کد خبر 1519036
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
ارزیابی آخرین وضعیت «لاچین» توسط فرانسه و چین

وزیر خارجه فرانسه در تماس با همتای چینی خود در زمینه آخرین وضعیت قره باغ کوهستانی و ادامه محاصره مسیر «لاچین» گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق، وزرای امور خارجه چین و فرانسه در تماس تلفنی آخرین وضعیت قره باغ کوهستانی از جمله مسیر مهم «لاچین» را ارزیابی کردند.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس»، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه در تماس تلفنی با «وانگ یی»، همتای چینی خود درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کولونا و وزیر خارجه چین در مورد وضعیت قره باغ کوهستانی، اوکراین و نیجر و سایر موضوعات مربوط به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه فرانسه درخواست خود برای بازگرداندن تردد آزاد از طریق کریدور لاچین، و تامین گاز طبیعی و برق بدون وقفه برای مردم قره باغ را تکرار کرد.

کولونا نسبت به ادامه محاصره این منطقه توسط جمهوری آذربایجان که در تضاد با تعهدات برعهده گرفته شده در چارچوب توافقات آتش بس است و به روند مذاکرات لطمه می‌زند، ابراز تاسف کرد.

مسیر لاچین، تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان و سایر نقاط جهان وصل می‌کند، از اواخر سال ۲۰۲۲ توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است. محاصره مسیر لاچین نقض فاحش توافقنامه آتش بس ۲۰۲۰ قره باغ کوهستانی است. جمهوری آذربایجان سپس به طورغیرقانونی یک ایست بازرسی در کریدور لاچین نصب کرد. این محاصره به کمبود مواد ضروری مانند غذا و دارو منجرشده است. جمهوری آذربایجان همچنین گاز و برق به قره باغ کوهستانی را قطع کرده است.

وزیر امور خارجه فرانسه در روزهای گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ارمنستان، از مسدود شدن مسیر مهم لاچین ابراز نگرانی کرد.

جمهوری آذربایجان از اینکه فرانسه از پیشنهادهای این کشور برای ایجاد مسیرهای جایگزین به سمت قره باغ مانند جاده «آغدام-خانکندی» حمایت نمی‌کند، ابراز تاسف کرد. با کو به شدت از مواضع فرانسه در خصوص لاچین و حمایت این کسور از ارمنستان ابراز تاسف کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیین IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    5 1
    فرانسه خبیث با چینم کار داره
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    5 1
    فرانسه غلط کرده
  • US ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    2 4
    ایرانی شمالی آماده الحاق مجددبه ایران بزرگ میشود.
    • عمیر IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      2 0
      خدا ازت نگذره
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      3 0
      شما با توهمات تان زندگی کنید شما حتی توان جواب دادن به طالبان رو ندارید
    • US ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      0 0
      زنده بادایران🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • سید IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    4 1
    پریزدنت علیف همه ابر قدرتها را بهم زد،عقبنشینی هم نمی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس