کد خبر 1520893
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
نوبخت

اظهارات سؤال برانگیز یکی از مقامات دولت سابق نشان داد که چگونه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با آمارسازی، دست بردن در آمارها و تغییر واقعیت‌ها برای خود کارنامه و عملکرد می‌تراشیدند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویٰژه خود نوشت: روزنامه ایران در گزارشی، نوشت: کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ و خالی گذاشتن خزانه، ناترازی برق، گاز و بنزین، باقی گذاشتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی تنها به شکل اوراق مالی و از همه مهم‌تر، نابود کردن سرمایه‌های اجتماعی دولت در مقاطع مختلف از جمله در ماجرای بورس، و شبیخون بنزینی در آبان سال ۹۸، مهم‌ترین موارد عملکرد دولت مورد حمایت آقای نوبخت است. با این حال مشخص نیست وی و دیگر مسئولان دولت گذشته با چه رویی می‌توانند همچنان در افکار عمومی ظاهر شده و به تمجید از عملکرد خود بپردازند!

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی پس از طرح آمارهای دروغین از وضعیت بدهی دولت قبلی و فعلی، به تازگی با انتشار متنی در صفحه شاخصی خود در فضای مجازی تلاش کرد عملکرد دولت متبوع خود در زمینه رشد اقتصادی را افتخارآمیز جلوه دهد. «آیا التفات دارید که طبق گزارش شماره ۱۱۰ بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ۹۹ معادل ۴.۱ درصد و در بهار ۱۴۰۰ برابر ۶.۷ درصد و مستند به گزارش رسمی مرکز آمار، رشد اقتصادی ۱۳۹۲-۱۳۹۶ بیش از ۴.۷ درصد و در سال ۱۳۹۵ برابر ۱۴.۲ درصد بود؟»

اما نگاهی به آمارهای مرکز آمار، وضعیت اسفناک رشد اقتصادی در دولت گذشته را به خوبی نشان می‌دهد. همان‌طور که از آمارها پیداست، رشد اقتصادی در سال‌های پایانی دولت گذشته کاهش شدیدی داشته است. همچنین رشد ۱۴.۲ درصدی سال ۹۵ هم عمدتاً به خاطر فروش نفت بوده و هیچ ارتباطی با بخش غیرنفتی اقتصاد کشور ندارد. با این حال در دولت سیزدهم با وجود کرونا، تحریم و بدون پذیرش شروط FATF، رشد اقتصادی به بالای ۴ درصد رسید.

نگاهی به وضعیت تشکیل سرمایه به عنوان عامل حیاتی مؤثر بر رشد اقتصادی، عمق فاجعه اقتصادی رخ داده در دولت مورد حمایت نوبخت را به وضوح نشان می‌دهد. طبق آمارهای مرکز آمار، نرخ تشکیل سرمایه ثابت در دولت گذشته زیر صفر بوده است. این یعنی نه تنها سطح سرمایه ثابت کشور در دولت گذشته بیشتر نشده، بلکه بخش بسیار زیادی از آن از بین رفته و مستهلک شده است.

مرکز آمار به تازگی با انتشار آمار هزینه و درآمد خانوار، اطلاعات مهمی درباره وضعیت توزیع درآمد در کشور در سال ۱۴۰۱ منتشر کرد. طبق گزارش مرکز آمار، شکاف طبقاتی در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته به طوری که ضریب جینی به عنوان معیاری برای ‌اندازه‌گیری نابرابری در توزیع درآمد از ۳۹.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳۸.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش شکاف طبقاتی و کمتر شدن نابرابری اقتصادی است. به گواه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی در سال ۱۴۰۱ به دلیل اصلاح سازکار حمایتی دولت به شکل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاها و تخصیص یارانه مستقیم به مردم بود.

یکی دیگر از بحران‌هایی که یاران نوبخت در دولت گذشته برای مردم و دولت سیزدهم به ارث گذاشتند، تورم بی‌سابقه در نیم قرن اخیر بود. در چنین شرایطی دولت تلاش کرد با کنترل رشد نقدینگی، عامل اصلی رشد تورم را مهار کند تا تورم به شکل ریشه‌ای و نه موقتی کاهش یابد. جدیدترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی که در مهر ۱۴۰۰ به ۴۲.۸ درصد هم رسیده بود، در تیرماه سال‌جاری به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته که کاهش بیش از ۱۵ درصد در کمتر از ۲ سال را نشان می‌دهد.

موارد فوق البته بخش کوچکی از بحران‌هایی است که دولت روحانی تنها در حوزه اقتصادی برای مردم و دولت سیزدهم به ارث گذاشت. هدررفتن ده‌ها میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور در قالب سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و تحمیل خسارات سنگین به اقتصاد کشور در پی این سیاست، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ و خالی گذاشتن خزانه، ناترازی برق، گاز و بنزین، باقی گذاشتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی تنها به شکل اوراق مالی و... بخشی از عملکرد دولت مورد حمایت نوبخت است.

در همین حال مرور آمار چهار ساله پایانی دولت روحانی حاکی از این است که متوسط رشد اقتصادی کشور در این دوره نیم درصد بوده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 8
    کیهان !!!!! آمار ساز اصلی شما هستید در زمان معجزه هزاره سوم با ارائه آمارهای الکی و هم اکنون هم در زمان سید محرومان
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      4 2
      این نامش اعتماد به نفس نیست! بلکه به آن پررویی نجومی یا وقاحت کهکشانی می گویند!!!
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      2 2
      این نامش اعتماد به نفس نیست! بلکه به آن پررویی نجومی یا وقاحت کهکشانی می گویند!!!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 2
      الاصحالات اندر فاضلابات
  • محمدروزبهانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 6
    قربون کارنامه شماها برم که همش20،شما نبودین میگفتین: آقای همتی چرا ارز رو عمدا انقد گرون کردی، اما الان برای شما هیچ اشکالی نداره و کسی حرف زیادی نزنه
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 2
      قیمت ارز قبل فتنه ززآ ۳۱،۶۰۰ بود، کافیه یه سرچ ساده بکنید، در عرض ۵ ماه رسید به حدود ۵۰،۰۰۰ تومن. واقعا نمی دونید یا خودتون رو به ندونستن می زنید؟
  • علی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 8
    وقتي تحلیلگر روزنامه کیهان باشه یعنی طرف مقابل کارش درست بوده و هست
    • . IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      3 2
      جنس بهتر پیدا کن ، چه خبر از ساختمان سلام که آقای روحانی برای خودش ساخت من یکی شو گفتم بقیه رو خودتون بهتر میدونید
  • حسن IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    7 5
    اگر نوبخت دروغ میگه چرا باش مناطره کنید؟؟
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 2
    عجب رویی داره نوبخت به‌ فلاکت گشیدن اقتصاد کشور تعطیلی کارخانجات خالی کردن خزانه و ذخایر طلای کشور باپر رویی می آيند ازدست آورده سخن می‌گوید
  • حسین IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 2
    لعنت بر اصلاح طلب ها که با حمایت از روحانی اقتصادمملکت رو نابود کردند
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 1
    والا بین مردم که هنوز هم جرات نمی‌کنند بیان. دورادور توی روزنامه‌های زنجیره‌اییشون آمارسازی می‌کنند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 2
    عیبی نداره هرچی چاپیدن با تورم جبران شد از کیسه ملت
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    خوشبحال بانک روشیلد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس