لاچین

با ادامه اوضاع بغرنج انسانی در قره‌باغ؛ واشنگتن و بروکسل خواهان بازگشایی گذرگاه لاچین‌ شدند.

به گزارش مشرق، انسداد گذرگاه لاچین در قره باغ طی هفته‌های گذشته، شرایط بغرنج انسانی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است. کاخ سفید نیز به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده نگران وخامت شرایط انسانی در قره‌باغ است. به گفته دولت آمریکا، ساکنان قره‌باغ به‌دلیل مسدود شدن گذرگاه لاچین امکان دریافت دارو و سایر کالاهای ضروری برای یک زندگی عادی را ندارند.

کاخ سفید اعلام کرد در روزهای گذشته تمام تلاش خود را کرده تا کمک‌های بشردوستانه هرچه سریع‌تر به شهروندان قره‌باغ برسد. دولت جو بایدن همچنین در این بیانیه از دولت آذربایجان خواست هرچه سریع‌تر گذرگاه لاچین را برای تردد انسان‌ها و سفرهای تجاری باز کند. ایالات متحده با هشدار به دولت آذربایجان تاکید کرد که زنان و کودکان و شهروندان عادی هیچگاه نباید گروگان اختلاف‌های سیاسی دولت‌ها قرار گیرند.

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، پنجشنبه گذشته در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که باکو به ۳۲ کامیون با محموله‌های بشردوستانه که در ورودی گذرگاه لاچین متوقف شدند، فرصت ورود به قره‌باغ را نداد. او دولت الهام علی‌اف را متهم کرد که به سیاست نسل‌کشی خود علیه ارامنه قره‌باغ ادامه می‌دهد و آن‌ها را از گرسنگی می‌کشد.

پاشینیان تاکید کرد که سیاست اصلی باکو آزادسازی قلمرو قره‌باغ از دست ارامنه است و تا زمانی که به این مهم دست پیدا نکند «همچنان گذرگاه لاچین مسدود می‌ماند.»

در ارتباط با بحران بشردوستانه، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، هم به تازگی پس از دیدار با نمایندگان آذربایجان و ارمنستان و ساکنان ارمنستانی منطقه قره‌باغ، اعلام کرد اتحادیه اروپا بسته پیشنهادی جدیدی برای حل بحران انسانی در قره‌باغ را با مقام‌های جمهوری آذربایجان در میان گذاشته است. میشل به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا خواستار بازگشایی هرچه سریع‌تر گذرگاه لاچین و کمک به انتقال دارو و مواد غذایی به منطقه قره‌باغ است.

رئیس بلژیکی شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۷ کشور اروپایی، تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا هرچه سریع‌تر گفت‌وگوها میان دولت آذربایجان و نمایندگان ارمنستانی ساکنان قره‌باغ شکل بگیرد.

باکو می‌گوید که به‌دلیل حمله‌های مکرر علیه نظامیان و قاچاق سلاح، عبور از گذرگاه لاچین را مسدود کرده است. مقام‌های ارمنستانی این ادعای دولت آذربایجان را رد می‌کنند.

تنش‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با محوریت گذرگاه لاچین درگرفته است. کریدور لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند.

گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خواندند، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، کریدرو لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند را مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ای نبوده و خودروها می‌توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد و این دیوان نیز به نفع ایروان رأی داد.

به گزارش مهر، روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید.

این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 5
    متاسفانه با بی عرضگی محض ما منطقه به تصرف نیروهای اشغال گر اذربایجان در اومد
    • BR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      2 1
      عاذربایجان جعلی وفاشیستی.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    5 0
    پس شما قبول دارین واشنگتن و بروکسل نگران بحران انسانی شدن.....خوشم میاد از اتحاد و تعصب کشورهای غربی حتی به دروغ و با ریا
  • DK ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    9 7
    اشتباه آذربایجان این بود که کار را یکسره نکرد، هنوز هم دیر نشده، نه تنها خان کندی بلکه ایروان را باید آزاد کرد،
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      4 5
      دراینصورت ما هم باکو رو آزاد میکنیم
    • US ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      3 4
      پانترکیسم کثیف منطقه را آلوده کرده.
    • US ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      3 4
      اشتباه ایران هم این هست که جلوی جسارت هاوگستاخی های پان ترکهارونمیگیره.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 4
      نمی تونست نمیتونه هیچ وقت نتونسته عثمانی همواره از ایرانیان بخصچص شاه های آذری مثل شاه عباس تو سری خورده
    • BR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      3 5
      پانترک تهوع آور.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    7 9
    نسل کشی ارامنه تکرار می‌شود و ترکا به وحشی‌گری خودشون افتخار میکنن... حقوق بشر و سازمان ملل از زمان تاسیس فقط حکم یک جوک را داشته..
    • US ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 4
      پانترک های وحشی بایدبرگردندبه مغولستان.
  • TR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 4
    نسل کشی هست؟ زورشون نمیرسه وگرنه استعداش رو دارن قبلا هم عثمانی در ارمنتسان و تبریز و عراق نسب کشی زیاد کرده
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 4
    زنده باد «امپراطوری مقدس محور مقاومت»
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      2 1
      نابود باد جمهوری صهیونیستی و ضد اسلام مفولبایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس