کد خبر 1477481
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
برادران لیلا؛ مهمان ناخوانده یا عیدی نامبارک

روستایی «سد معبر» را در جایگاه نویسندگی در سال ۹۶ و «متری شیش‌ونیم» را در سال ۹۷ ساخت. که به‌دلیل رعایت نکردن اصلاحات موردنظر سازمان سینمایی، امکان نمایش در داخل کشور را پیدا نکرد.

به گزارش مشرق،«برادران لیلا» جدیدترین ساخته سعید روستایی، کارگردان جوان و سازنده آثار تحسین شده‌ای چون «متری شیش‌ونیم» با حواشی و جنجال‌های مختلفی در داخل و خارج ایران مواجه شد.

آخرین اتفاق در مورد این فیلم، انتشار نسخه غیرقانونی «برادران لیلا» در داخل کشور بود.فیلم «برادران لیلا» چهارمین ساخته بلند روستایی است. او بعد از ساخت سه فیلم کوتاه «شنبه»، «مراسم» و «خیابان خیلی خلوت»، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «ابد و یک روز» در سال ۱۳۹۴ کارگردانی کرد؛ فیلمی که مورد توجه مخاطبان و منتقدین قرار گرفت.

روستایی «سد معبر» را در جایگاه نویسندگی در سال ۹۶ و «متری شیش‌ونیم» را در سال ۹۷ ساخت.«برادران لیلا» آخرین ساخته سعید روستایی در سال ۱۴۰۰ است که به‌دلیل رعایت نکردن اصلاحات موردنظر سازمان سینمایی، امکان نمایش در داخل کشور را پیدا نکرد.

این فیلم برای اولین‌بار در جشنواره کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد.بررسی کارنامه حرفه‌ای سعید روستایی نشان می‌دهد که فیلم‌های اجتماعی او قبل از «برادران لیلا» تا حدودی توانسته بود در مسیر نقادی مشکلات و نشان دادن برخی آسیب‌ها عمدتا در طبقات پایین و حاشیه‌ای جامعه موفق ظاهر شود.

این موفقیت خود را در همراهی مخاطبان و منتقدین با آثار روستایی نشان داد. هر چند در مورد این آثار هم برخی معتقد بودند در ژانر «سیاه‌نمایی» سینمای روشنفکر ایرانی قرار دارد اما این انتقادات در مقابل تحسین‌ها چندان به چشم نیامد.باوجود همه این موفقیت‌ها، «برادران لیلا» را باید یک عقبگرد در کارنامه کاری سعید روستایی به حساب آورد.

این عقبگرد بیش از آنکه ماحصل بررسی تکنیکی فیلم «برادران لیلا» باشد، مرتبط با محتوا و پیام‌های این فیلم است. برخی معتقد هستند که فیلم «برادران لیلا» یک فیلم نمادین در نقد ساختار قدرت در جامعه ایرانی است. چه با این نوع نشانه‌شناسی‌ها موافق باشیم و یا اینکه مخالفت کنیم، فضای ترسیم‌شده فیلم و تصویری که از خانواده ایرانی و روابط داخل این خانواده نشان داده می‌شود، در یک کلام دور از فضای واقعی جامعه ایرانی است.

درواقع به نظر می‌رسد مهم‌ترین نقد را در مورد فیلم سعید روستایی باید اغراق، زیاده‌گویی و خلاف‌گویی دانست.به‌عبارت دیگر «برادران لیلا» چیزی را روایت و فضایی را ترسیم می‌کند که غیرواقعی است. اینکه پدر خانواده هیچ‌گونه ارزشی برای منافع خانواده و فرزندان خود قائل نیست و مانع ازدواج دختر خود شده و حاضر نیست برای سروسامان گرفتن و شاغل شدن فرزندان خود اقدامی کند و تنها پس‌انداز خود را خرج ریاست دروغین می‌کند، تصاویری هستند که نمی‌تواند روای پدر ایرانی باشد.

اینکه چرا روستایی در آخرین ساخته خود در این ورطه اغراق‌گویی و خلاف‌گویی افتاده، احتمالا چندان مرتبط با توانمندی‌های حرفه‌ای و فیلم‌سازی او نیست.

به نظر می‌رسد روستایی هم مانند برخی کارگردانان سینمایی روشنفکر ایران بعد از ساخت چند اثر نسبتا موفق، گوشه‌چشمی به جشنواره‌های خارجی داشته و فیلم «برادران لیلا» نه برای مردم ایران که برای تحسین در جشنواره‌های خارجی ساخته شده است؛ تحسین در جشنواره‌ای خارجی هم آن‌طور که از عملکرد این جشنواره‌ها برمی آید نیازمند نوع خاصی از روایت در مورد انسان و جامعه ایرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 0
    خرج پولهای یک کشور برای ریاست خیالی در منطقه با واقعیت پدر ایرانی همخانی داره؟
  • بابای قلی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    نویسنده متن یا عمدا و یا سهوا بسیار ساده انگارانه فیلم برادران لیلا را نقد کرده...از سکانس اول تا سکانس آخر فیلم متلک و استعاره و تمثیل از وضع اجتماع است..پدر و پسران و مادر و لیلا و بایرام و عروسی و تعداد سکه ها و مغازه کذایی و و و و...همگی استعاره وار و اشاره به مواردی خاص دارند...حتی صحنه توالت اول فیلم و قطع بودن آب...کارگردان و نویسنده بسیار هوشمندانه این موارد را مطرح کرده اند..
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    با عرض پوزش ولی به نظر من واقع گرایانه بود هر خانواده ای که می شناسم بخشی از این فلاکت ها را داشته تربیت غلط اولاد وعادت به مفت خوری و جهالت در خود بزرگ بینی و رابطه نامشروع و ارجحیت پسر بر دختر و عدم بلوغ فکری والدین و خیلی چیز های دیگر مشکل این بود که در این خانواده همه یکجا جمع شده بود و هضم آن برای شما سنگین بود
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    2 0
    باشه تو راست میگی.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    پدر بنده سه سال قبل دقیقا همین کار را انجام داد درسته بعیده پدر انجام بده ولی هستند یه عده ابله که نام پدر را یدک میکشند
  • ... IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    1 0
    به نظرمن واقعی ترین و عالی ترین فیلم درامی که دیدم فیلم برادران لیلا بوده . چرا یه عده فکر میکنن که مملکت ما گل و بلبله و وقتی کسی خواست واقعیت ها را نشون بده همه بهش حمله کنند. انگار یادمون رفته طی یک ماه اخیر دلار از ۳۰ تومن پرید به ۵۶ تومن بازم میگید فیلم سعید روستایی اغراقه . من به عنوان یه عضو کوچیکی از جامعه فقط داخل فامیل خودمون سه تا پدر بد تر از پدر لیلا دیدم، پس معیار تشخیص پدر ایرانی به هیچ وجه فیلم های صد من یه غاز صدا و سیما نیست .
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس