واشنگتن به‌دنبال استقرار سامانه‌های پدافندی در کردستان عراق

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی عراق متممی را تصویب کرد که از انتقال سامانه‌های دفاع هوایی برای پیشمرگه‌های کُرد حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی عراق و در ادامه حمایت واشنگتن از عناصر تجزیه‌طلب و تروریستی، چهارشنبه متمم پیشنهادی «دان بیکن» عضو کنگره از نبراسکا را تصویب کرد که از انتقال سامانه‌های دفاع هوایی برای پیشمرگه‌های کُرد عراق به بهانه مقابله با حملات هوایی ایران و ترکیه حمایت می‌کند.

بیکن در توییتی ادعا کرد هدف از این متمم «کمک به کردهای عراق برای داشتن دفاع هوایی بهتر در مقابل حملات پهپادی و موشکی مداوم ایران است».

وی در گفت‌وگو با «میدل ایست آی» وبسایت خبری مستقر در لندن گفت این اقدام از حمایت قوی دو حزبی برخوردار است و افزود «دولت ایالات متحده را بر آن می‌دارد که طرحی را برای آموزش و تجهیز پیشمرگه‌های کرد و نیروهای امنیتی عراق در مقابل حملات موشکی، راکتی و پهپادی ایران آماده و اجرا کند».

طبق گزارش‌ها، رای‌گیری درباره این طرح مداخله‌جویانه در مجلس نمایندگان آمریکا، در خلال جلسه درباره بودجه قانون مجوز دفاع ملی--قانون سالانه که بودجه پنتاگون را تعیین می‌کند، انجام شد.

این متمم باید به تصویت سنای آمریکا هم برسد تا بخشی از مجوز دفاع ملی این کشور (NDAA) شود. این متمم همچنین باید به تایید رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

«جاناتان لرد» رئیس «برنامه امنیتی خاورمانه» در «مرکز امنیت جدید آمریکا» به میدل ایست آی گفت پیشمرگه‌ها همین حالا هم ماهانه حدود ۲۰ میلیون دلار مقرری از وزارت دفاع آمریکا دریافت می‌کنند.

سرتیپ «ارنست سی آئودینو» معاون عملیات ستاد ارتش آمریکا یکشنبه با حمایت صریح از گروهک‌های تجزیه‌طلب کُرد خواستار تقویت پدافند اقلیم کردستان شد.

پیش از او، «مایلز کاگینز» سخنگوی سابق ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق به «کردستان-۲۴» گفت آمریکا برای حفاظت از اقلیم کردستان برابر حملات هوایی، در پی ارسال سامانه‌های پدافند هوایی است.

تحرکات آمریکایی‌ها در حالی است که دو طرف ایرانی و عراقی گفت‌وگوهایی را درباره مسائل مربوط به افزایش امنیت و مسئولیت دو کشور در زمینه تأمین امنیت مرزها برگزار کرده‌اند. «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق شامگاه سه‌شنبه دوم خرداد از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت مرزهای دو کشور خبر داد و گفت «در این رایزنی‌ها، پرونده‌های امنیتی و مسائل مورد اهتمام طرفین بررسی شد؛ به نحوی که این اقدامات باعث برقراری ثبات و امنیت در منطقه شود».

اخیراً سردار «محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت دولت عراق متعهد شده گروهک‌های تروریستی در مجاورت مرزهای غربی ایران را خلع سلاح کند. وی با بیان اینکه نیروی زمینی سپاه منتظر عملی شدن تعهدات طرف عراقی است، هشدار داد در صورت عدم عمل به توافق، حملات سپاه علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    7 13
    امور داخلی عراق به ما چه ؟؟؟ به فکر مردم خودتون باشین ... به فکر قمارخانه ی بورس باشین
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      11 2
      شما خوبی؟؟؟ سلامتی باشه باشه انشالله ،امریکا از قاره دیگه بلند شده اومده بین مرز دو تا کشوری که هر دو کشور از قدرت گرفتن تروریست های کردستان بدلیل اهمیت مسأله امنیت مردم خودشان، ناراضی هستند ،امریکا از قاره دیگه بلند شده اومده و با تسلیحات ازین گروه تروریستی علنا داره حمایت می‌کنه و حتی به گفته خودش جیره و خراج بهشون میده!, آنوقت شما اومدی میگی امور داخلی عراق!به ما چه؟!
  • ایرانی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    7 4
    با موشک فتاح کارش ساخته است خخخخ
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    8 5
    نیروهای کرد اقلیم شمال عراق به جای اینکه جلوی عناصر تجزیه طلب و تروریست ها را در حمله به خاک ایران بگیرد به دنبال خرید سامانه ضد هوایی در حمایت از این عناصر علیه حملات ایران است با این کار گور خودشان را کنده اند و نیروهای اقلیم هم هدف ایران خواهند بود
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    4 4
    بیچاره دولت مرکزی عراق ای کاش آقایون مسئول کمی انعطاف به خرج بدن و از دولت مرکزی عراق حمایت کنن تا به جای اقلیم کردستان بگن استان کرکوک استان اربیل عراق این طوری هم به نفع منافع ملی ایرانه و هم عراق
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    5 3
    تو اولین اقدام گروه های تجزیه طلب, سامانه های پدافندی رو اول از همه مورد هدف قرار بگیره تا بفهمن بدون اجازه نمیشه کاری کرد.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 3
    خبری از مقتدی نیست
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    4 6
    دو روز دیگه خوراک موشکهای ما خواهد شد
    • جهان IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      5 4
      شماها چقد احمق هستید اینها سامانه های ضدموشکی هستند اونوقت تو میگی توراک موشک ها بشه
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 4
    ای بابا سامانه هایی که به درد اوکراین نخوردند
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 4
    کسانی که فرزند ایران آلپ ارسلان را کشتند فکر نمیکردند پس از الپ ارسلان، الپ ارسلان های دیگری رویش میکنند و از ایران دفاع میکنند.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 3
    باز این کدخدای مداخله گر بیکار شد.....
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    2 5
    ۲۱۰۱۷ خوب عقل کل اگه سامانه بدستشون برسه با خیال راحت تر اقدامات تجزیه طلبانه در ایران انجام میدهند
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    1 0
    آزمون خوبیه برای ایران که نشون بده موشک‌های ایران واقعاً از دفاع موشکی عبور میکنند یا نه! اگه موشک ها بتوانند به هدف بخورند یعنی فاتحه آمریکا خوانده شده و اگر نه باید موشک‌های ایران قوی تر بشه.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    درووود
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 2
    خودمختاری کردها باید هرچه سریعتر لغو گرددوعراق یکپارچه شود....
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      البته خطر پانترکهای نفوذی حامی منافع انمارا و باکو واسه ایران بیشتر عز کردهای تجزیه طلبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس