واکنش وزیر دفاع ترکیه به اظهارات اسد درباره دیدار با اردوغان

وزیر دفاع ترکیه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور سوریه که دیدار با اردوغان را بی‌فایده توصیف کرده بود، واکنش نشان داد و تاکید کرد که آنکارا خواهان صلح در سوریه است و حساسیت‌هایی درباره امنیت مرزهای خود دارد

به گزارش مشرق، «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گفت که کشورش «خواهان صلح در سوریه است» اما «حساسیت‌هایی» درباره امنیت مرزهای خود هم دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پس از پیروزی در انتخابات اخیر که در اردیبهشت‌ماه گذشته برگزار شد، گولر را به جای «حلوصی آکار» وزیر دفاع جدید کشورش معرفی کرد.

وزیر دفاع جدید ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه ترکی «صاباح»، به «مذاکرات تدریجی» که آنکارا با نظام سوریه آغاز کرده در آن آکار و «هاکان فیدان» رئیس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه شرکت داشتند، اشاره کرد و گفت: مذاکرات ابتدا در سطح وزرای دفاع و روسای اطلاعات انجام شد، سپس بتدریج به جلسه‌ای در سطح معاونان و خود وزرای خارجه تبدیل شد.

گولر تاکید کرد: ترکیه صادقانه خواهان صلح است. اما ما حساسیت‌های خود را داریم و غیرمعقول است که بدون تأمین امنیت مرزها و مردم خود، [سوریه را] ترک کنیم.

وی با اشاره به خواسته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در خصوص خروج نیروهای ترکیه از سوریه، افزود: «معتقدم رئیس جمهور سوریه در این زمینه منطقی‌تر عمل خواهد کرد... مهمترین مرحله صلح در سوریه، تدوین و تصویب قانون اساسی جدید است».

این اظهارات وزیر دفاع ترکیه، پس از اظهارات سه روز پیش بشار اسد در مصاحبه با «اسکای نیوز» که طی آن شرایط تعیین شده توسط اردوغان برای دیدار دوجانبه را زیر سوال برد، طرح می‌شود. اسد تصریح کرده بود که بر اساس شرایط تعیین شده توسط اردوغان، نمی‌تواند با او دیدار کند.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر، گفته بود که آماده دیدار با همتای سوری است اما اگر خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه پیش شرط گفت‌وگو باشد، آن را «غیر قابل قبول» می‌داند.

اسد نیز با اشاره به بی‌فایده بودن دیدارش با رئیس‌جمهور ترکیه افزود: سخن گفتن بدون پیش شرط برای دیدار، یعنی بدون دستور کار، بدون دستور کار یعنی بدون آمادگی، بدون آمادگی یعنی بدون نتیجه، پس چرا من و اردوغان با هم ملاقات می کنیم؟! مثلا می‌خواهیم برای نوشیدن یک نوشیدنی صحبت کنیم؟! ما می‌خواهیم به یک هدف روشن برسیم. هدف ما عقب‌نشینی [ترکیه] از خاک سوریه است. اما هدف اردوغان، مشروعیت‌بخشی به اشغال خاک سوریه است. لذا این دیدار تحت شروط اردوغان میسر نیست».

اسد درباره اظهارات اردوغان که بارها تاکید کرده عقب‌نشینی از سوریه تا زمانی که تروریسم، ترکیه را تهدید می‌کند، محقق نخواهد شد، نیز گفت: «ترورسیم موجود در سوریه، ساخته ترکیه است».

دولت سوریه بر ضرورت عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه، پیش از هرگونه مذاکرات با طرف ترکیه تاکید دارد. در مقابل آنکارا نیز با ادعای تهدیدهای تروریستی در طول مرزهای جنوبی‌اش با سوریه، به اشغالگری در سوریه ادامه می‌دهد.

در سایه چنین مواضع متضاد دو طرف، مشخص نیست که فرایند گفت‌وگو میان ترکیه و نظام اسد چگونه خواهد بود. این در حالی است که مسکو، نخستین طرف ناظر بر ایجاد یک سازوکار برای گفت‌وگو میان آنکارا و دمشق بود و پس از مدتی، ایران نیز به آن ملحق شد.

بیش از یک سال است که دولت اردوغان، سینگال‌های مثبتی در خصوص عادی‌سازی روابط با دمشق ارسال کرده و تاکنون دو نشست در مسکو با حضور وزرای دفاع ترکیه و سوریه برگزار شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    29 19
    اگر ترکیه از سوریه خارج بشه مثل عراق تجزیه می‌شوید آقای یشار
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    58 11
    انشاله جنگ به داخل مرزهای ترکیه کشیده شود
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    40 8
    اردوغان مجبور میشه مثل شکست های قبلیش، دمشو بذاره رو کولش و از سوریه خارج شه
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    58 6
    ترکیه در جنایات داعش در سوریه سهیم است و باید عقب نشینی بکند و به سوریه خسارت بدهد و عذر خواهی هم بکند.
  • احمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    49 5
    اردوغان سرباز اسرائیلی هست و چه در سر می‌پروراند خدا میداند
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 1
    بیشرفترین بیشرفهای دنیا آمریکا وانگلیس وداعش اردوغان هم ریس کل دانش است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس