کد خبر 1522064
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
جزئیات فاش نشده از توافق امنیتی ایران و عراق

منابع عراقی جزئیات بیشتری از توافق امنیتی میان ایران و عراق درباره برچیدن بساط گروه‌های تروریستی را فاش کردند.

به گزارش مشرق به نقل از العربی الجدید، منابع دولتی عراقی جزئیات توافق امنیتی که ایران و عراق به آن رسیده اند را اعلام کردند که شامل برچیدن اردوگاه های نظامی تروریستها در اقلیم کردستان عراق است.

العربی الجدید آورده است: روز گذشته، «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق، گفت که عراق و ایران توافق‌نامه‌ای درباره جلوگیری از تردد افراد مسلح از عراق به ایران و تحویل دادن افراد تحت تعقیب و خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های آنان امضا کرده‌اند و عراق به تعهدات خود در این باره عمل کرده است.

این رسانه می نویسد: این موضع همزمان با تاکید ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران بود که طی آن اعلام کرد: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا براساس تفاهم و توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کند و آنها را به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل کند.

یک مقام عراقی در این راستا به العربی الجدید تأکید کرد که به موجب این توافق، ایران حملات موشکی به مواضع کردهای مخالف در شمال عراق را متوقف کرد و به محض اجرای بندهای این توافق، نیروهای ایرانی از نوار مرزی عقب نشینی خواهند کرد.

این مقام عراقی که نامش را فاش نکرد در ادامه افزود که این مسئله محور اصلی مذاکرات «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با مقامات عراقی در سفر اخیر وی به عراق بود.

به گفته این مقام، قاآنی در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و نیز سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بر ضرورت اجرای کامل این توافق امنیتی تأکید کرد و گفت که اگر عراق در این باره کوتاهی کند ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.

سردار قاآنی به همسویی این گروههای تروریستی با واشنگتن و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

این مقام عراقی تأکید کرد: دولت عراق تحرک واقعی در راستای اجرای توافق امنیتی با ایران را شروع کرده است و نیروهای بیشتری را به منطقه مرزی اعزام کرده تا مانع هرگونه فعالیت مسلحانه علیه ایران به خصوص در مناطق کویسنجق و بنجوین در اقلیم کردستان عراق شود.

به گفته این مقام عراقی، توافق امنیتی عراق و ایران بر ممانعت از رخنه افراد مسلح پس از استقرار نیروهای گارد مرزی و تحویل مظنونان پس از صدور احکام بازداشت در چارچوب قانونی و خلع سلاح به خصوص سلاح سنگین و نیمه‌سنگین شبه‌نظامیان و برچیدن اردوگاه‌های آموزشی آنان تأکید کرده و این توافق با هماهنگی اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود.

این مقام درباره سرنوشت اعضای این گروه‌ها که تعدادشان با خانواده‌هایشان حدود ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود گفت: در این باره پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که وجه مشترکشان، راندن آنها به دورترین نقطه از مرز و اینکه تحت کنترل دولت عراق باشند، است. اجرای این توافق آسان نیست و به طور کامل ممکن نیست؛ اما بغداد و اربیل برای بستن این پرونده مصمم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    6 0
    باید زودتر سامان داد و رفت سراغ جنوب شرق کشور و البته مرز با آذربایجان
  • SE ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    موشک نقطه زن چاره کار است
  • سید فروزان CH ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    کل منطقه آقایم پوشالی باید اداره دولت عراق باشد ، بارزانیها و دبکر کثافتها باید کارشان را کم کنند از آن منطقه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس