برادران لیلا /سعید روستایی

این حجم از وابستگی به مستراح در یک فیلم ایرانی دست کم سابقه نداشته است و کاراکترها حتی در کلامشان از واژه های مرتبط به این ژانر جدید، بسیار استفاده می‌کنند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - «برادران لیلا» پرحاشیه‌هاترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. مشرق پیش از این در گزارشی تفصیلی(اینجا) به حواشی و پشت صحنه فیلمی پرداخت که به اذعان بسیاری از اهالی سینما برای نخستین بار به روایت بسیاری از فعالان سینمایی دستمزد کارگردان از سایر عوامل فیلم و حتی بازیگرانش بیشتر بوده است.

بیشتر بخوانید:

هزینه ساخت «برادران لیلا» اعلام شد؛ ۱۵۰ میلیارد تومان!

پس از مدتی که از جشنواره کن گذشت، با انتشار فیلم در فضای مجازی و مطرح شدن قاچاق فیلم در رسانه‌های داخلی حاشیه سازی پیرامون فیلم فعال شد. در حالیکه پخش کننده این فیلم کمپانی وایلد بانچ است طبق قرارداد مشخصی این فیلم در خارج از کشور توزیع شد و نسخه غیررسمی در داخل کشور دست به دست شد.

حواشی تمام نشدنی برادران لیلا هفته گذشته با انتشار حکم بدوی سعید روستایی دوباره تبدیل به موجی رسانه‌ای شد. بر اساس روال مرسوم قوه قضائیه انتشار حکم بدوی غیرقانونی است و احکامی که در فضای رسانه‌ای یا مجازی منتشر می‌شوند باید قطعی شده باشند. در اخبار مرتبط با حکم بدوی آمده است: سعید روستایی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

در متن حکم منتشر شده آمده است: شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سعید روستائی کارگردان فیلم برادران لیلا را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است، مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده است.

همچنین در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، آقای روستائی در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

پس از انتشار این حکم مارتین اسکورسیزی، طی پستی در اینستاگرامش از سعید روستایی حمایت کرد. او با هدف جلب حمایت برای تجدید نظر در حکم صادره برای سعید روستایی، کارزار جمع آوری امضا راه اندازی کرد.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

به فاصله کوتاهی پس از واکنش اسکورسیزی، فرانسیس فورد کاپولا از اعتراض به حکم این کارگردان ایرانی حمایت کرد. کاپولا با اشاره به محکومیت روستایی به دلیل نمایش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن خواستار امضای این کارزار اینترنتی شد.

همزمان با نخستین نمایش فیلم روستایی در کن، این موضوع توسط اپوزیسیون خارج نشین مطرح شد که فیلم «برادران لیلا» اثری تمثیلی و استعاری در نقد ساختار حاکمیت و چهره‌های برجسته سیاسی است.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟
تحلیل‌های فرامتنی و استعاری الصاق شده به فیلم برادران لیلا

پس از انتشار حکم روند تحلیل سازی سیاسی از فیلم آغاز شد و در اغلب تفسیر این موضوع مطرح می‌شود که کارگردان به دلیل ساخت چنین محتوایی تنبیه شده است. این تحلیل‌ها به محتوای ضعیف فیلم برادران لیلا هیچ ارتباطی ندارد. برادران لیلا آنقدر فیلم ضعیف و نازلی است که نمی‌توان هیچ وضعیت سیاسی یا استعاری را از آن استخراج کرد.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

پرده اول: کاریکاتور اعتراضات کارگری

فیلم از جایی آغاز می‌شود که هیچ ارتباطی به روایت اصلی ندارد، در واقع کارگردان در سکانس اول با شلوغ‌کاری، جلوه‌های ویژه{نمایش دستگاه‌های عظیم‌الجثه}می‌خواهد همانند سریال‌های تلویزیونی در اواخر دهه ۷۰ برای مخاطب خط و نشان بکشد.

در هیچ کشور فرضی در جهان، کارگر کارخانه را به دلیل اختلاس یا فرار کردن مدیر کارخانه کتک نمی‌زنند، در هیچ کشور جهان چندمی، این تعداد نیروی حفاظتی برای بستن یک کارخانه اعزام نمی‌شوند. نیروهای حفاظتی می‌توانند پس از ساعت کاری یا میان دو شیفت فعالیت بی سر و صدا کارخانه را پلمپ کنند.

در سکانس‌های ابتدایی می‌بینیم که کارگران مشغول کار هستند و حتی از وجود نیروهای حفاظتی خبری ندارند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پلاکاردهای آنچنان گل درشت آماده شده و بستر اعتراض فراهم می‌شود. بررسی این جنبه‌های فیلم نشان می‌دهد که سازنده در سکانس نخست نه تنها نمی‌تواند اعتباری از این ملات روایی ملتهب کسب کند، بلکه دچار اوهام است.

پرده دوم: زیست گران لیلا در طراز ترانه علیدوستی!؟

پس از این مقدمه در نیمه ابتدایی فیلم پدر خانواده را در موقعیت دیگری دنبال می‌کنیم. اسماعیل پدر خانواده، در مراسم ختم بزرگ خاندانش شرکت کرده و پس از آن به خانه بایرام(مهدی حسینی‌نیا) فرزند او می‌رود. شخصیتی که هیچ کس نه در مسجد و نه در خانه محلی از اعراب نبوده، چگونه با صاحبخانه آنقدر بی‌تعارف شده که اصلاح ریش‌هایش را در خانه او انجام می‌دهد.

«حاج غلام» بزرگ خاندان فوت کرده اما در هیچ کجای خانه یا مسجد عکسی از او نمی‌بینیم اما تمام اعضای خانواده به احترام او یک سال پیراهن مشکی بر تن داشته‌اند. آیا این جبر جغرافیایی اثر، صرفا مربوط به شهر تهران است؟ در فیلم حتی شمایلی قدیمی و کلیشه از یک خاندان در فیلم دیده نمی‌شود که در ادامه کارگردان بتواند زمینه‌چینی مهمی برای نقطه عطف فیلم داشته باشد.

در آغاز فیلم، لیلا (ترانه علیدوستی) در مطب دکتر تحت درمان کاریو پراکتیو است. افراد خانواده‌ لیلا، از برادر کارگری که اخراج شده تا برادری دیگری که نظافتچی دستشویی و محتاج به یک تخم مرغ و ۲۰۰ گرم سوسیس است یا برادرراننده بیکارِ عشق کشتی‌کچ و برادر بالاشهرنشین گداصفت عشوه‌گر با همراهی پدر و مادری، جمعیت تهی‌دستان فیلم را تشکیل می‌دهند. خواهرشان که همانند که آنان دغدغه مالی دارد در سکانس آغازین در مطبی با شیوه درمان بسیار گران، دیده می‌شود.

تمام این سه مورد ذکر شده در مورد آغاز فیلم موید این است که کارگردان در آغاز با هزار و یک وصله و پینه و هزار و نقاط اتصال داستانی پلاستیکی جهان روایت را شکل می‌دهد.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

پرده سوم : چرا فرهاد اصلانی در این فیلم اضافه محسوب می‌شود؟

پس از آن کل جمعیت خانواده برای به دنیا آمدن فرزند پسر پرویز به بیمارستان می‌روند و پدر خانواده مذکر بودن نوه‌اش را در راهروی بیمارستان کشف می‌کند و پرویز پسر چاق خانواده به پدر خانواده قول می‌دهد که این بچه پسر است.

پس از اثبات پسر بودن نوزاد در خانه پدری سفره‌ای پهن شده است. ما برای اولین و آخرین بار عروس خانواده را به همراه نوزاد در خانه می‌بینیم و دیگر خبری از این کاراکتر نیست.

احتمال بسیار زیاد این کاراکتر صرفا برای یک سکانس آفیش شده‌ است و عوامل در ادامه فیلم از پس هزینه آفیش بازیگر برنیامده‌اند. اما نکته دیگری که مخاطب با تماشای آن به اعماق فاجعه برادران لیلا می رود این است که فرهاد اصلانی - پرویز - که محتاج ۵۰۰ تومن (پنج هزار ریال) در دهه نود است، چگونه از پس مخارج شش کودک برمی‌آید!؟

با چنین وضعیت ناهنجار اقتصادی در پایان فیلم می‌بینیم که این شخصیت برای تک تک فرزندان دخترش لباس عروسی کودکانه خریده است. آیا در تهران جایی را می‌توان پیدا کرد که لباس عروسی کودکان را مثل کت و شلوار اجاره دهند؟

در کدام جهان داستانی مشابه شخصیتی در این موقعیت که محتاج یک اسکانس ۵۰۰ تومنی است، موفق به تامین هزینه شش فرزندش می‌شود و به دنبال این است که صاحب پسری شود تا پدرش از شیوه فرزندآوری او خشنود باشد.

شخصیت پرویز (فرهاد اصلانی) در ابتدای فیلم تمام می‌شود و در ادامه جز نشان دادن بلاهتی عجیب، تکه پراکنی، شیرین کاری برای خانواده‌اش، تاثیری در متن فیلم ندارد.

در سراسر فیلم هم شخصیت فرهاد اصلانی را نه تنها در کنار خانواده‌اش نمی‌بینیم، بلکه چند شب متوالی او در خانه پدرش می‌خوابد و ابهام آشکار این است که او در همان محله زندگی می‌کند.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

پرده چهارم : گل درشت ترین اجراها برای القاء ساده‌ترین مفاهیم

در ادامه فیلم پدر خانواده به دلیل عدم انتخاب نام مورد دلخواه برای نوه‌اش او را از خانه بیرون می‌راند. در سکانسی دیگر لیلا و علیرضا را می‌بینیم که پدر را برای معاینه به بیمارستان می‌برند و در این سکانس کارگردان با قاب‌بندی‌های آماتور تلویزیونی سرگیجه آور و همچنین دیالوگ‌های گل درشت چیده شده با بازی های مصنوعی چندین دقیقه به مخاطب رنج عظیمی را می‌خواهد القا می‌کند.

در فصل بعدی روایت فیلم لیلا(ترانه علیدوستی) از علیرضا(نوید محمدزاده) می‌خواهد تا برای اعضای خانواده کاری را دست پا کند. در ابتدا به سراغ پیشنهاد منوچهر(پیمان معادی) برای پیش فروش قلابی خودرو می‌روند.

زمانی که سوار خودرویشان می‌شوند یک سری دیالوگ‌ها گل درشت در این منطقه فقیرنشین در شمال شهر تهران رد و بدل می‌شود، سپس به شرکت جعلی مذکور می‌روند. وقتی پیشنهاد کار مطرح می‌شود و عکسی دست ‌جمعی می‌گیرند. علیرضا مشغول سیگار کشیدن است. این سکانس و این پیرنگی که مخاطب را تا این دفتر کشانده مانند گل‌های آفتاب گردان بسیار درشت است. کارگردان گل درشت ترین اجراها را استفاده می کند تا ساده‌ترین مفاهیم را به مخاطب القا کند. حتی اگر این بخش از فیلم حذف شود، صدمه‌ای به روند فیلم نخواهد زد و برادران لیلا را با یک تدوین تازه می‌توان به یک نسخه ۹۰ دقیقه‌ای تبدیل کرد.

پرده پنجم : وقتی فقرای «ولنجک» پیتزا سفارش می‌دهند

پس از بازگشت از طراحی کلاهبرداری در لیزینگ خصوصی، اعضای خانواده در خانه منوچهر مشغول غذاخوردن هستند. خانواده ای که تا پیش از این خودش را لنگ یک تخم مرغ نشان داده است، چگونه می تواند در محله ولنجک پیتزا با سیب زمینی سفارش دهد.

کارگردان برای کشدار کردن فیلم روی فلاکت اعضای خانواده خرده روایت‌های بیهوده‌ای را اضافه می‌کند. در سکانس‌هایی که در خانه منوچهر فیلمبرداری شده است، برای القای بیشتر فلاکت موضوع گرفتن پاسپورت فرهاد از منوچهر را مطرح می‌کند و تا موعد باز شدن اتفاقی کیف سامسونت طی مجادلات، رونمایی از نوشابه و کلوچه ها فلاکت منوچهر را برجسته می‌کند. بازهم باید یادآوری کرد خانواده‌ای که نوشابه و کلوچه را در کیف سامسونت پنهان می کند پیتزای گران منطقه ولنجک نمی‌تواند در لیست سفارش‌هایش قرار گیرد.

«برادران لیلا»، در نقشه بعدی برای ارتقای موقعیت فلاکت، اقدام به خرید مغازه می‌کنند. به آنها وعده تبدیل سرویس بهداشتی به محل کسب و کار در قالب یک مغازه کوچک داده می‌شود. «برادران» حین بازدید از سرویس بهداشتی و دیدن و شنیدن صدای‌های ناهنجار انسانی در دستشویی، بازهم به شکل گل درشت، خوشبختی خود را درون بیت الخلایی می‌بینند که بعدها قرار است تبدیل به مغازه شود.

همزمان فرستاده بایرام را در نمایی کاملا چیده شده و دم دستی فرهاد اصلانی را همراه با بچه هایش در کوچه می‌بینم که سراغ پدرشان را می‌گیرند. بایرام به او اعلام می‌کند طبق وصیت حاج غلام او بزرگ فامیل است و برای عروسی باید کادوی ارزشمند خود را نشان دهد.

اسماعیل (سعید پورصمیمی) در این روایت سعی می کند که به فرزند بایرام در عروسی پیش رو چهل سکه هدیه دهد و پس از کش و قوسهای فراوان آن‌ها به عروسی می روند. در عروسی کارگردان کاملا تحت تاثیر پدر خوانده صحنه‌اش را تبدیل به یک کپی دست چندمی از آن شاهکار تاریخ سینمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

قانون‌شکنان بدون اخذ پروانه نمایش از جشنواره کن به فستیوال مونیخ رفتند/ آیا با این ساختارشکنی مطابق آیین‌نامه برخورد خواهد شد؟

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

پرده پنجم: «سکوت قلبت رو بکشن» برای رقصیدن خوانده شد؟

اما در مورد سکانس‌های بی‌ربط عروسی چند وضعیت قابل تامل وجود دارد. در چند جامپ کات صدای موسیقی و چند قطعه موسیقی شنیده می شود که هر کدام برازنده یک عروسی می‌تواند باشد اما زمانیکه بازیگران می‌خواهند قدرت رقص خود را نشان دهند ناگهان ترانه «سکوت» محسن یگانه (سکوت قلبت و بکشن و بگرد) پخش می‌شود. در مراسم عروسی، ترانه‌ای را با محتوای جدایی پخش می‌شود و برادران لیلا با آن بندری، تکنو و عشقوه‌دار و برینک دنس را به نمایش می‌گذارند.

این قطعه چه ارتباطی به رقص‌های اجرا شده دارد؟ منطق هر عروسی این است که یک آهنگ شاد معمولی پخش شود. کارگردان می‌خواهد با میزان آشنایی بازیگران در اجرای رقص‌های متفاوت جولان دهد اما قطعه موسیقی را انتخاب می‌کند.

به واقع روستایی حتی کارگردانی سکانس‌های یک عروسی را بلد نیست و اگر خارج از جهان فیلم قرار باشد، فیلمی از عروسی یک زوج بسازد با استفاده از المان‌های اشتباه، پس از پایان عروسی زوج مورد اشاره حتما از یکدیگر طلاق خواهند گرفت. با این مثال می‌تواند اشاره کرد که کارگردان حتی المان‌های معمولی عروسی را نمی‌شناسد.

کاراکتر نوید محمدزاده از هرکول پوآرو باهوش‌تر به نظر می‌رسد، اما شخصیت بشدت ترسویی است، حین برگزاری مراسم عروسی نگاهی به طبقه بالا می‌اندازد و با حس ششم ممتاز خود متوجه می‌شود کاسه ای زیرنیم کاسه است.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

تماشای سوتی‌های کارگردانی فیلم برادران لیلا (اینجا)

کارگردانی که ادعای نویسندگی، قصه گویی و دیالوگ نویسی دارد وصله و پینه‌هایش بشدت باسمه‌ای است، در حالیکه اعضای خانواده مشغول شادی هستند نوید محمدزاده به جای تماشای رقص برادرانش، طبقه بالا را تماشا می‌کند و ناگهان چشمش به لیلامی‌افتد. لیلا اگر قصد دارد از عروسی فرار کند چرا در آن نقطه حاضر می‌شود؟

کمی جلوتر علیرضا با بایرام درگیر می‌شود و بایرام به او می گوید بعد از مراسم پول سالن را پرداخت کند. دست کم در شهر تهران نمی‌توان سالن عروسی را پیدا کرد که بدون دریافت پیش پرداخت، سالن را در اختیار فرد یا افرادی قرار دهد. بایرام(مهدی حسینی‌نیا) به علیرضا می‌گوید: در پایان عروسی باید پول سالن را حساب کنم و توانایی پرداخت پول سالن را ندارم، در کدام جغرافیایی شبیه تهران سالن عروسی را با این سبک و سیاق برای برگزاری مراسم اجاره می‌کنند.

پس از تغییر «پدر خوانده» در کودکانه‌ترین حالت ممکن، پدر خانواده کرسی بزرگی فامیل را به قارداشعلی (اسماعیل‌ پورضا) واگذار می کند. خانواده از رفتار لیلا ناراحت هستند و پدر با همه قهر می‌کند و برادران لیلا پدر را برای بازدید از دستشویی ها به پاساژ می‌برند و پدر در پاساژ همانند سریال های مناسبی پس از کمی جر و بحث دچار شوک عصبی می‌شود و مجبور می شوند او را دوباره به بیمارستان ببرند. در ادامه با توجه به اینکه پدر اعلام می‌کند در ازای سکه ها سند خانه را گرو گذاشته، پسران اقدام به پس دادن مغازه و خرید سکه می کنند.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

پس از بالارفتن قیمت سکه، بالا آوردن بدهی توسط منوچهر، سطح سینمای روستایی کاریکاتوریزه می‌شود. تیزر ورود چهار زن لندکروز سوار به داخل پاساژ تبدیل به سکانس اصلی فیلم می‌شود. گویی چهار برادر انگار تاکنون در زندان به سر برده‌اند و افرادی مشابه آنچه در صحنه نمایش دیده می‌شود را ندیده‌اند. آیا برادران لیلا در تهران لندکروز ندیده اند که آنرا با تانک مقایسه می‌کنند!؟

نکته جالب‌تر اینجاست در کجای این شهر چنین ترکیبی، با لباس های سرتاسر مشکی با استایل‌های مشابه وارد یک پاساژ می‌شوند. ترکیب چهارنفره این دختران یادآور جاسوس‌های آمریکایی در فیلم های دست پنجم هالیوودی است.

در حالیکه منوچهر در حال بستن چمدانش برای فرار شده، درگیری میان خانواده لیلا اوج می‌گیرد و او به پدرش سیلی می‌زند و فرهاد (محمد علی محمدی) برادرش را که مانع برخورد با لیلا شده حرامزاده خطاب می‌کند. نویسنده اصلی داستان حتی در این صحنه ناسزایی که انتخاب کرده بیش از آنکه توهین به لیلا باشد توهین به همان پدر و مادری است که بالاخواه آنان درآمده است.

در پایان ابر و ماه و فلک دست در دست هم قرار می دهند و پدر در همان خانه قدیمی جان به جان آفرین تسلیم می کند. پدر خانواده در میان برف های شادی جان می‌بازد و ساختار وصله‌پینه‌ای به سبک کارگردان دوباره نمایان می‌شود. این ساختار و فرم شعاری و وصله پینه‌ای قرار است چه تغییری در جهان‌بینی مخاطب ایجاد کند؟

فیلمی که با بودجه ای به این کلانی ساخته شده(با دلار ۱۵ هزار تومان) چه سکانس ویژه ای دارد؟ چه فیلمبرداری ویژه ای دارد؟ مخاطب لازم نیست برای تماشای برادران لیلا دنبال نکته عجیب و غریبی بگردد. در سکانس بالای پشت بام علیرضا و لیلا، اورشولدر (OS) ها پر از باگ است. دست لیلا بالا و پایین می‌رود و حفظ راکورد هیچ اهمیتی ندارد و منشی صحنه، کارگردان و تدوینگر مراقبه‌ای از این اشتباه فاحش نکرده‌اند.

فیلم‌سازی سعید روستایی در ژانر «مستراح»/  «برادران لیلا» چگونه آبروی سینمای ایران را به تاراج برد؟

گزارشی تصویری درباره نقش توالت در فیلم‌های سعید روستایی (اینجا)

پرده آخر : کشف ساب ژانر مستراح، زیر گونه ژانر فلاکت!

سینمای روستایی در این فیلم در کنار سینمای اجتماعی ژانر نوگرایی را به مخاطب معرفی می‌کند، ژانر «توالتیسم» یا «مستراحیسم» که زیر گونه ژانر «فلاکت» را تقویت می‌کند. ساختن چنین آثاری در این ژانر بسیار ساده است. با تاملی در فیلم می‌توان پدر(سعیدپورصمیمی) را به وضوح در توالت ایرانی دید. پیرمردی که قلبش باتری کار می‌کند توانایی خرید یک توالت فرنگی پلاستیکی ساده را ندارد؟

مغازه‌ای که برادران لیلا تمایل به خرید آن دارند، در داخل توالت قرار دارد. سکه های پدر در لحظه افتادنش در داخل توالت از دستش رها می‌شود، در سکانس خاصی پدر در سینک ایستاده ادرار می کند و نمونه مشابه این سکانس ایستاده ادرار کردن برادران لیلا در هنگام رفتن به عروسی تکرار می‌شود. پرویز یکی از برادران لیلا، نظافتچی یک دستشویی است و زیبایی‌شناسی بصری فیلم در برجسته شدن‌ صداهای داخل دستشویی خلاصه می‌شود.

این حجم از وابستگی به مستراح در یک فیلم ایرانی دست کم سابقه نداشته است و کاراکترها حتی در کلامشان از واژه های مرتبط به پست ترین نقطه انسانی - بیت‌الخلا- استفاده می‌کند و برادران لیلا را با این توصیفات می‌توان در زیرگونه «توالتیسم» گنجاند.

با آنچه به عنوان تحلیلی جامع از فیلم ارائه شد، آیا بازهم می‌توان به فیلم برادران لیلا نگاهی تمثیلی، استعاری داشت و یک وضعیت سیاسی کلان را از آن استخراج کرد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 159
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 37
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    اینان با این فیلمها از مغز مستراح خود خبر میدهند
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      چرا دروغ می گید
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      سال قبل تحلیل هاتون رو خوندم مصر شدم که فیلم را ببینم و دیدم وقتی دیدم بهترین فیلمی بود که تابحال دیدم. تاکید میکنم بهترین
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      42 18
      بهترین دوحالت دارد،یا با ظلمت شیاطین بهترین تطابق رو دارد یا با نور آگاهی .معمولا چیزی رو که میپسندیم با عمق وجود ما وحقیقت ما باهاش در ارتباطه.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      چون خودتم عوضی و بی بوته هستی به نظرت بهترین فیلم اومده.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      بازیگر مستقل سینما کسی است که هر نقشی را بازی نکند! چه برسد که حاضر باشد برای پول یا شهرت از گونۀ مستراحیسم و فلاکت هم نگذرد!
    • فاطمه IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      قدر زر زرگر شناسد قدر جوهر جوهری
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      برای دیدن فیلم های خوب باید درک بالایی هم داشت.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      92 14
      جنابي که سال قبل مصر شدي فيلم را ببيني! اين فيلم در ژانر مستراحش شکي نيست. و مخاطبان خاص خود را دارد. منظور تحليل گر و نويسنده مقاله هم همين است که اين فيلم با آن ژانرش به درد مردم ايران نمي خورد. حالا به درد شما خورده، خورده هيچ اشکالي ندارد.
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      2 1
      وقتی اینجوری واکنش نشون میدید پس معلومه
    • امیر IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      6 1
      عاشق این جمله تو تحلیلتون شدم: در سکانس بالای پشت بام علیرضا و لیلا، اورشولدر (OS) ها پر از باگ است. دست لیلا بالا و پایین می‌رود و حفظ راکورد هیچ اهمیتی ندارد و منشی صحنه، کارگردان و تدوینگر مراقبه‌ای از این اشتباه فاحش نکرده‌اند. یعنی بین این همه حرف های کوچه بازاری و سفارشی شده یه جمله هم برای اهل فن نوشتید که بگید تحلیل سینمایی هست :)
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      ۰۷:۵۳ بایدم خوشت بیاد چون دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش اید
    • ایران من IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      شمانظرندی اتفاقی نمیفته
    • مهدی IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      0 0
      عالی
  • TR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    24 28
    ۵۰میلیون شیعه در پاکستان زندگی میکنند و دومین کشور شیعه جهان است و ایران یک شبکه تلوزیونی به زبان دری ندارد؟
    • حاجی از لندن IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      10 2
      فعلا سرمون گرم
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      21 5
      از دولت خودتون که دسد در دست صهیونیستها و آمریکا دارد مطالبه کنید در ضمن صداوسیما شبکه رادیویی و تلویزیونی به زبان دری دارد می تونید استفاده کنید اینقدر هم دروغ نگید
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    آه مشرق چرا با همه دعوا داری برادر
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      چاره ندارد
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      مستراحی! ژانر مستراحی! اینها اخباری از ناخوداگاه جماعت فاقد شعور
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      ۰۷:۵۳ شما اسم بهتری بلدی بفرما. میخوای اسم مستراح رو هم عوض کنن که یه وقت بی شعوری نباشه؟؟ راستی شما چرا با همه دعوا داری با شعور؟!!!
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    12 2
    واژه ایران بر روی اسکناس های قاجار نوشته شده در خاطرات شاه قاجار به‌فرنگ نام‌کشورش را ایران نامیده. -- حتی تیمور لنگ و الپ ارسلان هم در نوشته های معروفشان خود را ایرانی نامیده اند.
  • امیر IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    10 15
    سلام من یک کارگرم کچندوقته سرگذرکاربهم نمیخوره دوتابچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده خیلی مهتاجم زنم زانوش آب برداشته ندارم ببرمش دکتراگه میتونه کمکم کنه انسانیت کنید کمکم کنه
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      5 12
      سلام داداش تو مسلما آلبانی نشینی وقتی تو ۴ خط نوشتنت ۱۰ تا غلط املایی تابلو داری در اصل داری خودتا به جای کارگر بی سواد جا میزنی 😏 خودتی عمو 😆
    • فاطمه IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      4 1
      چطور میشه بهت کمک کرد؟؟؟
    • در پاسخ فاطمه IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      0 0
      با کمک نکردن ، بهتره به نیازمند واقعی کمک کنی نه گدای اینترنتی
    • فاطمه FR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      2 2
      بر دین سانسورچی لعنت بیشمار.
    • Ali IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 1
      تا وقتی یکعده احمق هستند که این فیلم های چرت و پرت رو ببینن و ازش دفاع هم بکنند وضعیت سینمای ما هیچ وقت بهتر نخواهد شد
  • احمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    این فیلم باید در مستراحهای سراسر کشور اکران عمومی میگردید
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    اینا رو نگی چی بگی؟
    • ایرانی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      فیلم نمایی واقعی از اکثر مردم ایران بود
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      نمای واقعی!!!!!!؟ ایران کلی نکات مثبت و زیبا داره چرا دستشویی؟ البته همه جا و همه کشور ها نکات منفی و مثبت خودشون رو دارن ولی این همه تا کیید روی توالت رو نمیفهمم
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    منظورش اینه که شما کشور را با مستراح اشتباه گرفته
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      این بنده خدا حسرت .....داره وحسرتهاش رو به تصویر کشیده!
  • سید IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    بعضیا سر سفره انقلاب نشستن تا سیر شدن بعدش یه لگد زدن و رفتن روستایی یکی از اوناست
    • حاجی از لندن IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      سید جان اگه سفره ای هم پهن بوده آقا زاده ها و مسئولین
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      حاجی از لندن نمی دونی که این فیلمسازها و همفکرهاش فقط قطعه ای از سناریوی فشار حداکثری روی مردمند نه چیز دیگه. راستی لندن هوا چطوره؟
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      بله اما سفره دست شماست سید!
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      16 3
      ۱۳:۳۹ اشتباهی مثبت زدم ---------------------------------- --------------------- ندیده و ندونسته هرکی مخالف براندازان حرف بزنه متهمش می کنی
    • . IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      کدوم سفره مرد چرا حرف بیخود میزنی
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    من فيلم و ديدم عين واقعيت
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      پس مثل خانواده خودت بودن
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      5 1
      کجا میشه دید ؟
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    مگه ایران ابرو هم مونده براش؟ چه برسه به سینماش!!!
    • ali IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      سابقه داشته ادم به دولت و نظامش توهین کنه اما سابقه نداشته تا این حد پست و فرمایه باشه که به کشورش توهین کنه.تو دیگه نوبری!!!!
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    بالاخره هر کسی برای خودش یه خریه
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      13 82
      از جمله شما! دیگه به ملت توهین نکنی ها.
  • حسن IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    بالاخره حتما این فیلمساز هم میخواسته دین خودش به خاطرات زندگیش رو ادا کنه ... چه ایرادی داره این بابا هم به مستراح علاقمنده
    • لنگی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      80 12
      با اختلاف بهترین کامنت
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    این نکاتی که شما اشاره کردین را من ایرانی که تو این کشور زندگی می کنم می فهمم که چقدر این تیپ فیلم ها دور از واقعیت و سیاه نمایی مطلق است اما شما باید بدانید این فیلم ها برای مخاطبین ایرانی ساخته نمی شود برای این ساخته می شود که به دنیا این تصویر ساختگی را نشان بدن که ایران , سیاه ترین و بدبخت ترین کشور جهان در همه چیز است یعنی مردم ایران دارن تو جاهایی زندگی می کنند که هیچ کس در دنیا در آن زندگی نمی کند خانه های مخروبه که بیننده توالتش را ببیند اوق بزند همه ملت ایران هم درگیر بدبختی و سیاهی مطلق , فلاکت و نکبت محض در حد نداشتن پول خرید 1 عدد نان , اعتیاد , طلاق , تجاوز , بی شعوری و نداشتن فرهنگ و ... هستند همه ملت ایران دارن تو مخروبه ها زیست می کنند و از ماشین های اوراقی و زنگ زده و تو تصادف نصفش رفته بهره می برند همه ایرانی ها مشکلات اعصاب و روان دارند چنانکه کل فیلم نشان می دهد از دقیقه ثانیه اول تا ثانیه آخر همه در حال عربده کشی و کتک کاری و بزن بزن هستند هیچ کس هم خوش نیست ! اصلا ملت ایران از خواب پا می شن غصه می خورن گریه می کنند تا شب که دوباره بخوان بخوابن برای 365 روز سال ! و بالاسر این مردم هم یک حکومت دیکتاتور نظامیه! که کوچک ترین اعتراض را با فرستادن لشگر زرهی پاسخ می دهد ! خب این فیلم های ژانر فلاکت و فول نکبت را به سفارش غرب می سازند اسکار می گیرند و رزومه خود را هم برای مهاجرت و گرفتن کار و امکانات و دلار تقویت می کنند به شخصه متوجه نمی شم چرا اجازه ساخت فیلم در ژانر فلاکت صادر می شه ؟ اکی اجازه بدین اما چرا تعداد این فیلم ها انقدر بالاست ؟ تو هیچ کشور غربی چنین چیزی وجود ندارد که به راحتی اجازه ساخت اثرهای سیاه نمایی از کشورشون و مردمشون داده بشه اگر هم 1 اجازه برای ساخت چنین فیلمی بدن اونطرف هم 5 تا فیلم مثبت و روشن و ارزشی از کشورشون به دنیا عرضه می کنند پخش اون 1 کار را هم محدود می کنند وضعیت فیلم و سریال سازی در ایران کاملا مشکوک است و البته هیچ کجای دنیا , سلبریتی ها انقدر آزادانه و مستثنی از قانون , فعالیت نمی کنند چارچوب هایی ساختن تا سلبریتی هم حدشو بفهمه و فکر نکنه اون کشور بی قانون و جنگله .
    • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      10 72
      هرکی ندونه فکرمی کنه ایران گل وبلبله.
  • منتقد گمنام IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    کسی که باد بکارد طوفان درو میکند. ثمره سالها تزریق پول میلیاردی از طریق بنیاد فارابی به فیلم های عرفانی جشنواره ای میشود همین خزعبلات . چندش آورترین بازیگران ، بی عرضه ترین کارگردانان ، بیسواد ترین نویسندگان و پر جایزه ترین فیلم ها با خلوت ترین سینماها !
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    طرف یه فیلم ساخته. مجوز هم خودتون دادید. حالا دیگه چی میگید؟؟
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      حالا‌بیدار‌شدن 😂😂😂😂
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    کارگردان از استفاده بیش از حد از واژه و متعلقات مستراح هدف داشته...
  • علی IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    98 36
    واقعا که ژانر مستراحسیم است لعنت بر سازندگان و بازیگرانش
  • رسول FI ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    آبروی یک مملکت را به باد میدهد
    • ایران من IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 1
      فیلمه دیگه چه ربطی به آبروی مملکت داره
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    مشرق خیلی سخت گرفتی. شاید با چند سکانس حذفیات فیلم خوبی هست. و واقعیت اجتماع هست. خیلی ها با این بالا رفتن دلار بدبخت شدند. البته بعضی ها هم خوشبخت
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    67 19
    بسیار تحلیل وزین و پر مغذی بود
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    5 15
    اخ اخ اخ
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    81 11
    وقتی یه سری مستراح دوست دور هم جمع میشن که کل زندگیشون مستراح (بر خلاف مردم عادی که فقط یه مستراح تو خونه هاشونه) بایدم دنبال هدفشون تو مستراح باشه دیگه لیلا و برادراش و خود سعید روستایی عجب مستراح بازی شده
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    اینها فیلمساز نیستند که لجن پراکنی هستند حیثیت ندارند فقط دنبال جلب توجه خارجی ها ودشمنان ایران هستند تا چندصباحی دریوزگی کنند....
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    18 85
    کار جورج سوروصه دستهای پشت پردش رو من خودم دیدم
  • وروجک IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    12 74
    چه خوشمان بیاید یا نه این فیلم هم همانند خیلی از ضرب المثل ها و داستانک های زشت و نازیبا در ادبیات محاوره ای ما جا گرفته حالا نویسنده این مقاله سعی دارد نکات و تحلیل های سیاسی برداشت شده از فیلم را در ضعف ساختاری فیلم پنهان کند بحث دیگری است بنده بعنوان یک طرفدار مشرق نیوز از خواندن اینگونه مقاله های ضعیف خجالت میکشم. ما چه بخواهیم یا نه فیلم با هرگونه ساخت ضعیف توانسته به مخاطب عام خود پیام اصلی را القا کند و بر مخاطب اثرگذاری لازم را داشته باشد شاید اگر وضعیت اقتصادی اینگونه نبود اینچنین فلمهایی ساخته نمیشد و اگر میشد برای مخاطب اقبال وجذابیت نداشت.
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    15 93
    از دست مشرق و تمامی مخاطبین مغز باخته اش...شماها به غیر از حمله کردن و اخبار بگیر و ببند و پرونده سازی واسه مخالفینتون کار دیگه ای هم بلدین؟
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    گفتن واقعیت حال حاضر کشور رو شما مستراح فرض میکنی جناب؟
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    ذهن نویسنده و کارگردان مثل مستراح هست فضولات
  • CH ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 6
    پر از غلط 😂😂
  • سپیده IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    14 2
    ژانر اصلی فیلمهای ایرانی یک داستان صوری، مسخره‌بازی و توهین و کنایه‌های سیاسی در سرتاسر فیلم است. حالا اگر به جای مسخره‌بازی جلوه‌های ویژه را جایگزین کردهَاند نتیجه‌ی علاقه‌ی مردم به سریالهای به سبک امنیتی جدید است.
  • ضیا IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    15 88
    اتفاقا - فیلم خیلی خوبی بود
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    19 93
    این فیلم واقعیت امروز جامعه ایران را نشان داد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    16 91
    خوشبحالتون‌مختون‌تعطیله‌ 😂😂😂😂
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      عین تو
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    واقعا مزخرف تر از این فیلم ، فقط فیلم های اصغر فرهادی ست و درمیشیان
  • بابای قلی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    برادر...طبق تحلیل شما طرف خزعبل ساخته و اون وقت دادگاه برای ساخت این خزعبل براش 6 ماه حبس نوشته؟؟!!! جکه ؟؟؟ ما که قشنگ منظور کارگردان و طعنه ها و استعاره ها از المان هایی که استفاده کرده و فهمیدیم ...
  • شناس IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    خیلی فیلم جالبی بود منو یادزندگی کودکی ام انداخت. کاملا درست بود این واقعیت زندگی خیلی ازمردم متوسط به پایین جامعه ایرانی است.
  • .. IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    26 93
    وقتی فقرای «ولنجک» پیتزا سفارش می‌دهند.... باشه ولی مقاله تحقیر آمیز نمیتونه فقر موجود در ایران پنهان کنه..
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    12 64
    اوضاع ایران عالیه و هر چه در فیلم برادران لیلا نشان داده شده همه دروغ است. من نمی دانم شما که تیشه برداشتید و به ریشه این کشور می زنید.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    مزحک ترین مرخرف ترین و بی سر و ته ترین نقد(اگر بشه اسمش رو نقد گذاشت) در مورد یک فیلم که تا به حال خوانده بودم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    نیازی به این همه توضیح نبود فقط و اگر فقط اسم بازیگران فیلم رو می نوشتید کافی بود که بفهمیم با چه لجنی طرف هستیم
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    8 68
    بجاترین فیلم ده سال اخیر
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    اگر ملاک اکران، کیفیت فیلم هست پس با اکران شدن "به وقت شام" (با آن سوتی ها و آن پرداخت) چه کنیم؟
  • BE ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است. همه می دانند سوزش شما از چیست
  • سید مهدی طارم IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    18 94
    من کاری به سیاست ندارم ولی به نظر من برادران لیلا یکی از بهترین فیلم های سینمای ایران میباشد و محکوم کردن سعید روستایی خنده دار ترین حکمی است که شنیده ام سعید روستایی از بهترین کارگردان های ایران است باید شان او حفظ شود
  • مهدی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    فیلم بسیار زیبا بود دستمریزاد به کارگردان
  • بهرام IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    11 26
    پاسخ شما با توجه به تحلیل خودتان خیر است. اما ظاهراً تحلیل شما بی اساس است استعاره اش اینقدر درشت بود که یک سیستم را بلرزاند و کارگردانش چنین حکم خنده داری بگیرد.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    20 86
    یکی باید پیدا بشه اون سیلی رو بزنه تا شاید بیدار شوید
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    بفرمایید چرا از ساخته شدن یک فیلم اینقدر دردتون گرفته؟؟؟؟؟ 8
  • الی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    13 40
    فیلم بسیار عالی هست چرا انقدر مزخرف می نویسی
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    24 1
    برادران لیلا نابود شدن
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    86 15
    قاضی حکم داده که عوامل تومسراح دفن بشه
  • مهدی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    من که مدت هاست سینمای ایران رو تحریم کردم و فیلم ایرانی نمی بینم هیچ کدوم از کارگردان ها و بازیگرهای ایرانی هیچی از سینما نمی دونن و فقط ادا درمیارن
  • عدالت خواه IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    19 30
    درود بر سازندگان و عوامل فیلم برادران لیلا ، آقایان از سیاه نمایی فیلم برادران لیلا ناراحت نیستند
  • ایران IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    73 15
    اعتدال در همه چی باید باشه، فیلم نکاتی رو نمادگرایانه روایت میکنه که خب تا حدودی درسته،اما به نظرم باید ماحصل کار اثری بشه که ضمن نقد راهکار هم ارائه بده،اصلا هنر همینه که تعهد ایجاد کنه، خب آقای روستایی امدی فقر و فلاکت رو نشون دادی، حالا توسط یکی از دو شخصیت نسبتا مثبت فیلم(لیلا و علیرضا) باید راهکار نشون بدی و راهکار سیلی زدن به پدر نیست
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    نمیتونند این فیلم را تحمل کنند
  • هاشم IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 1
    از کوزه همان تراود که در اوست
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    90 22
    من شخصا تا حالا هیچ خانواده ایرانی ندیدیم که اینطور به هم بی حرمتی کنن . من که ندیدم . فیلم از جنبه نشان دادن تورم خوب بود اما از جنبه رفتار خانوادگی متاسفانه افتضاح و دور از واقعیت ایرانی بود
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    6 22
    خیلی خیلی فیلم قابل درک و فکری بود. واقعیت زیاد تو زندگی بیشتر ایرانی هااااا
  • سید فروزان CH ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    25 6
    فیلمی که ترانه علیدوستی در آن بازی کند از مستراح هم بدتر است ،
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      👌👍
  • محسن IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 13
    موفقیت و محبوبیت میبینید
  • محسن IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    21 3
    سلام ،اتفاقا" دم خروس زد بیرون، مطرح شده که اسکورسیسی وکاپولاپشت آقادرآمده اند ، کاپولا با آن سه گانه بی نظیر واسکورسیسی بزرگ که فیلم هایشان نیازی به تعریف وتمجیدمن ندارد ، ولی چرا این دوچنین اقدامی کرده اند شک ندارم که فرمان از بالا آمده ،وپشت این وامثال این کیانند؟!!! آقای روستایی ! شما ایرانی هستی؟!!! بزرگی نقل میکرد : ناکَسم اگردعوای درون به بیرون ببرم.
  • سارا IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    6 39
    کاری به خوب یا بد بودن این فیلم ندارم ولی آبکی ترین نقدی بود که تاحالا خونده بودم
  • GB ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    13 3
    به نظر میرسه کلا سعید روستایی از خانواده و خاطرات خودش فیلم می سازه!!!
  • سارا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 14
    کاری به خوب یا بد بودن این فیلم ندارم ولی آبکی ترین نقدی بود که تاحالا خونده بودم.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    30 2
    مفسد فی الارض در حوزه هنرمندان هم باید در قوانین در نظر گرفته شود و امثال سعید روستایی و فرهادی و ... به جرم سیاه نمایی که و تولید اثار موهن که برای همیشه خواهند ماند به جرم خیانت اعدام شوند تا حساب کار دست سایر هنرگندان هم بیاد
  • ناشناس IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 27
    من قبول دارم این یک فیلم کامل و ضعیف است، چون گوشه ای کوچک از فقرو فلاکت مردم ایران را نشان می‌دهد، مثلا قیمت یک گوشت را در مدت گذشت داستان نشان نداد درست قیمت دلار و طلا رو نشون داد ولی ای کاش قیمت ارزاق عمومی را نشان می‌داد که انگار قحطی آمده است قحطی نایاب شدن نیست بلکه وقتی نتوانی آن را تهیه کنی قحطی است
  • وحیده IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 22
    بسیار فیلم خوبی بود من این فیلم را تقریبا زندگی کرده ام. واقعیت جامعه را نشان میدهد
  • سید حسین گوهریان IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 29
    نویسنده در نقد فیلم یکطرفه و یکسویه نگریسته و یادمان باشه در گذشته شرکت آدامس خروس نشان بزرگ‌ترین سازه و مستغلات را داشت ‌‌این یعنی با ۵۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان میشه پول پس انداز نمود و به عبارتی قطره قطره جمع گردد وانگهی…. در یک جمع بندی و‌نگاه منصفانه داشته باشم فیلم برادران لیلا ارزش چند بار دیدن را دارد مضاف بر آن آقای روستا با ساخت آن به بخشی از دردهای جامعه پرداخته و امروز اگر نگاهی بیندازیم به جامعه پیتزای ولنجک را جنوب شهری ها برای یک بار هم که شده محک زدند
  • ناشناس IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    14 2
    من این فیلم رو همون اول که آمده بود دانلود کردم حیف هزینه دانلودی که دادم حالم بد شد از دیدنش همش بی احترامی توهین بد دهنی من کسانی که ازش طرفداری می کنند نمی دانم ولی چون خودم و خانواده ام و اطرافیانم چیزی به اسم بی احترامی به بزرگتر و بدهنی نداریم پذیرفتن این فیلم برام خیلی سخت
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    فیلم عالی بود
  • مانی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    9 35
    چه نقد مزخرفی ..‌همش چرت و پرت بود . جواب سوالاتی هم که کردی . همشونوجوهب داره . جواب های خیلی ساده ولی اینجا جاش نیست ..‌
  • S IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 1
    😂😂 یعنی چقدر اسم هاتون باحاله. اون انقلابیه سید اون مخالفم حاجی از لندن🤣 خداییش چقدر خلاق من به این نتیجه رسیدم نظرخواهی ها خیلی جذاب تر از مطلب خود سایته. حالا این دعواها هیچیش به ما نمی‌رسه. چه طرف فیلم باشی چه نباشی. ولی تعصبات بیخود رو کنار بذاریم هر دو طرف یه چیزایی راست میگن یه چیزایی اغراق میکنن. مثلا خداییش یه عکس از غلام چرا نذاشته بود تو فیلم و اینکه خب گرونیا که راست بود یه دفعه همه چی کشید بالا، اما از یه جمله این فیلم خیلی خوشم اومد اینکه علیرضا گفت:« اگه بمبم میزد نباید اینجوری میشد» و البته همه جور فرهنگ و مردمی تو ایران هست. تو همه کشورها هست. اینجا سعی داشت حتی تو خود برادرها انواع روحیات را نشون بده. حالا اینکه چرا تو دستشویی ؟😂 خب باید از خود کارگردان و فیلمنامه نویس پرسید، لابد جذابیت کار بالا می‌ره خب🤷
  • ایران IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    5 5
    بنظرمن تواین فیلم خیلی کم گذاشته شده وبایدطولانی ترمی شدمثال نشون ندادوقتی ک پدرلیلاقلبش گرفت بایدفاکتورداروخونه رونشون میدادک این همه پول بیمه میریزیم هرچی میریم بگیریم میگن جزبیمه نیست یاوقتی جرات اینونداری فقطیک هفته خونتوبفروشی وپولتونقدنگه داری لیزینگ هایی ک باکلاهبرداری میلیاردهاپول مردم روزدن زمین بیااقایی ک دنبال سوراخ موش میگردی ودنبال قاب عکس توسکانس فیلم پنجاه هزارنفرفقط از؟شرکت کلاهبردارخوردن زمین همونهایی ک مسولین بهشون لوح تقدیرمیدادن یکسربه استان مابزن برادران لیلارواونجاببین ماحرفمون کشورنیست هرمزدوری هم بخوادبه این ای خاک تعرض کنه تااخرین قطره خونمون پاشوامیستیم مانه اسرایلی هستیم نه انگلیسی مامردم همین سرزمینیم کسانی ک هشت سال بادست خالی ازته دل جنگیدیم مابچه های همون هایم گله بعضی ازمسولین هستن همین ماارزومون ک ایران سربلندماساخته بشه وکسانی ک براش زحمت میکشندخداوندبهشون توفیق عطاکنه وکسانی هم ک بااین کشوردشمنن وبدیشمیخوان خداوندریشه اشون خشک کنه
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    11 2
    واقعا آدم این اراذل هنرمندنما رو میبینه باید یک سری به مستراح بزنه
  • مصطفی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    11 2
    همونجور که چند سال شل حجابی و بی حجابی یواشکی رو نادیده گرفتیم و ناگهان اتفاقات ۱۴۰۱ با یک جرقه تبدیل به جنبش بی حجابی شد ، فیلم های ژانر فلاکت و بدبختی دارند زمینه یک انفجار را آماده میکنند، اما با ضریب بالاتر ، شاید در آن جرقه انفجاری ، تابوهای بزرگتری شامل مسائل جنسی بزرگتر مطرح و ترویج بشه ،
  • اسد IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 16
    برادران لیلا و کل کارهای سعید روستایی نبوغ سینمای ایران احسند داره از طرف همه مردم ضعیف جامعه ایران از تو ممنونیم کارت همیشه عالی بوده انشالله که همیشه همینطور ازاده باشی نه فیلمساز وابسته
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    ژانر مستراح، ژانر مورد علاقه اصلاح طلبان ستون پنجمی
  • ناشناس IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 9
    مستراح که قدیم استفاده می‌شده و شاید هنوز هم استفاده شود فیلم در مورد زندگی خیلی از مردم ایران بود که پدر یا مادر وقتی درست از فرصت های زندگی استفاده نمی کنند تا آخر عمر باید تو بدبختی زندگی کنی
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    18 72
    منظورش اینه که ایران رو به گند کشیدید که مردم توان خرید جایی اندازه مستراح رو هم ندارن
  • ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    31 12
    آخرش سعید روستایی با این حجم از منفی بافی و سیاه نگری و پلیدی و پلشتی یه بار در دستشویی خود کشی می کند
  • انا IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    0 18
    همون مستراح هم زیاده
  • یک هم وطن ایرانی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    تقصیر از وزارت ارشاد است که به هر جنبنده ایی اجازه کارگردانی می‌دهد و محصول اش میشه این(برادران لیلا).
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 11
    واقعیتی که روستایی نمایان کرد . وگرنه خیلی ها اینجوری هم زندگی می کنند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 13
    یک فیلم بسیار زیبا و دیدنی بود که واقعا سه بار اونو دیدم و لذت بردم
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    3 40
    زیر سوال بردن فیلم هایی مردمی از هنرمندان و کارگردان های مردمی فقط نشانه دشمنی با آنها بخاطر همصدایی آنها با اعتراضات مردمی هست و لاغیر. این رو همه خوب میدونیم و مشرق هم بهتر از هممون میدونه
  • اکبر IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 0
    به نظر این فیلم اکران بشه تو خود ایران تا مردم ایران در موردش نظر بدن
  • سهراب IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    22 86
    خودتون بهتر میدونید این فیلم کنایه ای است به وضعیت اکنون ایران
  • امیر ریاحی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    6 34
    قاعده ی نقد منصفانه این است که نقاط ضعف و نقاط قوت هرفیلم باهم بیان شود نه اینکه یک نقد تمام سیاه ارائه گردد
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    69 16
    بیچاره ما مردم ایران نه مسول حسابی داریم نه سلبریتی حسابی نه حتی دشمن حسابی همه و همه به اسم مردم فقط به فکر جیب خودشون وبچه ها شونند بیچاره ما مردم ایران
  • عجب IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 1
    پس چرا مردم یه چیز دیگه میگند
  • . IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 1
    فیلم خونه ی خودشون رو ساختن
    • ایران من IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      هر هر هر چقدرفک کردی
  • میلاد IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 1
    بچه فکول گنده تر از تو بدخوری کردند و الان در تیرانای آلبانی دنبال لونه موش میگردند تو که عددی نیستی
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    حقیقت این است که جمهوری اسلامی یک حکومت با جهان بینی خاص شیعی است که قرار است به توسط روال شیعی اداره شود گرچه هنوز نشده است . برقراری هر تفکر تفکرات دیگر را در مقابلش به خط می کند . تفکر حاکم بر این حکومت استیلای حکم خدا بر جامعه است که بدیهی است با حکم بشر بر امورات او در تعارضی اشتی ناپذیر است .
  • 7 مقدس IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 3
    بسیار فیلم مبتنی بر حقیقت جامعه این روزهای ایران هستش و شما ها خیلی بدبختید که برای هر چیزی دنبال توجیه الکی و من درآوردی هستید
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 3
      شاید زندگی تو و سعید مستراح اینطوری باشه دلیل نمیشه زندگی همه اینطوری باشه
  • تندر IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 2
    چون واقعیت تلخ جامعه رو بیان کرده تا مغز تون سوخته
  • افشین IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 3
    کل هنر این ها بردن آبروی ایرانه .تمام این شلوغی‌ها هم فقط به خاطر گرفتن اقامت دائم کشورهای خارجی است .جالب این که کانادا و آمریکا واسترالیا و ... شرط اقامت را برای این ارازل فعالیت سیاسی ضد نظام قرار داده‌اند. اینها هم که بی شرف .بدبختها رفتند آمریکا پناهنده شده اند یکشنبه ها زیر یکی از پل‌های عطر و ادکلن می‌فروشند بعد اسمش را گذاشتند آزادی
  • فرشته شاکر US ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 2
    این فیلمساز ساز می‌خواهند با سیاه نمایی ایران جایزه بگیرن هر فیلمی سیاه نمایی کنه در جشنواره ها فرمایشی که گرداننده این جشنواره ها مشتی غارتگر وسرمایه دار هستند این همه سیاه نمایی چرا این سیاه نمایی ها استادش فرهادی بود چقدر خود تحقیری فیلم ها شعار هست
  • شاپور IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 0
    البته از نوع برخورد با کارگردان و تنبیه هات در نظر گرفته شده میشه فهمید چرا و کجا رو سوزوند!!!!!!!!! بقول آن مرد که رفت: آب رو بریز اونجا که میسوزه!!!!!!!!!
  • مصطفی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    5 0
    مملکت هزارویک مشکل داره این فیلم هزارتاشه گفته بعد این مشکلات نمیبینین دستشویی رفتن یارو گیر دادین!!!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    5 1
    کسی که مطلب رو نوشته فیلم رو ندیده به عنوان نمونه ایراد گرفته که کدوم تالار بدون دریافت پول کار انجام می ده در حالی که در دیالوگ بین علیرضا و بایرام در تالار در سکانسی که علیرضا میخواد در مورد نداشتن سکه ها به بایرام توضیح بده در اون اتاق کوچک بایرام به علیرضا میگه من به تالار چک دادم میدونی چک چیه؟
  • ماتادور IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 0
    عالی بود
  • عطار باشی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 0
    آب وبریز جایی که میسوزه
  • محمد IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 0
    خودتان هم میدانید که مشکل شما مستراح نیست
  • پویا IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    زیاد به خودتون نگیرید
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 3
    گند ترین نجس ترین فیلم تاریخ تمام هستی مثل این فیلم هیچ احمقی نخواهد ساخت که انقدر به مردم خود توهین کند
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 3
    فیلمش به واقعیت خیلی نزدیک بود
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 1
    مستراح برا آقای روستایی با فیلم اجتماعی بسیار جالبش
  • مسلمان IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 3
    وقتی پول بگیرندو سفارشی برا منافقین فیلم بسازند همین میشه دیگه
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 1
    اگر علی فروغی ساخته بود فیلم هیچ ایرادی نداشت
  • مفا IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    4 3
    چقدر از روی حب و بغص تحلیل شده... ۳۰ میلیون نفر فیلم را دیدند و لذت بردند. کاش کمی انصاف را رعایت میکردید...
  • مرتضی عشقی GB ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    این فیلم دقیق زندگی نامه منه اینا از کجا اونو اوردن
  • جعفر US ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    2 2
    خیلی عالی بود دست کارگرانش درد نکنه حرف حق تلخه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    0 0
    مردک مزدور بی شرف
  • علی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 1
    شیر برای پراندن مگس فقط دمش را تکان می دهد ونعره نمی کشد. این فیلم بی ارزش است و هیچ برداشت سیاسی و هنری آز آن نمی توان کرد
  • رها IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 1
    بسیار تحلیل درست و منطقی بود ..واقعا هم همینه آبروی کشور رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس