کد خبر 1517224
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
اسکان آوارگان سوری در ادلب یا حلب؟ / برنامه جدید ترکیه در شمال سوریه

وزارت کشور ترکیه به همراه حزب حاکم عدالت و توسعه در راستای اجرای دستور "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور این کشور اعلام کرده که به دنبال اسکان آوارگان سوری در استان حلب است.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه در قالب این تصمیم جدید که با عنوان «مدل حلب» معرفی شده، به دنبال شناسایی و بازگرداندن همه مهاجران غیرقانونی و آوارگان سوری به کشور خود با بهره گیری از تجربه اتحادیه اروپا می باشد.

بنا به این گزارش، هدف ادعایی ترکیه از اجرای مدل حلب، احیای زندگی اجتماعی و تجاری آوارگان سوری با مرکزیت حلب (شمال غرب سوریه) می باشد که در قالب آن، صدها هزار آواره سوری مقیم ترکیه به کشور خود بازگردانده می شوند.

بنا به اعلام تارنمای خبری استار، در قالب این طرح، یک مطالعه جامع برای رفع کامل مشکلات مربوط به آوارگان سوری و مهاجران غیرقانونی در ترکیه در حال انجام است و بر اساس مدل طراحی شده، اقدامات عملی و قانونی در این زمینه به سرعت انجام خواهد شد.

بنا به گزارش این رسانه و ادعای مطرح شده، برای بازگشت آوارگان سوری به کشور خود، ابتدا مشکلات اسکان و اشتغال آنها حل خواهد شد و در این زمینه احداث مسکن با همکاری کشور قطر آغاز شده و کارفرمایانی در استان‌های هم مرز با سوریه، به ویژه غازی‌آنتپ عملیات اجرایی را در مناطق امن شمال سوریه آغاز کرده اند و در ادامه مراکز تجاری و اشتغال آوارگان نیز در آن مناطق احیا و ایجاد می شود.

تارنمای خبری استار در این راستا از ادامه مذاکره دولت ترکیه با روسیه و سوریه در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: هدف اصلی اجرای این مدل احیای حیات اجتماعی و تجاری در مناطق امن حلب است و در صورت احیای حلب، صدها هزار آواره سوری مقیم ترکیه به کشور خود باز خواهند گشت.

این رسانه ترکیه ای اضافه کرد: در خصوص سایر مهاجران غیرقانونی ساکن در ترکیه نیز اقدامات جدیدی انجام خواهد شد به طوری که در این زمینه مذاکره با برخی کشورهای مهاجرفرست از جمله پاکستان و افغانستان آغاز شده و با تصمیم اتخاذ شده، مهاجران غیرقانونی این کشورها از طریق خطوط هوایی کشورهای خود به موطن خود مسترد می شوند.

تارنمای خبری استار همچنین از اجرای مدل اتحادیه اروپا در اعطای ویزا به اتباع کشورهای خارجی خبر داده و اعلام کرد: در این مدل برای کسانی که با ویزای ۹۰ روزه به ترکیه می آیند و می خواهند بعداً آن را تمدید کنند، قواعدی مانند اتحادیه اروپا اعمال می شود و بر اساس آن، اطلاعات حساب های بانکی، درآمد، اسنادی مانند سند مالکیت و بیمه سلامت از این افراد درخواست شده و بدون این مدارک، ویزا صادر نشده و اجازه اقامت آنها تمدید نمی شود.

بنا به گزارش این رسانه، وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه در حال آماده سازی طرحی برای سازماندهی کارگران خارجی است که بر اساس آن، به افرادی که نیروی کار خارجی را استخدام می کنند، آموزش قوانین و مقررات لازم ارائه خواهد شد و اتباع خارجی غیرقانونی اجازه استخدام و اشتغال نخواهند داشت.

اسماعیل چاتاکلی معاون و سخنگوی وقت وزارت کشور ترکیه حدود ۶ ماه پیش تعداد اتباع خارجی مقیم کشور ترکیه را پنج میلیون و ۲۳۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت که حدود ۳.۹ میلیون نفر آنها آواره سوری هستند.

وزیر کشور سابق ترکیه نیز سه ماه پیش شمار اتباع و آوارگان سوری ثبت شده حاضر در ترکیه را سه میلیون و ۹۱۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۱۹ هزار آواره تحت حمایت بین المللی هستند و یک میلیون و ۳۴۳ هزار نفر نیز مجوز اقامت دارند.

حضور اتباع خارجی در ترکیه با اجرای سیاست درهای باز اردوغان در دو دهه گذاشته دنبال شده و بر همین اساس، ترکیه به محل اسکان، زندگی و مهاجرت دوباره اتباع دیگر کشورها تبدیل شده و همین امر سبب انتقاد مردم و مخالفان سیاسی دولت این کشور شده است.

دولت اردوغان در دو دهه گذشته سیاست سفر اتباع خارجی به کشور خود را تا آنجا تسهیل کرد که هم اکنون اتباع کشورهای گرجستان و اوکراین بدون اخذ روادید و حتی داشتن گذرنامه، تنها با نشان دادن کارت ملی کشور خود می توانند از مرزهای زمینی و هوایی وارد ترکیه شوند.

فراهم کردن زمینه اخذ تابعیت و امکان خرید مسکن و نیز قانونی شدن اقامت طولانی مدت بیش از سه ماه، از جمله سیاست‌های مورد انتقاد جریان مخالف اردوغان در سال‌های اخیر بوده است به طوری که منتقدان معتقدند که این سیاست موجب برهم خوردن تعادل جمعیتی در برخی استان‌ها و تعدادی از محلات شهرهای این کشور شده است.

موضوع مهم در خصوص بازگردندان آوارگان سوری به کشور خود، برنامه های آنکارا بدون اخذ نظر آوارگان سوری و دولت دمشق است. تا پیش از این آنکارا اعلام کرده بود که به دنبال ساخت مسکن برای آوارگان سوری در استان ادلب در مناطق تحت تصرف تروریست ها با کمک دولت قطر می باشد؛ اقدامی که از نظر عقلانی و کارشناسی کاملا مردود می باشد چرا که این منطقه فاقد هرگونه زیرساخت بوده و در زلزله چند ماه پیش شمال غرب سوریه نیز آسیب های آن دو چندان شده است. در خصوص حلب نیز همین امر صادق می باشد، چرا که حلب نیز در زلزله اخیر آسیب های فراوانی دید و در دوران جنگ و حضور تروریست ها نیز این استان بسیاری از زیرساخت ها و امکانات خود را از دست داده است.

موضوع بعدی این که، آوارگان سوری و دولت دمشق بهتر از ترکیه و دیگر کشورها به صلاح خود واقف هستند و به خوبی می دانند که کجا باید ساکن شوند و چکار باید انجام بدهند و نیاز به قیم ندارند و دولت ترکیه فقط نباید در بازگشت آوارگان سوری سنگ اندازی کند و امور را به هود آوارگان و دولت سوریه بسپارد.

مساله آخر این که دولت ترکیه در شرایط فعلی بهتر است به جای پرداختن به مساله آوارگان سوری و اسکان اجباری آنها، به فکر بازسازی جنوب این کشور باشد که در زلزله چند ماه پیش آسیب فراوانی دید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عمیر IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    3 1
    #سوری هارو دیپورت کنین و اوکراینی هارو برگردونین به کشورتون ! 💛💙
  • عمیر IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    5 2
    لعنت به بشار اسد تروریست و پوتین ملعون !
  • عمیر IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    5 1
    حمله دیشب مزدورای روسی به مواضع اوکراین و منهدم شدن هفت پهپاد شاهد بر اساس این پست، دشمن 10 فروند پهپاد تهاجمی شاهد-136/131 ساخت ایران را از منطقه کورسک پرتاب کرد. این حمله از ساعت 23:00 تا 04:00 به طول انجامید. زنده باد اوکراین !! 💛💙

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس