ارمنستان: مذاکرات بسیار دشواری با جمهوری آذربایجان در جریان است

رئیس جمهور ارمنستان با اشاره به مذاکرات بسیار دشوار با جمهوری آذربایجان گفت، اختلافات در مذاکرات مربوط به «قره باغ» است.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور ارمنستان یکشنبه شب پس از شرکت در رای گیری انتخابات شورای شهر در «ایروان» به خبرنگاران گفت:«روند مذاکرات بسیار دشواری با جمهوری آذربایجان در جریان است.»

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان»، «وهاگن خاچاتوریان» رئیس جمهور ارمنستان گفت: «ما به نقطه عطفی رسیده‌ایم که باید بتوانیم مسئله امنیتی هموطنان خود را در قره باغ حل کنیم.»

او گفت، اختلافات در مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان مربوط به قره باغ است.

بر اساس این گزارش، در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند.

رئیس جمهور ارمنستان افزود:«نباید درباره این موضع زیاد از حد صحبت کرد ، زیرا بسیاری از اظهارات یا نظرات ما سودمند نیستند و باکو مدام به نظرات مختلف مقامات ارمنستان اشاره می‌کند. آرزوی ما این است که هر چه زودتر توافقنامه صلح را امضا کنیم تا در شرایط نامشخص دیگری قرار نگیریم. ما باید فضای قابل اعتمادی داشته باشیم.»

به رغم تنش‌ها در روابط باکو و ایروان، مقام‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی روزهای اخیر بر ممکن بودن امضای توافق صلح تا پایان سال جاری میلادی تاکید کرده‌اند.

در تحولی دراین باره نخست‌وزیر ارمنستان امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان را ممکن خوانده است. «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان روز یکشنبه در نشست خبری اعلام کرد که امضای توافقنامه صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی، ممکن است و ایروان تمام اقدامات لازم را برای آن انجام می‌دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «واضح است که بحران انسانی شدید در ناگورنو-قره باغ بر روند صلح تأثیر می‌گذارد. ما زمان زیادی را صرف بستن کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان و بحران انسانی در قره باغ می‌کنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    0 0
    میخوان بدون جنگ زنگزور رو بگیرن .. ارمنستان هم مجبور میشه بره تو بازیه ترکیه ... ایران تنهای تنها شده
  • US ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    0 0
    ارمنستان ملعون دنبال درگیر کردن ایران با آذربایجان و ترکیه از طرف دیگر خودش دنبال صلح با آنها
  • علی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    چرا باید قره باغ .وقتی مال اذربایجان هست با ارمنستان ارتباط داشته باشه مگر کردستان ما با عراق ارتباط داره ؟ چون کرد هستن ایران اگر می خواهد کریدور زنگه زور ایجاد نشود باید از اذربایجان شیعه نشین حمایت کند و قره باغ کامل به اذربایحان برگردد نه اینکه بازی یک بام دو هوا انجام دهد
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    زرشک
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    یاشاسین ارمنستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس