1

در پایان جنگ ۲۰۲۰ قره باغ توافق‌نامه صلح میان دو طرف با وساطت روسیه و ترکیه امضا شد قابل پیش‌بینی بود که توقف درگیری‌ها موقت بوده و در سال‌های بعد احتمال جنگی بزرگ‌تر هم وجود خواهد داشت.

به گزارش مشرق، حدودا از هشت ماه قبل ارتش باکو به بهانه انجام نشدن توافقات معاهده صلح در خصوص ایجاد دسترسی زمینی به منطقه نخجوان(کریدور زنگه زور) اقدام به قطع مسیر ارتباطی گذرگاه لاچین کرد و حدود ۱۲۰هزار سکنه ارمنی منطقه قره‌باغ در آستانه فاجعه انسانی به دلیل قطع تدارکات قرار گرفتند.

روزنامه جام جم نوشت، در روزهای گذشته درگیری‌های پراکنده‌ای میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اطراف لاچین و سایر مرزهای دو کشور رقم خورد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی است با استفاده از پهپادهای رزمی بیرق‌دار یک پست هدایت پهپادهای ارمنی را منهدم کرده است.

یک بار دیگر آتش جنگ در منطقه قفقاز میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان شعله ور شده است. این وضعیت پس از این که در پایان جنگ ۲۰۲۰ قره باغ توافق‌نامه صلح میان دو طرف با وساطت روسیه و ترکیه امضا شد قابل پیش‌بینی بود که توقف درگیری‌ها موقت بوده و در سال‌های بعد احتمال جنگی بزرگ‌تر هم وجود خواهد داشت؛ در پایان جنگ ۲۰۲۰ ارمنستان از مناطقی که خاک رسمی جمهوری آذربایجان محسوب می‌شد، عقب نشینی کرد اما همچنان کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی را در اختیار داشت که از طریق گذرگاه لاچین به خاک اصلی ارمنستان متصل بود.

با این وضعیت تحولات در منطقه قفقاز یک‌بار دیگر در کانون قرار گرفته و بنابراین تحولات منطقه قفقاز به نحوی پیش می‌رود که احتمال وقوع رویدادهای مهم نظیر شکل‌گیری جنگ یا حتی اشغال مناطق جنوبی ارمنستان مطرح است.

همچنین محمد مرندی، کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با اتفاقات اخیر در قفقاز تاکید دارد: ایران هیچ‌گونه تلاشی برای تضعیف حاکمیت ارمنستان را تحمل نخواهد کرد.

مرندی در عین حال افزوده است: راه های ایران به ایروان مسدود نخواهد شد.

ارمنستان در حال تبدیل شدن به کشوری در مدار غرب

اکنون ارمنستان با سرعت زیاد در حال فاصله گرفتن از روسیه و تبدیل شدن به کشوری در مدار غرب است. اظهارات پاشینیان در مورد اشتباه بودن اعتماد به یک کشور در خصوص مسائل امنیتی و نظامی که عملا اشاره به روسیه داشت، مبین چنین نکته‌ای است.

در کنار آن برگزاری رزمایش ۱۰روزه با آمریکا، تحرک دیگری از سوی ایروان محسوب می‌شود که به شدت موجب نگرانی مسکو شده است.

همچنین حضور آنا آکوپیان، همسر نخست وزیر ارمنستان در اوکراین و بازدید از نمایشگاه یادبود کودکان کشته شده در نتیجه مداخله نظامی روسیه نیز پیامی واضح برای مسکو داشت. از سوی دیگر جمهوری آذربایجان به فشارهای سیاسی و نظامی خود سرعت قابل توجهی داده و وزیر آذربایجان تاکید کرده «اگر ارمنستان به رویکرد غیرسازنده خود در پروژه کریدور زنگزور ادامه دهد، باکو برنامه «ب» برای افتتاح این کریدور دارد. »

با توجه به این‌که نقطه قوت اصلی ارتش باکو نسبت به رقیب خود استفاده گسترده از پهپادهای رزمی و انتحاری است، ارتش ارمنستان با سامانه‌های اخلالگر خود اقدام به ایجاد اختلال در عملکرد سامانه‌های GPS در منطقه تماس کرده و این درحالی است که ارتش ارمنستان از زمان جنگ سه سال قبل تاکنون در تلاش برای بهبود وضعیت پدافندی خود و مهار ناوگان پهپادی جمهوری آذربایجان بوده است.

کریدور صهیونیستی، خط قرمز ایران

آیا جنگ سوم قره‌باغ در راه است؟

از سوی دیگر پروازهای متعدد نظامی از باکو به اسرائیل در جریان است و رصد داده‌های هوانوردی آنلاین نشان می‌دهد در روزهای اخیر چند بار هواپیماهای ترابری رزمی ارتش جمهوری آذربایجان اقدام به پرواز به پایگاه‌های نظامی در سرزمین اشغالی کرده‌اند و مجموع این شرایط این سؤال را مطرح می‌کند، آیا جنگ سوم قره‌باغ در راه است؟

در حوزه نظامی شواهد زیادی وجود دارد که جمهوری آذربایجان در حال تشدید آمادگی رزمی خود در منطقه است.

در روزهای اخیر موارد زیادی از فیلم‌های ویدئویی مربوط به جابه‌جایی یگان‌های نظامی و تسلیحات و تجهیزات ارتش آذربایجان و بسیج نیروها و آمادگی رزمی آنها منتشر شده است. اکثر گزارش‌ها از فعالیت شدید نیروی هوایی باکو برای جابه‌جایی ادوات و نیروهای پیاده نظام در مرز ارمنستان حکایت دارد.

به صورت دقیق دو پرواز در روزهای ۱۵ و ۲۹ ماه آگوست و دو پرواز دیگر در روزهای اول و دوم ماه سپتامبر(چند روز پیش و همزمان با آغاز تحرکات ارتش باکو) صورت گرفته و مقصد هر چهار پرواز پایگاه هوایی عوودای اسرائیل در ۶۰ کیلومتری شهر ایلات بوده است.

از سوی دیگر روسیه به‌شدت از تحولات منطقه و حرکت باکو و ایروان به سمت غرب ناراضی است اما ظاهرا با توجه به درگیری در جنگ اوکراین فاقد ابزارهای موثر برای ایفای نقش در منطقه است. به‌نظر می‌رسد تنها راهکار مسکو برای حفظ شرایط موجود، ورود به چالش‌های منطقه از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی باشد.

اهداف باکو

اما در حال حاضر جمهوری آذربایجان چند هدف را از تشدید فشارهای سیاسی و نظامی دنبال می‌کند، اول این‌که از طریق تحرکات نظامی، ایروان را ناگزیر به پذیرش شرایط خود کند. دوم به منظور تصرف کامل قره‌باغ به این منطقه لشکرکشی کند و سوم با هدف ایجاد کریدور جعلی زنگزور به اشغال جنوب ارمنستان بپردازد.

با توجه به آن‌که باکو از حیث نظامی در موقعیت برتری قرار دارد و همچنین از حمایت بازیگران مختلف درمنطقه و غرب نظیر ترکیه، اسرائیل، انگلیس، ناتو و لابی‌های یهود برخوردار است، اگر واکنش جدی ازسوی ایران یا روسیه صورت نگیرد، به احتمال زیاد به اهداف خود می‌رسد.

لیدری انگلیس

حتی ممکن است ارتش ترکیه با ارسال نیرو به نخجوان بکوشد به عملیات آینده باکو کمک کند.

همچنین احتمال دارد که برای مانع شدن از دسترسی سریع زمینی ایران جهت جلوگیری از اشغال استان سیونیک، باکو و آنکارا، استان شمالی آن یعنی استان وایوتس‌جور را برای عملیات انتخاب کنند تا با دوری از مرزهای ایران، حساسیت تهران را تشدید نکنند.

کما این‌که سفر اخیر هاکان فیدان به تهران که با هدف ارزیابی آخرین مواضع تهران درخصوص مسائل منطقه ای به خصوص قفقاز صورت گرفت، حائز اهمیت بود.

گرچه ایران به صراحت در عرصه سیاسی از خطوط قرمز در مورد تغییرناپذیری مرزهای زئوپلتیکی منطقه سخن گفت اما ظاهرا باید پیامی جدی‌تر در عرصه نظامی به باکو، آنکارا و تل‌آویو ارسال شود. به‌خصوص که در پشت پرده، همچنان رد پای پنهان ناتو با لیدری انگلیس کاملا مشهود است.

برگزاری کمیسیون مشترک در باکو

کمیسیون مشترک نظامی ایران و جمهوری آذربایجان امروز در باکو تشکیل می‌شود. پیش از این، سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات و همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه تأکید کرده بود.

وی از آمادگی کامل نیروهای مسلح کشورمان برای شرکت در کمیسیون مشترک نظامی در باکو خبر داده و تصریح کرده بود: ایجاد امنیت و آرامش در مرزهای مشترک فقط با همدلی و وحدت بین کشورهای همسایه امکان‌پذیر است و حضور بیگانگان در منطقه موجب تنش و اختلاف خواهد شد.

در همین چارچوب هیاتی از ستادکل نیروهای مسلح کشورمان به ریاست امیر سرتیپ احدی که سرتیپ سید مهدی فرحی، جانشین وزیردفاع نیز در آن حضور دارد برای تقویت همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور به آذربایجان می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    قابل توجه مسئولین انتصابی : ارمنستان از بس از روسیه کثیف خیانت دید که مجبور شد به دامان غرب پناه ببرد .
  • آرش IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 1
    آتش آذربایجان بالاخره دیر یا زود رخ میده
  • باربد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 1
    ایران باید سریعا ارمنستان رو تجهیز کنه تا آرتساخ رو از نوکران اسرائیل پس بگیره
  • مصطفی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    من فکر می کنم این سرزمین جدا شده از ایران باید دوباره برگرده
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    فعلا شما چرت مرغوب بزنید
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 1
    اگر ایران دخالت نکند منطقه به صلح و آرامش خواهند رسید
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خاندان پهلوی چه بلایی سر ایران آورد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 1
    باکو و ترکیه به زودی انتقام سهامداران بورس را از جمهوری اسلامی خواهند گرفت ..... دیگه مردمی براتون نمونده.... با بورس هم تیر اخر را به مردم زدین
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    13 74
    ایران پول نداره مشکل بورس رو حل کنه و پول مردم رو بعد از 3 سال پس بده ... میخواد وارد جنگ با 4-5 کشور قدرتمند بشه ؟؟؟ ایران قدرت رقابت و جنگ با ترکیه رو نداره
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 2
      ایران میتونه کاباره‌خونه ترکیه رو تبدیل به آوار کنه..
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      اولا تو پول بورستو برو از شیخ حسن بگیر که بهش رای دادی و با بورس بازی سرکارت گذاشت دوما ایران قدرتمند ترین کشور منطقه است ۴ . ۵. کشور قدرتمند که میگی نتیجه توهم تاثیر پذیری امثال تو از شبکه های فارس زبان تحت مدیریت صهیونیستها یا فضای مجازی است بجای توهم، فکر دفاع از عزت و منافع ایران عزیز باش
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      جیگری کجای دنیا پول بر باد رفته در قمار بورس را دولتها متقبل میشوند؟ عارضم خدمت بی سعادتت که ایران چند بار در این دهه اخیر و قبلترش اون قدرتهایی که برای تو قدرتهای بزرگی هستند را گوشمالی داده ولی مغز پوک تو کشش نداره تا بفهمی، افتاد یا ..‌👎🤫
    • باربد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      تورم ترکیه رو خبرداری چنده؟
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 1
      از اشتباهات بزرگ رضا شاه یکی آموزش زبان فارسی به ترکهای آذربایجان بود
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      اونای که ایران صد برابر بدتر از سوریه میخوان غرق در ویرانی و جنگ داخلی و کشت و کشتار باز برنامه دارن برای ایران مظلوم
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      2 4
      دوست عزیز بدان که توی عالم سیاست خط قرمز های زیادی وجود داره اما سیاست مداران باکمی مذاکره و گرفتن امتیاز و........ میتونن به راحتی خط قرمز ها رو جابه جا کنند.
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      مشخصه دوزار سواد بورسی نداری.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      یه موشک بخوره ترکیه هرچی گردشگره الفرار و اونوقت گردشگری میره زیر صفر و اونوقت ترکیه ورشکسته میشه
    • غلام علی مولا IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      ای نادان ایران به همه ای دنیا در 8 سال دفاع مقدس جنگید و همین کار رو در سوریه تکرار کرد من خودم ترکم خود عثمانی تو سوریه چه غلطی کرد که اینجا بخواد بکنه. ای مزدور توف به شرفت
    • مهرداد IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      حقآبه ما از افغانستان رو چرا نمیگی
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      مرگ بر بهائی های نوکر انگلیس
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      8 0
      مرگ بر انگلیس
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      جای تعجب نیست اگر دو کشورک ارمنستان و ج.آذربایجان که بازیچه دست غربی عبری ها شده اند توسط ایران و روسیه به شدت ادب شده و هر دو کشور فسقلی بین ایران و روسیه تقسیم شوند.
    • Sm IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      با توجه به گفته های مقام معظم رهبری که ایران تغییر در ژئوپولتیک منطقه نمی پذیرد ۵ کشور گودرتمند که هیچ ۵۰ تا کشور گودرتمند هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند انشالله آزادی شهر های شیعه باکو از چنگال صهیونیسم
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      ایران و ترکیه و بزرگتر از آن با ناتو در سوریه دست و پنجه کردند: که نتیجه اش همان طور که می بینید شکست خفت بار اردوغان گرجی مدعی دروغین پان تورکیسم است. هر چه اردوغان التماس می کند بشار اسد نمی پذیرد.
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      نگران نباش ایران همین الان هم به اندازه یک جنگ طولانی تجهیزات داره
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      ایران برای یمن و عراق و سوریه پول داره واس آذربایجان و بورس نداره؟!!! همه چی هماهنگه برادر بروطلاودلاربخرسهام چیه
    • فرزند ایران IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      2 0
      جنگیدن که به پول نیس به یک چیز دیگس که همین ۴ ۵ کشور یا ۴۰ ۵۰ کشور ندارن. امتحان کنید
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    18 11
    اگه سیونیک دست باکو بیفته قدم بعدی تجزیه ی ایران هست .... حالا شما به دزدی هاتون از بورس ادامه بدین احمق ها
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      21 3
      بورس که از اسمش معلومه قماره مارو چی میگی که پولمون تو بانک بوده و به پهن تبدیلش کردن
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      18 4
      احمق که فقط تو که داری تند تند از بورس زر میزنی و کامنت میگذاری
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 1
      مغز تو پهن بوده و هست، راستی زمانی که قر کمر با آواز خر برفت و خر برفت می سراییدی باید به این روز هم فکر میکردی
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      بورس یعنی قمار خانمانسوز و باتلاقی که نجات پیدا کردن ازش خیلی خیلی سخته
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      11 0
      تو با طناب فریدون تو چاه رفتی و جواب اعتمادت به جنبش سبز و بنفش را خوردی و حال تلافی سر مملکت خالی می کنی و علیه اقتدار کشورت لجن پراکنی می کنی
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      9 1
      جیک جیک مستونت بود یاد زمستونت نبود ... حالا برو از اصحاب رانت خوار اصلاحات پولتو بگیر
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 0
      اون موقع که هشدار می دادند وارد بورس نشید حبابه می گفتید چشم ندارید سود بردن ما رو ببینید اون موقع احمق بودی گوش نکردی الآن به یکی دیگه می گی احمق بسوز
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      اگه به نفع رفاه ودین مردمه بشه
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      6 0
      مرگ بر حمال های اینترنتی ملکه سَقَط شده انگلیس
  • محمد علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    رجال ایرانی ما باید اهل ذکاوت و زیرکی می بودند و به وسله ترفندهای عاقلانه و زیرکانه خاک ارمنستان را به ایران باز می گرداندند که متاسفانه مثل خیلی مواقع دیگه غفلت کردند . . .
  • علی خان IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ایران باید فورا وارد جنگ بشه . روی اهالی شیعه و ایران دوست اذربایجان هم حساب کنید. از جنگ نترسید . ملت با تمام مشکلات مسائل مهم را درک می کنند و پشتیبانی. خیلی هم خوب میشه . بینی غرب و اسرائیل و ترکیه را در همینجا به خاک می مالیم
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    بورس خیلیا رو بدبخت کرد بکش بیرون طلا و دلار بخر جبران میشه ایشالا
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 0
    کاش نیروهای مسلح کشورمان سر قضیه مرز ایران و ارمنستان چنان اقتداری از خود نشان دهند که دهان بانترک ها را در فضای محازی گ...بگیرم
  • فرهاد IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    16 1
    نخجوان را به ایران محلق کنید، همه چیز درست میشود.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    مطمئن هستم که با توجه به سیاستهای قبلی ایران که ارثیه سخیف از دوران قاجارهست بظاهر شجاعانه حرف وموضع میگیرند اما درمقام عمل پا پس میکشند حکومت مستبد آذربایجان ورسانه های آنان تولید محتوا برعلیه کشور ما میکنند ولی شماها دست روی دست گذاشتید ونه تنها تولید محتوا نمیکنید حتی برپایه اعتقادات واصول خود هم محتوا ایجاد نمیکنید .بیطرفی ایران با یک تجربه تاریخی حربه منطقه وجهان شده است وپی برده اند که کاری ازپیش نمیبرید دلیل عمده آن اینست که هوشمندی لازم نسبت به اتفاقاتی که درخارج ازمرزها شکل میگیره و برسیاست خارجی ما تاثیر منفی میگذاره البته اصلاحات چیها بنوعی درقضیه سبونیک نقش منفی بازی میکنند قبل ازاینکه ازکشور دفاع کنند برسیاستهای ترکیه و سایرین دل بسته اند
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    10 0
    کل فتنه زیر سر اردوغان است.در صورت اتصال ترکیه نخجوان و باکو و دریای خزر به هم نوبت به ترکمنستان هم می رسد یعنی اردوغان در نزدیکی مرزهای شمال شرقی ایران هم جولان خواهد داد
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    6 1
    ارتش ایران وارد ارمنستان میشه ؟
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 1
      تقسیم شدن آذربایجان و ارمنستان بین ایران و روسیه نزدیک است
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    4 1
    ارتش ایران وارد ارمنستان میشه ؟
  • هاشم نبی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 1
    کدام پروژه ی اسرائیل، قره‌باغ خاک آزربايجان هستش و نخجوان و سیونیک خاک آزربايجان هستش و باید دست آزربايجان باشه .زنده باد اسلام و مسلمین لعنت بر ارمنی پرستان خوک صفت
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    از قرار معلوم پاشینیان کشورش رو به غرب و باکو فروخته و حتی جنگ صوری هم با رضایت ایروان است تا اشغال جنوب ارمنستان توسط باکو رو توجیه کنه.یعنی باکو و ایروان دارن در مسیر و خط اسرائیل و غرب قدم بر میدارن.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 1
    به نظر من معضل زنگه زور، با الحاق کردن نخجوان به مام وطن قابل حل است. به این ترتیب هم مشکل ارمنستان حل میشود و هم خیالات ترکیه و آذربایجان راخت می شود. قره باغ را هم بین ارمنستان و آذربایجان تقسیم می کنیم برود پی کارش!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس