات بیشتری برای بررسی آتش بس انجام گیرد. اما هفته گذشته یک نشست برای پیگیری ها به تعویق افتاد.

این در حالی است که منابع محلی در منطقه الفاشر از درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در بخش شمالی این شهر خبر دادند که در جریان آن چند خمپاره به منازل شهروندان اصابت کرد.

این منابع شرایط منطقه را با توجه به توقف فعالیت بیمارستان ها و بازارها و قطع آب و تلفن مصیبت بار توصیف و اعلام کردند: هنوز دهها غیر نظامی در محل درگیری ها، معلق مانده اند.

یک منبع نظامی نیز اعلام کرد ارتش برای عملیات نظامی برای بازپس گیری ایالت الجزیره در مرکز کشور آماده می شود. بخش های گسترده ای از این ایالت در دسامبر گذشته به تصرف نیروهای واکنش سریع درآمد.

عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت سودان اعلام کرد دستور حمله به ارتش و نیروهای مسلح برای حمله گسترده به نیروهای واکنش سریع و بیرون راندن آنها از این منطقه صادر شده است.

در همین رابطه، جنگنده های ارتش سودان اهداف و موقعیت های نیروهای واکنش سریع در ایالت جزیره در شرق شهر ود مدنی را هدف قرار دادند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس