توافق ایران آمریکا

یک سناتور آمریکایی در نامه سرگشاده خطاب به بایدن نوشت: آزادسازی ۶ میلیارد دلار ایران به ازای آزادی زندانیان دوتابعیتی، بدعتی خطرناک است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویٰژه خود نوشت: سناتور کوین کریمر، با انتشار بیانیه‌ای، به همکارانش در سنا پیوست که طی‌ نامه‌ای خواستار پاسخگویی دولت بایدن درباره آزادسازی شش میلیارد دلار از طلب‌های نفتی جمهوری اسلامی در ازای آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی شده‌ بودند. پیش از این ۲۶ سناتور، از تصمیم دولت جو بایدن، برای آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در ازای پنج زندانی‌، انتقاد کرده بودند. به گزارش صدای آمریکا، سنا ضمن حمایت از آزادی زندانیان، استدلال می‌کنند که این اقدام یک بدعت خطرناک ایجاد، و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در خاورمیانه را تقویت می‌کند.

در نامه‌ سرگشاده ۲۶ سناتور، دولت به نقض سیاست عدم امتیازدهی و پرداخت باج بزرگ ۶ میلیارد دلاری و همچنین دور زدن کنگره متهم شده است.

در این میان سناتور کوین کریمر، با ابراز نگرانی شدید از اقدام دولت،‌ خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، چنین اقداماتی را بدعت خطرناکی خوانده و نسبت به پیامدهای آن هشدار داد. او تاکید کرد که ارائه چنین مبلغ قابل‌توجهی، نقض سیاست «عدم امتیازدهی» ایالات متحده است.

سناتور کوین کریمر تصریح کرد سیاست «عدم امتیازدهی» به فرمان اجرایی ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲ بر می‌گردد. این فرمان اجرایی، هرگونه پاداش به نهادهایی که در بازداشت غیرقانونی و یا به دنبال اهرم سیاسی هستند، و ثبات بین‌المللی و امنیت اتباع آمریکایی در خارج از کشور را به خطر می‌اندازد، منع می‌کند. بر اساس اعلام رسانه‌های کره جنوبی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، هفته گذشته به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است تا پس از تبدیل به یورو به قطر منتقل شود.

خبرگزاری رویترز، فرآیند تبدیل «وون» به دلار و سپس به یورو را زمان‌بر دانسته و نوشته که ظرف مدت پنج هفته آینده، روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد «وون» معادل ۲۲۳/۸۵ میلیون دلار تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس