برادران لیلا

عبارت "توقیف فیلمم را به سانسور ترجیح می‌دهم" موجب واکنش تدریجی سازمان سینمایی شد و او شانس اکران فیلمش در ایران و معرفی شدن به آکادمی اسکار را از دست داد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - اسفندماه ۱۴۰۰ شایعه‌ای میان اهالی سینما دهان به دهان می‌چرخید که در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن (اردیبهشت ۱۴۰۱ )، فیلم «برادران لیلا» (سعید روستایی) در این جشنواره اکران می‌شود و به پیوست آن اخباری منتشر شد که فیلم «شب، داخلی، دیوار» (وحیدجلیلوند) در ونیز و «تفریق» (مانی‌حقیقی) در فستیوال تورنتو رونمایی خواهد شد.

این شایعات در آن زمان نشان می‌داد سینماگران به اصطلاح آلترناتیو ارتباط فرهنگی خود را با عدم ارسال فیلم‌هایشان به جشنواره فیلم فجر قطع کرده‌ و با پذیرفته شدن آثارشان در فستیوال‌های بین‌المللی مسیرهای تازه‌ای را برای پخش و توزیع آثارشان انتخاب کرده‌اند.

در اسفند ۱۴۰۰ شایعات دیگری منتشر شد که کمپانی پخش بین‌المللی وایلد بانچ پخش فیلم برادران لیلا و شب، داخلی، دیوار را برعهده گرفته است و چندی بعد این شایعات رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

البته هدایت این طیف از فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی، واکنشی به سیاست‌های و اظهارنظرهای وزیر ارشاد وبرنامه‌های مشروحش قبل از کسب رای اعتماد بود. همان دفترچه جنجالی سیاست‌گذاری آینده فرهنگ و هنر نشان می‌داد که شیوه تعاملی با هنرمندان دولتی کمرنگ شده و اگر آشوب‌های ۱۴۰۱ رخ نمی‌داد، سیاست‌گذاری فرهنگی، تجلی آشکارتری در جشنواره‌های فجر سال ۱۴۰۱ در رشته‌های مختلف داشت.

این ریل‌گذاری نوین و این سبک از تعامل با بدنه هنرمندان وابسته به دولت‌های پیشین، یحتمل تا جایگزینی دولت بعدی ادامه خواهد داشت. اما حضور فیلم‌های ظاهرا آلترناتیو در فستیوال‌های فرنگی روشی بود تا این فاصله از سوی هنرمندان افزایش و تنش‌های فرمولیزه شده در دولت دهم دوباره تکرار شود. طیف سینماگران مستقل، اما در پشت پرده حکومتی‌تر، در مواجه با دولت مستقر رویکرد فاصله‌گذارانه خود را با حضور در جشنواره‌های فرنگی تشدید کردند، تا در دولت‌های اصلاح‌طلب یا اعتدالگرای احتمالی سال‌های آتی منافع آنان دوباره تامین شود.

با اانتخاب گزینه حضور در فستیوال‌های خارجی، افرادی در متن سازمان سینمایی از ناآگاهی رده‌های مدیریتی بالادستی ناآشنا به حوزه سینما بهره بردند و گزارش‌هایی از جانب برخی از این افرادی که دارای سمت‌های اجرایی نبودند به مراتب عالی سازمان سینمایی ارائه می‌شد که عدم حضور فیلم «برادران لیلا» در جشنواره فیلم فجر و حضور در فستیوال کن، نوعی دهان کجی به مدیران تازه وارد وزارتخانه و سازمان سینمایی است.

طبیعی است این تفسیر توسط تصمیم‌سازان میانه سینمایی به واسطه پذیرش در سازمان سینمایی مورد اقبال قرار گرفت در حالیکه تصمیم ساز مذکور با یکی از پلت‌فرم‌ها ارتباط خاصی پیدا کرده و قرارهایی میان دو طرف به صورت غیررسمی منعقد شده است.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

حق‌العمل‌کاران نزدیک به «پلت‌فرم» جنجالی رسانه‌های خود را برای هر گونه حاشیه‌سازی احتمالی آماده کردند و از سوی دیگر مبالغ بسیاری از منشا بسیار نامعلومی میان حق‌العمل‌کاران رسانه‌های جریان رسمی تزریق شد تا هر اتفاق و اظهاری نظری از سوی عوامل «برادران لیلا» ضریب پیدا کند.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

آیا شایعه برادران لیلا با روستایی صحت داشت؟

اما حاشیه سازی حول این فیلم را بی‌تجربگی سعید روستایی در محافل بین‌المللی تشدید کرد. او برای حضور در فستیوال‌های درجه الف دنیا از تجربه چندانی برخودار نبود. اما روند تقویت حاشیه قبل از حضور در جشنواره کن کلید خورد. شنیده‌های حاکی از آن است که شایعه قهر محمدزاده و معادی با روستایی قبل از جشنواره فیلم کن آغاز و در میان اهالی رسانه دهان به دهان می‌شد، تا اینکه در هفتم اردیبشهت ۱۴۰۱ خبر داوری اصغر فرهادی به عنوان یکی از داوران بخش رقابت اصلی این رویداد منتشر شد.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

آیا سینماگر ایرانی نباید فراتر از فرهادی برود؟

برخی حضور فرهادی را در فستیوال فیلم کن پشتوانه‌ای برای فیلم «برادران لیلا» تصور می‌کردند اما آگاهان به حواشی پشت صحنه سینما می‌دانستند، سینماگری ایرانی در محافل بین‌المللی از اصغر فرهادی نباید فراتر برود. فرهادی مدت‌هاست با حاشیه دامن‌گیر «آزاده مسیح‌زاده» دست و پنجه نرم می‌کرد و این حواشی تا انتشار گزارش مبسوط "سرقت ایده‌ها" مسیر فرورفتن فرهادی در این باتلاق را تسهیل می‌کرد. اما فیلم «برادران لیلا» رقیب دیگری در جشنواره فیلم کن تحت عنوان " فیلم عنکبوت مقدس" داشت و در انتخابی ناباوارنه اما قابل انتظار عنکبوت مقدس مورد توجه هیات داوران فیلم کن قرار گرفت و بازیگر زن فیلم توانست برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد.

بوسه انتقام!؟

حاشیه‌های حضور آخرین فیلم روستایی با عدم توجه به مطالبات شورای پروانه نمایش کلید خورد و فیلم بدون اخذ پروانه نمایش راهی این فستیوال شد. اما آنچه حواشی در نخستین روز حضور این فیلم تشدید کرد با بوسیدن فرشته‌حسینی توسط نوید محمدزاده روی فرش قرمز کلید خورد و به بمب خبری تبدیل شد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که اختلافات مالی حین فیلمبرداری به توقف این اثر منجر شد و روایت‌های تصدیق نشده‌ای حاکی از آن است که خودرویی که برای بردن محمدزاده و همسرش منتظر آنان در مقابل درب هتل ایستاده بود توسط یکی از طرف‌های مورد اختلاف در فیلم مرخص شد و محمدزاده و همسرش برای حضور روی فرش قرمز مسافتی طولانی را پیاده طی کردند و صحنه‌ای که حاشیه مهمی را برای فیلم تولید کرد، نتیجه یک تقابل شخصی درون متنی بوده است.

برای قهرمان شدن ترانه فرهاد اصلانی قربانی شد؟

دقیقا در اواخر اسفند۱۴۰۰ زمانی که حضور فیلم «برادران لیلا» در فستیوال فیلم کن قطعی شد، ماجرای مرتبط دیگری در حاشیه فیلم شکل گرفت که به حواشی قبل از حضور در کن دامن زد. در نخستین روزهای نوروز ۱۴۰۱ سمیه‌میرشمسی روایتی از آزار توسط فرهادی اصلانی در صفحه توییترش منتشر کرد. این روایت که صحت آن محل تردید است، روایتی مرتبط به همکاری‌ میرشمسی و اصلانی در سال‌ها قبل بود که هیچ ارتباطی به رخدادهای اخیر سینما نداشت.

ناگهان جنبشی شبیه ME_too تحت عنوان «هشتصد زن» شکل گرفت و از نوروز ۱۴۰۱ تا شروع جشنواره کن اخبار متعددی درباره پروژه هشتصد زن منتشر شد و در نهایت هیات پنج‌نفره‌ای تشکیل شد و دست کم ترانه علیدوستی به عنوان لیدر این جریان معرفی شد. اما حضور غزاله معتمد در لیست هیات پنج‌نفره سوال برانگیز بود.

شنیده‌هایی حاکی از آن است که پروژه برند کردن علیدوستی پس از قطعی شدن حضور فیلم در کن، در حال احداث بود، اما انتخاب سوژه میرشمسی برای انتشار روایت آزارش توسط اصلانی توسط چه کسانی انجام شد؟

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

آیا این روایت را می‌توان مرتبط با سابقه رفتارهای خشن اصلانی {تایید نشده} در پشت صحنه برادران لیلا قلمداد کرد؟ رفتارهایی که برخی اعضای هیات «هشتصد زن» را تحریک به انتشار روایت میرشمسی کرد؟

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

حسین فرحبخش یکی از منتقدان سرخت جنبش ۸۰۰ زن در مصاحبه‌ای جنجالی خواستار شلاق خوردن اعضای این جنبش شد. او خواستار «شلاق زدن» به سینماگران زنی شد که به «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی» در عرصه سینما و تئاتر اعتراض کرده و خواستار توقف آن شدند و منشا شکل گیری این هشتصد زن به روایتی از پشت صحنه برادران لیلا شکل گرفت.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

چندی بعد فرحبخش پس از خروج غراله معتمد از کشور در استوری اینستاگرامش خطاب به او نوشت: «غزاله معتمد ایشاله خواهرت زود خوب بشه، تو هم به آلمان برسی، تو که بر نمی گردی، اگه برگشتی دیدار ما پیش قاضی و شکایت. »

این جنبش در کن منجر به مورد توجه قرار گرفتن علیدوستی شد. همزمان شایعه‌ای حول این جشنواره منتشر که امکان دریافت جایزه توسط سعید پورصمیمی بازیگر این فیلم را محتمل قلمداد می‌کرد. اما به محض انتشار این خبر با توجه به در صدر قرار گرفتن اخبار آزارگری زنان سینماگر کتایون ریاحی پست غیرمتعارفی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و پورصمیمی را به آزارگری متهم کرد.

این خبر به محض انتشار در حاشیه جشنواره ترند شد و آخرین شانس‌ها و تلاش‌ها دریافت یک جایزه در کن رنگ باخت و در بازی کاملا طراحی شده عنکبوت مقدس موفق به دریافت یکی از جوایز اصلی این جشنواره شد.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

در نهایت تنها جایزه‌ای که با تلاش‌ها این فیلم توانست بدست آورد جایزه فیپرشی این جشنواره بود.

دستمزدهای گران و میلیاردی کارگردان برادران لیلا

یکی از اختلافات خاص در پشت صحنه فیلم اعتراض برخی بازیگران به کارگردان فیلم درباره میزان دستمزدها بود. این اختلافات در فرامتن فیلم نمود بسیار جدی داشت و حتی روایت‌های ضد و نقیضی از شکسته شدن شیشه خانه یکی از بازیگران برای اعتراض نسبت به میزان دستمزدش را نسبت به کارگردان فیلم مطرح می‌کرد. طرح این روایت نشان می‌داد، احتمالا میزان اختلافات در پشت صحنه فیلم جدی است.

بیشتر بخوانید:

فرحبخش: برای این خون دل، بر چه اساس ۹ میلیارد دستمزدگرفتی؟ +صوت

این شایعات درباره بالا بودن دستمزد کارگردان در اظهاراتی از حسین فرحبخش افشا شد. فرحبخش در واکنش به پستی از سعید روستایی که ادعا کرده بود خون دل خورده است گفت: آقایی که می‌گویی برای این فیلم خون دل خوردی برچه اساس برای ساخت یک فیلم ۹میلیارد دستمزد گرفته‌ای؟

پس از این اظهارات شایعات متفاوتی درباره دستمزد روستایی مطرح و گفته می‌شد سقف دستمزد او بیشتر از ۹ میلیارد بوده است.

تهیه کننده و کارگردان فیلم «برادران لیلا» تا کنون در خصوص‌این ادعاها و شایعات هیچ اظهار نظری نکرده اند اما پیش‌تر پیمان معادی بازیگر این فیلم درگفت‌وگویی پر هزینه‌بودن این فیلم را تایید کرد.

حاشیه‌های کن و دوئل کارگردان با سازمان سینمایی

رقبای پلت‌فرمی سعید روستایی با یک برنامه ریزی حساب شده و اشتباهات سهوی او را به دام انداختند. چرا که تخریب فیلم دلایل فرامتنی جدی داشت اما کارگردان با اشتباهات فراوانی به خوبی در این دام افتاد.

حق‌العمل‌کاران تیم رقیب از همان ابتدا محتواهای جنجالی خود را آماده انتشار داشتند، تا زمینه تخریب فیلم را تشدید کنند. اما مهمترین تله کارگردان بی توجهی به اصلاحیه‌های سازمان سینمایی و عدم دریافت پروانه نمایش فیلم بود.

روستایی برای حضور فیلمش در کن از دریافت پروانه نمایش چشم‌پوشی کرد و زمانی که خبرنگاران ایرانی رسانه‌های فارسی زبان حاضر در این رویداد از کارگردان کم تجربه در محافل بین‌المللی در مورد سانسور در ایران سوال کردند، روستایی به جای ارائه جواب‌های پخته شبیه مرحوم کیارستمی، با ارائه جملاتی نظیر سانسور موجب خلاقیت می‌شو، در مورد عدم عقب‌نشینی از سانسور فیلمش در ایران اظهاراتی به زبان آورد که بهانه‌ای برای خشمگین شدن دستگاه‌های نظارتی معاونت سینمایی و مراجع‌ بالاتری بود.

او در این فستیوال گفت: «سانسور به فیلم متری شیش و نیم آسیب زد، بنابراین این‌بار توقیف فیلمم را به سانسور ترجیح می‌دهم.»

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در واکنش به ادعاهای سعید روستایی کارگردان فیلم "برادران لیلا" در فضای مجازی، صورتجلسه پروانه ساخت این فیلم در دولت قبل و تعهداتی که کارگردان باید در ساخت فیلم بعنوان شرط پروانه ساخت به انجام می‌رسانده و این اصلاحات را انجام نداده برای قضاوت عمومی منتشر کرد.

او با گفتن این جمله در یک شرایط ملتهب آگراندیسمان شده شانس معرفی شدن اثرش به عنوان نماینده اسکار و اکران عمومی فیلمش را از دست داد و با بازگشت به ایران سعی نکرد این شرایط راتعدیل کند. هر چند او در فستیوال های دیگر همچون مونیخ از تحریم‌های ظالمانه آمریکا سخن بر زبان راند اما این رویکرد متفاوت دیگر مقبول ناظران نبود و مذاکرات متعدد او با سازمان سینمایی به نتیجه نرسید.

ناگفته‌هایی از آخرین ساخته سعید روستایی/ «برادران لیلا» چگونه با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین شعار می‌دهد؟!

برادران لیلا با بودجه مستکبرانه برای مستضعفین ساخته شد!

آخرین فیلم روستایی اکران سراسری‌اش توسط کمپانی پخش کننده را پشت سر گذاشت و به فاصله کوتاهی در پلت‌فرم‌های بین‌المللی منتشر شد. به فاصله کوتاهی در روزهای پایانی اسفند این فیلم در مجاری غیرسمی منتشر شد. این اثر از جنبه‌های مختلفی تحلیل شد و بسیاری از منتقدان سینمایی آن را ضعیف‌ترین اثر کارگردان توصیف کردند.

هواداران اندک فیلم تحت تاثیر آشوب‌های پاییز 1401 و همزمان با نوسان قیمت دلار آنرا اثری نمادین از مصائب اقتصادی سال‌های اخیر توصیف کردند. در حالیکه حواشی پرشمار فیلم نشان می‌دهد، فیلم اثر گرانی است و با صرف هزینه‌های کلانی ساخته شده و آنرا نمی‌توان به نمادی از مصائب اقتصادی ایران پس از تحریم‌های ظالمانه توصیف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 5
    هیچی باز شغالا ریختن
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      7 5
      عکس چهارم. یه مشت مترسک و مقلد غربگدای فرومایه بی فرهنگ بدبخت درجه 6.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      5 5
      و البته یادی کنیم از شغال بزرگ، گاویون ریاحی خودش میگه انجا که قانون و اخلاق حاکم نباشد فساد حکومت می کند اما خودش کشف حجاب کرد که هم غیرقانونی و هم غیراخلاقی و تجاوز به حریم خانواده های دیگر است
    • مردم IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      9 3
      فیلمی بسیار زیبا و مطابق با واقعیتهای جامعه ایرانی ؟///
    • SE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 3
      این آشغالها دست پرورده نکبت طلبان هسنتد
    • رضا IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 1
      آقای مردم شاید مطابق با واقعیات شما باشد نه کل کشور.
  • یاران امام IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    14 12
    چه فاجعه ای در فیلم سینمایی بوجود می آید یار نوشته که فلانی بمن تعرض کرد اولا به زن سالم و پاک دامن کسی جرات نمی کند به او تو بگه. دوما اگر خودت راضی نباشی فلانی به هیچ وجه از رویش نمی آمد که بیا باهم باشیم.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 0
      واقعا؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    33 22
    معلومه حسابی سوختين از اين فيلم
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      9 9
      فقط اونایی که خانوادشون شبیه خانواده لیلاست از این فیلم خوششون میاد طبیعی است که خانواده های پاک ناراحت باشن از این توهین.
  • سینا IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 4
    کسی که پشت صحنه سینما کار کرده میدونه اونجا چه خبره لطفا الکی از این و اون دفاع نکنید فکر نکنید همه چیز خوبه و هیچکس از خط قرمز دیگران عبور نمی کنه
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 1
      دقیقا دانشگاه‌ها هم به کثافت رسوندن
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    31 16
    برادران لیلا فیلم باحالی بود چرا اینقدر باهاش مخالفید؟
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      6 7
      شما چرا از این فیلم مشمئزه کننده خوشتون میاد؟ از اینکه پدر اشپزخونه رو توالت کرده سرمست شدین یا از اینکه مادر خودش اونکاره بوده؟ اگر دین ندارید لااقل جوانمرد باشید
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    33 13
    یعنی بهترین فیلمی بود که میتونست از حال و روز ایران امروز ساخته بشه.
    • علي مشهدي IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      5 6
      اتفاقا برادران ليلا فيلمي سياه و به نظرم با چاشني اغراق و دروغ پردازي همراه بود.
  • مصطفی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    13 18
    واقعا اینه چهره مردم ایران و انقلاب اسلامی ؟؟؟؟؟؟؟؟// ایا این پیام باید از جمهوری اسلامی مخابره بشه؟ مسولین ارشاد کجان؟ و این عمار؟
  • US ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    10 12
    ابله هان هنری کاری بجز تقلید از غرب ندارند که ندارند که ندارند ... آنوقت دم از عقل میزند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    5 5
    اروپا هم مثل افغانستان منابع طبیعی کمی دارد اروپا را چه به قلدری، برای اروپا دوران دزدی از کلتهای مظلوم اسیا و افریقا تمام شد
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 0
      افغانستان بر اساس براورد امریکائیها یک تریلیون دلار،ذخایر معدنی مختلف دارد.هیچ جا ازنظر منابع طبیعی، از اروپا ،بدبخت تر نیست.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 6
    اروپا هم مثل افغانستان منابع طبیعی کمی دارد اروپا را چه به قلدری، برای اروپا دوران دزدی از ملتهای مظلوم اسیا و افریقا تمام شد
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    9 3
    تو سینما گرفتن به زنان تعرض کردند،اونوقت خودشون هم استوری میزارن.توشم مشکلات رو لیست میکنن پایینش هم فحش میدند به نظام.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    7 6
    این ژست ها به شما سلبریتی های مولتی میلیاردر فاسد نمیاد فقط بازیگران این فیلم به اندازه کل مردم یه شهر ثروت دارن اونوقت توی فیلم همشون فقط یه پراید دارن و توی یه اتاق میخوابن!! آدم از شدت خنده گریه اش میگیره.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    11 5
    فیلم های داخلی میسازن یا بازی میکنن که همش خونه های میلیاردی،وسایل گرون و شیک با ماشین شاسی بلند خارجیه.اونوقت الان یادشون افتاده آخ مردم ندارند،وای مردم دارند حسرت میخورن.نظام چقدر بد.مرده شور برده ها پس چرا فیلم های کَن تون اینجوری نیست.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    8 6
    ابله هان هنری کاری بجز تقلید از غرب ندارند که ندارند که ندارند ... آنوقت دم از عقل میزند
  • مسعود IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    18 4
    بیان حقیقت برای یه عده خیلی تلخه
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    14 4
    مساله شما اینه این فیلم انتقادی تند به وضعیت معیشت مردم و افزایش سرسام اور دلار و سکه و کاهش ارزش پول ملی و فقیر تر شدن مردم دارد
  • زارج IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 5
    تماشای رایگان فیلم بدون اجازۀ تهیه کننده حرام است.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    17 3
    توصیه میکنم خودتون این فیلم رو ببینید بعد قضاوت کنید. یک بار هم که شده به جای تقلید، خودتون بررسی کنید!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      3 4
      مثل اینه که بگی لجن یا مواد مخدر یا مسکرات رو باید یکبار بخوری وبعد قضاوت کنی!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 0
    فکر کنید با این همه مخالف و منتقد و برانداز وضع اقتصادی اجتماعی و سیاسی و قضایی و تقنینی و اجرائی کشور این است اگر این ها نبودند اگر این همه رسانه حقیقی و مجازی نبود چه روزگاری داشت ایران و ملت ایران؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    این فیلم داستان
  • سعید ب IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    فیلم روانشناسی بود
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 4
    دیدن این فیلم ها مثل نوشیدن یک لیوان نوشیدنی مسموم است به قدری به مسائل منفی ذهن را مشغول می کند جهان پیش چشم سیاه و حس مرگ و ناامیدی و حتی معده عصبی و انسان واقعا با فکر مسموم جسم مسموم هم پیدا کند و بالا بیاورد کاش بس کنند سینمای جایزه بگیر نخواستیم و نخواستیم دلسوزی نخواستیم!
  • داداشم میثم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 2
    توقع دارید بازیگران ما با لباس های داغان در سکوهای جهانی قرار بگیرند؟ عجببببببب
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 5
    فیلم ضد حقیقت بود
  • ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 2
    توقیف فیلمش را به سانسور ترجبح می دهد چون به همین بهانه گرین کارتش رامیگیرد و میرود پهلوی اربابانش
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    8 1
    بهترین فیلم گویای اوضاع فعلی
  • حمید IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 2
    به قول اون یارو که یه زمانی قبله آمالتون بود آب رو بریز همونجا که سوختی.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 0
    از گرانی سرسام آور خودروها چه خبر؟
  • ققنوس IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    چرا یک فیلم درباره روابط نامشروع و یا تعرض جنسی در بین بازیگران سینما، در ایران ساخته نمیشه
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 0
    اثری نمادین
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    5 0
    فرحبخش بره گم شه مردک کثافت ازت میباره
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    واقعن خیلی حرکت نادرستیه مخصوصن دستمزد حسین فرحبخش
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    واقعن خیلی حرکت نادرستیه مخصوصن دستمزد حسین فرحبخش
  • احسان US ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    4 0
    منظور از مستضعفین چیست؟ معنی قدیم یا معنی جدید؟ :))))
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    بابا فرح بخش بابت چه کاری از فیلم برادران لیلا اینقدر دستمزد گرفتی.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      0 0
      فرحبخش دستمزد گرفته؟!! نه رفیق فرحبخش انتقاد کرده از دستمزدی که روستایی گرفته 😉😉😉😉
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 4
    فیلم ضعیفی است، افتضاح کاش کارگران فرهنگ مردم را واقعا میشناخت به خصوص فقرا. به نظرم این هنرمندان با مردم اصلا زندگی نکردند
  • ارش IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    5 2
    والله این فیلم درمورد مشکلات اقتصادی بود
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 1
      اون جایی که در مورده مشکلات اقتصادی بود خوب بود و عین واقعیت اما خیلی جاها هم واقعا اشتباه بود و ما خانواده خیلی کمی ودر حد خیلی خیلی کم داریم که اینجور به هم فحاشی کنن واقعا در مورده رفتارها سیاه نمای شدید شده.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    با دستمزدهای سوپر میلیاردی
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    اگر سازندگان فیلم آزادی کامل داشتن انقد بی حیا بودند جوری جامعه ایران رو به تصویربکشن که لجن از سر و روی نظام بباره
  • مهدی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 1
    سینمای ایران واقعا افتضاحه
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    واقعاً نامردیه کارگردانی جامعه کشورش رو اینطوری نشون بده که می خواد جایزه بگیره؟! هرگز نمیگم خانواده هابی مثل خانواده این فیلم در کشور وجود نداره، خیر، شاید حتی بدتر هم پیدا بشه ولی وقتی فیلمی رو می خوای برای جشنواره ای بین المللی نمایش بدی اینگونه تداعی میشه برای تماشاگر خارجی که جامعه ایران یعنی این!!! وجدان خودتون رو قاضی کنید، خانواده هابی اینچنین رو چند نفرتون تا حالا دیده اید؟ والله من ۵۵ سالم هست تا دیدن این فیلم اصلأ نمی دونستم و نشنیده بودم که میشه تو سینک ظرفشویی آشپزخانه هم دستشویی کرد!!! امکان فیزیکی منظورم نیست، آخه این کار به فکر چند درصد ۹۰ میلیون ایرانی تا حالا رسیده که میای تو فیلم نمایش میدی؟!! یا تو اداره بیمه کارمند خانم درمیاد میگه : چون همه شرکت ها و کارخانه ها دارن تعطیل میشن شرکت های بیمه سختگیری می کنند.اونوقت همه شرکت ها و کارخونه دارن تعطیل میشن؟ اون هم با این وضعیت که در این فیلم نمایش میدی؟ رفتار با پدر و مادر که دیگه نگو! وحشتناک‌. آخه هدفت از نمایش چنین رفتارهایی چی هست؟
  • بی نام IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 2
    واقعا فیلم عالی بود
  • نویسنده رمان باغ بهشت IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 0
    مسخره است والله! اول مجوز ساخت می دهند بعد جلوی آن را می خواهند بگیرند آب از سرچشمه گل آلود است. عزیز من،هنرمند جماعت دنبال دیده شدن است ، به هر قیمتی!!!!
  • نویسنده رمان باغ بهشت IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    و اما مطلب دیگر خطاب به عزیزان و مدیران سینمایی: این دولت و آن دولت ندارد.اصلاح طلب و اصولگرا هر دوی این عزیزان یک بام و دو هوا را می خواهند. هم می خواهند از لحاظ ملی و مذهبی و فرهنگی و سیاسی آسیبی نبینند و هم در کارنامه خود جوایز فستیوال های نحس خارجی را داشته باشند!!
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 1
    جستجو کن: Linxia Grande Theatre in China بجای پرداختن به فیلم‌های مزخرف، بیشتر به معماری ارگانیک و ایده های ناب فرهنگی جهانی و آینده بپردازید. (صداوسیما هم زیادی به فیلم‌ها می‌پردازد) بایکوت خبری کنید تا بهتر بسازند.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 0
    تعرض جنسی کارفرمایان به زیردستان واقعیت رایج اما تلخ جامعه ما شده، باید ریشه یابی شود. از همان نوکیسه های نفوذی نشآت گرفته.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    1 1
    فیلم عالی بود بسوزی مشرقی های دوزاری خخخ
  • تینتا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    بسیار فیلم خوبی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس