کد خبر 1520585
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
ترکیه، مرکز اخراج مهاجران در استانبول دایر می‌کند

روزنامه قرار ترکیه اعلام کرد که مقامات آنکارا عزم خود را برای اخراج مهاجران جزم کرده‌اند و برای این منظور تا ماه اکتبر(مهر ـ آبان) آینده یک مرکز اخراج مهاجران در استانبول دایر می‌کنند.

به گزارش مشرق، "علی یرلی کایا" وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که شهر استانبول به عنوان منطقه آزمایشی اجرای این تصمیم انتخاب شده و در نخستین گام، با ایجاد گروه‌های سیار بررسی مهاجرت، بیش از ۲۱ هزار مهاجر غیرقانونی طی یک ماه گذشته دستگیر شده‌اند.

به نوشته روزنامه قرار، وزیر کشور ترکیه همچنین از آغاز عملیات علیه سازمان دهندگان مهاجرت قاچاق در سطح این کشور خبر داد و اعلام کرد که مهاجران به دو دسته قانونی و غیرقانونی تقسیم می شوند و بنا به آمار موجود، شمار مهاجران قانونی ساکن در ترکیه چهار میلیون و ۸۸۸ هزار نفر است.

یرلی کایا، این مهاجران را شامل آوارگان سوری و مهاجران تحت محافظت بین المللی و دارای مجوز اقامت عنوان کرد و گفت: دسته دوم مهاجران ساکن ترکیه کسانی هستند که به شکل قاچاق از مرزها وارد شده و پس از ورود قانونی به ترکیه مدت ویزای آنها به پایان رسیده است.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرده است که اداره مهاجرت این کشور برای دستگیری دسته دوم مهاجران، استانبول را به عنوان منطقه آزمایشی انتخاب کرده و تا به امروز ۶۶ هزار مهاجر قاچاق دستگیر شده و ۲۵ هزار نفر از آنها نیز از ترکیه اخراج شده‌اند.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که بعد از تشکیل مرکز اخراج مهاجران در استانبول در پاییز، فعالیت در این زمینه در همه ۸۱ استان ترکیه آغاز خواهد شد.

این رسانه با ستایش از اقدام دولت ترکیه در اخراج مهاجران خارجی بعد از سالها بی توجهی و نبود سیاست مهاجرتی مشخص نوشت: بعد از آغاز جنگ سوریه، دولت ترکیه تدابیر لازم برای مقابله با موج مهاجرت و امنیت مرزی اتخاذ نکرد.

این رسانه به نقل از اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه شمار مهاجران خارجی حاضر در این کشور را چهار میلیون و ۸۹۳ هزار و ۷۵۲ نفر اعلام کرد و نوشت: با ورود موج جدید مهاجران (افغانستانی) از طریق مرز ایران به ترکیه، تعداد دقیق مهاجران خارجی ساکن در ترکیه به طور دقیق مشخص نیست.

روزنامه قرار بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی را از جمله آثار حضور مهاجران خارجی در ترکیه عنوان کرد و گزارش داد: هم اکنون نسبت مهاجران خارجی به شهروندان ترک در یکهزار و ۱۶۹ محله شهرهای مختلف ترکیه به ۲۰ درصد رسیده است.

وزیر کشور ترکیه همچنین از افزایش تدابیر علیه مهاجران قاچاق با نزدیک شدن به انتخابات محلی خبر داد و گفت: ۵۹ سازمان دهنده فراری مهاجرت قاچاق در استان وان در شرق ترکیه دستگیر شده اند و مبارزه با مهاجرت قاچاق بی وقفه ادامه خواهد یافت.

حضور اتباع خارجی در ترکیه با اجرای سیاست درهای باز اردوغان طی دو دهه گذاشته دنبال شده و بر همین اساس، ترکیه به محل اسکان، زندگی و مهاجرت دوباره اتباع دیگر کشورها تبدیل شده و همین امر سبب انتقاد مردم و مخالفان سیاسی دولت این کشور شده است.

دولت اردوغان در دو دهه گذشته سیاست سفر اتباع خارجی به کشور خود را تا آنجا تسهیل کرد که هم اکنون اتباع کشورهای کرجستان و اوکراین بدون اخذ ویزا و حتی داشتن گذرنامه، تنها با نشان دادن کارت ملی کشور خود می توانند از مرزهای زمینی و هوایی وارد ترکیه شوند.

فراهم کردن زمینه اخذ تابعیت و امکان خرید مسکن و نیز قانونی شدن اقامت طولانی مدت بیش از سه ماه، از جمله سیاست‌های مورد انتقاد جریان مخالف اردوغان در سال‌های اخیر بوده است به طوری که منتقدان معتقدند که این سیاست موجب برهم خوردن تعادل جمعیتی در برخی استان‌ها و تعدادی از محلات شهرهای این کشور شده است.

طی ماه های اخیر با عمیق تر شدن بحران اقتصادی و بروز مشکلات جدی در بخش اجاره مسکن و نیز تامین مایحتاج مورد نیاز مردم در ترکیه، مردم این کشور حضور مهاجران و پناهجویان خارجی را عامل این مساله عنوان کرده و فشار مضاعفی را بر دولت این کشور در خصوص اعمال سیاست های سختگیرانه اقامتی وارد کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 18
  • پان مغول سابق IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    3 7
    از خودشونم تعدادی باید اخراج شن برگردن صحرای گبی مغولستان :-)
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      2 3
      جمهوری آناتولی درست است نه نام فاشیستی و ساخته دست یهود یعنی طورچیه 👍
  • عمیر IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 2
    ‏یوگنی پریگوژین، در حالیکه سوار بر جت شخصی خود در حال پرواز بود، در شمال مسکو سقوط کرد و کشته شد. این سرانجام توافق یک احمق با دیکتاتوری به نام پوتین است. درس عبرتی باشد برای تمام مزدوران منطقه.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      8 3
      این خبر ربطی به کامنت چرت ات نداره!! جنس از موتوری نگیر!!
    • عمیر IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      2 2
      جنس از موتوری بگیری ولی روسوفیل بی هویت نباشی میدونی که چی میگم ریفیق ؟ 😉
  • مهدی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    5 2
    دولت ما هم بابد اقدامات این چنینی را انجام دهد و اتباع غیرمجاز ر اخراج کند
  • حسین IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    1 0
    جون مادرتون فقط این وحوش رو برنگردونید ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس